Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThomasVikhog

Bottenfärg 30 knop västkust

Rekommendera Poster

Ja, då är det dags igen - vilken bottenfärg ska man prova i år? Jag har senaste åren provat (28 fots motorbåt i Öresund):

På botten:
International VC17 extra             inte speciellt bra

Biltema antifouling                      inte speciellt bra

Hempel Mille extra                       inte speciellt bra

International Micron superior     inte speciellt bra

Jotun nonstop II Norge               inte speciellt bra

På drevet:

International Trilux                       inte speciellt bra

International prop och drev        inte speciellt bra

Jotun Aqualine VK                       inte speciellt bra

Jag får ett slem under båten och på drevet (efter 4-5 veckor och sedan mer och mer), som sänker toppfarten från 39 knop ner till 32, om jag inte simmar under och polerar. Ingen av ovanstående har varit bättre än något annat.Till drevet blir det Aqualine i år igen, men till båten funderar jag på Jotun Racing VK (Hård).

 

Alla tips för att slippa polera båtbotten 4-5 ggr per emottages gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat Hempel eller International (Akzo-Nobel) om förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket rör sig båten ? Stillaliggande påskyndar beväxningen. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det sägs att det växer på mer man kör sakta och sällan.

Förra året använde jag den mycket (tycker jag). 40 gånger på 24 veckor (18/4-10/10), 40 motortimmar och 375 sjömil på GPS-loggen.

Jag har inte pratat med någon tillverkare av färg, de kommer bara till att peka på något de vill sälja. På båt-tillbehörsaffärerna säger man - ta den där och pekar på något.

Sjötulpaner är ett litet problem, det brukar sitta några vid drevets hydraulcylindrar (DPE). Vissa år kommer det ett dussin på båten med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Jag har inte pratat med någon tillverkare av färg, de kommer bara till att peka på något de vill sälja.

Ja, men det är fortfarande du som gör valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Ja, men det är fortfarande du som gör valet.

Jo men det är svårt att hitta någon opartisk information inför valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tappa 7 knop med slem och en och annan havstulpan låter väldigt mycket.

 Har själv en motorbåt på 25fot som gör 42knop vid iläggning och 39 i slutet av säsongen (med likvärdig distans/timmar per säsong som du hade) 

 

Mitt drev var väldigt täckt med havstulpaner vid upptagning, snålade med drevfärg därav..

 

Hur ser skrovet ut? massa gammal färg lager på lager som ger kratrar osv? du verkar ju ha målat om skrovet ett gäng gånger. Att kanske skrapa bort all färg ner till slät skrov kan göra skillnad för dig?

 

Jag själv har "hyffsat slätt" skrov och spenderade 15 min i juni med att skrubba skrovet när vattentemperaturen begav sig, visst fanns det slem när jag plocka upp den.

 

Ligger själv på västkusten, låter som det är något annat som spökar för dig än just slem på skrovet

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Jag har en motorbåt i Göteborg, bör ha högre salthalt här och med de mera havstulpaner här. Målat med trilux i många år. Kör kanske 60-70 timmar per år. Sjösätter tidigt och tar upp sent. Brukar kunna räkna havstulpanerna på en hand. Brukar inte tappa någon fart. Brukar bara simma runt båten några få gånger och tvätta skrovet då det ser tråkigt ut med smutsen vid vattenlinjen. Den farten jag tappar från sjösättningen brukar bero på att den är olastad vid sjösättning och sedan ska ju allsjönans grejer ombord, när detta på hösten lastas ur brukar jag inte notera något tapp i fart. Kanske någon knop något år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rascal:

Jo men det är svårt att hitta någon opartisk information inför valet.

Man får själv värdera all info man tar in. Oberoende om det är från handlare, leverantörerna eller Maringuidens forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tvättar av botten 4 - 5 gånger per år. Våtdräkt på och 10 minuter med en svamp. Då sjunker hastigheten 39 knop till 36-37, beroende på hur länge sedan jag svabbade av under vattenlinjen. Om jag inte gör detta sjunker toppfarten till typ 32-33 knop, och självklart förbrukningen lika mycket (minst). Det hade varit skönt om man kunnat slippa detta eller reducera till 1-2 gånger per sommar.

Jag har inte mycket färg under båten eftersom jag använder självpolerande färg mest. Även VC17 kunde jag spola av med högtryck. Hyfsad yta på hela botten.

Slemmet kommer snabbast och tjockast på drevet, men lättast och snabbast att ta bort här - försvinner nästan helt efter 10 minuter i 30 knop.

Jag har undviket hård färg eftersom jag tror det bygger lager på lager.

Har någon hittat en bra bottenfärg för västkusten - med avseende på slem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Man får själv värdera all info man tar in. Oberoende om det är från handlare, leverantörerna eller Maringuidens forum.

Aha, vem hade kunnat ana det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett reklam för flytande dukar som man har vid sin bryggplats under botten som påstår stoppa tillväxten. är dock osäker om du funkar även på Västkusten. Eller om de funkar man är på 5 veckor båttur på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hård färg är att rekommendera för slät yta, minimalt motstånd och maximal fart tex VC-17. Också enklare att tvätta under säsong. Den inbitna kappseglaren tvättar botten ofta (varje vecka) för att bibehålla minimalt motstånd. Att tvätta självpolerande färg är dock inte att rekommendera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...