Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JonasJansson

Skrovlig yta på skrov

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har nyligen köpt en ny båt. Under vattenlinjen så har skrovet en skrovlig yta. Misstänker att det är bottenfärg som har tagits bort, men inte särskilt bra ?

Önskar tips på hur man på på enklast och bäst sätt åtgärdar detta ?

 

Tacksam för svar ! :)

båt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa lite försiktigt med en plastskrapa men låt tätskiktet vara kvar.

Det ser ut som att det finns ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som man målat bottenfärg utan att grunda. I vilket vatten ska då åka? Ett alt kan ju vara att slipa och skrapa lätt och sedan måla 2-komponent epoxigrundfärg och därefter ett par lager bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det alla redan finns ett lager tvåkomponent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Freez:

Ser ut som man målat bottenfärg utan att grunda. I vilket vatten ska då åka? Ett alt kan ju vara att slipa och skrapa lätt och sedan måla 2-komponent epoxigrundfärg och därefter ett par lager bottenfärg.

Slipa och skrapa lätt på bottenfärg för att sedan lägga en tvåkomponensfärg är en usel idé, om man inte gillar flagnande färg. Alla enkomponensprodukter skall bort innan man lägger tvåkomponensfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Freez:

I vilket vatten ska då åka?

Kommer båten att ligga vid brygga eller förvaras på trailer?

Ligger båten på trailer behöver du ingen bottenfärg alls. Ta bort färgen och polera ev. botten.

Ligger båten i vattnet över sommaren finns det lite olika åtgärder beroende på var i landet bryggan ligger.

 

Om båten ska ligga vid brygga, var ligger bryggan?

Här finns många alternativa lösningar, så svar från TS inväntas.

 

Oavsett i vilka vatten båten används och hur den förvaras måste givetvis färg som sitter dåligt tas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar !

 

Kommer båten att ligga vid brygga eller förvaras på trailer?

Båten kommer att ligga vid brygga. Har tänkt slipa ned befintlig färg och gå på med ny primer och bottenfärg. Är det rätt metod ? Tar gärna emot tips på bra produkter för det !

 

Om båten ska ligga vid brygga, var ligger bryggan?

I Gävlebukten

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Det funkar nog att slipa lätt för att jämna till bef. färg och ev. få bort sånt som sitter löst. Sedan finns ju primer/sealer som du kan måla på för att säkert veta att din nya bottenfärg fäster på det gamla som vi inte riktigt vet vad det är🙂

Den varianten har iaf funkat för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev JonasJansson:

Båten kommer att ligga vid brygga. Har tänkt slipa ned befintlig färg och gå på med ny primer och bottenfärg. Är det rätt metod ? Tar gärna emot tips på bra produkter för det !

Jag har alltid kört med Internationals produkter och det har funkat hur bra som helst. https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev JonasJansson:

Hej och tack för alla svar !

 

Kommer båten att ligga vid brygga eller förvaras på trailer?

Båten kommer att ligga vid brygga. Har tänkt slipa ned befintlig färg och gå på med ny primer och bottenfärg. Är det rätt metod ? Tar gärna emot tips på bra produkter för det !

Eftersom du inte vet vad det är för färg som sitter på skrovet så ska du ta bort all befintlig färg om du ska måla på ny färg. Den verkar ju inte sitta så bra...

 

Sedan är frågan om du ska ha någon bottenfärg eller inte och vilken typ i sådana fall?

 

26 minuter sedan skrev JonasJansson:

Om båten ska ligga vid brygga, var ligger bryggan?

I Gävlebukten

Det finns flera alternativ

  1. Skrovren båtbotten, dvs. ingen behandling alls.
  2. Epoxibehandlad botten för att undvika vatteninträngning i plasten.
  3. En helt passiv giftfri bottenfärg, bara för att fiskarna ska ha något snyggt att titta på.
  4. En aktiv lite giftig bottenfärg, för att undvika beväxning och för att fiskarna ska ha något att titta på.
  5. En aktiv troligen ofarlig bottenfärg som gör att växter och djur inte sätter sig på botten.
  6. Kombinationer av några av ovanstående.

En trailerdragen båt i Gävlebukten kan man ta upp några gånger under säsongen och tvätta av eller tvätta av när man ändå badar. Då behöver man ingen bottenfärg.

Jag föreslår att du testar detta (alternativ 1) det första året för att se hur mycket jobb du tycker att det är. Funkar det inte för dig så finns de andra alternativen kvar för kommande år.

 

Det du behöver göra inför sjösättning är att ganska försiktigt jämna ut och/eller ta bort färgresterna med någon/några av dessa metoder.

  • Skrapa med isskrapa om färgen sitter löst.
  • Skrapa med en riktig färgskrapa om färgen sitter hårt.
  • Våtslipa för hand.
  • Torrslipa med maskin.

Det är svårt att ge helt rätt rekommendationer när man inte riktigt vet hur mycket färg som siter kvar och hur bra den sitter.

 

Inför säsongen börjar du prenumerera på Havstulpanvarning, brukar komma en varning i mitten, slutet av augusti och då har man två tre veckor på sig att tvätta bort havstulpanernas larver för att slippa de hårda skalen.

 

Kolla in var du har ramper så att du kan tvätta. Kolla även om du har någon båtbottentvätt i närheten, som en biltvätt fast för båtens botten. Samma sida som Havstulpanvarningen fast längre ner. 

 

Så skulle jag har gjort, men jag har ju varit utan bottenfärg på segelbåten sedan 2015 så jag är väl part i målet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Slipa och skrapa lätt på bottenfärg för att sedan lägga en tvåkomponensfärg är en usel idé, om man inte gillar flagnande färg. Alla enkomponensprodukter skall bort innan man lägger tvåkomponensfärg. 

Om båten är målad med bottenfärg och man tvättar och slipar med tex 180 papper ser jag inga konstigheter med det. Använd tex Gelshield 200. Har provat själv och det funkar fint. Att måla direkt på 1-komponentsfärg blir inte bra, vilket jag håller med dig om. På bilden tycker jag det ser ut som det bara är bottenfärg utan grundfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man förstorar upp bilden så ser det ut som om

det finns en grund eller spärrfärg under knottret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om man förstorar upp bilden så ser det ut som om

det finns en grund eller spärrfärg under knottret.

Ja, det har du nog rätt i.

Väldigt lik kulören på gelcoaten så jag tyckte det var gelcoat, men tittar man närmare så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...