Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Horisont

Torkarblad

Rekommendera Poster

Hej.

Nu är det dags att börja fixa båten. Tänkte  byta mina torkarblad till min Runnö22, men hittar inte någonstans torkarblad med rätt dimension (35cm) och skruvfäste. Enbart 45 eller 50 cm. Tänkte sedan bara byta gummi, men även där hittar jag inte rätt dimension, borde vara 2mm i bredden. Någon som har tips hur det går att lösa?

 

Horisont

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Horisont:

Hej.

Nu är det dags att börja fixa båten. Tänkte  byta mina torkarblad till min Runnö22, men hittar inte någonstans torkarblad med rätt dimension (35cm) och skruvfäste. Enbart 45 eller 50 cm. Tänkte sedan bara byta gummi, men även där hittar jag inte rätt dimension, borde vara 2mm i bredden. Någon som har tips hur det går att lösa?

 

Horisont

 

Kanske.

Jag har genom åren sett till att jag har torkararmar som passar till sådana torkarblad som är avsedda till personbilar. För en del år sedan var hade armarna längst ut en krok som passade i en av alla plastbitar som medföljde bladen, idag är armarna helt raka med en inbuktning, respektive en liten tapp längst ut. Då finns det en plastbit som knäpps i detta fäste.

De torkararmar som idag säljs och tillverkas av Roca passar till biltorkarblad. Det finns även en Roca-arm som är justerbar i längd, teleskopisk.

 

Sedan när det gäller torkarblad avser jag att Bosch är bäst, dom finns i olika längder oftast i fem cm intervall. Jag vet att det finns 35 mm/14” blad, oftast till bakrutetorkare.

 

Så jag tycker att du skall byta armarna och sedan köpa ordentliga torkarblad till personbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Horisont:

Tack Georg.

/Horisont

Ingen orsak, kanske inte det svaret du ville ha, men det blir bättre och sannolikt billigare på sikt(!) med ordentliga torkarblad från biltillbehörsbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ingen orsak, kanske inte det svaret du ville ha, men det blir bättre och sannolikt billigare på sikt(!) med ordentliga torkarblad från biltillbehörsbutiken.

Jag funderade på varför det var så bra att ha en golvsläplist som torkarblad på båt och kom också fram till din lösning. Jag böjde till en bit rostfritt så att det passade med biltorkarna och skarvade på de befintliga torkararmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag funderade på varför det var så bra att ha en golvsläplist som torkarblad på båt och kom också fram till din lösning. Jag böjde till en bit rostfritt så att det passade med biltorkarna och skarvade på de befintliga torkararmarna.

Synnerligen, skall vi säga... ja rostfritt!

 

Det finns ju torkarblad med olika profiler, men de vanliga ”pilformade” är nästintill allenarådande.

 

Ni vet de där ingenjörerna på Citroën som jag ofta relaterar till, de som konstruerar suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar, ja dom kom på någon gång på 1970- talet att det dels räckte med en enda torkare på parallellarm, samt att torkarbladen kunde ersättas med en fintrådig och styv ”borste” jag tror det var på CX-modellen (eller om det var senare på BX?) men kan ha fel. Iallafall bytte snart de nyblivna ägarna av denna bilmodell till ett traditionellt torkarblad. Singeltorkare kom senare, fast på mindre bilar med mindre vindrutor, de stora cittrorna hade ju stora panoramarutor och där räckte väl knappast en enkeltorkare till, men det kan den göra på båten....

 

Tysk kvalitet... tja jag vet inte om allt som tillverkas i Tyskland har hög kvalitet, och jag vet inte heller om Bosch tillverkar sina torkarblad där, men dom är iallafall bäst!
Jag har framförallt på min vinterbil, men även på andra fordon med vindruta och på mina båtar provat olika torkarblad, och det är Boschbladen som är bäst och håller längst. Idag har jag tre 30 cm blad på parallellarm ett till varje vindruta på min båt, nu är dessa vindrutor rätt så förskonade för saltvattenstänket, men på förra båten, en Nimbus 2700 fick torkarna jobba en hel del efter vara och varannan svallvåg, då den båten översköljdes rätt bra, där förbrukades bladen hårt, men Bosch höll iallafall i minst tre säsonger, medan bladen från  Biltema höll i en säsong.

På min vinterbil, eller vardagsbil som går rätt hårt under vintern på dåliga grusvögar, inte så sällan även i fjällen, håller Boschbladen i minst två vintrar, konstigt nog slits bakrutetorkarens blad hårdast, eller kanske inte så konstigt då allt vägdamm fastnar där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...