Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Hydraulstyrning till Ryds 628

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är inte alls nöjd med hydraulstyrningen på min båt och tänkte försöka hitta en bättre som sen ÅF får montera gratis åt mig. Båten är en Ryds 628 med 115hk Honda.

 

Har egentligen ingen koll på vad som anses vara modeller/ märken av bra kvalitet och skulle därför önska få förslag på något som man vet är bra.

 

Hittade denna på kampanj hos Hjertmans: https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-baystar/hydraulstyrning-baystar-max-150hk#ShortDesc. Kan det vara ett alternativ?
 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rolle85:

Jag har baystar på en 125 och är grymt nöjd

Tack, det låter ju bra! Då får det kanske bli det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Baystar och Seastar är bra grejor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om Seastar är overkill på en 115hk så är den top of the line när det gäller känsla. Baystar är ok, men testa hos nån ÅF hur de känns (brukar ofta finnas monterade). 
 

Haft Seastar i de 2 senaste båtarna och varit oerhört nöjd med dessa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Även om Seastar är overkill på en 115hk så är den top of the line när det gäller känsla. Baystar är ok, men testa hos nån ÅF hur de känns (brukar ofta finnas monterade). 
 

Haft Seastar i de 2 senaste båtarna och varit oerhört nöjd med dessa.

Tack! Det verkar ju vara dubbla priset mot Baystar, men ska kolla om jag kan testa ngnstans. Men det kommer oavsett bli ett lyft mot min nuvarande som är direkt farlig skulle jag vilja påstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Graniten:

Hej,

 

Är inte alls nöjd med hydraulstyrningen på min båt och tänkte försöka hitta en bättre som sen ÅF får montera gratis åt mig. Båten är en Ryds 628 med 115hk Honda.

 

Har egentligen ingen koll på vad som anses vara modeller/ märken av bra kvalitet och skulle därför önska få förslag på något som man vet är bra.

 

Hittade denna på kampanj hos Hjertmans: https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-baystar/hydraulstyrning-baystar-max-150hk#ShortDesc. Kan det vara ett alternativ?
 

Tack på förhand!

 

 

Vad är problemet med nuvarande styrning , vad är det för märke /modell etc?0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en Ultraflex UP Helm series. Den är perfekt mjuk och följsam i deplacementsfart, men så snart jag kommer upp i plan/ högre fart så är den väldigt ojämn i motståndet och vid 35+ knop är den såpass ryckig att den kastar till båten och känns direkt farlig...

 

Problemet är att ÅF bara känner på den på kärra och då känns den helt normal. De har dessutom luftat systemet, men utan resultat.

 

Jag kan iaf inte ha det som det är /-:

819C4D32-975B-4C55-934E-5E6D27BF124F.jpeg

Redigerad av Graniten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 hours ago, Graniten said:

Det är en Ultraflex UP Helm series. Den är perfekt mjuk och följsam i deplacementsfart, men så snart jag kommer upp i plan/ högre fart så är den väldigt ojämn i motståndet och vid 35+ knop är den såpass ryckig att den kastar till båten och känns direkt farlig...

 

Problemet är att ÅF bara känner på den på kärra och då känns den helt normal. De har dessutom luftat systemet, men utan resultat.

 

Jag kan iaf inte ha det som det är /-:

819C4D32-975B-4C55-934E-5E6D27BF124F.jpeg

Jag kämpar med samma problem. med en nyinstallerad Ultraflex. Mycket jämn och fin styrning upp till ca 35kn, däröver klarar den inte att hålla motorn stadig. Jag har luftat den med Seastar's luftningspump, men utan förbättring. Vi ska prova det en gång till och se om det blir bättre. ÅF misstänker att det är ngt fel på pumpen och skall byta ut den om det inte hjälper med luftning. Jag ser att din läcker ut olja och jag har samma problem trots att den inte är helt full. Det kan bero på problem med ventilerna i pumpen. Hör gärna av dig här om du hittar ngn lösning.

 

I filmen ser man hur svallet bakom båten ligger jämnt och stabilt i 60km/h och sen över 70km/h så börjar det svänga av och an.

https://www.dropbox.com/s/oz63oc0i3ikmjl5/Propellertest 3 mars 2021.mp4?dl=0

Redigerad av Alanningen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha luftat igenom systemet ordentligt så har mina problem minskat. Styrningen är nu stabil och minimala läckor. Jag kallade in en kille som har Seastars luftningspump så jag fick det helt fritt från luft. Jag har kört ca 10 timmar hittills i år nu och det fungerar bra. 2 saker som jag inte är helt nöjd med dock:

- Kräver för mycket rattutslag, jag skulle vilja ha en snabbare styrning. Men den fungerar säkert enligt spec och jag borde ha en annan pump.

- Om man kör med sidvind och behöver hålla emot vinden så märker man att ratten sakta roterar för att hålla båten på rak kurs. Ca 1 varv per 6-7 minuter. Det tyder på att pumpen läcker lite mellan styrbord och babord. Detta kan vara fabrikationsfel eller helt enkelt en för billig lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkopplar kring hur mina bekymmer utvecklats...

 

ÅF tyckte vid testkörning i maj (jag var inte på plats) att det inte var "något större problem" med styrningen. Dock var den heller inte "helt perfekt" och eftersom jag upplevde att jag hade problem bytte de rattpumpen vilket kändes bra. Därefter provkörde de igen och bekräftade att allt var som det skulle.

 

I fredags kväll hämtade jag så till sist båten, ca. en månad efter överskommen leverans efter vinterförvaring & service, och sjösatte på lördag för att äntligen kunna njuta fullt ut av min nya båt i det fina vädret. Dock kände jag direkt en besvikelse över känslan då jag verkligen hoppats på en helt glapp- & ryckfri styrning vilket inte alls var fallet. Men jag har heller ingen tidigare erfarenhet av hydraulstyrning och försökte därför förlika mig med tanken att man kanske inte kunde förvänta sig mer av en styrning på en båt..?

 

Men igår söndag, efter lite mer ivrigt rattande vid vattenlek, så började styrningen att hacka för att sedan snabbt bli sämre med sladdrighet och en känsla av att rattutslagen inte satt helt ihop med roderutslagen (hoppas att ni fattar vad jag försöker beskriva). Missnöjd kände jag att jag igen behövde ta upp båten för att få hjälp och jag for därför ut på sjön för att köra upp den 3 sjömil från stugan till den ramp jag använder. Dock kom jag bara knappt halvvägs innan styrningen ganska snabbt blev ännu sämre och snart slutatde fungera helt och jag behövde ringa på bogsering.

 

Nu körde jag inatt ner båten till ÅF igen (16 mil enkel resa) och lämade den där för TREDJE gången på mindre än ett år gällande samma problem och jag börjar ärligt talat känna mig rätt bedrövad över situationen.

 

Pratade med ÅF nu på morgonen och jag sa att att jag INTE vill att de försöker reparera systemet igen och att jag heller INTE ville ha en ny likadan lösning då jag har noll förtroende för det tyvärr. Bad istället om ett Baystar, Seastar system eller liknande installerat men vet inte egentligen vilka rättigheter jag har... dock borde de ju av någon sorts goodwill möta mig där hoppas jag.

 

Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men behövde kanske skriva av mig lite frustration. Jag köpte ju en ny båt för att SLIPPA hålla på med sådant här under sommaren...

 

Tack igen för tips och hjälp i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symptomen som du beskriver tyder på att rattpumpen inte har tillräckligt med olja att pumpa ut till styrcylindern, du har en läcka någonstans i systemet.

Du hade kunnat ta dig hem i går om du hade fyllt på olja i rattpumpen, om nu inte läckaget var väldigt stort.

 

Jag hade likadant problem en gång med Sleipners hydraustyrning, på vägen mellan Göteborg och Kosteröarna, ca 99M fick jag fylla på olja två gånger, men läckaget förvärrades, i norra Bohuslän,

men jag tog mig i hamn på Syd-Koster med litet oprecis styrning men utan större problem.

Om det normalt var fyra varv mellan fulla roderutslag var det som sämst tjugofyra rattvarv... SSRS hjälpte mig att fixa en ny styrcylinder som jag kunde hämta i Strömstad, dit jag tog skärgårdsbåten. Det är en historia i sig, som jag berättat för längesedan.

Bytet fixade jag själv.

 

Så det är väl aldrig fel att ha en förpackning med hydraulolja och en tratt med slang ombord så att man kan fylla på vid behov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Symptomen som du beskriver tyder på att rattpumpen inte har tillräckligt med olja att pumpa ut till styrcylindern, du har en läcka någonstans i systemet.

Du hade kunnat ta dig hem i går om du hade fyllt på olja i rattpumpen, om nu inte läckaget var väldigt stort.

 

Jag hade likadant problem en gång med Sleipners hydraustyrning, på vägen mellan Göteborg och Kosteröarna, ca 99M fick jag fylla på olja två gånger, men läckaget förvärrades, i norra Bohuslän,

men jag tog mig i hamn på Syd-Koster med litet oprecis styrning men utan större problem.

Om det normalt var fyra varv mellan fulla roderutslag var det som sämst tjugofyra rattvarv... SSRS hjälpte mig att fixa en ny styrcylinder som jag kunde hämta i Strömstad, dit jag tog skärgårdsbåten. Det är en historia i sig, som jag berättat för längesedan.

Bytet fixade jag själv.

 

Så det är väl aldrig fel att ha en förpackning med hydraulolja och en tratt med slang ombord så att man kan fylla på vid behov.

Bra tips där och det tackar jag för! 

 

Hoppas dock även få båten att dricka mindre hydraulolja än besin :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Graniten:

Bra tips där och det tackar jag för! 

 

Hoppas dock även få båten att dricka mindre hydraulolja än besin :)

Ja, just det. De där pumparna som sitter framför ratten är ju väldigt bra på att pumpa olja, men då man får luft i systemet funkar dom inte lika bra, eller inte alls egentligen.

Pumpen ser ju rätt så kladdig ut på bilden, så det är lätt att tro att det är den som läcker, annars kan det vara någon av slangkopplingarna eller stryrcylindern i andra ändan av systemet som läcker. Det är ju lätt att se och känna om det läckt olja, men som sagts det ser ut som om det är rattpumpen som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, just det. De där pumparna som sitter framför ratten är ju väldigt bra på att pumpa olja, men då man får luft i systemet funkar dom inte lika bra, eller inte alls egentligen.

Pumpen ser ju rätt så kladdig ut på bilden, så det är lätt att tro att det är den som läcker, annars kan det vara någon av slangkopplingarna eller stryrcylindern i andra ändan av systemet som läcker. Det är ju lätt att se och känna om det läckt olja, men som sagts det ser ut som om det är rattpumpen som läcker.

Jag tror faktiskt att kladdet på bilden kommer från att de inte torkade riktigt rent när det luftade systemet första gången, men jag kan ha fel. Oavsett så satet de in en helt ny pump förra veckan (inte den på bilden) så det borde ju löst det problemet. Men nu blev det istället mycket värre och båten kunde till slute inte styras alls...

 

Pratade med ÅF under förmiddagen och jag upprepade att mitt förstroende for Ultraflex är noll och han lovade att istället montera in ett helt nytt Baystar system vilket verkar vara uppskattat av många här inne. Och vad jag örstår på specsen så ska ju 115hk inte vara något problem för den.

 

Eller borde jag skarva emellan för att istället få ett Seastar..? 

Redigerad av Graniten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Graniten:

Jag tror faktiskt att kladdet på bilden kommer från att de inte torkade riktigt rent när det luftade systemet första gången, men jag kan ha fel. Oavsett så satet de in en helt ny pump förra veckan (inte den på bilden) så det borde ju löst det problemet. Men nu blev det istället mycket värre och båten kunde till slute inte styras alls...

 

Pratade med ÅF under förmiddagen och jag upprepade att mitt förstroende for Ultraflex är noll och han lovade att istället montera in ett helt nytt Baystar system vilket verkar vara uppskattat av många här inne. Och vad jag örstår på specsen så ska ju 115hk inte vara något problem för den.

 

Eller borde jag skarva emellan för att istället få ett Seastar..? 

Det låter ju väldigt bra att firman tar ansvar. Jag känner bara till Sleipners hydraulstyrningar och sådana brukar inte användas till utombordare, vad jag vet, men jag kan ha fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade som sagt önskat ett Baystar system istället för Ultraflex, men döm av min förvåning när de skickar en bild med nymonterat Seastar system 😃

 

Såklart trist att det krånglat, men kan heller verkligen inte begära mer av ÅF i den här situationen. Känns bra!

E98AB3CA-A79F-4706-995D-7C75536A3693.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Graniten:

Jag hade som sagt önskat ett Baystar system istället för Ultraflex, men döm av min förvåning när de skickar en bild med nymonterat Seastar system 😃

 

Såklart trist att det krånglat, men kan heller verkligen inte begära mer av ÅF i den här situationen. Känns bra!

E98AB3CA-A79F-4706-995D-7C75536A3693.jpeg

Som lax på moset alltså!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Graniten:

Jag hade som sagt önskat ett Baystar system istället för Ultraflex, men döm av min förvåning när de skickar en bild med nymonterat Seastar system 😃

 

Såklart trist att det krånglat, men kan heller verkligen inte begära mer av ÅF i den här situationen. Känns bra!

E98AB3CA-A79F-4706-995D-7C75536A3693.jpeg

Snyggt agerat av ÅF. Den styrningen är ett antal tusenlappar dyrare än Baystar. Av de hydraulstyrningar jag testat har Seastar klart bäst känsla. Tror du kommer att bli mycket nöjd:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött. Blir säkert bra det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, sicken skillnad! Det var ju precis såhär jag drömde om att det skulle vara att ratta en nyare båt med hydraulstyrning 😃

 

Tack för all support!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-19 vid 11:35 skrev Graniten:

Herregud, sicken skillnad! Det var ju precis såhär jag drömde om att det skulle vara att ratta en nyare båt med hydraulstyrning 😃

 

Tack för all support!

Så härligt det löste sig. Tycker du ska skicka ett mejl till åf och eller Ryds och berätta att det nu fungerar som det ska. Kanske hjälper flera i samma läge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, M__G said:

Så härligt det löste sig. Tycker du ska skicka ett mejl till åf och eller Ryds och berätta att det nu fungerar som det ska. Kanske hjälper flera i samma läge. 

Absolut! Jag sitter i precis samma sits som Graniten! Dvs med en Ultraflex som inte klarar att hålla motorn stadig. Min läcker inte och den fungerar bra upp till normal fart. Men drar jag på så orkar den inte hålla motorn och båten far från sida till sida. Jag önskar jag hade skaffat Seastar från första början istället för att sätta 7000kr på den här skiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Alanningen:

Absolut! Jag sitter i precis samma sits som Graniten! Dvs med en Ultraflex som inte klarar att hålla motorn stadig. Min läcker inte och den fungerar bra upp till normal fart. Men drar jag på så orkar den inte hålla motorn och båten far från sida till sida. Jag önskar jag hade skaffat Seastar från första början istället för att sätta 7000kr på den här skiten.

Trist! Ja, jag kan verkligen rekommendera ett byte, den nya styrningen är helt grym :) Och man håller ju i ratten hela tiden och iaf jag blev ju påmind om bristerna i Ultraflexen precis hela tiden man körde… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Graniten said:

Trist! Ja, jag kan verkligen rekommendera ett byte, den nya styrningen är helt grym :) Och man håller ju i ratten hela tiden och iaf jag blev ju påmind om bristerna i Ultraflexen precis hela tiden man körde… 

Jag kör en Buster XL med en Mercury 150 Pro Xs så det är ett kraftpaket som gör 50kn. Igår så var jag ut och testade en annan Buster XL med Evinrude etec 150 HO, som även den gör 50kn. Den har en Seastar styrning och skillnaden var stor. Visst måste man jobba lite i 50kn i en liten Buster, men den var betydligt stadigare än min vid hastigheter mellan 45 och 50. Nu väntar jag på en ny pump som ska komma på garanti. Jag ska testa den och se om det blir bättre, annars får det bli ett byte till Seastar även för mig. Dessvärre så lär jag få betala för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju stor skillnad mot min Honda 115 😅 

Hoppas verkligen det hjälper även om jag som sagt fått ny rattpump monterad av ÅF två dagar innan den lade av helt… men jag håller tummarna för dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Graniten said:

Ja, det är ju stor skillnad mot min Honda 115 😅 

Hoppas verkligen det hjälper även om jag som sagt fått ny rattpump monterad av ÅF två dagar innan den lade av helt… men jag håller tummarna för dig

Tack, jo jag hoppas jag med! Om vi inte får den att fungera som den ska så hoppas jag att jag ska få göra återköp på hela kitet så jag kan byta till en bättre och kraftigare styrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter byte av pump, diverse försök att få motorn stadig, luftningar etc etc så har nu återförsäljaren meddelat att de gör återköp av Ultraflexen. En Seastar skall beställas i dagarna! Jag ser redan fram emot nästa säsong. 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt häftigt att höra att det finns bra återförsäljare som tar sina kunder på allvar. Det finns hopp om mänskligheten trots allt :)

 

Och att alla vi andra nu också "tvingas" välja den dyrare lösningen får vi väl på köpet. Även om min 60-hästare inte riktigt förtjänar en seastar egentligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Gausafeten said:

Och att alla vi andra nu också "tvingas" välja den dyrare lösningen får vi väl på köpet. Även om min 60-hästare inte riktigt förtjänar en seastar egentligen

Förstår inte riktigt vad du menar med det?

I mitt fall vad det handlaren som rekommenderade en hydraulstyrning som är godkänd upp till 150hk, vilket jag har. Sedan visade sig att den inte räckte till. De tig sitt ansvar och gjorde återköp. Har man 115hk eller mindre så fungerar mun nuvarande styrning alldeles utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...