Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatten1

Fjärr till ankarspel

Rekommendera Poster

Nu ska det testas att få till fjärr till ankarspelet.

Någon som testat detta  eller liknande kit?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har typ sådan modell till vinschen på trailern, funkar bra fast det är en fördröjning när man släpper knappen tills vinschen slår i från så det var lite knöligt i början. Har du autostopp på ankarspelet så spelar den fördröjningen ingen roll.

 

Min ser ut så här och kostade under hundringen från Kina när jag köpte den,

ebay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Skeppskatten1:

Något blev fel vid uppladdningen  ...

 

Screenshot_20210314-171750_AliExpress.jpg

Ja.

I förra båten, fungerar alldeles utmärkt.

Men många ankarspel manövreras med en negativ puls, fjärrkontrollens mottagare ger en positiv puls ut, egentligen inga problem, men man får komplettera med två billiga standartrelän.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Ja jag ska undersöka saken med positiv eller negativ puls 

Vad har du för ankarspel?

kolla om ingående kabel till upp/ned-knappen är kopplad till plus eller minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt andra dubbelpostade inlägg, klickar du på den blå texten ”alternativ” sedan på ”dölj” möjligen kanske du måste skriva någonting i rutan varför du vill dölja inlägget.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm, är du säker på vad du får om du beställer från detta ställe (ser inte varifrån) ?

 

Anledningen är att det i rubriken står att det är en fjärrkontroll på 2,4GHz (bra), medan det i texten står "315-433,92 MHz" (borde nog vara 315/433.92 MHz) vilket är en helt annan sak.

 

För frekvensen används för allt möjligt "billigt" och gemensamt brukar vara att radioprestanda (snabbhet, tillförlitlighet) inte är på topp. 315MHz används f.ö. i USA men är ajabaja på den här sidan Atlanten. Bäst (efter 2,4GHz som det står i rubriken men som du knappast får) vore 868MHz.

 

Jag har lärt mig (den hårda vägen) att den som skriver en specifikation på det här sättet har i allmänhet inte en aning om vad den säljer, utan har bara kopierat en allmän spec. Och kanske inte ens skickar den själv, utan kör "dropshipping". Övriga specen visar ju också att denna säljare inte har en aning om speciellt mycket. Dessa bör man sålla bort och beställa samma eller snarlika från ett ställe, som vet vad de skriver.

 

Så vad får du när du beställer, tro ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad har du för ankarspel?

kolla om ingående kabel till upp/ned-knappen är kopplad till plus eller minus.

Jag är osäker på modell . Men ska kolla upp-ned knappen nästa gång jag är vid båten 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev IngemarE:

Hmm, är du säker på vad du får om du beställer från detta ställe (ser inte varifrån) ?

 

Anledningen är att det i rubriken står att det är en fjärrkontroll på 2,4GHz (bra), medan det i texten står "315-433,92 MHz" (borde nog vara 315/433.92 MHz) vilket är en helt annan sak.

 

För frekvensen används för allt möjligt "billigt" och gemensamt brukar vara att radioprestanda (snabbhet, tillförlitlighet) inte är på topp. 315MHz används f.ö. i USA men är ajabaja på den här sidan Atlanten. Bäst (efter 2,4GHz som det står i rubriken men som du knappast får) vore 868MHz.

 

Jag har lärt mig (den hårda vägen) att den som skriver en specifikation på det här sättet har i allmänhet inte en aning om vad den säljer, utan har bara kopierat en allmän spec. Och kanske inte ens skickar den själv, utan kör "dropshipping". Övriga specen visar ju också att denna säljare inte har en aning om speciellt mycket. Dessa bör man sålla bort och beställa samma eller snarlika från ett ställe, som vet vad de skriver.

 

Så vad får du när du beställer, tro ?

Det visar sig när grejerna kommer.  Ja det är säkert inte 2.4ghz.  

För det låga priset 187 kr inkl. Frakt från Polen är det ändå värt att prova tycker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Det visar sig när grejerna kommer.  Ja det är säkert inte 2.4ghz.  

För det låga priset 187 kr inkl. Frakt från Polen är det ändå värt att prova tycker jag. 

Nja, speca/maila att du vill ha åtminstone 433,92 så det i alla fall är lagligt här.

Gissar att det är någon från Kinna med ett garage/adress i Polen, och eftersom de inte verkar ha en susning om det är det ju bättre att förekomma och säga till vad man vill ha, än att vänta och se vad man fick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, speca/maila att du vill ha åtminstone 433,92 så det i alla fall är lagligt här.

Gissar att det är någon från Kinna med ett garage/adress i Polen, och eftersom de inte verkar ha en susning om det är det ju bättre att förekomma och säga till vad man vill ha, än att vänta och se vad man fick.

MJa Mr. Wang i Kinna säljer flera olika varianter av denna fjärrkontroll, ibland billigare och ibland litet dyrare än den som trådskaparen tänkt sig. Det händer allt som oftast att sådana fjärrkontroller dyker upp på Tradera och Blocket också, men jag finner inga där idag.

Dom är framtagna för att användas tillsammans med vinsch på exempelvis terrängbil.

 

Det finns flera likadana, och andra modeller som säljs av olika firmor där i ”Kinna”. Kanske finns det även sådana som använder sig av i vårt land godkända frekvenser.

 

409FD9C7-AD14-47CA-AD44-8EE3CACADF88.jpeg.3b72c36e06e5c66e44e9892753bda262.jpeg

 

Här är iallafall ett kopplingsschema där man gör om positiva pulser från mottagaren till negativa pulser till ankarspelet.

Det är många gånger lättare att koppla in reläernas anslutningar 87 till ankarspelets upp/ned-knapp istället för ankarspelets kopplingsbox.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-14 vid 17:54 skrev Georg_Ohm:

Vad har du för ankarspel?

kolla om ingående kabel till upp/ned-knappen är kopplad till plus eller minus.

Tror den är kopplad till plus från på knappen som sitter intill. Till höger sett underifrån.  Den är ett dubbelkommando så behöver nog byta bort den återfjödrande av o på till en som läget fastnar i. Har ingen ström i båten så kan inte kontrollera med multimetern. O ingen multimeter hade jag med mig heller. 

 

 

20210317_130720_001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skeppskatten1:

Tror den är kopplad till plus från på knappen som sitter intill. Till höger sett underifrån.  Den är ett dubbelkommando så behöver nog byta bort den återfjödrande av o på till en som läget fastnar i. Har ingen ström i båten så kan inte kontrollera med multimetern. O ingen multimeter hade jag med mig heller. 

 

 

20210317_130720_001.jpg

Ja röd kabel brukar ju betyda att det är plus, den svarta är bara minus till kontrollampan. Om nu det inte är en installatör med defekt färgseende som kopplat ihop det. Mät för säkerhets skull!

Vit och blå uppåt/nedåt, vilken som är vilken får du testa dig fram till.

Här finns ju plus och minus, om nu röd och svart är kopplade så, man vet aldrig riktigt om man inte gjort det själv, sedan finns ju även upp och ned, väldigt lätt att koppla in mottagaren här. Det kan ju vara en vinst att även låta mottagaren få sin spänning över on/off knappen, så undviker du ofrivillig fällning av ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja röd kabel brukar ju betyda att det är plus, den svarta är bara minus till kontrollampan. Om nu det inte är en installatör med defekt färgseende som kopplat ihop det. Mät för säkerhets skull!

Vit och blå uppåt/nedåt, vilken som är vilken får du testa dig fram till.

Här finns ju plus och minus, om nu röd och svart är kopplade så, man vet aldrig riktigt om man inte gjort det själv, sedan finns ju även upp och ned, väldigt lätt att koppla in mottagaren här. Det kan ju vara en vinst att även låta mottagaren få sin spänning över on/off knappen, så undviker du ofrivillig fällning av ankaret.

Ja den vita är upp o den  blå ner med ankaret. 

Men som sagt behöver en annan knapp för att aktivera både fjärr och upp ner knapp.  Kanske nåt liknande så man inte kommer åt den av misstag. 

 

Screenshot_20210317-210004_Samsung Internet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Ja den vita är upp o den  blå ner med ankaret. 

Men som sagt behöver en annan knapp för att aktivera både fjärr och upp ner knapp.  Kanske nåt liknande så man inte kommer åt den av misstag. 

 

Screenshot_20210317-210004_Samsung Internet.jpg

Ja den är bra, en ”bombfällarknapp” jag har sett liknande på gamla stridsflygplan, där man osäkrar vapnen eller öppnar bombluckorna. Jag hade en sådan i nimbusen, fast röd utan belysning, till ankarspelet eftersom det hände en gång att jag råkade fälla det under gång.

Nu har jag en sådan för att starta nödtömingspumpen till septiktanken, den vill man ju heller inte starta av misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja den är bra, en ”bombfällarknapp” jag har sett liknande på gamla stridsflygplan, där man osäkrar vapnen eller öppnar bombluckorna. Jag hade en sådan i nimbusen, fast röd utan belysning, till ankarspelet eftersom det hände en gång att jag råkade fälla det under gång.

Nu har jag en sådan för att starta nödtömingspumpen till septiktanken, den vill man ju heller inte starta av misstag.

 

Screenshot_20210317-220750_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Ja nu har paketet kommit .

Lite pyssel o testa att det funkar 

ae_1616778397530.jpg

Ooops, omärkta knappar. Har jag aldrig sett förut på dessa modeller.

Men du skall fixa till vanliga "knappen" också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å du fick visst en modell med laglig frekvens.

bild.png.1d74c2cd34a6291e98607c5adf904684.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

Ja i vart fall inte så tydlig märkning. 

Vanliga knappen? 

Nu ser jag. Såg inte det på andra bilden.

 

Var inte knappen trasig?

image.png.d3b8f8fa370412bdf4a71ca1948f79a1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Nu ser jag. Såg inte det på andra bilden.

 

Var inte knappen trasig?

image.png.d3b8f8fa370412bdf4a71ca1948f79a1.png

Nejdå knappen fungerar, men lite av finessen med trådlös fjärr försvinner då man ju  måste hålla powerknappen till vänster intryckt för att kunna aktivera upp o ner av ankarspelet.  

Så den vänstra ska bytas till bombfällarknappen tidigare i tråden. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har gått bra men just detta projekt vilar lite då jag byter ut kablar till ladd och startkrets för tillfället . Jag återkommer när projektet är igång igen . Dagarna går fort nu och mitten på maj behöver hon vara klar för sjösättning. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...