Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tordan69

Drömmer om segelbåt, vad skall man tänka på runt omkring?

Rekommendera Poster

I princip total nybörjare som drömmer om segelbåt. Familj på fyra pers, två söner på tretton & femton. Bor i Järfälla, så Mälaren är nära men ser framför mig att på somrarna segla längs kusten mot Luleå t.ex. Vill alltså kunna leva hyfsat bekvämt ombord och helst med möjlighet för sönerna och oss vuxna att kunna stänga våra dörrar om oss.

Med ovan sagt, vad är viktiga saker att tänka på runt omkring för att få en hyfsad känsla för inte bara kostnaderna att köpa båt utan driftskostnader. Kajplats, vinterförvaring (har ej tomt nog att ställa upp på ställning), försäkringar, annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10-15 procent av båtens marknadsvärde i årliga omkostnader är ett hyfsat riktmärke.

 

För att kunna stänga om sig behöver nog båten vara 36-40 fot som minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en båtplats, antingen i en båtklubb i närheten eller på en marina. Marina är mycket dyrare men en båtklubb kanske ställer lite krav på arbetsinsatser ibland (vårstädning, nattvakt mm).

När det gäller val av båt behöver du fundera på hur pass praktiskt lagd du är och hur kul du tycker det är att fixa och putsa själv eller om du tänker lämna bort allt båtjobb till t.ex en marina. En äldre , men billigare, båt innebär oftast mer underhåll. En nyare båt är det oftast mindre arbete med men då får man i regel betala mer för båten. 

Storleksmässigt (båtstorlek alltså) hänger mycket på vad man har för krav på bekvämlighet mm. generellt kan man säga att de flesta båtar innebär att man lever på en begränsad yta (oavsett om båten är 28 fot eller 48 fot), en större båt är givetvis bekvämare men också besvärligare då man ska in i trånga hamnar och har mer utrustning som kräver underhåll.

Så utan att nämna några kostnader så behöver ni fundera på hur ert båtliv ska se ut och sedan också vad ni kan tänka er för kostnad, både initialt och sedan löpande.

 

Lycka till och välkommen till båtlivet, för min egen del har det blivit en stor del av livet under många år och jag är evigt tacksam att jag och frun kom på idén att skaffa båt i unga år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

 

Mycket har du redan fått en liten inblick i redan.

Här kan du titta på segelbåtar och se ungefär hur mycket de kostar begagnade, www.sailguide.com

 

En fritidsbåt med tre separata hytter blir rätt stor, för du och din fru/sambo hoppas jag kan dela hytt. :)

Samtidigt är det ,kanske inte många år till som ungdomarna vill följa med. Det låter lite tråkigt, men så är det nog ofta...

 

Kanske ska ni hyra båt någon vecka eller två i sommar så att alla får känna på hur sjölivet är lite snabbt innan det är för sent så att säga.

Problemet då är nog att få vill hyra ut till en nybörjare.

Har du någon vän som kan segla med er som har båtvana?

 

Det kan hjälpa att ha ett förarintyg när man hyr, ibland är det ett krav. Det finns intensivkurser.

 

Nu är det kanske lite sent att få plats på någon seglingsutbildning.

De brukar vara 2 - 4 dagar långa och riktigt lärorika. Pris 3 - 5 tusen.

Kolla och fråga om det finns plats för någon av er åtminstonne, https://www.kurser.se/kurs/seglarkurs-stockholm

 

Med förarintyg och seglingskurs kan du med (ganska) gott samvete hyra en båt och påstå att du kan segla.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med akterruff, kan ju vara bra. 

 

Varför inte en Maxi 95, till att börja med? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 95 låter väl som en utmärkt idé.

Vi seglade två vuxna och en kille på 13 och en tjej på 15, Stockholm-Danmark t.o.r på fyra veckor i en S30, 12,50x2,50 med akterruff. Visserligen lång men trång. Och det gick bra, inga slagsmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cumuls, en förpik för två pers. 

I ruffen två sovplatser, fullängd. 

 

En till kortare, men dit förflyttar man all packning på natten. 

 

Och så är det mycket mysigt med sittbrunnskapell. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnande och informativa svar!
Det Mackey beskriver, skillnaden mellan önskat bruk och verkligt bruk tror jag är väldigt vanligt förekommande och en av våra största "bromsklossar". Det vettigaste tror jag är att börja smått och om vi verkligen fastnar bygga oss uppåt, men frågan är om vi har det tålamodet om jag skall vara helt ärlig.

Era tips om Maxi 95 är nog ganska träffsäkra vad gäller vårt mål som familjebåt.
Jag har Kustskepparexamen men ingen konkret seglarerfarenhet. I alla fall inte om man räknar bort att ligga på rygg i en optimistjolle på Vässarö. Min plan för sommaren är att försöka agera "matros" åt en bekant som har en NF på Ekerö, och på så sätt bygga erfarenhet. Hur mycket det blir av det återstår att se.

Angående båtplats så känns nästan det som den största utmaningen, i alla fall i Stockholmsområdet? Har kollat med ett par närliggande båtklubbar. I absolut bästa fall pratar vi om 1-2 års väntetid. Vilka alternativ har man här? Jag ser två reella varianter, men missar kanske något.

1. Hitta ledig båtplats mer eller mindre oavsett avstånd från hemort. Stå i kö på önskad klubb och lev med detta några år.

2. Ställa sig i kö(er). Avvakta med båtköp tills man får båtplats.

3. Ha tur, hitta drömbåt där båtplats på lämplig båtklubb ingår i köpet (om sånt tillåts av klubbar?). Känns utopiskt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Tordan69:

Vilka alternativ har man här? Jag ser två reella varianter, men missar kanske något.

1. Hitta ledig båtplats mer eller mindre oavsett avstånd från hemort. Stå i kö på önskad klubb och lev med detta några år.

2. Ställa sig i kö(er). Avvakta med båtköp tills man får båtplats.

3. Ha tur, hitta drömbåt där båtplats på lämplig båtklubb ingår i köpet (om sånt tillåts av klubbar?). Känns utopiskt. :)

Ett alternativ när du står 1-2 år i kö på båtklubben du vill till är att under de åren ha båten på marina/varv. Vet inte någon som inte har plats för en till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är lite öppen för var du kan tänka dig ha båten, iaf till att börja med, så går det betydligt fortare. Vi sökte plats hos många klubbar samtidigt när vi köpte vår båt. Fick flera erbjudanden i Stockholmsområdet. Ring och mejla och visa intresse, så går det. Samtidigt kan du ställa dig i kö till klubben du helst vill hamna hos och vänta på favoritplats. 
 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Tordan69:

Har kollat med ett par närliggande båtklubbar. I absolut bästa fall pratar vi om 1-2 års väntetid.

Nu vet jag inte var i Stockholm du bor, men jag resonerade så här. 
 

Det finns klubbar rätt nära mig, men då skulle båten hamna i Mälaren, så jag har valt bort det. Inte för att det är fel på Mälaren, men det är inte så skoj att segla där och det finns få naturhamnar i Mälaren nära Stockholm. Så, jag har i stället båten på en klubb lite längre ut i kustbandet. Där är det också oftare lättare att hitta en båtplats. När det är helg har jag en uppsjö med trevliga platser att besöka med båten som jag når på bara några timmar, och det väger upp för en bilresa på 40 minuter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-21 vid 11:29 skrev Peter_K:

När det är helg har jag en uppsjö med trevliga platser att besöka med båten som jag når på bara några timmar, och det väger upp för en bilresa på 40 minuter. 

En bil i kö går fortare än en segelbåt, så det är klokt att söka sig utåt i kustbandet oavsett om det är en marina eller en båtklubb. Nackdelen att ha långt till båten vägs upp av att man sedan har nära till en massa naturhamnar precis som Peter_K beskriver.

 

Bullandö marina på Värmdö och Karlslunds marina i Haninge är två sådana, men det finns flera.

 

Priset ligger troligen på 10 - 15 tusen för en byggplats för en säsong.

Vinterplats brukar kosta mera.

 

Hittar du en båtklubb hamnar du troligen mellan 5 och 10 tusen per år.för både sommar- och vinterplats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten i Mälaren nära hemmet eller på t.ex Värmdö med skärgården inpå knuten? En fördel med att ha den nära hemmet (i Mälaren för din del) är att du också kommer ut fina sommarkvällar eller om det det kanske blir en kortare tur en lördag utan övernattning. Vid sådana tillfällen orkar man inte sitta 1,5 timme i biltrafiken bara för en kortare sväng. Sedan är förstås skärgården alltid snäppet finare, flytta till Gustavsberg så slipper du bilköer.

Sist ett litet tips, kolla båtplats i BS Arken/Mälaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Sundbyberg och har båten på en klubb norr om Dalarö, det tar en timme att komma dit med bil, men när man kastat loss så är man mitt i skärgården, oslagbart tycker vi.

 

Avgiften till klubben är runt 10.000:-/år + 2 nattvakter och städdagar.

 

När det gäller båtar så behöver man inte gå upp till 36-40 fot om man väljer en båt med litet modernare planlösning, framförallt är detta möjligt när man flyttat toaletten akterut vid sidan om nedgångstrappan i stället för den sämsta platsen mellan salong och förpik som var vanligare förr i tiden.

 

Vår båt är 32 fot och har gott om utrymme samt separata sovhytter:

 

Inredning II.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en modell som jag varmt kan rekommendera, riktigt billig med modern planlösning, saknar dock separat förpik, man fäller ner ryggstödet på soffan om man vill ligga längst fram.

 

Den modellen var vår första "riktiga" båt, har blivit märket trogen i snart 30 år 🙂

 

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/rymlig_jeanneau_fantasia_27/94711302

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-21 vid 11:29 skrev Peter_K:

Nu vet jag inte var i Stockholm du bor, men jag resonerade så här. 
 

Det finns klubbar rätt nära mig, men då skulle båten hamna i Mälaren, så jag har valt bort det. Inte för att det är fel på Mälaren, men det är inte så skoj att segla där och det finns få naturhamnar i Mälaren nära Stockholm. Så, jag har i stället båten på en klubb lite längre ut i kustbandet. Där är det också oftare lättare att hitta en båtplats. När det är helg har jag en uppsjö med trevliga platser att besöka med båten som jag når på bara några timmar, och det väger upp för en bilresa på 40 minuter. 

Dessutom är det när det regnar trevligare att sitta i bilen 40 minuter än i båten i fem timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor själv i Järfälla. Har haft båt i BS Arken i Upplands- Bro sedan 1981. 25 min bilresa, inga köer. Du kan troligen få plats direkt. Mälaren är klart underskattat som seglarvatten. Många klubbholmar och några naturhamnar i omedelbar närhet. Sen är det ju inte svårt att ta sig ut i Östersjön när du känner för det. Tänk bara på att du måste ha biocidfri bottenfärg på båten för att få ligga i Mälaren.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska man fixa och meka med båten är det också en fördel att ha den nära, så kan man svänga ner och skruva någon timme när man vill, utan lång bilresa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...