Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Aleszm

Växelhusolja mercury 75hk tvåtakt 05:a

Rekommendera Poster

Fråga till er som möjligtvis byter växelhusoljan till våren.

Inte världens bästa bilder.. men tittade på båt idag. En 75hk mercury från 05. Tvåtaktare.  Den har stått med förra årets växelhusolja hela vintern. När jag tappade ut lite olja så var det först grön/grått sedan svart. Inga metallflisor i. Inget vatten heller. Bara olja. 

Är det normalt? Det såg inte ut som kaffelatte.. Är det kondens som lagt sig i botten tro?

 

 

201B89ED-8DBF-4D90-B8B3-C1DA546E7BDF.thumb.jpeg.a1d32b6d9097bab990ffe1d9932bf977.jpeg
 

 

EB49080E-BEF6-4FEC-8AEA-17724B05F64A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall som sagt bytas på hösten, men detta är inte skälet till att den ser ut som den gör. Byt olja och nya packningar till pluggarna. Använd Mercurys egen Performance olja. Den 1 liters Mobilolja Hjertmans m.fl. säljer är betydligt sämre på att hantera vatten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag vet att tidigare ägare kört på quicksilvers olja lämpad för mercury. Han har använt två olika. Alltså en som var lite blå förrförra säsongen samt en som var lite grönare förra säsongen. Så det har inte varit ”skitoljor” i. Men provar byta olja samt nya packningar. Hjälper inte det så läcker det ju in någonstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det kondens. Jag får helt enkelt tappa ut all olja och kolla lite noggrannare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Aleszm:

Eller så är det kondens. Jag får helt enkelt tappa ut all olja och kolla lite noggrannare. 

Kondensbildning i märkbar mängd förutsätter ett, relativt den lilla volymen, omfattande luftutbyte med omgivningen. Om så vore fallet tar huset helt säkert in vatten direkt i flytande form, varför kondens enligt min uppfattning kan avskrivas som ensam förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt oljan o packningar o se om de är kvar nästa år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...