Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DouglE

Nya propellrar Volvo Penta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Har idag ett par VP D5 propellrar men funderar på att köpa nya. Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av vad jag kan förvänta mig av att uppgradera mig till typ-I alternativt typ-F. I ska alltså ersätt D och vara bättre på en rad punkter. Är detta någon man märker av? Sen finns alternativet att köra rostfritt också. Då verkar det som att det är F som gäller. Vad blir fördelarna med rostfri F gentemot I och D? 

 

Båten är 28 fot, motorn VP D3-220hk, toppfart 34knop.

 

Tack

Redigerad av DouglE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FH har skruvade splines och passar inte på DPS-A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Rollen said:

FH har skruvade splines och passar inte på DPS-A.

Okej, tack då är det F som passar för mig. Ska ändra i inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev DouglE:

Hej,

Har idag ett par VP D5 propellrar men funderar på att köpa nya. Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av vad jag kan förvänta mig av att uppgradera mig till typ-I alternativt typ-FH. I ska alltså ersätt D och vara bättre på en rad punkter. Är detta någon man märker av? Sen finns alternativet att köra rostfritt också. Då verkar det som att det är FH som gäller. Vad blir fördelarna med rostfri FH gentemot I och D? 

 

Båten är 28 fot, motorn VP D3-220hk, toppfart 34knop.

 

Tack

 

Hej Doug

 

Rostfritt ger bättre prestanda då bladen kan göras tunnare. Jag har bara haft RF på mina båtar men det jag läst mig till är bättre accelaration, bättre bränslekonomi, högre toppfart m.m.  Baksidan är att det blir större skador när man kör på något. Går du på rejält får du dock skador på drev oavsett propeller material. 

 

D är väl Aluminium med raka splines och FH är rostfri med helical splines? Vilka splines har du på ditt drev?

 

Jag har nämligen ett sprillas par VP F5 proppar som jag skall liggande, dessa har blivit över efter ett byte av drivlina. De gick alltså bara ca 20h innan jag tog av dem.

 

Bara att skicka PM vid intresse 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...