Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stephan_D

Vill 80% av båtägarna ha ett båtregister?

Rekommendera Poster

16 minuter sedan skrev Zwen:

Kan man inte chippa som man gör med hundarna?

 

Förresten kan jag inte förstår hur ett registreringsnummer på en båt skulle minska stöldrisken.

Det finns väl ingen vettig skurk som skulle drömma om att låta båtens registreringsnummer sitta kvar ograverat om han vill köra iväg med den.

Det som hjälper är att polisen mfl. direkt kan kolla ett motornummer eller tillverkningsnummer på skrovet om de stoppar någon misstänkt. Kan tjuven då inte redogöra för varför hen använder båten trots att det inte är henns så åker hen dit.

 

Samma om ett lass båtmotorer hittas och det direkt går att konstatera att dessa är stöldanmälde.

 

Brottslingarna vet exakt vad de ska säga för att gå fria.

En vanlig och enkel lögn är att en kompis bad mig att köra detta till Estland eller liknande

Då finns inte tillräcklig brottsmisstanke och tjuven rullar ombord på Tallink och försvinner med stölsgodset ut ur landet. 

 

Ett borttaget registreringsnummer väcker också misstanke och kanske tom. är tillräckligt för ett frihetsberövande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motornummer o skrovnummer har man ju ändå och finns registrerat hos försäkringsbolaget redan idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Zwen:

Motornummer o skrovnummer har man ju ändå och finns registrerat hos försäkringsbolaget redan idag.

Och hur får polisen tag i det på nån minut om de står med en misstänkt stulen båt med eventuell tjuv i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Och hur får polisen tag i det på nån minut om de står med en misstänkt stulen båt med eventuell tjuv i?

 

Uppgifter om skrov/motornummer och ägare finns idag redan registrerat hos försäkringsbolagen.

Som jag förstår det förutsätter du att polisen inte har direkt tillgång till dessa register? Så kan det mycket väl vara, t.o.m. troligt.

Att bygga upp och administrera ett nytt register där dessa uppgifter som redan finns registrerade på annat sätt ska läggas in, och som polisen då ska få koppla upp sig mot, är ju inte vare sig sinnrikt eller effektivt. Dock kanske lite svenskt. Försäkringsbolagens bef. uppgifter om båt och ägare kan på ett enklare och effektivare sätt kopplas till en databas där polisen har insyn.

Bättre att köpa fler poliser för pengarna istället. Man ser dem ju inte alltför ofta nuförtiden.

 

Vad gäller "registreringsskyltens" främjande av polisens haffningsarbete så är den nog tyvärr överskattad.

Om alternativet är att båten är anmäld stulen lämnas ju en beskrivning av båten, fabrikat, typ, kulör på båt o ev. kapell, dekor, ev. utombordare, båtnamn etc. Om det sitter ett litet registreringsnummer eller inte på båten har nog underordnad betydelse för polisen när de är ute och spanar.

 

Det andra alternativet, dvs. att polisen råkar kontrollera en båts reg.nr när de är ute på patrull och just den båten nyligen skulle vara stulen men ej hunnit stöldanmälas... Ja här skulle kanske ett reg.nr. sitta fint. Men med vilken frekvens kan detta tänkas inträffa? Inte tillräckligt ofta för att motivera uppbyggnad av ett nytt register gissar jag.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Zwen:

Försäkringsbolagens bef. uppgifter om båt och ägare kan på ett enklare och effektivare sätt kopplas till en databas där polisen har insyn.

Hur då?

 

Detta är nog något som både Polisen och försäkringsbolagen är intresserade av att få hjälp med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Zwen:

Uppgifter om skrov/motornummer och ägare finns idag redan registrerat hos försäkringsbolagen.

Som jag förstår det förutsätter du att polisen inte har direkt tillgång till dessa register? Så kan det mycket väl vara, t.o.m. troligt.

Att bygga upp och administrera ett nytt register där dessa uppgifter som redan finns registrerade på annat sätt ska läggas in, och som polisen då ska få koppla upp sig mot, är ju inte vare sig sinnrikt eller effektivt. Dock kanske lite svenskt. Försäkringsbolagens bef. uppgifter om båt och ägare kan på ett enklare och effektivare sätt kopplas till en databas där polisen har insyn.

Bättre att köpa fler poliser för pengarna istället. Man ser dem ju inte alltför ofta nuförtiden.


Fast det är ju just ett sånt register som önskas. Och precis ett sånt jag beskrev tidigare. Att försäkringsbolagen går samman i en gemensam tjänst som polisen, kustbevakningen och liknande får direkttillgång till. Du begriper väl att det är bättre om dessa myndigheter har EN tjänst att söka i, i stället för att behöva tråla igenom dussintalet försäkringsbolags olika databaser...?

Kostnaden för att bygga upp det i dag skulle vara liten, och sen är det mest drift och underhåll som kostar. Inga stora pengar.

 

7 timmar sedan skrev Zwen:

Vad gäller "registreringsskyltens" främjande av polisens haffningsarbete så är den nog tyvärr överskattad.

Om alternativet är att båten är anmäld stulen lämnas ju en beskrivning av båten, fabrikat, typ, kulör på båt o ev. kapell, dekor, ev. utombordare, båtnamn etc. Om det sitter ett litet registreringsnummer eller inte på båten har nog underordnad betydelse för polisen när de är ute och spanar.

 

Serietillverkade båtar är till förväxling lika, så såna beskrivningar är av väldigt litet värde. Båtnamn kommer man lite längre med, men de kan saknas (vår nuvarande båt har inget namn) eller vara svårt att se på lite avstånd.

 

7 timmar sedan skrev Zwen:

Det andra alternativet, dvs. att polisen råkar kontrollera en båts reg.nr när de är ute på patrull och just den båten nyligen skulle vara stulen men ej hunnit stöldanmälas... Ja här skulle kanske ett reg.nr. sitta fint. Men med vilken frekvens kan detta tänkas inträffa? Inte tillräckligt ofta för att motivera uppbyggnad av ett nytt register gissar jag.

Nu är ju inte det det enda skälet till att ha ett register, men det har ju redan skrivits om i tråden. Om man vill ta det till sig eller om man vill tro att allt är en stor konspiration för att kunna beskatta allt, ja, det är upp till var och en.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Hur då?

 

Detta är nog något som både Polisen och försäkringsbolagen är intresserade av att få hjälp med.

Om du menar tekniskt funktionellt så är det en ickefråga 😁 Deras egna resp. It-tekniker vet det redan. Om kompetensnivån där mot förmodan skulle vara så kraftigt mycket lägre än i den privata sektorn finns det gott om välrenommerade dito konsulter att engagera. Skulle kunna nämna ett antal men det skulle te sig opassande här.

Att motsvarande utbyten av databasuppgifter redan är fullt fungerande, dock oftast åt andra hållet, vet du redan om du tänker efter.

Ställ av din bil hos myndigheten Transportstyrelsen idag så flaggas det hos ditt försäkringsbolag som omedelbart ställer om din försäkring till en garageförsäkring. Köp en hund så får du ganska snart automatiskt propåer om att teckna djurförsäkring, från annat håll erbjudande om att köpa mat till den. Köp en husbil av lagom ålder så dimper det ner färgglada dokument från mäklare som vill sälja den åt dig.

 

Orsaken till att detta fungerar så smidigt är att användarna är konkurrensutsatta aktörer som är beroende av effektivitet för sin överlevnad. De är ju tvingade att generera sin försörjning själva.

Om du menar hur man skulle bära sig åt för att få berörda i ansvarig ställning att gå vidare i den riktningen är ju det en fråga på ett helt annat plan. Om den lösningen vore enklare hade nog denna tråd förmodligen inte existerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev raol:

Fast det är ju just ett sånt register som önskas. Och precis ett sånt jag beskrev tidigare. Att försäkringsbolagen går samman i en gemensam tjänst som polisen, kustbevakningen och liknande får direkttillgång till. Du begriper väl att det är bättre om dessa myndigheter har EN tjänst att söka i, i stället för att behöva tråla igenom dussintalet försäkringsbolags olika databaser...?

Jo men då är vi väl ganska så överens eller? Trodde det var något sådant jag ville försöka beskriva men kanske föll på målsnöret...🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid stöldanmälan får polis och försäkringsbolag alla uppgifter så befintliga register borde väl duga.

Problemet är väl bristen på poliser i yttre tjänst.

 

Förhindras bilstölder och MC stölder idag av fordonsregister?

 

Stoppas bilar vid gränsen som innehåller stöldgods och sedan släpps iväg för polisen kommer inte i tid?

 

Business caset båtregister betalt avförsäkringsbolagen höll inte.

 

Det finns många lågt hängande frukter att plocka innan ett nytt båtregister skall debatteras...

 

Stölderna inom det marina drabbar väl mest motorer, rejält ingraverade nummer, mikromärkning och trackers tror jag är bästa vägen att minska på stölderna.

Tullens befogenheter borde oxå utökas för att kunna stoppa upptäckt stöldgods vid gränsen.

 

S regeringen hotar redan med höjda skatter medans bidragssystemen läcker så tyvärr är risken hög för nya kreativa intäkter för staten

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bläddrade i gamla tidningar som skall kastas och råkade plötsligt läsa en artikel om registrering från 2012 i På Kryss. Artikeln innehåller en del hårda fakta och uppskattningar aktuella vid den tiden

 

Båtregister....PK_06_2012.pdf

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att myndigheterna börjar titta på ett nytt båtregister. Svaret är skatteintäkter. Förra registret lades ner pga olönsamhet, det bar inte ens sina egna kostnader. Båtägarna har inget at vinna på detta. Ur stöldhänseende är spårningsutrustning både effektivare & billigare för polis & båtäare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Jag kan förstå att myndigheterna börjar titta på ett nytt båtregister. Svaret är skatteintäkter.

Vad har du för indikationer på det, förutom någon sorts allmän livsvisdom?

 

11 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Förra registret lades ner pga olönsamhet, det bar inte ens sina egna kostnader. Båtägarna har inget at vinna på detta.

Men det var ett tag sen. Om Securmark kan hålla register mot att jag betalar dem 200 kr per år - vilket de gör - så är jag ganska säker på att registerkostnaden inte behöver vara speciellt hög. Även det har framkommit tidigare i tråden. 

 

11 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Ur stöldhänseende är spårningsutrustning både effektivare & billigare för polis & båtäare.

Vad har du för statistik på det? Dvs att de skulle vara relativt bättre jämfört med register?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det behövs väl ingen livsvisdom för detta? Bara sunt förnuft & erfarenhet från tidigare statliga påhitt som alla har inneburit nya avgifter.

Om Securmark kan hålla register mot en 200 kr per år + ett båtregister så får du gärna förklara den bättre nyttan med detta i förhållande till spårningsutrustningen som leder polisen direkt till tjuven först när stölden begås.

I min båt har jag monterat in SWETRACK Lite. med Geofence. Inköp av trackern 499:- + abonnemang som man kan aktivera efter behov 49:-/månad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Bläddrade i gamla tidningar som skall kastas och råkade plötsligt läsa en artikel om registrering från 2012 i På Kryss. Artikeln innehåller en del hårda fakta och uppskattningar aktuella vid den tiden

 

Båtregister....PK_06_2012.pdf 3 MB · 9 downloads

Bra läsning. Uppenbart är det så att om S och MP sitter vid makten så ses ett register som en möjlig väg att öka skatteintäkterna. Därmed blir jag emot ett register så länge de partierna sitter vid makten, vilket jag hoppas inte blir så länge till, av detta skäl bland många andra.

 

Inga utökade befogenheter till tull och polis, samt skapa misstro mot ett register för att man ser möjlighet att ta mer av folks pengar. Tack för det, S och MP. Ni fortsätter utan paus köra Sverige åt fel håll.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Kryss-artikeln ger en bra sammanfattning av läget, läs den!

 

Jag tvivlar fortfarande på att 80% av båtägarna längtar efter att vara registrerade i ett statligt register med oklara syften, så mycket har inte förändrats sedan 2012. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stephan_D:

På Kryss-artikeln ger en bra sammanfattning av läget, läs den!

 

Jag tvivlar fortfarande på att 80% av båtägarna längtar efter att vara registrerade i ett statligt register med oklara syften, så mycket har inte förändrats sedan 2012. 

Jag är av samma åsikt. Det kan gå för oss båtägare som för husbilsägarna, upp till 30000:-/år i extra skatt de första 3 åren vid nybilsköp. Sakta men säkert dödar politikerna svenskarna med en massa avgifter. Fantasin vet inga gränser för vad man kan hitta på för att få in pengar. Att ivra för ett båtregister är för mig väldigt naivt & kommer bara att sluta illa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Sakta men säkert dödar politikerna svenskarna med en massa avgifter.

Inte politiker i allmänhet, utan de partier som anser att det mesta SKA beskattas: S, MP och V. Borgerliga partier är generellt av åsikten att skatt inte ska tas ut i onödan, även om man aldrig vet var C och L står nuförtiden.

 

Jag är fortfarande för ett register, men inte så länge S och MP sitter vid makten. De är dessutom skyldiga till att tullen inte får göra mer samt att polisen inte fått mer resurser. Rösta bort dem, så kan vi börja de till att skapa positiva förändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Inte politiker i allmänhet, utan de partier som anser att det mesta SKA beskattas: S, MP och V.

Ändå märkligt att de där partierna suttit i regeringsposition i över sex år nu, utan att lägga fram ett förslag om båtskatt, tycker du inte..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man en gång i tiden startade upp ett båtregister var ju tanken att mer pengar skulle tillfalla statskassan, utan att befrämja sjöfarten.  När man sedan tar upp ämnet igen så är det på vaga grunder man börjar svamla om stöldförebyggande åtgärder. Hur dessa skulle ta sig ut vet ingen, allra minst myndigheterna själva. Andra länder som har ett fungerande båtregister har det bara för att driva in båtskatt. Varför skulle det bli annorlunda i Sverige som är en av dom värst skattetyngda länderna i världen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev SEASWIRL:

När man sedan tar upp ämnet igen så är det på vaga grunder man börjar svamla om stöldförebyggande åtgärder.

Därför att den här gången är ”man” inte regeringen eller riksdagen, utan polis och försäkringsbolag som svamlar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att förstå hur försäkringsbolagen & polisen skall hantera dessa uppgifter. När dom får användning av dessa uppgifter så är stölden redan upptäckt, tjuvarna gripna, tjuvgodset återbördat till ägaren & brottet redan uppklarat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Därför att den här gången är ”man” inte regeringen eller riksdagen, utan polis och försäkringsbolag som svamlar. 

Men varför la försäkringsbolagen ner det gamla gemensamma registret om det nu var så bra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev SEASWIRL:

I min båt har jag monterat in SWETRACK Lite. med Geofence. Inköp av trackern 499:- + abonnemang som man kan aktivera efter behov 49:-/månad.

Ingen bra lösning för motorstölder dock då den drivs av externt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Men varför la försäkringsbolagen ner det gamla gemensamma registret om det nu var så bra?

Jag har väl aldrig påstått att gamla registret var bra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag har väl aldrig påstått att gamla registret var bra..?

Ok, sorry, jag tolkade det som att du ansåg att ett register skulle få större legitimitet när försäkringsbolag och Polis var intressenter.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande;

 

"Båtlivsundersökningen 2020 har medfinansierats av Havs- och vattenmyndigheten genom anslag 1:11 Åtgärder för havs- och vattenmiljö."

 

När Havs- och vattenmyndigheten är inblandad blir jag litet skeptisk till dess påstått ädla syften om färre stölder, säkrare affärer osv.

 

Såhär skriver Havs- och vattenmyndigheten i rapporten 

"FRITIDSBÅTARS PÅVERKAN PÅ GRUNDA KUSTEKOSYSTEM I SVERIGE";

 

"Eftersom Sverige saknar ett båtregister är fritidsbåtar idag också undantagna från beskattning, till skillnad från många andra länder, samt till skillnad från fritidsfastigheter, bilar, husvagnar, m.m. i Sverige. Fritidsbåtslivet nyttjar många kommunala och statliga resurser som sophämtning, farledshållning, produktion av sjökort, m.m. men bidrar inte med några resurser till dessa verksamheter, till skillnad från t.ex. sommarstugegäster och kommersiell sjöfart....

 

Det finns därför argument och potentiella fördelar med att införa obligatorisk registrering av fritidsbåtar, samt med att beskatta valda delar av fritidsbåtsflottan."

 

När Havs- och vattenmyndigheten samarbetar med Transportstyrelsen för att ta fram en rapport där 80% av båtägarna påstås önska ett statligt register så ringer alla varningsklockor för mej i alla fall.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De väl tilltagna båtplatsavgifterna täcker nog det kommunerna har i extra utgifter kopplat till fritidsbåtarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå båtskatt, frågan är INTE glömd, var så säkra;

 

 

 

 

Båtskatt.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motioner är dock sällan nåt att bry sig om. Det är nästan 100 procent avslag på dem i riksdagen. I synnerhet när det gäller omfattande saker och från ensamma ledamöter.

 

Det är propositioner eller utredningar som man får kika på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Andra länder som har ett fungerande båtregister har det bara för att driva in båtskatt.

Var hittar du den infon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...