Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Skeppskatten1

Avlägsna kontaktlim

Rekommendera Poster

Finns det någon som har en effektiv metod att få bort kontaktlim som suttit sen 1981. 20210310_110515.thumb.jpg.3fd668f34af5acbf6c2f3d07312cbe5f.jpg Jag har börjat renovera akterruffen i Nimbus 26an. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde morakniv och typ färgskrapor med utbyt- och vändbara skär. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat att nitiskt ta  bort allt gammalt. Skrapar bara bort det som skulle kunna ge synliga ojämnheter och om något sitter löst. Hittills har jag inte sett att det skulle bli sämre på nåt sätt.

Gissar att det nya limmet löser upp och blandar sig med det gamla så blir det bara en enda limsmet igen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cascoflex. Bättre än vanligt stinkekontaktlim då det går att justera klädseln, det tvärhugger inte.

Var inte för snabb med att sätta klädseln bara, det måste få torka lagom först annars ramlar det bara ner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så... Vattenbaserat. 

 

La först två lager med liggunderlag. Förskjuta skarvar. 

Den typen med vad jag kom fram till, slutna celler. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt skrovklädsel till vinyl med skumbaksida, självhäftande i vår Nimbus 29C,

Tog bort gammal klädsel med spackel, skrapade av en del limrester med färgskrapa och stålborste.

Kom fram till samma som någon tidigare sagt, att lite rester syns inte så jag la ner försöken med limlösare.

Limmat lite skarvar med remsor utan skumgummi med ett special lim ifrån Armatec/Armacell (svart cellgummiisolering till kylbranschen), verkligen ett proffs lim.

Allt annat jag provat såsom Pattex, Casco o Sikabond ställer höga krav på rätt temperatur och klarar inte blanka ytor. 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...