Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MJ__

Laddning av LifePo4 från Beta 25

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag funderar på att byta ut två väldigt trötta 80Ah blöta förbruknings-blybatterier mot ett 100Ah LifePo4-batteri, med inbyggd BMS.

 

Jag laddar dels med 150w solcell och en mppt-regulator, där är det inga problem, men min fundering är hur det går att ladda från min motor. Jag har en Beta 25 med en 40A-generator, och en gammal Hella-regulator mellan den och batteriet. Jag vet att @Mackeyhar samma motor  i nästan samma båt. Jag har stoppat ner näsan i hans och beundrat hans motortassar innan jag monterade min.

 

Jag har kikat på https://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/"12v 100ah Lifepo4" men är absolut öppen för förslag då jag precis börjat kika på batterier.

 

Varför vill jag ha LifePo då? Jag gillar ny teknik och är beredd att ta merkostnaden om jag kan räkna hem det i längden.

 

 

Redigerad av MJ__

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev MJ__:

Varför vill jag ha LifePo då? Jag gillar ny teknik och är beredd att ta merkostnaden om jag kan räkna hem det i längden.

@Lintott länkade till den här sidan i en annan tråd. Det är mycket att läsa men innehåller en hel del information som är bra att känna till innan man shoppar loss.

Läs den och begrunda för det finns en hel del fallgropar med färdigbyggda batterier med inbyggd bms som är bra att känna till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit mig igenom den, och pratat lite med några återförsäljare. Få se om jag orkar ta tag i det eller det blir den lätta (men fysiskt tyngre) vägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MJ__:

Har tagit mig igenom den, och pratat lite med några återförsäljare. Få se om jag orkar ta tag i det eller det blir den lätta (men fysiskt tyngre) vägen

När du pratar med försäljare av NoName-produkter som de importerat (troligen från Kina) så be att få ta del av produktdatablad och liknande dokument. Om du själv skaffat lite kunskaper så du förstår vad som står i databladen och därefter ställer relevanta frågor till försäljaren så har du bättre förutsättningar att värdera försäljarens kunskaper o löften och vad informationen i reklambladet är värt.

 

Det finns bra LiFePO4-batterier med relevant styr o övervakningselektronik från välrenommerade företag men de är oftast ruskigt dyra. Ett alternativ är att köpa lösa komponenter och sätta samman battericeller och styr/övervakningselektroniken själv. Den senare lösningen är garanterat billigare men kräver en del kunskaper. Färdigpaketerade billiga LiFePO4-paket är jag personligen skeptisk till.

 

I samtliga fall så räcker det oftast inte med att stoppa in batteripaketet. Samtliga elproducenter (generator/laddningsregulator 240V-laddare, solcellsregulator) i båten måste anpassas till den nya batteritypen, annars riskerar du att det blir ett dyrt test.

 

Med rätta komponenter och korrekt installation så blir det säkert ett mer bekymmersfritt båtliv. Laddningsförmågan är ju enorm i LiFePO4 och livslängden är fantastisk i ett korrekt installerat system.

 

Har man för vana att misshandla sina blybatterier så de behöver bytas frekvent så ska man nog vara försiktig med att installera LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förvirrande att jag helt plötsligt har ett annat användarnamn när jag loggar in från en annan dator....

 

Jag har haft blybatterierna sen jag köpte båten för 7 år sen, vet inte hur gamla de var då, så jag kan inte säga att jag misshandlat dem direkt. Är inte orolig för att ta hand om batterier så länge elproducenterna inte motarbetar mig.

 

Återförsäljaren jag pratat med är en av de välrenommerade företagen, jag bor bredvid en importör som inte direkt tillhör lågprissegmentet (Lime), och de lovar guld och gröna skogar mot ett relativt högt pris. Jag kommer inte sätt mig att skruva ihop egna batterier och elektronik, det hinns inte med med småbarn och övriga livspusslet. Man måste ju få tid att segla också.

 

Det är säkert som du säger att billiga paketlösningar inte är bra, och då kanske det inte är ekonomiskt försvarbart på en ändå såpass gammal båt med måttliga elbehov. Jag kan nog få in 2x100Ah AGM i befintlig batterilåda, det kanske blir bra det med.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lime är väl just snabbt ihopplockade Kinaimportprylar? Själva batterierna är Winston-celler med ett Lime-klistermärke över Winstonloggan. Vad elektroniken är har jag inte koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kollade lite på Limes hemsida. Han verkar ha uppgraderat elektroniken en del sen jag pratade med honom på en båtmässa för ganska många år sedan, även om batterierna är de samma.

 

Batteriövervakningen är från Victron, det är ju bra grejer. Lågspänningsfrånkopplarna från Alfartronix är inte heller Kina-import utan från UK. Laddarna var svårare att identifiera.

 

Det faktum att han sätter egna klistermärken på grejerna och inte berättar vad han fakiskt säljer gillar jag inte alls. Men om jag ska lägga det åt sidan så verkar det ju iaf vara kvalitetskomponenter.

 

Att inte ha någon BMS som övervakar på cellnivå är fortfarande ett designval som han är rätt ensam om.

 

[EDIT:] Här finns alla batterierna som LIME säljer https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/ Min gissning är att det är därifrån de kommer.

Redigerad av sajjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ah, så kanske det är, men garantier och en lokal kontakt kanske är värt lite om/när det strular .

 

jag har faktiskt tänkt på att de där ser extremt lika ut, men är det alltså samma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara värt att betala för systemdesign och komponentintegration osv. Men med tanke på hur toksimpla de systemen är så tycker jag att det iaf är på gränsen till lurendrejeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev sajjen:

Att inte ha någon BMS som övervakar på cellnivå är fortfarande ett designval som han är rätt ensam om.

Jag skulle definitivt inte köpa en paketlösning som inte har övervakning på varje enskild cell.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

Han verkar ha uppgraderat elektroniken en del sen jag pratade med honom på en båtmässa för ganska många år sedan, även om batterierna är de samma.

Pratade också med några herrar från Lime för några år sedan. Redan då, med min dåvarande betydligt lägre kunskap om dessa batterier, funderade jag på om de visste vad de pratade om när de sa att de varken var känsliga för överladdning eller överuttag och att det gick lika bra att seriekoppla dessa batterier som vanliga. Att spänningen från en vanlig generator var helt ok var också ett uttalande jag reagerade på. 
Hoppas de gått framåt sedan dess!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Pratade också med några herrar från Lime för några år sedan. Redan då, med min dåvarande betydligt lägre kunskap om dessa batterier, funderade jag på om de visste vad de pratade om när de sa att de varken var känsliga för överladdning eller överuttag och att det gick lika bra att seriekoppla dessa batterier som vanliga. Att spänningen från en vanlig generator var helt ok var också ett uttalande jag reagerade på. 
Hoppas de gått framåt sedan dess!

Om en ser på vilka tillbehör de saluför så verkar det tyvärr inte så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fan får jag för pengarna!?

 

Om jag köper 90 Ah batterier från GWL kostar de 3 900:- kronor.

Om jag köpet 90 Ah batterier från LIME kostar de 8 995:- kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar överens om att jag inte ska satsa på Lime, särskilt inte till de priserna. Men finns det något "paket" (inkl. BMS) som den samlade hjärntrusten tror på? 

Eller ska jag helt enkelt hålla mig till vanliga blybatterier i några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vilken kvalité dom håller, men Hjertmans och SeaSea har rea på ett 110Ah batteri nu. Någon som vågar sig på ett utlåtande?

 

image.png.2951148dfe25c1490ed817288f6efc5c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Har ingen aning om vilken kvalité dom håller, men Hjertmans och SeaSea har rea på ett 110Ah batteri nu. Någon som vågar sig på ett utlåtande?

Det är svart, blankt och fint! :D

 

Lilead har en unik BMS som gör att ingen specialladdare behövs… bästa inställningen på din befintlig laddare är LITIUM eller AGM/ GEL
Det låter ju bra.

 

  1. Vilken garanti ges?
  2. Hur funkar Konsumentköplagen och batterier?
  3. Vem tar risken?

På fråga tre svarar jag kunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

DIY approachen har verkligen stor potentiel på det här området (än så länge i alla fall). Precis som flera skrivit innan behöver man läsa på ordentligt innan så att man har koll på BMS, temp, laddning från olika källor osv. Redan idag kan man bygga för en billig penning med b-grade celler. Man bör naturligtvis titta på lite reviews på nätet så att man får en god idé om vad man kan förvänta sig. Mer bang-for-the-buck är nog svårt att få med dessa celler i alla fall.

 

Här för övrigt ett riktigt bra forum där diskussioner pågår i detalj på området. Nedan typ av celler diskuteras också flitigt.

https://diysolarforum.com/forums/marine.10/

 

https://www.aliexpress.com/item/4000585750883.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3b4f41daYimPrc&algo_pvid=a2121c6c-2e99-4644-a960-4dfa15576202&algo_expid=a2121c6c-2e99-4644-a960-4dfa15576202-15&btsid=0b0a0ae216161390613804218eec64&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Redigerad av Olleman82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produktkunskaperna hos inköpsavdelningarna på båttillbehörsvaruhusen är nära nog noll. Eller så har de bara tappat bort samvetet. Lilead-batteriet kan du antagligen, precis som alla andra "noname" prylar i båtbutikerna, köpa för en bråkdel av priset på AliExpress eller eBay. Garantiåtagandet och den tekniska supporten är nog ungefär likvärdig.

 

"Lilead har en unik BMS som gör att ingen specialladdare behövs…" skriver SeaSea. Det är skitsnack.

 

Jag ser två rimliga alternativ:

 

1. Köpa ett svindyrt system från en välrenomerad tillverkare med egen närvaro i Europa, som säljer egna produkter i eget namn.

 

2. Sätta sig in orderntligt i tekniken, till den nivå att en själv kan bygga ett system från komponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev sajjen:

Produktkunskaperna hos inköpsavdelningarna på båttillbehörsvaruhusen är nära nog noll

Håller i stort med men det finns iaf ett undantag. Då Seasea köpte Båtaccenten fick den förre ägaren (Tommy) jobb som inköpare på Seasea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Håller i stort med men det finns iaf ett undantag. Då Seasea köpte Båtaccenten fick den förre ägaren (Tommy) jobb som inköpare på Seasea.

Det finns säkert individer som är duktiga, men som organisation så släpps ju krafs ut på butikshyllorna. Det faktum att de produkter som direktimporteras av butikerna inte märks med deras eget varumärke är väl iofs kanske ett tecken på att det inte är bristande teknisk förståelse om vilket skräp de säljer, utan snarare bristande samvete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En unik BMS kan ju både vara bra och dåligt

 

Jag förstår vad ni säger om DIY etc, men det är inte tidsmässigt rimligt för mig, har mycket som måste fixas innan sjösättning.

 

Jag har skickat ett batteri med frågor till Batteripoolen, som importerar SeaSea/Erlandsson-batterierna, få se vad de svarar. Har inte heller höga förhoppningar på inköp och sälj hos kedjorna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är inte (med 99,9999999% säkerhet) en unik BMS. Det är precis samma sorts BMS som i alla andra "drop in"-batterier. Det går att använda LiFePO med laddningskällor byggda för bly, men det är misshandel som leder till väldigt förkortad livslängd för cellerna.

 

Skulle vara intressant att veta om du även av Batteripoolen får svaret att det går utmärkt att använda batteriet utan att ändra laddningssystemen. Om det är de som importerar så kommer rimligtvis produkttexten hos SeaSea även därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev sajjen:

Fast det är inte (med 99,9999999% säkerhet) en unik BMS. Det är precis samma sorts BMS som i alla andra "drop in"-batterier. Det går att använda LiFePO med laddningskällor byggda för bly, men det är misshandel som leder till väldigt förkortad livslängd för cellerna.

 

Skulle vara intressant att veta om du även av Batteripoolen får svaret att det går utmärkt att använda batteriet utan att ändra laddningssystemen. Om det är de som importerar så kommer rimligtvis produkttexten hos SeaSea även därifrån.

Man misshandlar ju inte bara batterierna. Det finns en risk för att man bränner sönder sin generator också.

 

Jag håller helt med föregående. Jag skulle inte köpa ett "drop-in" batteri idag. Det är en väldigt stor investering och högst tveksamt hur väl det fungerar utan övriga förändringar i systemet.

 

Jag förstår vad du menar med att tiden inte räcker till @matt1as men kanske är ett alternativ att helt enkelt köpa ett par blybatterier denna gång och så satsar du på LifePo4 nästa gång det behövs batterier? Dessa är definitivt drop-in :)

 

Vill man trots allt  testa ny teknik låter @Mackeys kommentar om batteriet på SeaSea intressant. Det låter som att det batteriet har en inbyggd DC-DC laddare vilket löser ett av problemen. Skulle du välja detta så bör du sätta ett av dina gamla uttjänta blybatterier parallellt med detta. Det kommer att agera som en "säkring" för din generator i fallet där batteriets BMS kopplar bort batteriet från laddningen under motordrift.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

  

3 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag förstår vad du menar med att tiden inte räcker till @matt1as men kanske är ett alternativ att helt enkelt köpa ett par blybatterier denna gång och så satsar du på LifePo4 nästa gång det behövs batterier? Dessa är definitivt drop-in :)

Det lutar åt det, det har ju fungerat förr. Kan lägga pengar och tid på lite fler solceller, det kanske är mer bang for the buck både tids- och pengamässigt.

(egentligen vill jag komma åt den snabbare laddningen i Lithium, men mer kräm i solcellerna kommer också hjälpa mig hålla spänningen uppe)

 

Dessutom kommer min batterimonitor (BM1) fortsätta fungera, det är ju ett plus

 

Redigerad av MJ__

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, på jobbdatorn blir jag MJ och på hemdatorn matt1as... jaja

 

nu har jag fått svar: 

 

1 års garanti, och följande om laddning.
 

"14,6V är normal laddning så kan du hålla dig runt det så bra men sedan går BMS in och skyddar batteriet om det överstiger 15,6V

och återställer igen när spänningen sjunker under 14,4V" och ett datablad

 

Fick även tips om att se till att inte generatorn överhettas, och ett bifogat datablad. 

 

lilead_datasheet_S110.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MJ__:

egentligen vill jag komma åt den snabbare laddningen i Lithium

Litiumcellerna kan ta emot och ge stora strömmar. Det som sätter begränsningen är BMSen (och ibland även det invändiga kablaget).

I "nyckelfärdiga" produkter sitter inte alltid en bms med hög prestanda utan en som, i många fall, begränsar och tar bort många av fördelarna med den här batteritekniken.

 

Jag tror att det är bra att se över vilka behov man har och försöka tänka sig vilka behov man kommer att ha under batteriets livslängd. Vill man så småningom tex ha en lite kraftigare inverter? Tänk då på att en inverter som kan ge 3000W kan dra upp emot 240A ur ett 12V batteri.

Vill man byta generator till en med större kapacitet behöver batteriet kunna ta emot den högre laddströmmen.

Se till att elektroniken som är inbyggt i batteriet är specad för det behov du ser att du kommer att ha.

 

Jag inser när jag läser min egen text att jag låter som att jag har koll på läget. Jag har bara läst om tekniken och har ingen egen erfarenhet att luta mig mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev MJ__:

14,6V är normal laddning så kan du hålla dig runt det så bra men sedan går BMS in och skyddar batteriet om det överstiger 15,6V

och återställer igen när spänningen sjunker under 14,4V

Vad du vill ha är en bms som stänger av när någon av cellerna är färdigladdad/urladdad. Har du en BMS som inte jobbar på cellnivå och du har obalans mellan cellerna så någon cell ligger lite högre och eller någon lite lägre kommer en cell att bli överladdad alt dras ur för mycket innan BMSen indikerar att batteriet, alla cellerna tillsammans, är färdigladdat/urladdat. (Där vann jag SM i långa meningar)

Tekniken är kanon så länge varje enskild cell hålls inom specarna för laddning/urladdning. Gör man inte det dör batteriet i förtid. Det är tyvärr ingen förlåtande batteriteknik som bly-syra är.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det låter som att det batteriet har en inbyggd DC-DC laddare vilket löser ett av problemen. Skulle du välja detta så bör du sätta ett av dina gamla uttjänta blybatterier parallellt med detta. Det kommer att agera som en "säkring" för din generator i fallet där batteriets BMS kopplar bort batteriet från laddningen under motordrift.

Det tror jag inte ett ögonblick på att det har, framför allt inte till det priset. Dessutom avger en sådan en hel del värme, dom flesta har fläktkylning för att överleva. Att stoppa in det i batterilådan låter sig inte göras.

 

Så koppla inte ett blybatteri parallellt med detta, då förstörs det snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det batteriet jag bifogade databladet till, och det står inget där om en DC-DC-laddare, och det nämdes aldrig i mailkonversationen, så det tror jag inte heller den har.

 

Jag kör nog vidare på bly, men jag hoppas nån hittat bra info i tråden

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ABC:

Det tror jag inte ett ögonblick på att det har, framför allt inte till det priset. Dessutom avger en sådan en hel del värme, dom flesta har fläktkylning för att överleva. Att stoppa in det i batterilådan låter sig inte göras.

 

Så koppla inte ett blybatteri parallellt med detta, då förstörs det snabbt.

Då är det ju bara att sälla sig till alla som tycker att dessa försäljare kanske inte är så samvetsgranna. Finns inte en sådan lösning kommer ju det batteriet att leva ett tufft liv om man inte hanterar laddningen ifrån generatorn. Med andra ord, ingen "drop-in" lösning på riktigt.

 

Lite nyfiken på det du skriver om blybatteriet. Är det blybatteriet som du anser kommer ta skada eller Lithium batteriet? Annars är det, såvitt jag förstått, en vedertagen lösning att sätta ett vanligt bly-syra batteri parallellt med ett lithiumbatteri enbart för att agera som säkerhet för om BMSen bryter kontakten. Dvs det har ingen funktion för att addera kapacitet eller övrig funktion till batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...