Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

VVB utan 220v

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en VVB i båten som enbart värms med slingan från kylvattnet. VVBn håller värmen otroligt bra och är helt i rostfritt så den känns som att den håller länge till. Jag funderar lite på vilka möjligheter jag har att addera el uppvärmning av denna. Ett stort ingrepp skulle vara att helt enkelt svetsa dit en plats för en elpatron men det kräver som sagt ett rätt stort ingrepp....

 

Någon som testat att värma med en sån här eller gjort en liknande lösning? De känns lite för billiga egentligen och de är ju inte gjorda för kontinuerlig drift. Väldigt enkelt sätt att addera funktionen annars. Lite hög effekt också på just denna...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med här. Kinaslangvärmaren du länkade till är ju för 220V? Du har ju inte 220V enligt rubriken?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en sån här värmare så har du varmt vatten även i naturhamn och när 230V saknas.
Jag är själv på väg att koppla in en Webasto för ändamålet.

 @Lintott  tipsade mig om inkoppling med backventiler för att slippa hålla på med kulventiler också.
Sen kan man ju utöka systemet med radiatorer också

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Kane:

Hänger inte med här. Kinaslangvärmaren du länkade till är ju för 220V? Du har ju inte 220V enligt rubriken?

 

Nee, jag var lite otydlig. Jag har Landström i båten men VVB har alltså ingen funktion för att värma varmvattnet på landström. Dvs enbart via kylvattenslingan från motorn.

10 minuter sedan skrev Makro:

Montera en sån här värmare så har du varmt vatten även i naturhamn och när 230V saknas.
Jag är själv på väg att koppla in en Webasto för ändamålet.

 @Lintott  tipsade mig om inkoppling med backventiler för att slippa hålla på med kulventiler också.
Sen kan man ju utöka systemet med radiatorer också

Ja, en sådan hade ju varit drömmen även om det inte var ett sånt projekt jag sökte just nu :). Såg inget pris på den och kunde inte riktigt googla fram någon annan heller. Vad ligger den på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Olleman82:

Nee, jag var lite otydlig. Jag har Landström i båten men VVB har alltså ingen funktion för att värma varmvattnet på landström. Dvs enbart via kylvattenslingan från motorn.

Ja, en sådan hade ju varit drömmen även om det inte var ett sånt projekt jag sökte just nu :). Såg inget pris på den och kunde inte riktigt googla fram någon annan heller. Vad ligger den på?

Just kinavärmaren var billig, ca 3700 kr  men jag såg nu att den var slutsåld, men det går att hitta Eberspächer och Webasto till hyggliga priser på Ebay också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått och funderat på ett miljövänligt alternativ utan landström. En slinga med svartmålade kopparrör uppe på rufftaket och en solcellsdriven cirkulationspump, samt då backventiler eller trevägskranar till VV-beredaren, men det kanske är så att det krävs väldigt många meter svartmålat kopparrör för att det skall funka, ja och sn hel del ☀️ också.

Jag har en god väl som värmer upp en svimmingpool på det viset, men då är det badvattnet som pumpas upp i slingan, och slingan är egentligen en massa parallella rör uppe på ett friggebodstak som vetter åt söder. Men det fungerar, om man inte glömmer att täcka bassängen under natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har gått och funderat på ett miljövänligt alternativ utan landström. En slinga med svartmålade kopparrör uppe på rufftaket och en solcellsdriven cirkulationspump, samt då backventiler eller trevägskranar till VV-beredaren, men det kanske är så att det krävs väldigt många meter svartmålat kopparrör för att det skall funka, ja och sn hel del ☀️ också.

Jag har en god väl som värmer upp en svimmingpool på det viset, men då är det badvattnet som pumpas upp i slingan, och slingan är egentligen en massa parallella rör uppe på ett friggebodstak som vetter åt söder. Men det fungerar, om man inte glömmer att täcka bassängen under natten.

Jo jag har haft samma funderingar fast med svart gummislang och som flyttbar panel eftersom jag har ”tygtak” så i mitt fall blir dieselvärmaren det mest praktiska fast inte billigaste alternativet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jo jag har haft samma funderingar fast med svart gummislang och som flyttbar panel eftersom jag har ”tygtak” så i mitt fall blir dieselvärmaren det mest praktiska fast inte billigaste alternativet. 

Ok, svart slang... mer flexibelt och billigare än kopparrör... känner för att experimentera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan funka.... det värms bättre än man tror. På sista segelbåten hade jag en sån där svart duschpåse från Biltema. Hissade upp den i masten och efter några timmar kunde man duscha varmt o skönt uppe på däck🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Zwen:

Kan funka.... det värms bättre än man tror. På sista segelbåten hade jag en sån där svart duschpåse från Biltema. Hissade upp den i masten och efter några timmar kunde man duscha varmt o skönt uppe på däck🙂

Jag har också haft en sådan där duschpåse, synd att den inte hade större volym. 
Jag har däremot sett båtägare som haft en större tryckbehållare med pump, slang och duschmunstycke som de ställt ut i solen, och sedan kunnat använda vid den veckovisa tvagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det måhända nån gasoldriven vattenvärmare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Finns det måhända nån gasoldriven vattenvärmare?

 

Jag har sett sådana i byggbodar. Kanske en genomströmnigsvärmare som startar automatiskt när man vrider på krananen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Finns det måhända nån gasoldriven vattenvärmare?

 

Husvagnar och husbilar har ju ofta Trumas ”boiler” för varmvatten men de är ganska dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, svart slang... mer flexibelt och billigare än kopparrör... känner för att experimentera.

Ja jag tänker någon form av bilvärmeslang på 12-13 mm innerdiameter, lagd på en trä eller plastskiva med kanter lika höga som slangen och sen en genomskinlig plastskiva ovan på slangen så att det bildas en låda.

I slangändarna sätter man någon form av snabbkopplingar och motsvarande kopplingar i båten som är kopplade mot VVB och cirk-pump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gasoldriven genomströmningsvärmare är inte så dyr tycker jag.

Jag har köpt en, som jag inte hunnit montera i båten ännu.

Typ en sån här:

Värmare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Jag brukar varna för varmvattenberedare, inte för att skrämmas utan för att den som ska installera en - särskilt hemmabyggarna - ska anstränga sig att göra rätt.

 

Ansluta en slinga från motorn till VVB:n är ingen risk, det är när man kopplar in el-patron eller annan extern värmekälla som kan få beredare att bli varmare än 100°C man bör läsa på lite extra.

 

 

2016-02-13 vid 19:18 skrev Mackey:

Spontant tror jag mera på frysskada eftersom det förhoppningsvis finns en fungerande säkerhetsventil på beredaren.
 
Utan säkerhetsventil på en elansluten varmvattenberedare kan det gå så här

1023598052_large_allentown1.jpg.ad71fb9809091b257a1e586a87baba6a.jpg

 
eller så här

 

eller så här.

 

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

 Jag brukar varna för varmvattenberedare, inte för att skrämmas utan för att den som ska installera en - särskilt hemmabyggarna - ska anstränga sig att göra rätt.

 

Ansluta en slinga från motorn till VVB:n är ingen risk, det är när man kopplar in el-patron eller annan extern värmekälla som kan få beredare att bli varmare än 100°C man bör läsa på lite extra.

 

 

 

 

 

Ja, det ska man absolut ha respekt för. Spontant skulle jag säga att även om säkerhetsventilen gett upp borde det väl börja läcka vid en enkel slangkoppling innan eländet exploderar men det är en riktig killgissning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Olleman82:

Ja, det ska man absolut ha respekt för. Spontant skulle jag säga att även om säkerhetsventilen gett upp borde det väl börja läcka vid en enkel slangkoppling innan eländet exploderar men det är en riktig killgissning :)


3035ED3B-3799-4A72-A536-852ABCA84061.thumb.jpeg.bf1358b04165773ca9f0135346491851.jpeg

Ja man skall ju absolut ha en blandningsventil som blandar in X% kallvatten i det utgående varmvattnet, kallas ibland för ”skållningsskydd”, när det gäller varmvatten i hemmet eller offentliga miljöer tror jag att det är lag på att ha en sådan.
Mitt varmvatten blir ändå väldigt varmt när vv-beredaren är kopplad till landström och lagom varmt mellan 50 och 55° c när motorns kylvatten värmer i beredaren.

 

FHM rekommenderar att varmvattnet håller minst 50° jag vågar knappt skriva varför... det blir så långa diskussioner då, men det är för att en grupp bakterier inte skall trivas i vattnet...

Boverket och andra rekommenderar max 55˚ för att man inte skall bränna sig. Om man har små barn ombord kanske eventuellt man kan sänka vv-temperaturen så ”dom små barna” inte bränner sig på varmvattnet.


En annan sak jag skev om förra våren, var att mina röda varmvattenslangar från känd tillverkare inte pallade för värmen och trycket direkt efter vv-beredarens blandningsventil, slangen kalvar under de dubbla slangklämmorna och lossnar, sedan sprutar det hos mig varmvatten rakt på generatorn som sitter alldeles intill och det är ju inte alls bra.
Så jag fick köpa en meter extra värmetålig gummislang av Erlandssons som jag har den första halvmetern till första förgreningen i varmvattensystemet. Just där är det nog 60° men innan vattnet når duschen och övriga tappatällen har det svalnat ordentligt. Nu har jag en halvmeter sådan slang till övers, bra att ha om det skulle läcka igen eller så.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Ja, det ska man absolut ha respekt för. Spontant skulle jag säga att även om säkerhetsventilen gett upp borde det väl börja läcka vid en enkel slangkoppling innan eländet exploderar men det är en riktig killgissning :)

Säkerketsventil (utan avstängningsventil mellan sökerhersventilen och VVB:n) och termostat som styr värmetillförseln är normal säkerhetsutrustning och givetvis en blandningsventil så att man inte blir skållad. Har man det och det är rätt installerat och inställt så bör allt vara okej. Så ska det se ut enligt regelboken.

 

Slangar blir ju någon sorts extra säkerketsventil kan man tycka, men det kan ju gå riktigt illa om vattnet är 130°C och en slang brister. Mycket sämre än för Georg_Ohm.

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...slangen kalvar under de dubbla slangklämmorna och lossnar, sedan sprutar det hos mig varmvatten rakt på generatorn som sitter alldeles intill och det är ju inte alls bra.

 

Jag har aldrig sett att slang används i tappvattensystem i byggnader och det finns säkert minst en bra anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

 

Jag har aldrig sett att slang används i tappvattensystem i byggnader och det finns säkert minst en bra anledning.

Nej, men i fritidsbåtar är det vanligt att man använder sig av slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, men i fritidsbåtar är det vanligt att man använder sig av slangar.

Jag har också slangar och har råkat ut för att en slang kalvade av och tömde allt vatten i tank och VVB trots skållningsskydd.

Kanske ”Whale” systemet med slangar av lite hårdare pex(?) typ funkar bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med diskussioner om andra möjligheter att värma vatten. Likaså diskussionen om säkerhet. Grundfrågan hade däremot inte jättemycket med den saken att göra. Så för att repetera. Jag har alltså en gammal VVB som troligtvis är från -88, precis som båten. Det finns ingen möjlighet att värma vattnet med annat sätt än med kylslingan från motorn. Jag funderar på vilka möjligheter jag har att bygga om så att jag även kan ha varmvatten när motorn inte går. I dessa tider när hållbarhet står i ständig centrum borde det ju vara extra intressant att hitta lösningar som är både säkra och hållbara utan att bidra till att en ny rostfri VVB tillverkas och skeppas till Sverige. Sedan att det sammanfaller med mitt intresse för att inte köpa saker i onödan av rent ekonomiska anledningar är ju bara en trevlig bonus :)

 

Så, är det någon som har någon input kring användandet av just en sådan slangvärmare som jag inleder ämnet med? Alternativt har någon annan input kring hur jag kan/bör göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, men i fritidsbåtar är det vanligt att man använder sig av slangar.

Jo, jag vet och jag tycker det är konstigt eftersom det ger en onödig skållningsrisk när slangar hoppa av (eller spricker), som du och andra har märkt att de gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Olleman82:

Så, är det någon som har någon input kring användandet av just en sådan slangvärmare som jag inleder ämnet med? Alternativt har någon annan input kring hur jag kan/bör göra?

Sorry, jag fastnade för din idé om att svetsa in en elpatron.

 

Ingen erfarenhet av 1500W 220V Engine Heater Car Preheater Coolant Heat Antifreeze Parking Warmer, men...

 

En elektrisk genomströmningsvärmare bör ju gå bra att koppla in parallellt med motorns uppvärmningskrets med lämpliga ventiler/backventiler.

 

Det andra alternativet är väl då att koppla in den parallellt på tappvattensidan vilket också bör funka bra.

  • En temperaturstyrning ska du ha så att du inte av misstag kommer upp i kokning. Lämplig temperatur i tanken är 60-80°C.
  • En säkerhetsventil ska du ha om du ändå kommer upp i kokning. Välj en som ligger någon bar över maxtrycket på tryckvattenpumpen. Inga ventiler mellan beredare och säkerhetsventil.
  • En blandningsventil ska du ha så att du inte skållar dig när du ska diska.

Jag ska leta upp någon bra bild också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Olleman82:

Intressant med diskussioner om andra möjligheter att värma vatten. Likaså diskussionen om säkerhet. Grundfrågan hade däremot inte jättemycket med den saken att göra. Så för att repetera. Jag har alltså en gammal VVB som troligtvis är från -88, precis som båten. Det finns ingen möjlighet att värma vattnet med annat sätt än med kylslingan från motorn. Jag funderar på vilka möjligheter jag har att bygga om så att jag även kan ha varmvatten när motorn inte går. I dessa tider när hållbarhet står i ständig centrum borde det ju vara extra intressant att hitta lösningar som är både säkra och hållbara utan att bidra till att en ny rostfri VVB tillverkas och skeppas till Sverige. Sedan att det sammanfaller med mitt intresse för att inte köpa saker i onödan av rent ekonomiska anledningar är ju bara en trevlig bonus :)

 

Så, är det någon som har någon input kring användandet av just en sådan slangvärmare som jag inleder ämnet med? Alternativt har någon annan input kring hur jag kan/bör göra?

Ursäkta, då forumdeltagarna här har välfungerande synapser i sina hjärnor skenar ofta diskussionerna i väg i andra riktningar än vad trådskaparna tänkt sig. Men denna gången handlade det ju iallfall om vv-beredare med dess kringsystem.
 

Din vv-beredare är ju rätt gammal, kanske den fallit för ”bäst före datum”? Iofs verkar ju den tät och välislolerad. En ombyggnad där man sätter in en elvärmeslinga med är nog inte en omöjligthet, men kan vara riskabel då man kan få ett läckage, säkerligen även dyrt.

Vad kostar nya vv-beredare? Minst femtusen?

 

10 minuter sedan skrev Mackey:

Sorry, jag fastnade för din idé om att svetsa in en elpatron.

 

Ingen erfarenhet av 1500W 220V Engine Heater Car Preheater Coolant Heat Antifreeze Parking Warmer, men...

 

En elektrisk genomströmningsvärmare bör ju gå bra att koppla in parallellt med motorns uppvärmningskrets med lämpliga ventiler/backventiler.

 

Det andra alternativet är väl då att koppla in den parallellt på tappvattensidan vilket också bör funka bra.

  • En temperaturstyrning ska du ha så att du inte av misstag kommer upp i kokning. Lämplig temperatur i tanken är 60-80°C.
  • En säkerhetsventil ska du ha om du ändå kommer upp i kokning. Välj en som ligger någon bar över maxtrycket på tryckvattenpumpen. Inga ventiler mellan beredare och säkerhetsventil.
  • En blandningsventil ska du ha så att du inte skållar dig när du ska diska.

Jag ska leta upp någon bra bild också.

Så att en elektrisk genomstömmningsvärmare med backventiler och även en cirkulationspump och termostat som vid behov startar och värmer vattnet kan ju vara ett bra komplement.

Du får dock se dig för litet med vad du kan belasta landströmmen med, ja alltså hur det är avsäkrat på bryggan. Jag har en 750W elpatron (tror jag), tillsammans med några batteriladdare är det aldrig några problem, men då jag kopplar in en värmefläkt på 1000W löser automatsäkringen på 10A, om det är spänningsfall längst ut på bryggan kan det öven hända att säkringen löser med värmefläkten på halv effekt på vissa bryggor ut när vv-beredarens termostat anser att de tär dax att värma på vattnet. På andra bryggor i andra hamnar kan jag köra min värmefläkt på 1000 watt tillsammans med vv-beredaren och ladda utan problem. Rörö är ett sådant ställe där man snålat med bryggelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Något i de här stilarna skulle jag rekommendera, men det kan finnas en variant till om det är så att tappvarmvattnet går i en slinga genom tanken och att motorn värmer den stora tankvolymen.

 

image.thumb.png.75c0bb0e015304cb94bc087f20780e4c.png

 

Tillägg: Glöm inte temperaturstyrning på elvärmaren!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda två!

 

Effekten på just denna slangvärmare är som sagt ett problem.  Hälften vore mer lagom.

 

Förstår inte riktigt ventilens syfte på den högre bilden.  Om jag stänger den kan ju kylvattnet inte gå igenom vvb varesig vid motorgång eller när man kör värmaren. 

 

Det jag istället lurat på är att sätta t kopplingar på slingan till vvb för att försäkra sig om att den i första hand värmer vvb och inte hela motorn. Å andra sidan är det ju egentligen inget stort problem förutom att det tar lite längre tid innan det första varmvattnet kommer, och  varm motor är ju bara nice:) dessutom tvekar jag på att det ens blir så eftersom termostaten borde vara stängd.

 

Det här med säkerhetsventiler måste ordnas, det är det inget snack om. Failar temperaturstyrningen måste dessa finnas.

 

Den nämnda värmaren verkar värma till 70gr och åter slås på vid 60gr. Rätt perfekt med andra ord.

 

Tack för input får fundera vidare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Olleman82:

Förstår inte riktigt ventilens syfte på den högre bilden.  Om jag stänger den kan ju kylvattnet inte gå igenom vvb varesig vid motorgång eller när man kör värmaren. 

 

Det jag istället lurat på är att sätta t kopplingar på slingan till vvb för att försäkra sig om att den i första hand värmer vvb och inte hela motorn. Å andra sidan är det ju egentligen inget stort problem förutom att det tar lite längre tid innan det första varmvattnet kommer, och  varm motor är ju bara nice:) dessutom tvekar jag på att det ens blir så eftersom termostaten borde vara stängd.

Det behövs en ventil så att motorvärmen inte går igenom elvärmaren, det är den jag satt dit.

Det behövs även en ventil så att elvärmaren inte värmer motorn, den missade jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...