Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
MazMan

Nybörjarfrågor kring tänkt köp av gummibåt, elmotor & batteri!

Rekommendera Poster

Hej gott folk! Jag är en landkrabba som gått och drömt om gummibåtsinköp ett tag och tänkte nu göra slag i saken genom att någon dag framöver ta en roadtrip, kika på modeller och inhandla en. Har läst på ett tag men har ändå ett gäng frågor av varierande dumhetsgrad!

 

Till att börja med kan jag beskriva vad jag är ute efter med båten. Det som lockar med gummibåt för mig är just möjligheten till spontana dagsutflykter och fisketurer vart jag vill, samt att slippa större förvaring, kärror och sjösättningsprojekt. Just att kunna ha båten ihoppackad och förvarad i lägenheten, redo att plockas fram för äventyr och slängas in i bilen närsom!

Så, till själva båten. Jag har framförallt kikat på IF230 av GreatWhite. Tre vuxna samt V-skrov känns som precis vad jag är ute efter. Har dock sett att Erlandsons brygga säljer en motsvarande, AquaSmart ALU250 (tre personer+vskrov) för en femhundring billigare. Denna är dock slut i lager för närvarande, men står att den förväntas komma in snart. (Tänkte ringa och höra lite med dem imorgon hur de definierar "snart").

 

Den nackdelen jag ser är att den inte är riktigt lika snygg som GreatWhites (kanske inte är det som ska avgöra, men ja). Någon skillnad som ni upplevt vad gäller GreatWhite vs AquaSmart?
Vad gäller aluminiumdurk vs airmat har jag inte bestämt mig helt utan jag får nog kika på skillnaden i affären först, men lutar ändå åt aluminiumdurk.

Över till elmotor då. Jag vill kunna använda båten även till havs vilket gör att jag kikar på modeller som funkar i saltvatten. GreatWhite har en 55pounds-12voltare för två och fem som känns rimlig, men här hittar jag på Erlandsons Brygga några rivaliserande modeller från Aquatic som har en 36pundare och en 55pundare (samt en på 46 som dock står som slut för säsongen). 36pundare känns spontant lite klent för den här båten, men jag kanske har fel?

En skillnad som jag ser mellan GreatWhite och Aquatic är att det står att GreatWhite har 41 ampere som maxförbrukning, medan det står 52 på Aquatic, vilket ändå är en viss skillnad... 

 

Och då slutligen batteri. Är helt inne på att kosta på mig LifePo4batteri med BMS. Frågan är då styrka? Jag tänker mig ändå att utflykter med 2-3 sjömils distans enkel väg och hem vid optimala väderförhållanden är önskvärt, så det känns som att 80Ah är vad jag borde sikta in mig på.. Hittar detta för sex och fem https://nseffektivareenergi.se/12v-80ah-Lifepo4-Batteri
Och så har Erlandsons Brygga ett på 80ah för fyrahundra till på ungefär samma vikt... Hittar inte mycket info om det första företaget på nätet, frågan är om det är värt att betala det extra då Erlandsons Brygga känns mer "Legit" och förhoppningsvis undvika något fuskbygge?

Vad gäller garantiskillnad så ringde jag GreatWhite idag då det inte stod något på deras hemsida, och de har två års garanti på både motorn och båten. Erlandsons Brygga skriver 2 års garanti på båten på hemsidan, men ingen info kring elmotorn (tänkte ta upp det när jag ringer imorgon).

Tack för att ni läst mina lite förvirrade tankar, svar och generella synpunkter av alla dess slag är hjärtligt välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MazMan:

Jag har framförallt kikat på IF230 av GreatWhite. Tre vuxna samt V-skrov känns som precis vad jag är ute efter.

Jag är ingen som påstår att jag kan speciellt mycket om gummibåtar, men... Jag anser att en gummibåt på 2,3 m är för liten för tre personer. Det är nog bara undantagsvis i lugnt vatten det kan funka. 2,7-2,8 m är enligt mig det minsta man bör ha för tre personer.

Fundera lite på det eftersom du även vill att den skall funka även "till havs".

 

Om du kan beskriva lite mer vad du menar med "till havs" så kan du få lite bättre råd och reflektioner.

 

Vad gäller elmotor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men det finns andra här som har kunskap om det.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev McLasse:

Jag är ingen som påstår att jag kan speciellt mycket om gummibåtar, men... Jag anser att en gummibåt på 2,3 m är för liten för tre personer. Det är nog bara undantagsvis i lugnt vatten det kan funka. 2,7-2,8 m är enligt mig det minsta man bör ha för tre personer.

Fundera lite på det eftersom du även vill att den skall funka även "till havs".

 

Om du kan beskriva lite mer vad du menar med "till havs" så kan du få lite bättre råd och reflektioner.

 

Vad gäller elmotor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men det finns andra här som har kunskap om det.

Hej och tack för svar! Det har du absolut en poäng i, GreatWhite har ju en modell som är snäppet större, IF270 med max fyra personer på 270cm. En tusing dyrare och några kilon tyngre men det är det kanske värt, inte så kul att behöva trängas för mycket i båten.. 

 

Jo, vi har sommarställe på Bohus-Malmön i familjen och tanken är väl att kunna bruka båten för fisketurer/utflykter till öar och så även däromkring. Inga galna planer på öppet hav då vill säga! 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev MazMan:

GreatWhite har ju en modell som är snäppet större, IF270 med max fyra personer på 270cm. En tusing dyrare

Den tusingen tror jag är väl investerade pengar.

Tidigare använde vi en 2,85 m lång gummibåt och den funkade till tre personer, fyra i nödfall. Nu har vi en 2,7 m lång, iofs en rib, och det är lika med den. 2 personer är optimalt, 3 funkar och 4 så är det trångt.

3,10 kanske hade varit bäst, men man får dra gränsen någonstans.

 

25 minuter sedan skrev MazMan:

Jo, vi har sommarställe på Bohus-Malmön i familjen och tanken är väl att kunna bruka båten för fisketurer/utflykter till öar och så även däromkring. Inga galna planer på öppet hav då vill säga! 😄

Jag tror det kommer bli bra. Tänk bara på att en gummijolle som är 2,7 m lång ser stor ut när den står lutad mot en vägg med akterspegeln nedåt. Ta med dig två personer, lägg ner båten på golvet (i butiken) och provsitt. Då inser ni snart att de inte är så stora.

Gör samma sak med en som är 3,10. Då märker du om 2,70 är ok eller ej. Vad man tycker är ok i "gränslandet" är olika från person till person.

 

Lycka till!

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med gummibåt! Jag hade i 8 år en Suzumar 320 AL, dvs 3,2 m med uppblåsbar köl och aluminiumdurk - den var toppen! Tre personer är ok, skulle även kunna fiska och ha med vars en liten väska. 4 pers är trångt, även utan medhavd väska. Som nämnts är en gummibåt stor på utsidan när den är på land. På insidan i havet är det en vante.

Jag körde på Medelhavet och Öresund, dock inte längre ut än att man kan simma till land. Vågorna får inte vara höga för att det ska slå över kanten.

Elmotor är ok, men bara om man inte ska mer än några km. Jag hade 30 hästar så vi åkte vattenskidor - superkul!

Att fälla ihop och packa den i sina 2 väskor var ett företag jag gjorde endast 2-3 ggr på 8 år. Den vägde 50 kg och lades upp och ner på relingen på bilen (utan takräcke). Och motorn i skuffen. Vi bodde 4 år i Italien och körde med den till de olika sjöarna och till Ligurien.

BMW_B.JPG

0864.JPG

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MazMan:

Hej och tack för svar! Det har du absolut en poäng i, GreatWhite har ju en modell som är snäppet större, IF270 med max fyra personer på 270cm. En tusing dyrare och några kilon tyngre men det är det kanske värt, inte så kul att behöva trängas för mycket i båten.. 

 

Jo, vi har sommarställe på Bohus-Malmön i familjen och tanken är väl att kunna bruka båten för fisketurer/utflykter till öar och så även däromkring. Inga galna planer på öppet hav då vill säga! 😄

I dom farvattnen kanske du istället skulle tänka på en traditionell båt.

Elmotor är ju naturligtvis bra, men med Bohus-Malmöns kringliggande farvatten och Brofjorden i söder liksom hela västerhavet i väster är det nog en utombordare med förbränningsmotor du bör satsa på för att då litet kraft och bättre räckvidd.

 

Senast i somras var jag ute och kajkade i den stora bukten vid Malmön med ett barnbarn och en gummibåt som är 260, relativt kraftig motor till den båten och batteri på 20Ah, man är liten på sjön då. även i skyddade vatten.

Tre knop på 3/4 pådrag. Det blev en tur starndnära runt Kalven i nästan vindstilla, tanken var att vi skulle kunna ta bara några årtag för att komma iland om motor och/eller batteri inte räckte till, men det gjorde det, ja batteriet var ganska trött när vi passerade under bron in i lilla fiskehamnen.

 

Nä, jag tror du skall omvärdera det där med båt och motorval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I dom farvattnen kanske du istället skulle tänka på en traditionell båt.

Elmotor är ju naturligtvis bra, men med Bohus-Malmöns kringliggande farvatten och Brofjorden i söder liksom hela västerhavet i väster är det nog en utombordare med förbränningsmotor du bör satsa på för att då litet kraft och bättre räckvidd.

 

Senast i somras var jag ute och kajkade i den stora bukten vid Malmön med ett barnbarn och en gummibåt som är 260, relativt kraftig motor till den båten och batteri på 20Ah, man är liten på sjön då. även i skyddade vatten.

Tre knop på 3/4 pådrag. Det blev en tur starndnära runt Kalven i nästan vindstilla, tanken var att vi skulle kunna ta bara några årtag för att komma iland om motor och/eller batteri inte räckte till, men det gjorde det, ja batteriet var ganska trött när vi passerade under bron in i lilla fiskehamnen.

 

Nä, jag tror du skall omvärdera det där med båt och motorval.

Traditionell båt finns att låna där redan i form av en liten eka som tillhör släkten+utombordare, så den kör vi ju för längre utflykter. Tanken med gummibåten är primärt utflykter/fisketurer i diverse sjöar runtom här i Värmland, men att det även är najs med möjlighet att kunna ta kortkorta utflykter till havs också vid lugna dagar 🙂 Batterimässigt är jag inne på ett 80ah så att ordentligt med juice till motorn finns. I dagsläget är tyvärr traditionell båt ej aktuellt för min egna del av diverse skäl, därav att jag är inne på gummibåtsspåret

Redigerad av MazMan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev MazMan:

 

Dubbelpost

Redigerad av MazMan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Elmotor är ju naturligtvis bra, men med Bohus-Malmöns kringliggande farvatten och Brofjorden i söder liksom hela västerhavet i väster är det nog en utombordare med förbränningsmotor du bör satsa på för att då litet kraft och bättre räckvidd.

Jag och en kompis har tuffat runt en hel del i gummijolle i skärgården runt Lysekil och Kungshamn. Då med en 2,85m lång jolle, uppblåsbar köl och 7,5hk utombordare.

Jag har inte upplevt att det varit problematiskt med storleken på jollen, även när det varit något vågigt (rimlig storlek på vågorna givetvis och då med blöta fötter).

Det kanske är bensin kontra el på utombordaren som gör skillnad?

 

Jag har som sagt ingen erfarenhet av elutombordare. Med bensinmotorn planar gummijollen med två personer. Motorn trycker även på bra när jollen är lastad och inte kommer upp i planing.

 

3,10m hade varit bättre men 2,85m var helt ok.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev McLasse:

Jag och en kompis har tuffat runt en hel del i gummijolle i skärgården runt Lysekil och Kungshamn. Då med en 2,85m lång jolle, uppblåsbar köl och 7,5hk utombordare.

Jag har inte upplevt att det varit problematiskt med storleken på jollen, även när det varit något vågigt (rimlig storlek på vågorna givetvis och då med blöta fötter).

Det kanske är bensin kontra el på utombordaren som gör skillnad?

 

Jag har som sagt ingen erfarenhet av elutombordare. Med bensinmotorn planar gummijollen med två personer. Motorn trycker även på bra när jollen är lastad och inte kommer upp i planing.

 

3,10m hade varit bättre men 2,85m var helt ok.

Jag känner att man syns dåligt i en liten gummibåt, större passerande båtar förväntar sig att man håller sig undan, och det är inte alltid så lätt om man är motorsvag.

 

3 timmar sedan skrev MazMan:

Traditionell båt finns att låna där redan i form av en liten eka som tillhör släkten+utombordare, så den kör vi ju för längre utflykter. Tanken med gummibåten är primärt utflykter/fisketurer i diverse sjöar runtom här i Värmland, men att det även är najs med möjlighet att kunna ta kortkorta utflykter till havs också vid lugna dagar 🙂 Batterimässigt är jag inne på ett 80ah så att ordentligt med juice till motorn finns. I dagsläget är tyvärr traditionell båt ej aktuellt för min egna del av diverse skäl, därav att jag är inne på gummibåtsspåret

Det är stor skillnad på havet i mellersta Bohuslän och de värmländska sjöarna, visserligen kan det blåsa rätt bra på Stora Le och Silarna också (om nu dom ligger i Värmland eller Dalsland eller både och). Så om nu traditionell båt inte är ett alternativ är ju de små billigare gräddvisparna inget man ger sig ut med på fisketurer, möjligen då en kraftigare och dyr Torqeedo, eller då en bensindriven utombordare på gummibåtens akterspegel. Dessvärre är ju elutombordarnas räckvidd idag rätt begränsad,  möjligen finns det modernare batterier att tillgå redan idag om man är beredd att betala en hel del. I en framtid borde ju elbilsboomen kunna ge även oss mer effektiva batterier så att elutombordaren verkligen blir ett alternativ till bensinen. Idag blir det mest en stor elvisp!

 

Jag använder min gummibåt med elmotor som leksak åt barnbarnen, samt då man behöver lägga om ett ankare, eller exempelvis att ta sig till affären med i andra ändan av hamnen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...