Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
decahb

Vilka repor kan man polera/slipa bort ?

Rekommendera Poster

Nedan repor på uttern S51 från 2015, går det att göra ngt åt dem ? Polera räcker ej nog ? Kan man få bort dem ?


Finns tyvärr flera likande  repor 


Ser alla färgade skrov  ut så efter ngt år ?

 

tips, tankar och idéer mottages tacksamt 

CD4CC0B7-7A3C-4333-832F-C034AE8FE376.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på värsta repans djup finns olika metoder.

  • Spackla med gelcoat filer i rätt färg, slipa, rubba, polera & vaxa.
  • slipa, rubba, polera & vaxa.
  • Rubba, polera & vaxa.
  • Polera & vaxa.
  • Våtslipa maskinellt med  mirka's Abralonduk i följande steg. ( min favorit?
  1.   Kornstorlek   600 
  2.   Kornstorlek 1000
  3.   Kornstorlek 2000
  4.   Kornstorlek 3000
  5.   Kornstorlek 4000

Avsluta med vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att känna repornas djup med nageln.

Omöjligt att avgöra åtgärd med hjälp av en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa går faktiskt oxå, men det skulle jag inte göra utan att kunna det. Hamnen.se hade ett klipp om det för något år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev decahb:

Ser alla färgade skrov  ut så efter ngt år ?

Nej, men har man lite otur får man alla repor du visar på bilden vid ett och samma tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jorgen01:

Börja med att känna repornas djup med nageln.

Omöjligt att avgöra åtgärd med hjälp av en bild.

Nja, det vill jag inte hålla med om. Men det räcker ju inte  bara med en bild,  Den metod jag beskrev tidigare i tråden är ju bombsäker, Det skall mycket till för att "lyckas klanta till det" om man gör som jag beskrev. Man börjar ju med att tvätta rent med aceton & fylla igen alla revor & märken med en gelcoat filler i båtens originalfärg.  När man gjort detta så är alla repor/märken borta & kvar är bara att snygga  till & avlägsna alla spår av reparationen. Detta görs i steg med våtslippappren i nämnd ordning,  Kornstorlek 600, 1000, 2000, 3000 & 4000. Lätt på handen, inget våld, låt maskinen göra jobbet & rikligt med vatten. Jag har praktiserat metoden på några båtar med gott resultat. Man behöver ju inte ens polera på slutet, det arbetet görs ju med 4000-papperet. När man slipat färdigt så återstår endast försegling med vax. Tar man det bara lugnt så kan det inte misslyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, men har man lite otur får man alla repor du visar på bilden vid ett och samma tillfälle.

Färgade skrov kan vara väldigt vackra men ack så ömtåliga. Förrförra båten var en sprillans ny mörkblå Scandica. Redan första säsongen började blekblå repor dyka upp hur försiktig man än var. Jag är nog lite pedantisk & vill att allt skall vara i "nyskick så den båten åkte väck redan efter första säsongen & en bättre begagnad båt inhandlades, denna gång en off-white som är den lättaste kulören att fixa till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...