Jump to content
Tuesday 30 November 2021
pfredander

Engbo 32 ankarspel - motorn går inte

Recommended Posts

Hej!

Mitt Engbo 32 ankarspel började krångla i somras. Motorn gick långsammare under några utflykter för att till slut inte gå alls när jag skulle dra upp ankaret. Nu klickar det bara i spelet när jag trycker på upp-knappen.

Tacksam för förslag på felsökning! Går det att renovera motorn om det är den som felar?

Tack/Pär

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steg 1 borde vara att kolla spänningen fram till motorn. Börja mät vid batteriet och fortsätt ut mot motorn så kanske du hittar ett spänningsfall. Isf kan det vara dåliga kablar/kontakter. 
Om motorn kärvar kommer spänningen sjunka när den körs och jag vet inte om det går att frikoppla spelet och känna om rullen går trögt åt något håll vilket skulle kunna vara nästa steg. Här får nog någon mer kunnig hjälpa till. Testar du detta så koppla bort strömmen och akta fingrarna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Christer, jag ska försöka mäta medan jag trycker på upp-knappen. Det går att vrida på hjulet för hand utan något större motstånd när spelet är avstängt, känns som att motorn snurrar med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev pfredander:

Hej!

Mitt Engbo 32 ankarspel började krångla i somras. Motorn gick långsammare under några utflykter för att till slut inte gå alls när jag skulle dra upp ankaret. Nu klickar det bara i spelet när jag trycker på upp-knappen.

Tacksam för förslag på felsökning! Går det att renovera motorn om det är den som felar?

Tack/Pär

 

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Steg 1 borde vara att kolla spänningen fram till motorn. Börja mät vid batteriet och fortsätt ut mot motorn så kanske du hittar ett spänningsfall. Isf kan det vara dåliga kablar/kontakter. 
Om motorn kärvar kommer spänningen sjunka när den körs och jag vet inte om det går att frikoppla spelet och känna om rullen går trögt åt något håll vilket skulle kunna vara nästa steg. Här får nog någon mer kunnig hjälpa till. Testar du detta så koppla bort strömmen och akta fingrarna!

 

2 timmar sedan skrev pfredander:

Tack Christer, jag ska försöka mäta medan jag trycker på upp-knappen. Det går att vrida på hjulet för hand utan något större motstånd när spelet är avstängt, känns som att motorn snurrar med.

Att det ”klickar” när du försöker att manövrera spelet beror på att det är ett slags relä som skall styra den stora strömmen som krävs för att köra spelet upp eller ned. Dessa relän styrs av en mycket mindre manöverström. 
I ditt fall hade jag ju naturligtvis följt @ChristerNs råd ovan, men jag hade nog ändå börjat med att kolla de kraftiga anslutningarna på motorn, på dess manöverbox eller liknande, så att dom är fastdragna ordentligt och att kontaktytorna är rena från oxid. Sedan i andra ändan av dessa grövre kablar, skall dom vara anslutna till en större säkring och sedan till ett batteri, kolla säkringen! Inte sällan är det en automatsäkring, ja det kan du ju faktiskt göra allra först, och sedan kolla anslutningarna mot batteriet och vid motorn.

 

Min svåger hade en gång köpt en tremiljoners Nimbus. När han hade haft den i någon månad ringde han mig med samma problem som du beskriver, ”det bara klickar, vi fick backa ut och fälla ankaret manuellt...”

Mitt råd var att kolla automatsäkringen.

Var sitter den.... ok Nimbus hade skickat med en ganska tjock pärm med diverse handlingar, och vid genomläsning under en flik som berörde just ankarspelet framkom det att dess automatsäkring, samt andra autmatsäkringar satt i samma stuvfack akterut där man lagt ned både ihopfällbara cyklar och icke ihopfällbara golfbagar, en järntrea eller om det var en cyklelpedal hade petat till säkringen till ankarspelet. 

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK tack! Jag gjorde ett försök att hitta en säkring till spelet utan att hitta den, men det borde vara den enklaste förklaringen. Jag ska ta en närmare titt och följa kablarna hela vägen där så är möjligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev pfredander:

OK tack! Jag gjorde ett försök att hitta en säkring till spelet utan att hitta den, men det borde vara den enklaste förklaringen. Jag ska ta en närmare titt och följa kablarna hela vägen där så är möjligt.

Originalmonterat av Nimbus? I så fall är ett råd att titta i eller kring det utrymmet där batterifrånskiljarna /huvudbrytarna sitter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lät spelet även illa när du tog in ankaret? Spelet kan behöva service, vårt lät illa och långsammare än vanligt innåt,, en service med bta av något kugghjul gjorde susen

 

micke

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev micke_102:

Lät spelet även illa när du tog in ankaret? Spelet kan behöva service, vårt lät illa och långsammare än vanligt innåt,, en service med bta av något kugghjul gjorde susen

 

micke

Tack för tips, det gick långsammare för var gång tills det slutade dra helt. Tror inte att det lät något om det dock.. Nu ska jag bara komma ner i båten för att felsöka 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
29 minuter sedan skrev pfredander:

Tack för tips, det gick långsammare för var gång tills det slutade dra helt. Tror inte att det lät något om det dock.. Nu ska jag bara komma ner i båten för att felsöka 🙂

Jag har aldrig skruvat isär ett sådant Engbo, däremot en annan modell, och mekat en himla massa med Lewmars ankarspel, så jag är ingen specialist på det området.

Men på det du skriver är det ju lätt att tro att du behöver ta isär ankarspelet, ta bort gammalt intorkat fett och se över lager och kuggväxeln, sedan kan motorns borstar (=”kolen”) kanske bytas och så behöver kanske kommutatorn (=”grejen som kolen löper emot”) behöver rengöras.

Och så har det kanske gått så trögt att motorn inte orkat dra runt det alls till slut, då drar motorn mer ström än den skall och automatsäkringen löser ut.


Om du har fjärrkontroll kan du kanske lägga av linan/kättingen, köra spelet och samtidigt vrida på linhjulet, kabularen, men VARNING, det är ju lätt att fastna med sina fingrar här, och dom behövs ju till allt möjligt... 

 

I det engbospelet jag skruvade isär liksom i mitt första lewmarspel hade fettet stelnat och smorde inte längre, jag kunde peta ut fasta kakor av ihopbeckat fett. I engbospelet hade motorns axel nypit fast i sin lagring, men det gick att rädda. Jag tvättade rent med lösningsmedel och smorde sedan in delarna sparsamt med hjullagerfett som jag har fått för mig är väldigt bra till allt möjligt. Duger det till hjullagren i en bil så duger det säkert till ett ankarspel också.

 

Sedan får du väl följa ankarspelets grova kablar bakåt till batteriet för att finna säkringen. Ankarspelets manöverström matas ju inte över samma säkring, därför fungerar den.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

och så behöver kanske kommutatorn (=”grejen som kolen löper emot”) behöver rengöras

Hur gör man det på bästa sätt? Använder man någon form av rengöringsmedel på ytan eller finns något annat knep? Det känns lite som att man behöver vara försiktig när man är där och petar. Fast det är en totalt okunniga känsla så det kanske inte stämmer... 🧐

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 minuter sedan skrev McLasse:

Hur gör man det på bästa sätt? Använder man någon form av rengöringsmedel på ytan eller finns något annat knep? Det känns lite som att man behöver vara försiktig när man är där och petar. Fast det är en totalt okunniga känsla så det kanske inte stämmer... 🧐

Nu refererar jag till en gammal reparationshandbok för gamla luftkylda VW-bubblor, och då det gäller dess likströmsgenerator, en sådan är ju likadan som en elmotor, fast tvärtom.

Här rekommenderas på sidan 115 det att man tar bort koldamm och ingrodd smuts mellan kommutatorns kontaktbleck med ett bågfilsblad, men på dessa ankarspelsmotorer kanske ett rakblad eller en skalpell är lämpligare. Det gäller att inte få några repor i kontaktblecken. Sedan kan man tvätta med isopeopanolalkohol, det är sådant som finns i elektronikrengöring och i bromsskivespray. Det senare står inte i reparationshandboken....

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu refererar jag till en gammal reparationshandbok för gamla luftkylda VW-bubblor, och då det gäller dess likströmsgenerator, en sådan är ju likadan som en elmotor, fast tvärtom

I mitt fall är det en, för tillfället, isärplockad vindgenerator.

 

Tack för hjälpen, nu kan jag få fason på den biten också. ☁️🌤️🌞

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu refererar jag till en gammal reparationshandbok för gamla luftkylda VW-bubblor, och då det gäller dess likströmsgenerator, en sådan är ju likadan som en elmotor, fast tvärtom.

Här rekommenderas på sidan 115 det att man tar bort koldamm och ingrodd smuts mellan kommutatorns kontaktbleck med ett bågfilsblad, men på dessa ankarspelsmotorer kanske ett rakblad eller en skalpell är lämpligare. Det gäller att inte få några repor i kontaktblecken. Sedan kan man tvätta med isopeopanolalkohol, det är sådant som finns i elektronikrengöring och i bromsskivespray. Det senare står inte i reparationshandboken....

Underbart med dessa gamla reparationshandböcker. Enkla felsökningschema utan behov av datoriserad diagnos. Varenda skruv, mutter o bricka redovisad med artikelnummer och sprängskiss hur delarna sitter ihop. Långt från dagens "reparationsmodell", att testa att byta en komponent (oftast dyr) i taget för att se om felet försvinner. Å kunden får betala kalaset....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
25 minuter sedan skrev McLasse:

I mitt fall är det en, för tillfället, isärplockad vindgenerator.

 

Tack för hjälpen, nu kan jag få fason på den biten också. ☁️🌤️🌞

Ok, men en vindgenerator är väl uppbyggd som en växelströmsgenerator och har inte ”kol” borstar och kommutator på samma sätt, där är det väl släpringar istället? Om den nu inte är borstlös?

21 minuter sedan skrev Lintott:

Underbart med dessa gamla reparationshandböcker. Enkla felsökningschema utan behov av datoriserad diagnos. Varenda skruv, mutter o bricka redovisad med artikelnummer och sprängskiss hur delarna sitter ihop. Långt från dagens "reparationsmodell", att testa att byta en komponent (oftast dyr) i taget för att se om felet försvinner. Å kunden får betala kalaset....

Japp, det är charmigt! I dagens digitala plastbilar kan man ju nästan inte reparera någonting själv.

Dessvärre går det åt samma håll med båtarna, common rail och cambussar... för att bara nämna några digitala utvecklingssteg som inte alls gynnar gördetsjälvarna. Det är inte utan att man känner sig som kapten Stofil, världens främste bakåtsträvare. Idag verkar set dessutom som iallafall Volvo-Pentas reservdelar vore gjutna i guld eller kanske till och med platina, med tanke på vad dom kostar.

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, men en vindgenerator är väl uppbyggd som en växelströmsgenerator och har inte ”kol” borstar och kommutator på samma sätt, där är det väl släpringar istället? Om den nu inte är borstlös?

Det är inte själva elgenereringen utan överföringen från generatorn till den vertikala axeln och vidare ut i kablarna.

Vindgeneratorn sitter på en vertikal axel där den kan rotera fritt för att kunna "ställa in sig" med propellern mot vinden. Typ... 🤯

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

Det är inte själva elgenereringen utan överföringen från generatorn till den vertikala axeln och vidare ut i kablarna.

Vindgeneratorn sitter på en vertikal axel där den kan rotera fritt för att kunna "ställa in sig" med propellern mot vinden. Typ... 🤯

Jaha, ja en sån överföring med släpring måste ju finnas där, tänkte inte på det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-03-16 vid 16:30 skrev Georg_Ohm:

Jag har aldrig skruvat isär ett sådant Engbo, däremot en annan modell, och mekat en himla massa med Lewmars ankarspel, så jag är ingen specialist på det området.

Men på det du skriver är det ju lätt att tro att du behöver ta isär ankarspelet, ta bort gammalt intorkat fett och se över lager och kuggväxeln, sedan kan motorns borstar (=”kolen”) kanske bytas och så behöver kanske kommutatorn (=”grejen som kolen löper emot”) behöver rengöras.

Och så har det kanske gått så trögt att motorn inte orkat dra runt det alls till slut, då drar motorn mer ström än den skall och automatsäkringen löser ut.


Om du har fjärrkontroll kan du kanske lägga av linan/kättingen, köra spelet och samtidigt vrida på linhjulet, kabularen, men VARNING, det är ju lätt att fastna med sina fingrar här, och dom behövs ju till allt möjligt... 

 

I det engbospelet jag skruvade isär liksom i mitt första lewmarspel hade fettet stelnat och smorde inte längre, jag kunde peta ut fasta kakor av ihopbeckat fett. I engbospelet hade motorns axel nypit fast i sin lagring, men det gick att rädda. Jag tvättade rent med lösningsmedel och smorde sedan in delarna sparsamt med hjullagerfett som jag har fått för mig är väldigt bra till allt möjligt. Duger det till hjullagren i en bil så duger det säkert till ett ankarspel också.

 

Sedan får du väl följa ankarspelets grova kablar bakåt till batteriet för att finna säkringen. Ankarspelets manöverström matas ju inte över samma säkring, därför fungerar den.

Om man tar isär ett Engbo ankarspel, finns det då några toleranser/justeringar/inställningar man bör tänka på då man smort upp det och ska åter montera ihop det?

Jag tänker så att man inte skapar något nytt problem ifall man monterat ihop det felaktigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Mambo:

Om man tar isär ett Engbo ankarspel, finns det då några toleranser/justeringar/inställningar man bör tänka på då man smort upp det och ska åter montera ihop det?

Jag tänker så att man inte skapar något nytt problem ifall man monterat ihop det felaktigt?

Ingen aning. 
Men det är tydligen vanligt att motorn i någon serie av Engbospelen la av, det har diskuterats någonstans här på forumet, när jag hade läst det ringde svågern då hans ankarspel av Engbor fabrikat först hade gått väldigt långsamt sedan inte alls, och det visade sig att motorn kade havererat, enligt uppgift fanns det låsa delar inuti denna. Den trådskaparens som startade en av diskussionerna lade ut bilder på sin motor som han hade tagit isär, då hade fältspolarna lossnat och låg an mot rotorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy