Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Sätta igen hål i plywoodbänk

Rekommendera Poster

Någon som har några bra tips på hur man sätter igen hål i en bänkskiva?

 

Min tanke just nu är att köpa en bit plywood och köra ur några rundlar med en hålsåg utan pilotborr.

Rundlarna limmar jag med epoxi.

 

Vissa av hålen i bänken borrar jag om så att de blir lite rundare och får lite snyggare kanter.

 

20210314_170018.thumb.jpg.5391a83170ce5ec70fce3cbc661bab6b.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta skivan?

Äh, det var ju inte det du frågade om men det är ju ofta så man får svar här 😉. (Och jag är väl lika god kålsupare som de flesta andra!)

Tycker din plan låter OK men skivan/bänken ser lite skamfilad ut. Men syns det inte så kan du ju ta vad som helst och plugga igen hålen med, kanske epoxifyllning med en tejp i botten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog köpt en 3 mm plywoodskiva med lämpligt ytfaner, kapat till rätt form och limmat fast ovanpå över hela skivan. Om du inte vill, som Christer säger byta ut den befintliga. 
 

Känns meckigt att laga hål i plywood så det blir snyggt eftersom det inte går att limma med uppstickande slipmån och slipa ner så det blir jämt. Men om den absolut ska lagas så hade nog jag kapat ur och limmat in en större rektangulär bit istället för fyra små runda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liten yta som var på det där viset. Sitter kvar bakom det som tidigare var gamla pentryt nere i salongen. Hade hål efter kranen och lite svartbränd på kanten eftersom spisen stått framför. Ville inte ta bort den eftersom ytan passade bra in i nya inredningen.

Jag köpte en bit tunn hård fanér, typ Perstorpsplatta, i lämplig kulör och limmade ovanpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i ovan. 
Byt skivan. 
Är det här dessutom samma bänkskiva som skulle behandlas; byt skivan mot t ex kompaktlaminat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ska limma trä undrar jag varför du inte överväger trälim utan går på epoxy?

Obs, detta är ingen kritik utan en seriös fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Eftersom du ska limma trä undrar jag varför du inte överväger trälim utan går på epoxy?

Obs, detta är ingen kritik utan en seriös fråga.

Du kan inte kantlimma på det sättet med vanligt trälim och inte med polyuretanlim heller. Dessa kräver limtryck och exakt passform i hela fogen och kan inte fylla ut evt. ojämnheter. Detta är omöjligt att uppnå i det här fallet. 
 

Om det däremot gäller att limma en ny skiva ovanpå så funkar det med vilket lim som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Lajnus:

Du kan inte kantlimma på det sättet med vanligt trälim och inte med polyuretanlim heller. Dessa kräver limtryck och exakt passform i hela fogen och kan inte fylla ut evt. ojämnheter. Detta är omöjligt att uppnå i det här fallet. 
 

Om det däremot gäller att limma en ny skiva ovanpå så funkar det med vilket lim som helst.

Du menar att jag inte kan limma fast en plugg med trälim? Eller pu-lim? Ska man slipa efteråt så känns det bättre att inte hålla på med epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera bra tips på alternativa lösningar, men det får bli en annan gång.

Jag vill ha kvar skivan och plugga hålen så snyggt och bra som möjligt.!

 

Alternativet att kapa ur en fyrkant är tänkvärd.

 

Måste man lägga i plywood eller kan det funka med "riktigt" trä?

Plywood rör sig ju mindre än solitt trä, men kan det funka ändå när det inte är så stora bitar som ska läggas i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev ABC:

Du menar att jag inte kan limma fast en plugg med trälim? Eller pu-lim? Ska man slipa efteråt så känns det bättre att inte hålla på med epoxy.

Om du syftar på en vanlig träplugg som har exakt passform i hålet så går det såklart bra men det blir nog svårt att få tillräckligt presstryck på limfogen i det här fallet med ett hål i en plywoodskiva. Om det hade handlat om massivt trä så hade biten kunnat gjorts svagt konisk med hyvelmån på ovansidan för att få tryck runtom men det går ju inte med plywood. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lajnus:

Om du syftar på en vanlig träplugg som har exakt passform i hålet så går det såklart bra men det blir nog svårt att få tillräckligt presstryck på limfogen i det här fallet med ett hål i en plywoodskiva. Om det hade handlat om massivt trä så hade biten kunnat gjorts svagt konisk med hyvelmån på ovansidan för att få tryck runtom men det går ju inte med plywood. 

Fast jo, om jag limmar med epoxi så funkar ju lätt koniska pluggar.

Tål att tänka vidare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Tack för flera bra tips på alternativa lösningar, men det får bli en annan gång.

Jag vill ha kvar skivan och plugga hålen så snyggt och bra som möjligt.!

 

Alternativet att kapa ur en fyrkant är tänkvärd.

 

Måste man lägga i plywood eller kan det funka med "riktigt" trä?

Plywood rör sig ju mindre än solitt trä, men kan det funka ändå när det inte är så stora bitar som ska läggas i?

Vågar inte svara på om det rör sig för mycket med solitt vs plywood men tänker spontant att teak rör sig mindre än t.ex ek eller mahogny. Solida pluggar skulle dessutom vara betydligt enklare att få snyggt med lite uppstick som kan fräsas ned flush med faneret på skivan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Fast jo, om jag limmar med epoxi så funkar ju lätt koniska pluggar.

Tål att tänka vidare på.

Syftade på att det blir svårt att få exakt passform med koniska pluggar i plywood där även toppen av pluggen måste stämma med ytan på skivan. Pluggar i massivt trä är en annan femma och mycket enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog bytt ut skivan om det lät sig göras, alternativt lagt på någon fanér.

Tar ju mindre tid än att fylla hålen med pluggar.

I förra båten jade jag klassisk perstorpskiva med mönstret ”virrvarr” av en känd industridesigner, Sigvard Bernadotte, det funkade där i den båten, det var inne på toaletten runt handfatet, men smak och tycke kanske inte uppskattar denna retrodesign i båten. Vi som gick i grundskolan på 1960-talet tycker väl virrvarr liknar skolbänk allt för mycket.

 

Ja så då 3 mm syrafast plåt.... men det blir väl slagsida.... 🐍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så då 3 mm syrafast plåt.... men det blir väl slagsida....

3 mm låter rimligare än de 10 mm du tidigare föreslog. :)

  

2021-03-05 vid 14:45 skrev Georg_Ohm:

Beställ en 10 mm tjock syrafast plåt med samma mått som bänkskivan,

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade nog bytt ut skivan om det lät sig göras, alternativt lagt på någon fanér.

Faner kan absolut funka, men att byta skiva innebär att halva pentryt måste rivas eftersom det är så listigt byggt från början.

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tar ju mindre tid än att fylla hålen med pluggar.

Fyra pluggar räknar jag med att jag får dit på två timmar, så det tar nog fyra timmar. 

Riva halva pentryt och bygga upp det igen har jag inte ens försökt att räkna på eftersom det inte är ett alternativ just nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

3 mm låter rimligare än de 10 mm du tidigare föreslog. :)

  

 

Faner kan absolut funka, men att byta skiva innebär att halva pentryt måste rivas eftersom det är så listigt byggt från början.

 

Fyra pluggar räknar jag med att jag får dit på två timmar, så det tar nog fyra timmar. 

Riva halva pentryt och bygga upp det igen har jag inte ens försökt att räkna på eftersom det inte är ett alternativ just nu.

”Om det lät sig göras” skrev jag, med den vetskapen att den delen av en inredning man oftast vill åtgärda är den första som monterades och att man då kanske behöver ta loss en massa annat som är listigt ditkommet för att komma åt.

Sedan är det väl rent hopplöst att finan en bit fanér som matchar resten av inredningens ytor i både färg och struktur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast mig skulle det inte göra något om färgen på bänkskivan är något avvikande från övriga detaljer. Det är ju ändå en avgränsad yta som inte måste passa in i färg och struktur.

Jag tycker faneralternativet är ett bra förslag, om/när det visar sig att det inte alls blev bra att laga och lacka skivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är hål för blandare, och du absolut inte vill byta skivan, tillverka en täckplåt av rostfritt. 1,2 mm räcker vanligen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle spacklat igen hålen, -mha blanda sågspån och trälim.

 

Vilket jag nämnt i annat inlägg här.

 

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödiga kommentarer
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Limma på ett tunt lager Flygplansplywood (1-3 mm) och betsa ner till samma kulör.

 

44 minuter sedan skrev Perrr:

Jag skulle spacklat igen hålen, -mha blanda sågspån och trälim.

 

Vilket jag nämnt i annat inlägg här.

Det går inte att spackla så stora hål med den metoden.

 

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödiga kommentarer ovan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Perrr:

Jag skulle spacklat igen hålen, -mha blanda sågspån och trälim.

 

Vilket jag nämnt i annat inlägg här.

(vågar dock inte länka pga moppekillarna tycker man ska hålla sig till ämnet..

Njae, håller inte med, klart det kan bli bra men då måste man ju såga i den aktuella skivan för att få rätt färg. Jag gjorde så med några hål jag har i några träbitar uppe på radarbågen som bär upp just radarn och några andra antenner och signlalhornet. Jag blandade ”No moore nail” i övrigt ett väldigt bra lim, med grovt slipdamm, knådade och kavlade ut strängar av denna blandning som jag tryckte i hålen, men det blev inte så snyggt så jag borrade ur dessa och ersatte med träplugg som jag hade betsat, inte heller det blev så himla snyggt, så det var ett par timmars jobb till ingen nytta, nu är det väl bara trutarna som ser dessa lagningar, och då mås-te det ju bli bra.... 🦅 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

3 mm låter rimligare än de 10 mm du tidigare föreslog. :)

  

 

Faner kan absolut funka, men att byta skiva innebär att halva pentryt måste rivas eftersom det är så listigt byggt från början.

 

Fyra pluggar räknar jag med att jag får dit på två timmar, så det tar nog fyra timmar. 

Riva halva pentryt och bygga upp det igen har jag inte ens försökt att räkna på eftersom det inte är ett alternativ just nu.

Tjena grabbar,

Inte för att vara så men..

Den här diskussionen måtte ta längre tid än att göra jobbet...?

Vill man bara få det gjort och inte bryr sig om utseende funkar nog de flesta förslagen av pluggar ovan(hur mkt rör sig en rund träbit på 30 eller 50mm så att det blir ett större problem än just utseendet).

Om jag skulle gett mig på det själv(utan att veta hur ändarna på ytan du ska fixa ser ut eftersom det inte syns på bilden:

Plugga hålen för att få en solid yta,slipa slätt, skär bort fogen mot skott,skär till en mall av papp och passa in väl, skär till panel av faner samma träslag och så lik struktur du kan hitta lik den i övriga båten. Presslimma så väl det går alt. kontaktlim,foga kanter igen och det är klart?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lika illa med de flesta diskussionerna när någon frågar om hur man bär sig åt för att reparera någonting eller installera någonting annat, alltså saker och ting som kan utföras på mer än ett sätt. Diskussionerna blir ju megalånga ibland. Jag vet inte var rekordet ligger, månader eller år?
Men klart, det går nu snabbare att göra jobbet, i detta fallet byta ut hela skivan och lacka den nio gånger med slipning och torktiden inkluderat.😃

 

Dörr fanns det ljugarbänkar i hamnarna där gubbarna satt och diskuterade olika saker och löste jordens alla problem, inklusive krisen i mellanöstern, idag har vi internet och så kan man ju ändå inte träffas irl som förr då en pandemi hindrar oss från att iallafall sitta för nära varandra på den där bänken...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-14 vid 18:40 skrev Mackey:

Någon som har några bra tips på hur man sätter igen hål i en bänkskiva?

 

Min tanke just nu är att köpa en bit plywood och köra ur några rundlar med en hålsåg utan pilotborr.

Rundlarna limmar jag med epoxi.

 

Vissa av hålen i bänken borrar jag om så att de blir lite rundare och får lite snyggare kanter.

 

20210314_170018.thumb.jpg.5391a83170ce5ec70fce3cbc661bab6b.jpg

 

Köp en bräda av samma träslag som faneret. Runda till hålen och gör dem lite koniska. Gör pluggar ur plankan med samma konform som hålet. Pluggarna ska sticka upp ur skivan när de är nedtryckta. Stryk på lim o tryck ner pluggarna i hålen så ådringen följer fanerets mönster. Håll fast med en skruvtving medan limmet torkar.

 

Då har du möjlighet att slipa ner pluggarna till fanerytan utan risk att det blir fnas i kanten och inget faner som du riskerar att slipa igenom. Att göra dessa rätt små pluggar i massivt trä påverkar inte hållfastheten varken i skivan eller pluggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma tändstickor runt omkring hålen på lite smarta och oregelbundna sätt. Åk till en verkstadsskrot och tigg ett gammalt kullager. Såga isär lagret och ta ut en kula som rengörs noggrant. Ta med frun ner i båten och låt henne bestämma vem av er som ska gunga båten i längs- respektive tvärsled. Lägg kulan bland tändstickorna, räkna till tre och sätt igång.

Så har ni gjort er ett Labyrintspel... Hej å hej med Farbror Frej.

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl lika illa med de flesta diskussionerna när någon frågar om hur man bär sig åt för att reparera någonting eller installera någonting annat, alltså saker och ting som kan utföras på mer än ett sätt. Diskussionerna blir ju megalånga ibland. Jag vet inte var rekordet ligger, månader eller år?
Men klart, det går nu snabbare att göra jobbet, i detta fallet byta ut hela skivan och lacka den nio gånger med slipning och torktiden inkluderat.😃

 

Dörr fanns det ljugarbänkar i hamnarna där gubbarna satt och diskuterade olika saker och löste jordens alla problem, inklusive krisen i mellanöstern, idag har vi internet och så kan man ju ändå inte träffas irl som förr då en pandemi hindrar oss från att iallafall sitta för nära varandra på den där bänken...

Så rätt, så rätt.

Men man fick lite känslan av att här skulle det gå undan i arbetet minsann...

Förlåt herr trådskapare nu spårar det ur!

Om vi nu ska spekulera då utan att komma fram till något, ska jobbet utföras utan att de dyrbara samlingarna av sågspån på ytan rubbas och isf. hur går det till att utföra detta på 1000 olika vis😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Zwen:

Limma tändstickor runt omkring hålen på lite smarta och oregelbundna sätt. Åk till en verkstadsskrot och tigg ett gammalt kullager. Såga isär lagret och ta ut en kula som rengörs noggrant. Ta med frun ner i båten och låt henne bestämma vem av er som ska gunga båten i längs- respektive tvärsled. Lägg kulan bland tändstickorna, räkna till tre och sätt igång.

Så har ni gjort er ett Labyrintspel... Hej å hej med Farbror Frej.

Funkar det lika bra att skaka båten som att gunga den?

Mr. Bond var alltid noga med vilket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra och mindre bra svar!

Jag har bestämt hur jag ska göra och det blir inget labyrintspel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Triobatar:

Funkar det lika bra att skaka båten som att gunga den?

Mr. Bond var alltid noga med vilket.

Är rädd TS skulle bli förnärmad om man föreslår det. Om jag inte minns fel väger en sån där 32 fots Arvikabåt runt 4,5 ton...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Zwen:
13 timmar sedan skrev Triobatar:

Funkar det lika bra att skaka båten som att gunga den?

Mr. Bond var alltid noga med vilket.

Är rädd TS skulle bli förnärmad om man föreslår det. Om jag inte minns fel väger en sån där 32 fots Arvikabåt runt 4,5 ton...

Nejdå, jag blir inte stirred av ett skämt...

och ìnte rörd eller skakad heller.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...