Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BMF

Repor i gelcoat, Yamarin

Rekommendera Poster

Har köpt en Yamarin 50SC där förra ägaren bjudit på några repor i den blå delen av gelcoaten. Inga jättesaker och troligen skulle väl de flesta inte bry sig. Men jag är sjukt petig av mig och vill åtgärda dessa när jag ändå ska polera upp hela båten och fixa allt annat.

Snubblade över detta klippet på hamnen.se  https://www.hamnen.se/kunskap/laga-repor-i-gelcoat-med-hyvel-otroligt-resultat/

 

Funkar det på Yamarins båtar. Lär väl knappast vara någon större skillnar i tjocklek på gelcoaten mellan olika bätmärken gissar jag?  Samtidigt känns det lite hemskt att "hyvla" på det sättet. Några här som har lite åsikter? Jag hade en tanke att våtslipa försiktigt och sedan polera upp men kanske både blir bättre och går snabbare att ta denna metoden de kör med i klippet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Grattis till en fin båt!

Jag har en äldre Yamarin 490, som ju nästan är samma båt, och jag är mycket nöjd med den.

Jag har också en repa i den blå delen men på min båt syns det att repan på något ställe går igenom det blåa skiktet och jag har inte brytt mig om att fixa det.

Kolla noga om din repa klarat sig från att gå igenom innan du ger dig på en reparation. Den blåa färgen bleks ganska fort av solljuset och det kommer bli svårt att få till med en färg som liknar de övriga blå fälten och det kan hända att även en "skrapning" kommer synas efteråt. Fundera ett par varv innan du bestämmer dig.

(Ser mig själv som sjukt petig också vad gäller vissa saker men här har jag blivit tvungen att acceptera läget, det var också jag själv som orsakade repan precis när båten var ny vilket kändes skit!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BMF:

Det är aldrig bra att avverka mera gelcoat än nödvändigt. Med åren har man till slut polerat bort så mycket att man kommer in till plast och glasfiber.

 

Jag tycker du först ska pröva att lägga i topcoat eller spackel med rätt kulörkod och se om du kan acceptera utseendet. Om du är missnöjd efter en säsong så kan du ju hyvla då...

 

Sedan beror det ju på hur djup skadan är vad som är lämpligt.

Lägg upp lite bilder så kan du säkert få bättre råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...