Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
earendel

AQ130 varvtal

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en dubbel AQ130 installation i min båt. Nu har den ena motorn blivit renoverad men...

Den startar bra, varvar ut vid kajen men när jag kör så går den inte upp till mer än 3500 rpm. Kan den vara att bränsle skruven är justerad så att den inte får tillräckligt med bränsle eller?

Andra tips tas gärna emot.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla förtändningen. Om den är rätt så ta ett komprov.

Finns ingen bränsleskruv till fulllast. Bara tomgångsblandning och det har inget att göra med problem vid 3500 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att kolla varvräknaren först. Min visar för lite (jag har en 123 Ignition som visar det korrekta varvtalet). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev stensino:

Skulle rekommendera att kolla varvräknaren först. Min visar för lite (jag har en 123 Ignition som visar det korrekta varvtalet). 

Men den varvar ju ut obelastad, så varvräknaren bör vara ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-13 vid 17:58 skrev Gelis:

Men den varvar ju ut obelastad, så varvräknaren bör vara ok.

Det trodde jag också om min varvräknare. Tydligen varvar en AQ130 mer än 5500 varv obelastad.....

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går att få en B20 att varva en bra bit över 5500 rpm obelastad, men motorn mår inte speciellt bra av ett sådant beteende så det ska man i klartext ge fan i.

 

Vet inte vad du har för varvräknare men....

kan man få motorn att varva mer obelastad enl varvräknaren men inte när man belastar så är det inget fel på varvräknaren, den bryr sig näppeligen inte om belastningen på motorn. Den är helt dumt instrument.

Så visar den jämt upp till 5500 rpm vid torrgasning så fungerar den. Att den sedan inte visar mer än 3500rpm vid belastning då är det något annat fel på motorn tex förtändning, komp, bränsle, ventilspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta problem hade vi också efter en renovering, i vårt fall gick maskinerna bra några timmar för att sedan tappa kraft/varv. Har för mig att vi maxade 3000 varv.

Det var ventilerna som behövde justeras. gick som en klocka sen

 

//Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren. Varvräknare fungerar perfekt. Jag tror jag skall börja med att kolla ventilerna.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...