Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Hejsan är ny här så hoppas jag ställer frågan rätt.

Har en volvo penta d3 110 som jag skulle vilja ha lite mer varvtal ca 2-300 varv mer,

Funderar då på sportluffilter kan de räcka ? Något tips och vilket filter som passar gärna i orginal lådan

Om det finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt propeller?
Innan du laborerar med luftfilter så testa utan filter för att se om varvet ökar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Steffe58:

Hejsan är ny här så hoppas jag ställer frågan rätt.

Har en volvo penta d3 110 som jag skulle vilja ha lite mer varvtal ca 2-300 varv mer,

Funderar då på sportluffilter kan de räcka ? Något tips och vilket filter som passar gärna i orginal lådan

Om det finns

Hur högt är maxvarvet idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej orginalpropeller,  kan ju testa uta filter men då till våren när den är sjösatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att du börjar lite i fel ände. Undersök att du har optimal propeller först. Motorerna brukar ha ett visst spann på maxvarvtal. När du är ensam o med lätt last brukar det vara bäst om man kan komma upp i den övre delen av spannet för att med lite mer last orka ta sig upp till iaf godkänt varvtal. Det är inte alls säkert propellern är den som är mest lagom för dig bara för att den är original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som att du egentligen vill ha en annan propeller utan snarare lite mer effekt ur motorn för att nå rätt varvtal med en propeller som är en tum för stor. Jag kan inget om din specifika motor, men att ge en förbränningsmotor endast mer luft ger inte mer effekt såvida du inte samtidigt får in mer diesel/bensin. Att på egen hand laborera med luft/diesel-blandningen på en båtmotor kan lätt resultera i ett samtal till sjöräddningen och en dyr reparation. Kontakta en yrkesman (måste man säga yrkesperson i Sverige?) och förklara vad du vill uppnå så får du säkert ett lösningsförslag och pris på en hållbar lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,  tar en service på motorn på penta så blir det nog bra

Är för lite varvtal för att byta propeller det skulle ge övervarv enligt penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lite service kanske kan bidra. Nytt luftfilter, rensa spridare, ny olja etc, uppsmörjning. Det kan aldrig skada iallafall 😊

 

Vidare kan lite kärlek till båtens botten ge en hel del, minskar du motståndet där gör det skillnad. Hur stor beror såklart på ditt nuläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...