Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gastkram

Biltemas båtstöttor. Bra eller skräp?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag skulle behöva inskaffa lite stöttor till segelbåt. Biltema säljer  en variant (https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batstottor/segelbatsstotta-2000042766) till ett nypris som är lägre än vad jag får ge för begagnade rostiga stöttor från andra fabrikat. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Finns det i så fall någon större skillnad i kvalitet? Det verkar ju vid första anblick vara i princip samma konstruktion som tyresöstöttan .

Redigerad av Gastkram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den mindre varianten till snipan.

De är nu 4-5 år gamla och ser fortfarande OK ut och har fungerat som utlovat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det lutar kraftigt mot att jag köper biltemastöttorna. Utöver priset är det ju också bekvämt att bara åka och hämta på närmsta varuhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svar angående stöttor som du kanske inte vill ha....

Jag stod inför samma övning förra året då jag flyttade min båts vinterplats från att stå på vagn till att stå med stöttor.

(Jag har en Kingscruiser 33.)

 

Jag kollade på alla möjliga varianter av stöttor, och kom sedan över en begagnad vagga istället.

Och vilken skillnad att ha båten i en vagga istället för på stöttor, känns mycket stabilare och det blev billigare.

Vaggan har 6 stöttor så man kan ta bort en eller två när man ska bottenmåla.

 

Men, annars sneglade jag också på Biltemas stöttor och bedömde dem som lika bra som andra dyrare varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stöttorna ser ju helt okej ut och priset är ju oslagbart.

Min gissning är att de rostar med tiden, men det gör ju alla stöttor utom de galvade. Jo, de rostar ju också, men det tar lååååång tid.

 

Vi köpte våra galvade Seaquip-stötor begagnade för 1500:- kr/st och det får jag nog igen (inkl. inflation) om 20 år när jag säljer dem.

 

Det enda lilla felet på BT-stöttorna tycker jag är att de svetsat på ett lock (en fot) nedtill.

  1. Stöttan glider onödigt lätt.
  2. Vatten kan samlas i stöttan så att den rostar inifrån.

Ett spännband mellan stöttorna gör ju att de inte glider och ett hål i foten ("Spik i foten!") släpper ut ev. fukt/vatten.

 

 

image.png.d085faec44147b029d90d9d124b27f50.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev jonas2307:

Vaggan har 6 stöttor så man kan ta bort en eller två när man ska bottenmåla.

Vi hade en "lättvagga" förut, ett hemmabygge i aluminiumrör, utom stöttorna som var i stål och två plankor som tog upp lasten mot marken.

Väldigt stabil och man flyttade den enkelt ensam.

 

Vaggor har nackdelen att de är tunga och skrymmande (om man inte bygger en själv), men stabila är de.

 

Nu har vi stöttor (6 st, eller 8 när vi har masten kvar) och även då kan man ta bort eller flytta ett par stöttor när man bottenmålar, men bottenmålning slutade vi med 2015.

 

Om man har fyra stöttor kan man ju köpa en extra BT-stötta om man behöver flyta dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemastöttorna är säkert bra. Men jag tror att mackey har en poäng med att man får igen pengarna om man köper begagnade märkesstöttor. Jag har haft tyresöstöttor och bockar förut. Dyra att köpa, även begagnat. Men precis lika dyra att sälja sen å lätt går det. Tror till och med att jag plussade lite på dem efter några säsonger. Tvivlar på att BT-stöttorna står sig bra på begagnatmarknaden även om stöttorna i sig är bra. Så ska du sälja dem inom överskådlig framtid är nog dyra stöttor billigast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att är stöttan ett rör som är tillslutet i nederänden, borra ett hål så kondensvatten kan rinna ut. Hade en vagga där stolparna rostade inifrån så att det gick att peta hål fast det inte syntes så mycket utifrån. Har stöttor nu och inte upplevt något problem, men skulle kanske föredra vagga om inte klubben förbjudit det pga svårigheten att flytta omkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har kört de högre varianten av stöttorna till min 32ft båt en säsong nu, och tycker de fungerar precis lika bra som de Tyresöstöttor jag haft tidigare. De är bara en säsong gamla, så jag kan inte säga så mycket om hur långlivade de blev, men kvaliteten känns än så länge bra.

 

Det jag saknar är "fästet" för en kätting som jag hade på Tyresöstöttorna, men kör med spännband nu, så det är inget stort problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...