Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cabinboat

Laga reling/stöttor som glappar på Merry Fisher?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Undrar om någon har tips och kunskap om hur man bäst lagar en glappande reling/stöttor på Jeanneau Merry Fisher och vad detta kan kosta?

Tacksam för tips!

Hälsningar,

CB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättare att svara om du har en bild på vad som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen bild men det är det vanliga att stöttorna sitter lite löst vid foten av stöttan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka stöttor?

Jag fattar ingenting!

Du skriver både reling och stöttor och reling vet jag vad det är och stöttor också men i min värld har man stöttor under båten vid tex vinterförvaring. Var de två möts och glappar fattar jag inte men jag har ju aldrig sett en Merry Fisher i verkligheten. 
Om du inte har någon bild får du nog förklara vad du menar för att iaf jag ska förstå dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du i infästningen mellan relingen och fribordet? Där metall möter plast? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det infästningen i plasten som är dålig eller är det någon form av mantågsstöttor som inte sitter ordentligt fast i mantågsfoten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är vid infästningen där plast möter metall som det uppstått glapp på styrbordssidas reling. Mantågsstöttorna sitter

inte fast ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara skruvar som ska skruvas åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cabinboat:

Ja det är vid infästningen där plast möter metall som det uppstått glapp på styrbordssidas reling. Mantågsstöttorna sitter

inte fast ordentligt.

Ok är det mantågs-stöttorna (eller pushpit som man kallar det om det är ett räcke) som glappar så brukar det finnas muttrar på insidan man kan dra åt. Ev ligger dessa bakom någon skrovbeklädnad som måste lossas isf. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ok är det mantågs-stöttorna (eller pushpit som man kallar det om det är ett räcke) som glappar så brukar det finnas muttrar på insidan man kan dra åt. Ev ligger dessa bakom någon skrovbeklädnad som måste lossas isf. 

Eller i vissa fall sitter dessa skruvade med rostfria självgängande trä-eller plåtskruv direkt i plasten.

Dessvärre är det inte ovanligt och mantåget/räckverket ger då en falsk trygghet.

 

Mantåg är ömtåliga grejer, ingenting man tar tag hårt i, eller drar i då man skall hjälpa en grannbåt att komma in på en plats. Mantåg är bara en markering ”att nu har du kommit för långt utåt, se till att ramla inåt båten istället”.

 

Om det nu är så att det är självgängade plåt-eller träskruv finns det olika vägar att gå.

 

1 Dra i grövre skruv, samt täta ordenligt i skruvhålen med någon marintätningsmassa, Sikaflex eller liknande.

 

2 Plasta igen de alldeles för stora skruvhålen, och borra sedan nya, även då skall det tätas ordentligt med marintätningsmassa.

 

3 Ersätt plåt- eller träskruven med genomgående maskinskruv med stora brickor och låsmuttrar på insidan. Även då tätas det ordentligt. Anlita ett barn, eller en långfingrad pianist som kan hålla emot på insidan när du drar åt skruven på utsidan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack ChristerN o Georg Ohm för era svar. Jag ska titta lite närmare på hur mantåget sitter fast och vad som gett med sig. Sedan följa era resp råd.

 

Hälsningar,

 

CB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...