Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DavidJordan

Utombordare som inombordare i stuvfacket?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Våren närmar sig, och vi längtar tills isen släpper. I väntan så har en tanke slagit mig. Går det att flytta min yamaha 8hp utombordare in i stuvfacket på min maxi 77a?
Om det går att korta riggen på utombordaren. Ta bort mittpartiet. Kapa drivaxel, vattenrör och växelstag. Skarva ihop dessa igen.bulta fast utombordarens proppellerdel med huvudet, och sandswischa skrovet emellan? Och att detta monteras i stuvfacket längst bak. 

 

Tankar på om det går att genomföra uppskattas. 

PART_1615466860386.jpeg

PART_1615466500305.jpeg

IMG_20210311_135826.jpg

Redigerad av DavidJordan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det.... Både Karlskrona Viggen och tidiga IF hade liknande lösningar. Dock inte med någon tätning mellan skrov o motorrigg. De satt i en motorbrunn liksom.

Frågan är om det är värt besväret? Är det av estetiska skäl eller vill du eftersträva att propellern kommer bättre ner i vattnet så att säga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det krävdes ju inga motorombyggnader för detta.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instämmer med tidigare inlägg. Tänk på att kontrollera att kylvattnet går ut genom proppellern, alt. utanför skrovet. Sedan när du seglar så bör du ha motorn i neutral läge så att proppellern kan frirotera. Då blir motståndet (friktionen) lägre och du förlorar inte så mycket fart.

 

Såg också att det finns en liten "skädda" framför rodret (som har balansdel) så motorn måste sitta "offset" från mitten. Mät ordentligt och se till att proppellern har fritt vatten att arbeta i.

Screenshot_20210313-121225_Google.jpg.f3e85c36a8fe0859ebd99c7362eb987b.jpg 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Listigt... Gäller bara att gå i tid. Om det börjar trycka på ordentligt finns det ju risk för stress o släpphänthet när man ska skruva bort motorn. Vore ju inte kul att tappa den i sjön med brallorna halvvägs nere så att säga...🤭

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Notera att det finns ett avgasutsläpp högt upp på riggen, alla avgaser går alltså inte ut under vattnet.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Coromado fanns det en extra akterspegel längst fram i stuvfacket. Bakom detta var det öppning så att motorns rigg stack ut. En lucka gjorde motorn lätt åtkomlig. Jag kallade den ”Inomhusmotor”.

E02CEB02-1C80-455F-A67E-B565A1D17A85.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Egentligen tycker jag detta är bra lösningar då propellern får mer tid i vattnet när det går sjö, mindre risk att den vispar i ytan när det gungar. Dessutom blir ju båten snyggare utan synlig aktersnurra, kanske enklare att ha en bättre badbrygga, om man vill det.

På IF:arna, där många sätter segelegenskaperna först, vet jag dock att många plastat igen brunnarna för att förbättra seglingsegenskaperna samtidigt som de vill kunna hissa upp motorn helt.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Zwen:

Egentligen tycker jag detta är bra lösningar då propellern får mer tid i vattnet när det går sjö, mindre risk att den vispar i ytan när det gungar. 

Instämmer helt, hade jag "byggt" en motorbrunn så hade satsat på en öppen lösning där man kunde hissa upp motorn och stänga hålet med en lucka. Kolla in denna extremt smarta lösning (40sek in).

https://youtu.be/ovbJ9LgHXAM

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Zwen satte tanken i senaste inlägget. Ska inte släppa den här tanken med andra ord. 

 

Jag är en ny seglare. Blott förra sommaren. Men upplevde att motorn kändes ivägen när jag låg vid brygga.

 

Tanken är att städa upp baktill. Förutom roder, så sitter där en stolpe med solpanel, liten flaggstång, Aktetstaget, liten badtrappa och motorn. Även räcket i mitten baktill upplevs vara i vägen. 

 

Baktill i facket finns det redan ett par hål som nu är till för att dra elkabeln från där motorn hänger till batteriet. De skulle jag kunna använda för att få ut avgaserna. 

 

Jag gillade också tanken med att kunna hissa motorn och ner! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den där lösningen på filmen var riktigt elegant. Lät som att de pratade holländska eller nåt men såg ut som att en ryssfemme-dopad tysk ingenjör varit i farten....😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den Litorina jag hade fanns en klurig lösning. Där satt motorn i en brunn i sittbrunnen. Motorn satt monterad på en lös skiva som lätt kunde lyftas rakt upp för att sedan lägga motorn i ett av stuvfacken. När man gjort det kan man stänga en lucka för att få en slät botten. Sen ar det bara att lyfta tillbaks när man skulle använda motorn igen. Smidig lösning, men det bygger på att motorn är liten och lyftbar. Redan den 4 hk motor jag hade var lite besvärlig att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Zwen:

Jo den där lösningen på filmen var riktigt elegant. Lät som att de pratade holländska eller nåt men såg ut som att en ryssfemme-dopad tysk ingenjör varit i farten....😁

😂😂😂😂😂 Grattis Zwen du har gjort min kväll. Visst är det från Holland, skrattar så jag håller på att kissa på mig hi hi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inte fel lösning. Har seglat med en IF som hade en öppen brunn med höga kanter, som en 4-kantig låda. De lade dit en skiva i botten med gummisnodd  när motorn var urlyft. Är inne på en liknande lösning för min Fingal Fast lite annorlunda. Bif bilder på likn lösningar.

Lycka till.

SaltyWell20kb97_cr.jpg

SaltyHull05kb92_cr.jpg

CD22Ext02kb118_cr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...