Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Siim00n

Bottenmåla eller epoxi

Rekommendera Poster

Hej! 

Blir inte klok på detta. Min båt bella ifrån 07 är vad jag vet bara bottenmålad. Har börjat skrapa lite, bara de lilla lösa. Ser ut att va två lager färg. 

 

Haft några båtar innan där jag aldrig epoxibehandlat botten, den ena båten var 40 år och aldrig heller epoxibehandlad. 

 

Men efter att ha läst om detta och lagt rätt mycket pengar på båt nu vill jag gör det seriöst. 

 

Måste jag slipa rent ner till yelcoaten och sen epoxibehandla, eller kan jag köra som föregående år och göra detta ingrepp som tex i höst. 

 

Blir inte klok på det. 

Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapade rent all färg innan jag la på epoxi på min förr Bella 621.
Handskrapade och sen våtslip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All färg ner till gelcoaten måste bort, om det inte redan finns ett lager epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget krav på epoximålning vare sig från myndigheterna eller från båten!

Myndigheternas krav är att du inte får ha gammal eller ny giftfärger med förbjudet innehåll under din båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Det finns inget krav på epoximålning vare sig från myndigheterna eller från båten!

Myndigheternas krav är att du inte får ha gammal eller ny giftfärger med förbjudet innehåll under din båt.

Håller med, hade tänkt skriva detta själv men avstod.

 

Du har ingen jättegiftig färg om båten är från 2007 och det finns inte några krav att avlägsna färg från 2007 som inte får säljas idag.

 

Plastpest är ovanligt, så av den anledningen behöver du inte göra nå don epoxibehandling.

 

Bättra i den färg som flaggar och fundera igenom vad du verkligen vill göra med din båtbotten. Kanske klarar du dig helt utan bottenfärg om det finns en håtbottentvätt i närheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående talare. Epoxibehandling har verkligen blivit en "grej".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Zwen:

Håller med ovanstående talare. Epoxibehandling har verkligen blivit en "grej".

Färgfabrikanter, grossister och butiker lever bla. på att sälja bottenfärg och andra bottenbehandlingar.

 

Med det sagt så är ju inte plastpest ett rent påhitt. Det förekommer, men är inte vanligt. När jag letade bilder/videor var det märkligt nog så att det nästan bara var segelbåtar på alla bilder.

 

För övrigt en intressant kanal som tyvärr innehåller en del tragik (inte spoila), men absolut intressant att föla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. 

Tar beslutet att bara köra på som. Vanligt iår, kanske göra en epoxi behandling nästa år, om jag har båten i ett varmgarage någonstans. Känns som mycket av säsongen går till spillo och det verkar ju inte vara någon ko på isen nu direkt 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

 När jag letade bilder/videor var det märkligt nog så att det nästan bara var segelbåtar på alla bilder.

 

Tror förklaringen är ganska enkel. Segelbåtsägare bryr sig mer om dessa saker och är ofta lite mer pedantiska med sina båtar. Dessutom är jobbet mindre obehagligt att göra eftersom åtkomsten är mycket bättre. Har själv gjort en förebyggande epoxiförsegling på segelbåt för drygt 20 år sedan, förmodligen helt i onödan. Får väl skylla på alla skrämselartiklar som förekom i tidskrifterna under dessa år. Jag skulle dock aldrig drömma om att lägga mig under nuvarande 30 fot motorbåt och göra samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...