Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johannes1018

Vilken plotter?

Rekommendera Poster

Jag vill köpa plotter men till det lägsta priset.

det jag är i störst behov av är att få reda på djupet där jag är inklusive varning när det blir för grunt.

men också med sjökort, basnivå.

 

vill ha skärm, givare och kort till vettigt pris men tycker det är otroligt svårt att hitta och jämföra då alla har olika sätt och innehåll att sälja på.

 

den får gärna gå att bygga in men är inget krav.

 

någon av er som sett något bra erbjudande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte förstår din kravspecifikation riktigt men jag skulle föreslå att du köper ett ekolod och ett båtsportkort. Det blir nog billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite av en traditionalist och tycker att man kan ha sjökortet i mobilen (skämta bara papperskort ska det va).

 

Köpte Garmin Striker Plus 4 för dryga 1000-lappen förra vintern och är mycket imponerad. Den har inga inbyggda kartor utan bygger upp kartmaterial genom att spara din position tillsammans med uppmätt djupdata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Dava:

Den har inga inbyggda kartor utan bygger upp kartmaterial genom att spara din position tillsammans med uppmätt djupdata.

Kanske är det därför den heter Striker Plus 4?

 

På Navionics kort finns något som heter Comunity Edit som visar användarnas uppmätta djup, om man laddar upp dem till Navionics. Det blir ganska bra när man laddat upp några gånger där man kört/seglat.

 

Jag brukar roa mig med att sjömäta lite mörkblåa områden ibland, har inte fastnat hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Johannes1018:

det jag är i störst behov av är att få reda på djupet där jag är inklusive varning när det blir för grunt.

De flesta plottrar med ekolod levereras med en givare för montage på akterspegeln, men när man ser djupet där är det ju redan för sent.

 

Du bör ha en givare längre föröver om du ska ha någon glädje av den.

 

Jag har inga direkta förslag annat än att köpa någon modell som är några år gammal, det brukar påverka priset.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

De flesta klottrar med ekolod levereras med en givare för montage på akterspegeln, men när man ser djupet där är det ju redan för sent.

 

Du bör ha en givare längre föröver om du ska ha någon glädje av den.

 


I förra båten hade vi en Lowrance Hook 4 med akterspegelsgivare, men med givaren placerad mot skrovet i förpiken. Fäst med akrylfog. Det funkade perfekt. Fiskar, sjögräs, och vrak syntes, och djup ner till 60-65 meter funkade utan anmärkning (djupare vatten var båten aldrig i). Om skrovets konstruktion är av rätt typ är det inga problem.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluset i namnet betyder att den har en större skärm. Annars ska den vara identisk med vanliga Striker.

 

Jag har monterat den längst fram mot skrovet. Det har hänt att jag svängt undan för grund i sista sekund och gett besättningen en varning innan vi gick på vid ett annat tillfälle. 

 

Garmin har också ett community för att dela kartor men de här enklaste modellerna verkar svåra att koppla till datorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-19 vid 07:46 skrev Dava:

Jag har monterat den längst fram mot skrovet. Det har hänt att jag svängt undan för grund i sista sekund och gett besättningen en varning innan vi gick på vid ett annat tillfälle. 

Hmmmm...

Skulle det inte vara bättre att skaffa sjökort? ;)

 

Sjökort är en sorts kartor som kan visa det du inte ser under vattenytan. Finessen är att man då kan välja att segla där det är djupt nog för att den aktuella båten ska kunna passera över botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mackey:

Hmmmm...

Skulle det inte vara bättre att skaffa sjökort? ;)

 

Klart att jag hade sjökort det såg ut såhär.IMG_20210320_130737.jpg.4634fb63ca287e5f3f61511d8b10c1b5.jpg

Pilen har jag gjort själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man gå lite närmre land så får man inte mycket hjälp av papperskort. Hade en dyr plotter varit bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom tremeterskurvan är det som regel inte sjömätt, så där ska man alltid utgå från att djupet är noll, med undantag för etablerade hamnar, och platser där det faktiskt är sjömätt och ett minstadjup är angivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag dubbelkollat på Eniro hade jag kanske inte gått på ;)

 

1660713466_Screenshot2021-03-20at13_58_28.png.8508a6dd35a285a09c36a92c58500fbb.png

 

Vi bor i det grå området till höger, så jag har badat mycket i viken. Det finns ett par stenar som sticker upp vid lågvatten, på eniro ovan? Men jag har aldrig stött på sten när vi simmat runt. Man bottnar bara närmast stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag sitter i en liknande sits och skulle först ”bara” köpa ett ekolod eftersom Eniro funkar (i mitt tycke) så bra i mobilen. Mitt förra lod gav mig bara en siffra på djupet utan annan information. Under vintern har jag därför letar och tänkt om lite och slutligen köpt en (men inte än fått levererad) en Raymarine Element 7Hv (6990:- inkl givare & sjökort). Innan jag slutligen valt kikade jag på dessa:

 

*Garmin Striker 4 alt 5

*Lowrance Hook Reveal 7

 

Garmin var ett bra lod men igen plotter. Lowrance var ett bra lod men inte lika bra som en ”riktig” plotter (bl a ”bara” 1hz uppdatering på GPS). Raymarinen ger mig både bra lod & ”riktig” GPS med 10hz uppdatering för bara några kronor mer, och har dessutom fler anslutningsmöjligheter.

 

Ett tips till dig är att kolla på Raymarine 7S (4990:- inkl givare & sjökort). Du får iofs bara ett ”vanligt” ekolod/Chirp, men det kanske duger? Men en ”riktig” GPS på 10hz.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tyvärr en väldig skillnad på 1400 kr och 6990 :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

”riktig” plotter (bl a ”bara” 1hz uppdatering på GPS).


. . . . .

Men en ”riktig” GPS på 10hz.

Dava har väl en deplacerande segelbåt, så 1 Hz räcker till och blir över. 10 Hz är bara relevant om man har en snabb motorbåt eller nån extrem segelbåt.  Vid 7 knop rör man sig mindre än en halv båtlängd per sekund, typiskt sett.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Dava har väl en deplacerande segelbåt, så 1 Hz räcker till och blir över. 10 Hz är bara relevant om man har en snabb motorbåt eller nån extrem segelbåt.  Vid 7 knop rör man sig mindre än en halv båtlängd per sekund, typiskt sett.

Fast det var ju inte Dava som ställde frågan?! Jag redogjorde bara för det jag kommit fram till när jag letat plotter, dvs man kan köpa en Lowrance Hook Reveal 7 inkl sjökort för ~6200:- (Navionics alt Cmap) men får då en enhet med fokus på fiske. För 800:- mer får man istället en plotter med samma prestanda som dyrare enheter (Garmin echomaps mfl) och dessutom känns betydligt modernare än t ex Lowrance. TS får avgöra var hens behov ligger.

 

Men är det enbart ett ekolod man vill ha (i kombination med eniro/papperskort) är t ex Lowrance Hook 4 på Jula (1150:-) ett bra alternativ. Det var f ö där jag började i mina planer (1150:- -> 7000:-) men så kan det gå! 😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en plotter med sjökort och ekolod är nog Raymarine 7S för 4990:- alt. Lowrance Hook Reveal 5 med sjökort för ungefär samma pris nog så lågt man kan komma. Men då är det i min mening två olika typer av enheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Dava:

Hade jag dubbelkollat på Eniro hade jag kanske inte gått på ;)

Eller noterat att mörkblått betyder 0 (noll) - 3 m. ;)

 

Ibland fattar man dumma beslut i tron att det är smarta beslut.

Det har nog de flesta gjort.

 

Det blir ofta lurigt när man tycker sig känna till vattnen man seglar i och så plötsligt är det någon som lagt dit en sten!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Fast det var ju inte Dava som ställde frågan?!

 

Du har rätt! Dava skrev så mycket här på slutet att jag missade vem som ställde frågan! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, kanske behöver ge lite mer information.

det här är till 4st av mina båtar som jag ska hyra ut, vill då kunna ställa in så det kommer en varning om man kör för grunt..

 

inser dock att jag inte kommer undan med mindre än 5-7000:- så frågan är då vilken enhet som är enklast att hantera för den summan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-19 vid 00:26 skrev Mackey:

De flesta plottrar med ekolod levereras med en givare för montage på akterspegeln, men när man ser djupet där är det ju redan för sent.

Vadå för sent.

Rör sig båten över 1 knop, är det alltid för sent om ett hinder dyker upp typ 6 meter framför givaren. Om denna bara kan registrera jupet rakt inunder. 

Spelar ingen roll om givaren sitter midskepps eller i aktern. Får väl ta hänsyn till detta.

 

Är man besvärad av detta, så köp en frammåtseende givare. 

Visar botten strukturen frammåt och djupet rakt ned under givaren. 

 

Haft en Echopilot Fls silver fristående under mer än 10 år. 

Nu har jag relativt dyra Garminprylar.

 91 sv med PS 51 TH givare. 

 

Finns billigare, av andra kända märken. 

 

Har inga problem att angöra en klipphäll, trots att givaren sitter typ 3 meter bakom fören. 

 

Har f ö även ett äldre ekolod med givare som läser rakt ned, som reserv. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-19 vid 00:26 skrev Mackey:

De flesta plottrar med ekolod levereras med en givare för montage på akterspegeln, men när man ser djupet där är det ju redan för sent.

 

Du bör ha en givare längre föröver om du ska ha någon glädje av den.

 

Jag har inga direkta förslag annat än att köpa någon modell som är några år gammal, det brukar påverka priset.

Det där stämmer väl någorlunda bra.

Givaren sänder ju ut en kon av ultraljudvågor, konen är ganska bred så även om man har givaren på akterspegeln ser man ju åt vilket håll bottenkurvan är på väg. Konens bredd bestäms av vilken frekvens som ekolodet är inställt på, ju lägre frekvens desto bredare kon. Vissa ekolod berättar hur stor yta av botten som det ser, det är en värdefull information. Men ju grundare det blir, desto mindre yta av botten ser (=hör) ekolodet.
Klart är det redan grunt så är du ju redan uppe i konens smala del och mäter, men man är inom tremeterskurvan och navigerar så måste man ju ändå förvänta sig att botten är oren, och då är en utkik med polariserade solglasögon många gånger bättre än alla världens ekolod tillsammans.

 

Det finns ju olika ekolodsgivare att köpa till sitt ekolod, ofta levereras dom ju utan givare.

I de flesta båtar kan man montera en givare inne i skrovet. Det finns speciella monteringssatser för det. Men vi har diskuterat det många gånger här på forumet, och då kommit fram till att man kan limma fast en akterspegelsgivare på insidan av skrovet med marintätningsmedel, Sikaflex eller liknande. Om det inte finns någon luft i skrovet eller mellan givaren och skrovet fungerar det bra. Jag hade det så på förra båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte ju min givare i fören två meter framför kölen, tycker ändå att man får en god varning, men det gäller ju att vara uppmärksam och det finns ju sällan tid att göra något åt det man ser! (Som i mitt fall ovan en megastor sten på 4 meters djup)

 

Men på en hyrbåt kan man ju ställa in larmet på typ två meter, så att hyresgästen inte kör fast på sandstranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen har man inte innanför tremeterskurvan att göra.

 

Men då man skall besöka naturhamnar måste man ju dit. Och om man aldrig varit där innan, eller är osäker på bir det ser ut, då tar man det väldigt varligt. En spanande fördäcksgast som inte bara kollar efter grund utan även hur det ser ut på land, om det öht går att komma iland.

 

I olika segligsbeskrivningar finns det bra skisser och inte sällan numera även flygfotografier där man får en bra uppfattning om hur det ser ut.

 

Ekolod och plottrar är ju just ”navigationshjälpmedel” och skall användas som sådana, bra att ha, men visar inte alltid det dom skall visa. Och då är det inget fel på tekniken, det är användarens kognitiva begränsningar som gör feltolkningar av de mätvärden som presenteras.

 

Eftersom jag dessvärre har en relativt grundgående båt med drev kan även mindre grundstötningar  bli hämmande och dyrbara. Båten klarar sig alltid, men om propeller eller drev slår i en berget skadas detta inte alls speciellt mycket, granit och gnejs är hårda material, det är inte aluminum och legeringar baserade på aluminium. Så att gå in mot berget på okänt vatten görs väldigt långsamt och försiktigt.

 

Segelbåtar med ”trasigt underliv” alltså delat lateralplan har samma svagheter. Om man går på med litet fart kan det blir svåra och dyrbara skador med hela semestern förstörd. Det är det inte lönt.

 

Så det enda säkra för att hålla båten skadedri är väl att aldrig sjösätta den, men inte ens det är en garanti.

 

Det sägs att de flesta grundstötningarna sker i, eller nära hemmaortens farvatten, då slappnar man av, där vet man oftast var grunden inte finns, men så är det extra lågt lågvatten, eller så har man en ny båt med större djupgående och då smäller det.

 

Tvärtemot vad naturivrarna avser tycker jag att man alltid skall ha ekolodet igång under gång, och då  lära sig att tolka dess ekon, likadant om man har radar, lära sig använda instrumenten under gynnsamma förhållanden så att inga eller i allafall små överraskningar uppkommer då de används när dom verkligen behövs. Det är ju väldigt värdefullt att kunna se skillnad på mjuka och hårda bottnar, mjukbottnarna ger inte en tydlig bottenkurva, ofta ser det ut som två bottnar, den ena ovanpå den andra, så kan det vara berget men ser längst ned och sand, lera eller dy över denna. Om det är är bara berg blir det bara en bottenkurva. Grus kan ge en bara litet luddig bottenkurva.

 

På flera håll har vi ”sjögräs” som lurar ekolodet på att det är grundare än vad det är. Men det kan vara förrädiskt att gå in på sådana ställen då detta ”sjögräs” kan dölja stenar och anat som kan skada båten.

 

Och det är ju klart att även jag gått på grund, ordentligt (och dyrbart) några gånger. Mer lindrigt andra och sedan bara mer eller mindre medvetet ”nosat” på grunden, provat att gå in väldigt långsamt men fått backa igen då tagit emot.


En ordentlig stävskena är ju också bra att ha på båten om man nu skall vara innanför tremeterskurvan, eller ja den är bra vilket som, då man ju alltid kan drabbas av den akuta och lokala landhöjningen.

 

Så ekolod är bra, men dom eliminerar inte sunt förnuft och ordentlig utkik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...