Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nettan1111

Led Stiftlampor byta ut 10w Hallogen mot 1w led

Rekommendera Poster

Vet någon om det kan bli problem om man byter ut sina gamla 10w hallogen stiftlampor som sitter i taket på olika ställen i våran Aquador 28 från 2008 till nya 1w Ledlampor (har köpt sorten Anslut fr. Jula) ? ...

Provade byta på samma sätt hemma i köket i äldre armaturer fr Ikea och det började då surra en del i transformatorn och lite fladdrigt i ljus skenet, fick då lära mig av grannen att sånna stift led-lampor inte gillar AC strömmen som kommer från den typen av trafo som är avsedd enbart för halogenlampor. 

Kan det bli annat problem i båten fast den har DC ström ?

Tänkte byta ut 3st nere i ruffen och har redan växlat ner 3st 10w till 5w vanliga Hallogen uppe i targan.

Någon som vet eller provat själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med diodlampor är att värmen de avger oftast kommer från sockeln/baksidan, där reglerkretsen/drivaren sitter. En glödtrådslampa avger visserligen mycket mer värme för samma ljusmängd, men den värmen försvinner främst samma väg som ljuset, dvs ut i det fria. Värme från baksidan eller sockeln kan leda till överhettning eftersom äldre armaturer inte är gjorda med det i åtanke. Det kan förkorta livslängden för diodlampan betydligt eftersom elektroniken körs för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev raol:

Det kan förkorta livslängden för diodlampan betydligt eftersom elektroniken körs för varm.

Det kan ju vara bra att tänka på så att man kanske kan borra upp något extra hål för ventilation, men...

Om de bara funkar i 5000 timmar istället för i 30 000 timmar har ju egentligen inte så stor betydelse.

Lamporna är ju tända väldigt lite på sommaren, så det blir ändå många säsonger.

 

Ett problem som tidigare diskuterats är hur mycket skada en 12 V LED tar av att utsättas för 14 - 15 V vid motorgång. Våra IKEA tavelramsbelysningar vi har i pentry sedan 2012 har klarat sig bra i alla fall. Nu blir det väl inte så mycket motorgång ont matlagning samtidigt, så det kan ju vara en del av förklaringen.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det kan ju vara bra att tänka på så att man kanske kan borra upp något extra hål för ventilation, men...

Om de bara funkar i 5000 timmar istället för i 30 000 timmar har ju egentligen inte så stor betydelse.

Lamporna är ju tända väldigt lite på sommaren, så det blir ändå många säsonger.

 

För all del. I den miljön är det kanske inte lika besvärligt. Jag har dock tyvärr erfarenheter av säkert ett 15-tal diodlampor under 15 års tid, som dött en mycket snabbt förtida död, högst sannolikt på grund av värmeproblem orsakade av det jag beskriver. Och då snackar vi hundratalet lystimmar! Ibland har hela drivaren "exploderat" och avgett stinkande gaser.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

För all del. I den miljön är det kanske inte lika besvärligt. Jag har dock tyvärr erfarenheter av säkert ett 15-tal diodlampor under 15 års tid, som dött en mycket snabbt förtida död, högst sannolikt på grund av värmeproblem orsakade av det jag beskriver. Och då snackar vi hundratalet lystimmar! Ibland har hela drivaren "exploderat" och avgett stinkande gaser.
 

Var de CE-märkta?

 

Jag var med och bytte till LED-lysrör på ett antal äldreboenden och personalen gillade inte att det luktade bränt. Kineserna hade bara ändrat lite i tillverkningen tyckte de...

Bara lite sådär så att CE-märkningen inte alls stämde längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut mina halogen mot Biltemas led för ca 5 år sedan och de fungerar samtliga fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mackey:

Var de CE-märkta?

 

Jag var med och bytte till LED-lysrör på ett antal äldreboenden och personalen gillade inte att det luktade bränt. Kineserna hade bara ändrat lite i tillverkningen tyckte de...

Bara lite sådär så att CE-märkningen inte alls stämde längre.

Jag har inte några av dem kvar. De var säkert CE-märkta, men om de uppfyllde kraven kan jag inte svara på. Alla köptes i vanliga, svenska butiker. Coop, Biltema, Clas Ohlson och liknande. De flesta incidenter ägde rum från 2005 till 2011 kanske. Men senaste var nog förra vintern. En liten dekorlampa på nån watt till en fönsterlampa med skärm. Den dog iofs inte, men blev så varm att den började lukta illa. Nu har jag andra där, som också är diodbaserade men som tydligen är av bättre kvalitet för de funkar helt ok. Varma som satan, som alla diodlampor, men funkar som de ska i övrigt. Tillverkarna har förstås blivit bättre på detta med åren. De flesta jag skaffat senaste tio åren har funkat utan anmärkning.

Nå, för att inte helt spåra ur tråden, så... Jag ville bara informera om att diodlampor inte alltid funkar rakt av i armaturer gjorda för glödtrådslampor. Många gånger är det inga problem. Man får testa och ha lite uppmärksamhet bara. Lukta och känna efter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Nettan1111:

Vet någon om det kan bli problem om man byter ut sina gamla 10w hallogen stiftlampor som sitter i taket på olika ställen i våran Aquador 28 från 2008 till nya 1w Ledlampor (har köpt sorten Anslut fr. Jula) ? ...

Förmodligen inte.

Problemet att byta i ett hus är att transformatorn som omvandlar 230 V till 12 V är specad för en minimilast, ofta runt 20-50 W, som inte får understigas. Byter du till 1-2W lampor så hamnar du nog under denna gräns, och då blir transformatorn instabil. Någon minimilast finns inte för batterier, så enda risken för problem i båten är om du har en dimmer med liknande begränsning där.

De flesta 12V LED-lampor (taftologi, jag vet) har inbyggda spänningsomvandlare och är därför okänsliga för spänningsvariationer runt 12 V. Vet inte om Julas 1 W har detta, men deras 1,2W har det (man kan se det genom att det finns små elektronik-chips inuti lampan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som delat med er av det ni vet!

Jag blir otroligt glad och känner att flera "grejer" faller på plats ang den här frågan.

Peterseglares utförliga svar är speciellt intressant då vi beställt hem båda typerna

1,2W (70kr/st) och 1W (50kr/st)  från Jula. Den sistnämnda billigare är i frostat plastskal (svårt att se om den har spänningsomvandlare inbyggt?) ... bergis inte för att den är billigare 😉 ...

Den billigare frostade 1W plastlampan har dock ett tydligt ventillationshål i toppen av lampan.

Vi kommer att prova i båten då vi inte har någon dimmer alls och vi kör aldrig båten på natten så någon direkt variation runt 12v kanske inte uppstår då men jag förstår att 1,2w  "blir säkrast".

Kul att få lära sig lite nya grejer.

IMG_1471.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-18 vid 23:41 skrev Mackey:

Ett problem som tidigare diskuterats är hur mycket skada en 12 V LED tar av att utsättas för 14 - 15 V vid motorgång. Våra IKEA tavelramsbelysningar vi har i pentry sedan 2012 har klarat sig bra i alla fall. Nu blir det väl inte så mycket motorgång ont matlagning samtidigt, så det kan ju vara en del av förklaringen.

 

Jag har bytt till LED-ar i alla mina tidigare halogenspottar utan några problem. De har tidigare använt marinklassade LEDar. 
Men den tidigare ägaren har monterat HideAlite down-lights. De har gått sönder en efter en.

Det visar sig att mitt 12V är ibland över 15V. Jag har AGM-batterier med tempsensor som drar upp spänningen rejält under kalla dagar. HideAlite är inte specade för så hög spänning.

Om du inte använder marinspecade LEDar så riskerade nog överspänningsskador.


Men om du måste använda hemma-LEDar, som jag kan du sätt en spänningbegränsare på ljussystemet.

När jag byggde in en sådan slutade lamporna gå sönder.

 

Själv byggde jag en av en billig LDO som jag satte på ett kretskort. Jag är rätt elektriskt händig.

Om man inte är så händig kan man köpa en sådan här,

https://www.batsystem.se/products/stabilisator-led/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väldigt svårt att tro att LED-lampor på 1W skulle orsaka så mycket värme att det skulle bli några problem. Jag bytte alla lampor i min förra segelbåt till LED och där satt orginalarmaturerna från 80-talet kvar. Det var inga som helst problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Squidward:

Jag har väldigt svårt att tro att LED-lampor på 1W skulle orsaka så mycket värme att det skulle bli några problem. Jag bytte alla lampor i min förra segelbåt till LED och där satt orginalarmaturerna från 80-talet kvar. Det var inga som helst problem.

Tja, men jag har som sagt fått problem åtskilliga gånger med lampor på ungefär den effektnivån. Det var därför jag skrev det jag skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...