Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreas86a

Dags för nya batterier.

Rekommendera Poster

Hej!sjösättningen närmar sig med stormsteg, nu är det dags att byta batterier då dom gav upp i slutet av förra säsongen.

Idag sitter det 4 st banner bull marin 115 ah som är paraellkopplade till varsin strömbrytate, har 2 st 454 mercrusier,ankarspel och bogpropeller, vad för batterier ska jag kika på?som jag förstår det så måste det iaf vara dual eftersom dom är paraelkopplade?iom att dom används både som start och förbrukning.någon som har förslag på batterier ?mvh totalt kass på el 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri är en vetenskap som nästan ingen behärskar. Speciellt allt som har med bly att göra. Jag har en motorbåt, en sommarbil och en motorcykel. Problemet är när de inte används och batteriet går för långt ner i spänning - då händer nån kemisk process som bryter ner det.

Jag köper ibland dyra batterier och hoppas att de håller längre, men de blir också kass snabbt om de missköts. Kompisens 4 svindyra AGM batterier höll mindre än två år (som tur är gick det på garantin). Så de sista batterierna till både bil och MC har jag köpt billigaste på Biltema - och båda står permanent på laddning. Det gör båten med. Den fick ett dyrare blybatteri som nytt startbatteri.

De tre förbrukningsbatterierna blir samma i år eller nästa år.

AGM och gel ger jag inte mycket för, för stor risk att de också blir skräp efter att man glömt ladda.

Intressant är möjligen Li-ion, då man behöver mycket mindre installerad kapacitet. Dessa kan köras nästan i botten, medans blybatterier bara kan köras ner till halva kapaciteten. Litium är dessutom mycket lättare. Men man behöver då andra laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja litium är väl det bästa,men riktigt dyrt än sålänge, dom jag har nu har hållt 6 år iaf..finns så sjukt mycket olika batterier,svårt att veta vad man ska välja,såg att biltema har ett batteri som heter smf leisure 120 ah men framgår inte om det enbart är ett startbatteri eller om det skulle kunna användas till även förbrukning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

- - -

Jag köper ibland dyra batterier och hoppas att de håller längre, men de blir också kass snabbt om de missköts.

- - -

Intressant är möjligen Li-ion, då man behöver mycket mindre installerad kapacitet. Dessa kan köras nästan i botten, medans blybatterier bara kan köras ner till halva kapaciteten. Litium är dessutom mycket lättare. Men man behöver då andra laddare.

Man kan missköta litiumbatterier likväl som man kan missköta blybatterier.

Skillnaden är att det är mycket dyrare att missköta litiumbatterier.

 

Om du brukar missköta batterierna så rekommenderar jag inte att byta till litiumbatterier, de är mycket känsligare för felaktig installation o skötsel än blybatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Batteri är en vetenskap som nästan ingen behärskar. Speciellt allt som har med bly att göra. Jag har en motorbåt, en sommarbil och en motorcykel. Problemet är när de inte används och batteriet går för långt ner i spänning - då händer nån kemisk process som bryter ner det.

Jag köper ibland dyra batterier och hoppas att de håller längre, men de blir också kass snabbt om de missköts. Kompisens 4 svindyra AGM batterier höll mindre än två år (som tur är gick det på garantin). Så de sista batterierna till både bil och MC har jag köpt billigaste på Biltema - och båda står permanent på laddning. Det gör båten med. Den fick ett dyrare blybatteri som nytt startbatteri.

De tre förbrukningsbatterierna blir samma i år eller nästa år.

AGM och gel ger jag inte mycket för, för stor risk att de också blir skräp efter att man glömt ladda.

Intressant är möjligen Li-ion, då man behöver mycket mindre installerad kapacitet. Dessa kan köras nästan i botten, medans blybatterier bara kan köras ner till halva kapaciteten. Litium är dessutom mycket lättare. Men man behöver då andra laddare.

”Dual” betyder inte att dom kan parallellkopplas, det kan alla batterier. Jag gissar att det betyder att det är ett kompromissbatteri som duger både som start och förbrukarbatteri.

 

Som just är skrivet är det där med batteri både vetenskap och djungel i en besvärlig kombination.

Jag använder traktoonära golfbilsbatyerier tillflrnrukning, dessa lämnar låga strömmar under längre tider och tål djupare urladdningar något bättre än startbatterier som kan lämna hög ström under kort tid... Till startbatteri har jag ett 95Ah AGM-batteri från känd temabutik.

 

Att ladda eller inte ladda, det är frågan.... 

Under vintersäsongen vare sig det gäller båt, mc eller sommarbilen skall man ladda några gånger, det är bra. I båten kan välladdade batterier stå kvar även om det är minusgrader, det mår dom bara bra av, om dom är välladdade, eller hellre fulladdade. Dåligt laddade batterier kan frysa sönder.

Jag har mina laddade i båten kopplade över en timer.

 

Mitt råd är att du väljer ordentliga startbatterier, exempelvis AGM. Sedan förbrukarbatterier som är avsedda till det ändamålet. Vanliga gammaldags syra/blybatterier är billigast men kräver även mer underhåll. Ju fler Amperetimmar, Ah, desto bättre. Sedan finns det olika moderna batterityper som ger mer, tål djupare urladdningar men även kostar betydligt mer.

 

Batterilagret brukar hålla bra priser och dess personal vet vad dom pratar om, Biltema har låga priser och en butiksanställd per 10.000 kvadratmeter butiksyta som inte direkt vet speciellt mycket om batterier. Batterilagret har såväl fysiska butiker på olika ställen i landet, även webbutik.

 

Sådana här trådar som handlar om batterier med frågeställningar som din, dom brukar bli väldigt länga, det finns många olika åsikter.

 

Jag kör då gammaldags beprövad batteriteknik, jag har två golfbilsbatterier, båda på endast 6volt men med en stor kapacitet på 280Ah. För att få 12 volt är dom seriekopplade, men det blir fortfarande 280Ah.

Varje vår, nån gång mitt på säsongen samt på hösten brukar jag få fylla på en del dest.vatten. Det är det underhållet som krävs. Jag fick ganska många Ah per hundralapp när jag köpte dessa batterier.

Dessa laddas förutom av generatorn, även av solcellspaneler som håller dom toppladdade mest hela tiden och då förlängs livslängden. Om man har tur och tar väl hand om sina bly/syrabatterier kan dom hålla i tio år.

(golfbilsbatterier är inte detsamma som golfvagnsbatterier)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev andreas86a:

Hej!sjösättningen närmar sig med stormsteg, nu är det dags att byta batterier då dom gav upp i slutet av förra säsongen.

Idag sitter det 4 st banner bull marin 115 ah som är paraellkopplade till varsin strömbrytate, har 2 st 454 mercrusier,ankarspel och bogpropeller, vad för batterier ska jag kika på?som jag förstår det så måste det iaf vara dual eftersom dom är paraelkopplade?iom att dom används både som start och förbrukning.någon som har förslag på batterier ?mvh totalt kass på el 🙄

Ursäkta, det blev fel inlägg som jag citerade, men det kanske kvittar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev andreas86a:

totalt kass på el 🙄

Köp likadana batterier som du har så slipper du tänka el. ;) 

Lägg upp ett par foton på batterierna så kan du säkert få tips på bra och ev. billigare ersättningsbatterier. 

 

Banner bull marin 115 ah ger inte riktigt någon entydig träff när man googlar, tycker i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

”Dual” betyder inte att dom kan parallellkopplas, det kan alla batterier. Jag gissar att det betyder att det är ett kompromissbatteri som duger både som start och förbrukarbatteri.

Så är det, fungerar både som start- och förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev andreas86a:

Hej!sjösättningen närmar sig med stormsteg, nu är det dags att byta batterier då dom gav upp i slutet av förra säsongen.

Idag sitter det 4 st banner bull marin 115 ah som är paraellkopplade till varsin strömbrytate, har 2 st 454 mercrusier,ankarspel och bogpropeller, vad för batterier ska jag kika på?som jag förstår det så måste det iaf vara dual eftersom dom är paraelkopplade?iom att dom används både som start och förbrukning.någon som har förslag på batterier ?mvh totalt kass på el 🙄

Två batteribankar skriver du, en för start och en för förbrukning?

Bra lösning för dig borde väl vara att ha ett mindre batteri per motor som start och sedan några större batterier med skiljerelä i en bank för förbrukning.

3 huvudbrytare då, 2 för motorerna och 1 för förbrukning.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej har en gemensam bank som används som både förbrukning och som start,därför jag undra om det måste vara dual 😄jag har 4 batterier som är paraellkopplade med varandra,varje batteri har en separat brytare,ena batteriet är kylskåp ankarspel och bogpropeller kopplade på,ett är enbart start styrbords maskin,det tredje går till start babord maskin och även lite lampor och färskvattenpumpen,det 4e går till en brytare som det står cross over på..helst skulle jag vilja dela upp det till 2 banker,en för start,ankarspel och bogpropeller, och en bank för endast förbrukning.men har ingen aning om hur det ska gå till 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du generator på båda maskinerna?

Två banker blir bra.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banner Bull marinbatterier är riktigt bra grejer, även om de kanske inte är så vanliga här i Svedala.

Har 3 st dito 75 Ah i en av förbrukningsbankerna. De är åtskilliga år nu men har fortfarande bra ork.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Köp likadana batterier som du har så slipper du tänka el. ;) 

Lägg upp ett par foton på batterierna så kan du säkert få tips på bra och ev. billigare ersättningsbatterier. 

 

Banner bull marin 115 ah ger inte riktigt någon entydig träff när man googlar, tycker i alla fall jag.

https://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-115-ah-banner-energy-bull-61500-9590 där är dom jag har nu,ja egentligen kanske man ska köpa likadana igen men tänkte om agm skulle vara bättre,eller nåt annat batteri,kanske med lite mer ah 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Har du generator på båda maskinerna?

Två banker blir bra.

Ja 2 st,även landström med en 30 am laddare,150 watt solceller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

”Dual” betyder inte att dom kan parallellkopplas, det kan alla batterier. Jag gissar att det betyder att det är ett kompromissbatteri som duger både som start och förbrukarbatteri.

 

Som just är skrivet är det där med batteri både vetenskap och djungel i en besvärlig kombination.

Jag använder traktoonära golfbilsbatyerier tillflrnrukning, dessa lämnar låga strömmar under längre tider och tål djupare urladdningar något bättre än startbatterier som kan lämna hög ström under kort tid... Till startbatteri har jag ett 95Ah AGM-batteri från känd temabutik.

 

Att ladda eller inte ladda, det är frågan.... 

Under vintersäsongen vare sig det gäller båt, mc eller sommarbilen skall man ladda några gånger, det är bra. I båten kan välladdade batterier stå kvar även om det är minusgrader, det mår dom bara bra av, om dom är välladdade, eller hellre fulladdade. Dåligt laddade batterier kan frysa sönder.

Jag har mina laddade i båten kopplade över en timer.

 

Mitt råd är att du väljer ordentliga startbatterier, exempelvis AGM. Sedan förbrukarbatterier som är avsedda till det ändamålet. Vanliga gammaldags syra/blybatterier är billigast men kräver även mer underhåll. Ju fler Amperetimmar, Ah, desto bättre. Sedan finns det olika moderna batterityper som ger mer, tål djupare urladdningar men även kostar betydligt mer.

 

Batterilagret brukar hålla bra priser och dess personal vet vad dom pratar om, Biltema har låga priser och en butiksanställd per 10.000 kvadratmeter butiksyta som inte direkt vet speciellt mycket om batterier. Batterilagret har såväl fysiska butiker på olika ställen i landet, även webbutik.

 

Sådana här trådar som handlar om batterier med frågeställningar som din, dom brukar bli väldigt länga, det finns många olika åsikter.

 

Jag kör då gammaldags beprövad batteriteknik, jag har två golfbilsbatterier, båda på endast 6volt men med en stor kapacitet på 280Ah. För att få 12 volt är dom seriekopplade, men det blir fortfarande 280Ah.

Varje vår, nån gång mitt på säsongen samt på hösten brukar jag få fylla på en del dest.vatten. Det är det underhållet som krävs. Jag fick ganska många Ah per hundralapp när jag köpte dessa batterier.

Dessa laddas förutom av generatorn, även av solcellspaneler som håller dom toppladdade mest hela tiden och då förlängs livslängden. Om man har tur och tar väl hand om sina bly/syrabatterier kan dom hålla i tio år.

(golfbilsbatterier är inte detsamma som golfvagnsbatterier)

Ja det är en riktig djungel 😂skulle velat delat upp allt i 2 separata banker,men då kommer jag aldrig få i båten i år om jag ska försöka mig på att koppla om allt,just nu känns det som att jag köper 4 nya batterier och kopplar in som det sitter nu😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev andreas86a:

https://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-115-ah-banner-energy-bull-61500-9590 där är dom jag har nu,ja egentligen kanske man ska köpa likadana igen men tänkte om agm skulle vara bättre,eller nåt annat batteri,kanske med lite mer ah 😄

4 x 115 Ah brukar vara tillräckligt för de flesta, men om du tycker de brukar ta slut så kanske det kan vara värt att satsa på större batterier.

 

Om du vill köpa lika dana batterier så kan du köpa dessa från Tyskland för typ halva priset här, https://www.autobatterienbilliger.de/blei-saeure-batterien__115-Ah_1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev andreas86a:

Ja det är en riktig djungel 😂skulle velat delat upp allt i 2 separata banker,men då kommer jag aldrig få i båten i år om jag ska försöka mig på att koppla om allt,just nu känns det som att jag köper 4 nya batterier och kopplar in som det sitter nu😂

Rätt tänkt, för så som du har det nu med både start och förbrukning från båda bankerna är en riktigt dålig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

4 x 115 Ah brukar vara tillräckligt för de flesta, men om du tycker de brukar ta slut så kanske det kan vara värt att satsa på större batterier.

 

Om du vill köpa lika dana batterier så kan du köpa dessa från Tyskland för typ halva priset här, https://www.autobatterienbilliger.de/blei-saeure-batterien__115-Ah_1

Den där tysklandseffekten på blybatterier är fantastisk. Det är inte bara sprit som är värt att border-shoppa. ;)
Själv hittade jag Victrons AGM Super Cycle 125Ah, här,

https://www.sonnendom.de/shop/catalog/product_info.php/products_id/10490

Det är några tusenlappar billigare än från sverige. 

Vet inte de kommer hålla vad de lovar men de ser bra ut på papperet. Har kört dem i tre år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlar kontinuerligt på amazon.de, det fungerar bra. Men man måste nuförtiden se upp med varifrån sakerna skickas - england, USA och Kina innebär moms/tull/avgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här någonting (väldigt schematiskt) borde du kanske göra ditt system.

 

image.png.332497a2fb872f5b4f461aa3e1102c71.png

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar,jag köper 4 nya batterier i i år så får jag försöka få tag i någon till hösten som kan gå igenom och separera på banken så det blir 2 st 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-19 vid 23:50 skrev ThomasVikhog:

Batteri är en vetenskap som nästan ingen behärskar.

 

2021-03-20 vid 19:11 skrev andreas86a:

Ja det är en riktig djungel 😂

Efter min långa lifepo4-tråd där jag bestämde mig för bly hoppade jag glatt in i den här tråden och tänkte att här får jag länken till det perfekta batteriet...

 

Det kommer sluta med att jag spontanbeställer fulbatterier på Amazon, oklart om det blir lithium, agm eller bara billigast möjliga. 

 

och sen får jag dem, efter att betalat tull och moms, 2v efter sjösättning.

Redigerad av matt1as

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev matt1as:

och sen får jag dem, efter att betalat tull och moms, 2v efter sjösättning

När jag köpte från autobatterienbilliger.de tog det lite drygt en vecka. Om det nu är bly du bestämmer dig för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev matt1as:

 

Efter min långa lifepo4-tråd där jag bestämde mig för bly hoppade jag glatt in i den här tråden och tänkte att här får jag länken till det perfekta batteriet...

 

Det kommer sluta med att jag spontanbeställer fulbatterier på Amazon, oklart om det blir lithium, agm eller bara billigast möjliga. 

 

och sen får jag dem, efter att betalat tull och moms, 2v efter sjösättning.

AGM från länken @McLassela in rekommenderas. Blöta bly därifrån blir sjukt dyrt i frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning, tillslut blev det förstås för bråttom för att beställa från Tyskland.

 

det slutade med 2st 90Ah AGM från SeaSea. https://www.seasea.se/båtel/batterier/agm-batteri/marinbatteri-90-ah-agm-mastervolt
 

oklart om det är best Bang for the buck, men de passar bra i batteriboxarna och känns tunga och seriösa. Måste vara bättre än mina gamla slitna 80Ah blöta

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...