Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gustav_Coralla

Kopplingsschema: Skiljerelä + solcellspanel

Rekommendera Poster

Hej kära båtägare och forums-vänner! 🙂
Förra sommaren köpte jag mig min första båt och jag är helt såld... Varför har jag inte gjort det tidigare?! 
Båten är en äldre Snipa Corall 22 med en Yanmar 2qm15 motor - långsam, men trevlig. 

 

En sak som stör mig är hur man valt att dra elen i båten. Det är MINST sagt ett råttbo... och allting drivs på ett ensamt batteri (vilket jag fick erfara i somras efter att telefonen legat på laddning för länge). Därav tänkte jag i princip dra ur allt och börja om från början. Jag har ritat upp ett enkelt kopplingsschema som jag helt baserat på en vild mängd googlande. 

Är det någon kunnig som skulle vilja hjälpa mig att slänga ett öga på nedanstående kopplingsförslag? 
Jag är lite osäker på:
 

1. Vart/hur jag ska sätta tändningslåset

2. Om jag behöver ha två huvudströmbrytare, räcker det med en? Eller finns det någon variant som är kombinerad?

3. Jag har flera meter 25mm2 kablage hemma. Räcker det till denna koppling? (25mm2 = "fetmarkerat kablage" - längsta koppling är 4m (2mx2)

 

Tips och kommentarer uppskattas i övrigt! 

Tack på förhand, 
Gustav


image.png.37c1629714ee9ebc3d8fe867007cd630.png

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg solcellens regulator direkt på startbatteriet.

När det laddar kommer skiljereläet att öppna och ladda båda batterierna.

Som det ser ut nu så tappar du laddningen från solcellen om du bryter huvudbrytare för förbrukarna.

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker schemat ser bra ut vid en första anblick. 
1. Jag skulle låta nuvarande batteri-koppling vara som den är i stora drag och då har du en ok koppling på tändningslåset. Sedan skulle jag ta bort de anslutningar som går till ”förbrukarel” och flytta dem till förbrukarbanken. 
2. Du ska ha två brytare!!! Kombinerade brytare är skräp för oss som inte alltid kommer ihåg allt! (99% av jordens befolkning troligtvis!) Välj brytare av god kvalitet. Finns en del här på MG att läsa om såna. 
3. Dina 25-kvadratare räcker långt om de är i god kondition, dvs de är eller blir korrekt pressade med riktiga kabelskor. Äldre kablar är ibland lite styva och inte lika mångtrådiga. Sätt inte såna på en klen anslutning på tex en generator. Anslutningen lär kunna brytas av sägs det. 
 

Glöm inte att säkra av. Du har markerat säkringar och en switch-plint och dessa är till för att inte orsaka kabelbrand och säkringens storlek ska anpassas till dimensionen på kabeln. Se till att varje kabel klarar det den är avsäkrad med. Sedan kan vissa instrument kräva sina egna säkringar som säkrar instrumentet i sig. 
Du ritar in ditt skiljerelä som tyder på att du väljer ett typ Bosch-relä, kanske sålt via Skyllermarks? Dessa är bra men lite krångligare att installera än de spänningsavkännande relän många, liksom jag, bytt till. Finns billiga och bra på Biltema. Kan vara ett alternativ om du känner dig osäker. (Har iofs installerat ett Bosch-relä i en tidigare båt och det gick bra så jättesvårt är det inte.)

 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gundj:

Lägg solcellens regulator direkt på startbatteriet.

När det laddar kommer skiljereläet att öppna och ladda båda batterierna.

Som det ser ut nu så tappar du laddningen från solcellen om du bryter huvudbrytare för förbrukarna.

 

Håller inte med om att sätta regulatorn på start-batteriet (det är en evig diskussion här) men bra upptäckt att brytaren ska sitta på andra sidan om regulatorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg solcellsregulatorn på förbrukarbatteriet via en säkring.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Gundj:

När det laddar kommer skiljereläet att öppna och ladda båda batterierna.

Nja, krävs väl att generatorn snurrar och ger 12V via D+?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gundj:

Lägg solcellens regulator direkt på startbatteriet.

När det laddar kommer skiljereläet att öppna och ladda båda batterierna.

Som det ser ut nu så tappar du laddningen från solcellen om du bryter huvudbrytare för förbrukarna.

 

Nej, låt solcellspanelen ladda enbart förbrukarbatteriet. Startbatteriet om det är friskt, laddas snabbt upp av generatorn efter start ändå, och vid stillaliggande är det ingenting som belastar detta, tvärtemot förbrukarbatteriet. Och med det skiljerelät som är inritat kommer det inte att fungera ändå, som @Kane redan påpekat.

 

Jag antar att du redan har ett skiljerelä, det ser ut som om du ritat in Skyllermarks eller Bosch skiljerelä, inget fel på dom, men Biltemas är enklare, billigare och smidigare att använda sig av, om du nu inte redan har ett så köp ett sådant, det styrs av den högre spänningen som uppstår då generatorn laddar.

 

Om du absolut vill ha enbart en huvudbrytare, eller som det numera heter ”batterifrånskiljare” kan du montera en sådan på de båda batteriernas gemensamma minuskabel och sedan går därifeån till de båda minusplintarna su ritat in i schemat. Men jag anser att det är bättre att kunna avskilja batterierna var för sig med var sin batterifrånskiljare, så som du ritat in.


Du har ritat in två mätinstrument, ett på minussidan som då kan vara exempelvis Nasas BM1 som brukar vara populärt på detta forum, sedan en amperemeter efter förbrukarbatteriet, den kan tyckas onödig, då du får all information om du behöver av en BM1 med shunt på minussidan.

Däremot kan det ju vara intressant att ha en amperemeter efter solcellspanelen, men även den strömmen går ju att avläsa på BM1. Radera sedan deg tjocka strecket mellan de två tunna under mätshunten, eller hellre flytta ned den över det tjocka strecket, ledningen.

 

Annars tycker jag schemat ser väldigt bra och genomtänkt ut.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amperemätaren är placerad så att den inte mäter laddströmmen från generatorn.

Det kan ju bero på att du vill ha det så (kanske för att den inte klarar så stora strömmar), men om mätaren inte är inköpt ännu, så är det enkelt att hitta sådana som mäter "åt båda hållen" och upp till ca 70 A kontinuerligt, t ex den här typen:

https://www.bluesea.com/products/1732/Mini_OLED_Ammeter_-_Yellow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tusen tack för alla svar - Det uppskattas verkligen! 

1. Gällande skiljereläet: Jag har köpt Biltemas variant, men har inte öppnat det än. Därav har jag ritat in det i schemat så som trodde att det skulle kopplas. Men baserat på det ni säger så har jag nu tänkt om, och förhoppningsvis även rätt (se uppdaterd koppling i bilden). 

Jag kommer även att följa @ChristerNs råd i att bibehålla startkretsen och hur den är kopplad i dagsläget, men koppla över alla förbrukare på föbrukarkretsen. 

 

En fråga av ren nyfikenhet: Om D+ från generatorn inte behöver kopplas in i Biltemas skiljerelä så antar jag att den idag (krets med enbart 1 battei) är kopplad direkt mot startbatteriets pluspol?

2. Solcellspanel och regulator bibehåller jag kopplad mot förbrukarkretsen. Här fanns det lite olika meningar, men majoriteten vann. har även kopplat in en säkring enligt @Kanes förslag. Får kolla upp storlek på den senare. 

 

... Är det något som jag inte har säkrat av korrekt nu, som någon ser direkt på rak arm? 

 

3. Volt- och amperemätare är annu inte inköpta. Jag valde att ta bort dessa ur kopplingsschemat för nu! Dom får åka på senare när jag köpt in alla förbrukare och kopplat schemat så att allt faktiskt fungerar (får kontrollera att allt är kopplat rätt med voltmetern). 
 

Uppdaterat kopplingsschema: 
image.png.20424886ed1d9579f58409f898a4fdc1.png
 

Mvh Gustav 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gustav_Coralla:

Hej!

Tusen tack för alla svar - Det uppskattas verkligen! 

1. Gällande skiljereläet: Jag har köpt Biltemas variant, men har inte öppnat det än. Därav har jag ritat in det i schemat så som trodde att det skulle kopplas. Men baserat på det ni säger så har jag nu tänkt om, och förhoppningsvis även rätt (se uppdaterd koppling i bilden). 

Jag kommer även att följa @ChristerNs råd i att bibehålla startkretsen och hur den är kopplad i dagsläget, men koppla över alla förbrukare på föbrukarkretsen. 

 

En fråga av ren nyfikenhet: Om D+ från generatorn inte behöver kopplas in i Biltemas skiljerelä så antar jag att den idag (krets med enbart 1 battei) är kopplad direkt mot startbatteriets pluspol?

2. Solcellspanel och regulator bibehåller jag kopplad mot förbrukarkretsen. Här fanns det lite olika meningar, men majoriteten vann. har även kopplat in en säkring enligt @Kanes förslag. Får kolla upp storlek på den senare. 

 

... Är det något som jag inte har säkrat av korrekt nu, som någon ser direkt på rak arm? 

 

3. Volt- och amperemätare är annu inte inköpta. Jag valde att ta bort dessa ur kopplingsschemat för nu! Dom får åka på senare när jag köpt in alla förbrukare och kopplat schemat så att allt faktiskt fungerar (får kontrollera att allt är kopplat rätt med voltmetern). 
 

Uppdaterat kopplingsschema: 

 

Mvh Gustav 
 

1. Om jag minns rätt så öppnar skiljereläet från Biltema vid 13,5V och då laddas båda batterierna.

Så det kvittar vilket batteri du kopplar regulatorn mot.

Jag har den på startbatteriet eftersom jag prioriterar att ha det fullt då jag använder båten mycket sällan just nu.

Men det finns givetvis fördelar med att koppla det mot förbrukarbatteriet också.

Allt beroende på hur du ska använda båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gundj:

1. Om jag minns rätt så öppnar skiljereläet från Biltema vid 13,5V och då laddas båda batterierna.

Så det kvittar vilket batteri du kopplar regulatorn mot.

Jag har den på startbatteriet eftersom jag prioriterar att ha det fullt då jag använder båten mycket sällan just nu.

Men det finns givetvis fördelar med att koppla det mot förbrukarbatteriet också.

Allt beroende på hur du ska använda båten.

Det skiljerelät har tre anslutningar, en med en rödmarkerad skruv, den skall kopplas till startbatteriet, och en omärkt som kopplas mot förbrukarbatteriet, vidare då en klen minuskabel.

Biltemas skiljerelä kopplar ihop batterierna vid 13,3 volt och isär vid 12,8 volt. det känner alltså av spänningen i systemet på sidan mot generatorn (den rödmarkerade anslutningen), solcellerna kommer inte att påverka detta skiljerelä så som du ritat in det, och det är bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Gustav_Coralla:

En fråga av ren nyfikenhet: Om D+ från generatorn inte behöver kopplas in i Biltemas skiljerelä så antar jag att den idag (krets med enbart 1 battei) är kopplad direkt mot startbatteriets pluspol?

Nej, ska vara kopplad till tändningslåset via en liten lampa som kopplas på när du ska starta motorn, och vara urkopplad när motorn inte går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev peterseglare:

Nej, ska vara kopplad till tändningslåset via en liten lampa som kopplas på när du ska starta motorn, och vara urkopplad när motorn inte går.

Biltemas skiljerelä är SPÄNNINGSAVKÄNNANDE och kopplas med varsin kabel mot start- och förbrukar-bankernas pluspol och sen en minuskabel mot startbatteriet. Tändningslåset är inte inblandat i den kopplingen!

Det funkar i korthet så här: Man startar motorn från startbatteriet och när generatorn fått bygga upp spänningen lite i startbatteriet så kopplar relät in förbrukarbanken som då får laddning också. När man stänger av motorn så är bägge bankerna ihopkopplade ett tag tills spänningen sjunkit under ett visst värde och då kopplar relät isär bankerna igen. 
Som jag skrivit i en annan tråd här har jag satt en Schottky-diod på minuskabeln så att relät slår till och kopplar ihop bankerna lite senare men den stora vitsen är att det kopplar isär bankerna tidigare så att minimalt med förbrukning tas från startbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev peterseglare:

Nej, ska vara kopplad till tändningslåset via en liten lampa som kopplas på när du ska starta motorn, och vara urkopplad när motorn inte går.

Det där var ju nästan rätt.

Nu skriver jag om generatorn, växelströmsgeneratorn.

Trådskapare @Gustav_Coralla har ju lovat att inte röra i motorns elsystem inklusive generatorn, om jag nu läste rätt.

 

När man skall generera en ström med hjälp av en växelströmsgenerator låter man en spole rotera inuti ett magnetfält. Då det är opraktiskt att använda sig av permanentmagneter låter man en annan spole fungera som elektromagnet. För att det skall kunna fungera måste en ström flyta genom denna spole redan innan generatorn börjar att snurra. Den strömmen kommer från tändningslåset, går via glödtråden i en kontrollampa (som lyser) ansluta till D+ på generatorn för att sedan gå genom denna spole via till jord, minus.

Nu finns det ett svagt magnetfält inuti generatorn, när nu denna börjat att snurra kommer spolen att försörjas internt, D+ blir därmed positiv, kontrollampan får plusspänning från två håll och slocknar.

Om kontrollampan är trasig eller bortkopplad kommer aldrig laddningen igång. Om lampan går sönder under gång laddar det på som vanligt, men det blir ingen laddning nästa gång du startar motorn.

Det finns visserligen andra lösningar på detta, som Volvo-Penta använt sig av ibland, men principen är den samma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:
11 timmar sedan skrev peterseglare:

Nej, ska vara kopplad till tändningslåset via en liten lampa som kopplas på när du ska starta motorn, och vara urkopplad när motorn inte går.

Biltemas skiljerelä är SPÄNNINGSAVKÄNNANDE och

Om trådskaparen frågar om D+ skall kopplas in direkt mot batteriet, och jag svarar nej, varför refererar du då till detta och börjar du då prata om biltemas skiljerelä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
11 timmar sedan skrev peterseglare:

Nej, ska vara kopplad till tändningslåset via en liten lampa som kopplas på när du ska starta motorn, och vara urkopplad när motorn inte går.

Det där var ju nästan rätt.

Om det bara är nästan rätt kanske du skall förklara vad det är som är fel. När jag läser din utläggning (som är helt korrekt) hittar jag inte vad du anser är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev peterseglare:

Om trådskaparen frågar om D+ skall kopplas in direkt mot batteriet, och jag svarar nej, varför refererar du då till detta och börjar du då prata om biltemas skiljerelä?

Sorry, my bad. 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-17 vid 11:00 skrev Gustav_Coralla:

Hej!

Tusen tack för alla svar - Det uppskattas verkligen! 

1. Gällande skiljereläet: Jag har köpt Biltemas variant, men har inte öppnat det än. Därav har jag ritat in det i schemat så som trodde att det skulle kopplas. Men baserat på det ni säger så har jag nu tänkt om, och förhoppningsvis även rätt (se uppdaterd koppling i bilden). 

Jag kommer även att följa @ChristerNs råd i att bibehålla startkretsen och hur den är kopplad i dagsläget, men koppla över alla förbrukare på föbrukarkretsen. 

 

En fråga av ren nyfikenhet: Om D+ från generatorn inte behöver kopplas in i Biltemas skiljerelä så antar jag att den idag (krets med enbart 1 battei) är kopplad direkt mot startbatteriets pluspol?

2. Solcellspanel och regulator bibehåller jag kopplad mot förbrukarkretsen. Här fanns det lite olika meningar, men majoriteten vann. har även kopplat in en säkring enligt @Kanes förslag. Får kolla upp storlek på den senare. 

 

... Är det något som jag inte har säkrat av korrekt nu, som någon ser direkt på rak arm? 

 

3. Volt- och amperemätare är annu inte inköpta. Jag valde att ta bort dessa ur kopplingsschemat för nu! Dom får åka på senare när jag köpt in alla förbrukare och kopplat schemat så att allt faktiskt fungerar (får kontrollera att allt är kopplat rätt med voltmetern). 
 

Uppdaterat kopplingsschema: 
image.png.20424886ed1d9579f58409f898a4fdc1.png
 

Mvh Gustav 
 

Hej,

 

Tack för en intressant tråd. jag tycker att elschemat ser ut så som jag vill göra i min båt. 

om jag ska koppla in 220v batteriladdare  samt bogpropeller är det lämpligt att göra det via startbatteriet enligt bifogat schema som bygger på det schema som är länkat tidigare i tråden?

elschema.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ladda förbrukningsbatteriet (framgår inte) bör du se till att laddarens laddningscykel funkar med skiljereläts till- och frånslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Om du vill ladda förbrukningsbatteriet (framgår inte) bör du se till att laddarens laddningscykel funkar med skiljereläts till- och frånslag.

Okej, det kanske är enklare då att ha en laddare till förbrukningssidan och en till startbatteriet.

I dagsläget är det 1 laddare till startbatteriet (1st 80 ah batteri) och 2 st till förbrukningssidan (3st 80ah batterier)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nimbusboat:

Okej, det kanske är enklare då att ha en laddare till förbrukningssidan och en till startbatteriet.

I dagsläget är det 1 laddare till startbatteriet (1st 80 ah batteri) och 2 st till förbrukningssidan (3st 80ah batterier)

Normalt klarar du laddningen av ett startbatteri med generatorn på motorn och behovet av att ladda startbatteriet via 230 V borde bara nära noll. Det är därför enklare att bara koppla en laddare på förbrukarsidan, där den gör mest nytta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Normalt klarar du laddningen av ett startbatteri med generatorn på motorn och behovet av att ladda startbatteriet via 230 V borde bara nära noll. Det är därför enklare att bara koppla en laddare på förbrukarsidan, där den gör mest nytta. 

Tack för hjälpen!

Att koppla bogpropellern till startbatteriet måste väl vara okej? Eftersom när bogpropellern används är även motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-16 vid 20:36 skrev Gundj:

Lägg solcellens regulator direkt på startbatteriet.

När det laddar kommer skiljereläet att öppna och ladda båda batterierna.

Som det ser ut nu så tappar du laddningen från solcellen om du bryter huvudbrytare för förbrukarna.

 

Så har jag kört så det senaste året efter har fått problem med att startbatteriet inte laddas tillräckligt.
Om man har ankarspel och bogpropeller på startbatteriet och bara kör korta sträckor så hinner inte startbatteriet laddas upp. 

Solpanelen är kopplad med Victron Smartsolar till startbatteriet. 
Nu kör jag med Ctek Smartpass och D250SA men principen för skiljerelät är liknande, kopplar ihop vid 13.1V och kopplar isär under 12.8V.

Jag har haft kontakt med Cetek support och de tyckte idén var utmärkt.

Alternativet hade varit att skaffa separat batterier för ankarspel och bog.

 

Men om man inte har några andra laster på startbatteriet eller om man kör längre sträckor så spelar detta mindre roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Nimbusboat:

Tack för hjälpen!

Att koppla bogpropellern till startbatteriet måste väl vara okej? Eftersom när bogpropellern används är även motorn igång.

Det är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Nimbusboat:

Tack för hjälpen!

Att koppla bogpropellern till startbatteriet måste väl vara okej? Eftersom när bogpropellern används är även motorn igång.

Nja... eftersom bogpropellern kräver en rejäl ström behöver du feta kablar om du gör så, och startbatteriet brukar vara vid motorn i aktern. Därför är det inte ovanligt att man har ytterligare ett batteri för bogpropellern i fören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men: koppla inte D+ till batteriet som du visar i din skiss. Om den kabeln tidigare suttit i skiljereläet, låt den vara oansluten. Det finns helt säkert ytterligare en kabel ansluten till D+ som via laddlampan och tändningslåset är ansluten till batteriet, den ger ström till generatorn när den ska börja ladda.

 

Att koppla D+ direkt till batteriet är minst sagt obra. I bästa fall laddar du bara ur startbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...