Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Prishöjning inför rea på Hjertmans!

Rekommendera Poster

Varning för prishöjningar inför rean som Hjertmans startar nu!

Samma visa hos Hjertmans som tidigare på Erlandsons och Benns.

 

Konkret har en Windex 15 precis höjts från 358:- kronor till 459:- kronor för att sedan säljas med 22 % rabatt (359:- kronor).

 

En kronas prishöjning kallas av Hjermans för 22 % rabatt!

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser också att WEMA-instrument och givare är "nedsatta" med runt 20%, men med Kampanjrabatten är de ändå dyrare än t ex Båtaccentens ordinariepris.

 

En annan ful sak hos Hjertmans - jag fick erbjudande om en "stående" rabatt på följande ordrar under en viss tid om jag köpte för riktigt mycket. Gjorde det. Men får jag någon extra rabatt ?  Nä, den gäller ju inte "N"-märkta varor.

Förr var bara de dyrare sakerna "N"-märkta, men nu har de infört märkningen även på många "grusvaror". Dvs rabatterbjudandet är i princip oanvändbart....

 

Edit: F.ö. fungerar Hjertmans onlinekatalog riktigt uselt. Man ser ofta bara en del av varorna om man tar en viss kategori, och somligt kan man bara se om man söker på det specifika numret.

Och till skillnad från de flesta andra företag skickar Hjertmans faktureringsunderlag till sin betalningspartner på ALLT direkt vid order. Även det som inte finns hemma och inte levererats i paketet. Det är få andra företag som tar betalt för varor de inte sålt....

 

Grrr.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Hjertmans är ingen favorit. Sist det var rea såg jag först när jag kommit hem och synat kvittot att jag fick betala mer än prismärkningen på ett par N-märkta varor. Någon vecka senare när rean var överspelad såg jag att priserna var nere på det märkta priset i webbkatalogen igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Virvelvind:

Nä Hjertmans är ingen favorit. Sist det var rea såg jag först när jag kommit hem och synat kvittot att jag fick betala mer än prismärkningen på ett par N-märkta varor. Någon vecka senare när rean var överspelad såg jag att priserna var nere på det märkta priset i webbkatalogen igen. 

Jag har slutat att handla på Hjertmans. Jag märkte vid något tillfälle också att det var dyrare under rean. Då Erlandssons ändå var litet billigare den gången handlade jag där, men det var då det....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båttillbehörskedjorna kör med samma fula knep, det enda sättet är att följa priset på varorna i de olika butikerna en tid innan köp.

Sen har vi ju Viking Yachting i Göteborg om man vill bojkotta övriga men priserna är nog mest de samma.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Alla båttillbehörskedjorna kör med samma fula knep, det enda sättet är att följa priset på varorna i de olika butikerna en tid innan köp.

Sen har vi ju Viking Yachting i Göteborg om man vill bojkotta övriga men priserna är nog mest de samma.

Jag kollar ju alltid respektive firmas hemsida först hur priserna ligger till. Hjertmans och Erlandssons ligger nu bara ett par hundra meter ifrån varandra ute i Sisjön, Sesea några kilometer närmare stan i Långedrag, eller långt ute på Hisingens tassemarker. Viking en bit ut i Önnered. Om inte annat annat för att spara på bränsle... Watski tycks ha försvunnit om jag nu inte missat någonting?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Watski tycks ha försvunnit om jag nu inte missat någonting?

Finns nu bara som internet-butik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viking har flyttat till Klangfärgsgatan (Frölunda) så de ligger i mitt tycke bättre till nu.

Watski har endast webbutik vilket är tråkigt eftersom det gick att beställa ut fraktfritt till ombud, som min lokala järnhandel tidigare.

Järnhandlarn kan fortfarande ta hem åt mig via Nautec men han måste sköta beställningen.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det känns lite kymigt eftersom jag gillar Hjertmans, men nu har jag skickat en anmälan om detta till konsumentverket.

 

Tillägg: Jag har även mailat Hjertmans och frågat hur de tänker när de försöker lura sina kunder.

 

Jag ska även fråga hur Hjertmans tänkte när de gjorde som de gjorde.

Jag har ytterligare exempel på samma agerande, bl.a. Le Fant Boat Cleaner som kostar lika mycket nu som tidigare trots att det nu är 19 % rabatt.

 

Jag förstår att man måste höja priserna ibland, men jag gillar inte att man luras med kampanjpriser.

 

Hjälp till!

Klaga hos butiken eller anmäl.

 

Läs mera och anmäl här, https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-pris/

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag byggde min förra båt var Hjertmans hovleverantören. Jag har alltid tyckt att de utmärkt sig som ett snäpp mer seriösa och mer serviceminded än de övriga, med Erlandssons i andra änden. När det krisade sig ringde Sten själv upp och vi löste det smidigt. Där jag bor finns ingen Marinbutik i närheten, för den enda vi hade för många år sedan kursade. Så jag är helt hänvisad till postorder.

 

Men sedan ett par år är Hjertmans en av de sämsta. Jag vill inte tycka så ju, men det är ju så det blivit. Kass service, inte mycket hemma på lager av det jag beställer (men de tar betalt i alla fall), rörig hemsida och rena lurendrejeriet när det gäller prissättning. Ja, direkt oseriösa.

Ett exempel är ordererkännandet, och inte minst följesedeln. Här kan stå "lev: 1st" även på varor de inte levererat, gissningsvis för att det skall kunna faktureras/tas betalt för (vilket de gör). Men det är inget misstag "det skall vara så" enligt Hjertmans. Hmmm.....gå en kurs och lär er vad en följesedel skall visa....<_<

 

Kollade lite mer på Hjertmans, och det vimlar av varor som på kronan är samma som andras ordinarie pris, eller som fått sitt ordinarie "justerat" så rabatten skall ge samma pris.

Man verkar dessutom slutat ge ut papperskatalog. Bad om en nyligen och fick en från 2018. Men det är klart, då skulle de "dynamiska" priserna man kör med vara omöjliga.

 

Och hos Watski har jag beställt för femsiffrigt belopp för ett par veckor sedan, men inte fått något - än. Fanns (och finns) "5+" i lager hos deras leverantör och "skickas inom 5-7 arbetsdagar". Ordern har stått som "plockas på vårt lager" i över en vecka nu. Och inget svar på "formuläret", då man inte kan skicka ett vanligt mail till dem längre.

 

Att färdigställa det ändå ganska lilla jag har att göra på nya båten kommer ta mycket längre tid än jag trott. Mest för allt strul med båtbutikerna som lovar runt och håller tunt.

 

Viking köpte jag mycket från förr, men deras nya hemsida är hopplöst konstig när det kommer till webbshopbiten. Hur tänker man ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Att färdigställa det ändå ganska lilla jag har att göra på nya båten kommer ta mycket längre tid än jag trott.

Har du fått nya båten levererad? Har missat om du skrivit det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har vi ett annat exempel. En Victron Blue Smart 30A laddare från Hjertmans som jag är ute efter. Alltså ett slumpmässigt val ur Hjertmans synvinkel men jag kom ihåg tråden och kollade därför prisutvecklingen.

 

Prisjakt visar att den kostat 3,090 kr senaste året, med undantag av en vecka i maj förra året och en 9 dagars prishöjning i januari med 209 kronor, för att nu under kampanjen fortfarande kosta 3,090 kr:

 

image.png.65b550e16b1c781458908cbc5b9fca66.png

 

 

image.png.d6d30c3cbadb6261899ad11bb29c48bb.png

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behövde 25 mm septikslang. 

 

Jo, jo... Beställningsvara fick jag veta. Och så tillkommer om jag minns rätt en hanteringsavgift på 129:-

 

Fick ett pris per meter, det skull finnas 2.5 m på hyllan. 

Vilket det inte gjorde. 

 

Så frågade expediten hur lång slang jag behövde. 

27 cm. 

Hur som, det blev ingen beställning. 

 

Stack iväg till en butik, specialiserad på slang. 

 

Sa, som det var, att jag behövde för tillfället en snutt på 27 cm... 

Den blev gratis... Om jag vid nästa, köp av slang...... 

 

Tycker nog att det blir mycket mummel i butiken nuförtiden. 

Verkar som om kunderna vet mest. 

 

Nä... Det behövs konkurrens i stan!

 

Ett år sen det gick riktigt fel... Inte funkade det frammåtseende ekolodet, så som det visades i butiken. Nära att skutan åkte in på varv. 

Till slut kom vi överens. Men så ska, det inte behöva vara! 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Tycker nog att det blir mycket mummel i butiken nuförtiden. 

Verkar som om kunderna vet mest.

Det här är lite dubbelbottnat tror jag.

  • Vi konsumenter är lite otrogna - vilket på intet vis  är fel eller förbjudet - och handlar inte allt på på båtbutiken.
  • Båtbutikens lönsamhet minskar och därmed måste de spara, vilket kanske gör att de blir lite sämre.
  • Vi konsumenter blir lite mera otrogna...
  • Osv, osv.

Samma sak gäller för matbutikerna i skärgården om vi inte fortsätter att handla där trots att de är lite dyrare och även sjömackarna.

 

Vill vi ha service måste vi vara beredda att betala för det.

Samtidigt måste ju båtbutikerna värna sina kunder och inte försöka lura oss kunder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Samtidigt måste ju båtbutikerna värna sina kunder och inte försöka lura oss kunder.

Det är ju faktiskt ren lurendrejeri! Jag tycker synd om de anställda som skall behöva stå och försvara och försöka förklara detta.

 

Om vi tar exemplet:

22 timmar sedan skrev ABC:

Här har vi ett annat exempel. En Victron Blue Smart 30A laddare från Hjertmans som jag är ute efter. Alltså ett slumpmässigt val ur Hjertmans synvinkel men jag kom ihåg tråden och kollade därför prisutvecklingen.

 

Prisjakt visar att den kostat 3,090 kr senaste året, med undantag av en vecka i maj förra året och en 9 dagars prishöjning i januari med 209 kronor, för att nu under kampanjen fortfarande kosta 3,090 kr:

 

image.png.65b550e16b1c781458908cbc5b9fca66.png

 

 

image.png.d6d30c3cbadb6261899ad11bb29c48bb.png

 

gav en snabb googling detta:

 

Screenshot_20210314-142547.thumb.png.439b5e0d6dd95b1c87c8f638b13349f8.png

Det skiljer ganska mycket i pris som vi båtägare förväntas sponsra båt butikerna med. Nånting har gått snett någonstans på vägen. Elbutik.se är i mina ögon en svensk butik dessutom.

 

Går vi vidare till en annan svensk marinbutik som också prissänkt samma vara:

 

Screenshot_20210314-143027.thumb.png.1735fb7e8259c19bab187e04766ed194.png

 

Här är ordinarie priset betydligt lägre än kampanjpriset ovan.

Mitt förtroende för de gamla "hederliga" stabila båttillbehörsbutikerna vacklar dramatiskt. De kan inte vara speciellt rädda att förlora kunder när de bluffar på det här sättet.

 

Söker vi oss söderut till Tyskland och offgridtech.de där jag fått mycket hjälp handlat en del kostar en dylik tingest 192€ eller 218€ beroende på om man vill ha en eller tre utgångar.

 

Bara som ett exempel. 👿

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog bara en mycket liten andel av de potentiella kunderna som faktiskt kollar och gör prisjämförelser, mellan butiker och för samma butik bakåt i tid. De skulle inte göra så här om det inte funkade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:

Tyvärr är det nog bara en mycket liten andel av de potentiella kunderna som faktiskt kollar och gör prisjämförelser, mellan butiker och för samma butik bakåt i tid. De skulle inte göra så här om det inte funkade.

Riktigt.

Men det är just därför detta förfarande faktiskt är olagligt, för att skydda konsumenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick just ett mail från Hjertmans där deras Victron BMV-712 batterimonitor stigit ett antal hundralappar i ordinarie pris jämfört med för några dagar sedan och sedan prissänkts.

 

Ett jäkla ofog!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Fick just ett mail från Hjertmans där deras Victron BMV-712 batterimonitor stigit ett antal hundralappar i ordinarie pris jämfört med för några dagar sedan och sedan prissänkts.

 

Ett jäkla ofog!

Nu gjorde jag en "gilla", skulle helst velat välja en "ogilla". På Hjertmans ofog alltså, inte ditt inlägg. Fick nämligen också samma erbjudande och gjorde samma reflektion.

Dessutom är det så att varan de rear inte finns att köpa på webben, den är slut. Och detta är något som händer väldigt ofta med reaprodukter - de är av någon anledning slut redan när de sätts ner i pris....

 

Råkade f.ö. ut för precis detta när jag beställde min Autopilot på rea från Hjertmans. Den var faktiskt prisnedsatt på riktigt och billig, men den var slut i lager. Pengarna drogs dock omgående.

När jag inte fått någon orderuppdatering på en vecka hörde jag av mig. Då leveranstiden var "okänd" så ville de inte restnotera den och erbjöd mig pengarna tillbaka.

Självklart skulle jag ha pengarna de dragit tillbaka (tillsvidare), men att annullera ordern accepterade jag inte.

Ett tag därefter kom den in i lager igen (konstigt annars då det var en av de vanligaste, av känt fabrikat), men då hade Hjertmans höjt priset igen. Efter att ha legat på dem flera gånger blev så min order expedierad. Påstod att anledningen till att den blev liggande var att den inte kunde expedieras då den var markerad som att "betalning saknades" (jo, jag hade ju krävt att få tillbaka det de dragit, i väntan på att de hade något att leverera).

Men nu ville Hjertmans ha det höjda priset för den, då det enligt Kundtjänstnissen var priset som varan har när betalning erläggs, inte när beställning läggs, som gäller. Dumheter !

 

Efter 3 månader fick jag så äntligen min autopilot, till det reapris som gällde när jag fick erbjudandet via mail och även lade beställningen. Men egentligen skulle de även fått ersätta mig för alla timmar jag fick lägga ner för att slippa bli lurad.

 

Att de drar pengar för vara som inte finns i lager och inte kan skickas är satt i system. Likaså att det på följesedeln står att den är levererad i paketet fast den inte är det. Men så måste det vara enligt Kundtjänst, annars "fungerar inte debiteringen av ordern hos vår samarbetspartner".

 

Förr var Hjertmans ett av branschens mest seriösa företag, enligt mig. Men numera är de (och bolagen som samägs) den sämsta sortens ruffel-och-bågföretag. Är vi för snälla kunder, eller hur kan de få hålla på och bryta mot Konsumentlagar, dra pengar för saker de inte kan leverera (just nu) o.s.v. ?

Usch !!

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlar, när det är rimligt, av Viking. Inga sådan fulfasoner där.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev IngemarE:

Råkade f.ö. ut för precis detta när jag beställde min Autopilot på rea från Hjertmans. Den var faktiskt prisnedsatt på riktigt och billig, men den var slut i lager. Pengarna drogs dock omgående.

När jag inte fått någon orderuppdatering på en vecka hörde jag av mig. Då leveranstiden var "okänd" så ville de inte restnotera den och erbjöd mig pengarna tillbaka.

Självklart skulle jag ha pengarna de dragit tillbaka (tillsvidare), men att annullera ordern accepterade jag inte.

Ett tag därefter kom den in i lager igen (konstigt annars då det var en av de vanligaste, av känt fabrikat), men då hade Hjertmans höjt priset igen. Efter att ha legat på dem flera gånger blev så min order expedierad. Påstod att anledningen till att den blev liggande var att den inte kunde expedieras då den var markerad som att "betalning saknades" (jo, jag hade ju krävt att få tillbaka det de dragit, i väntan på att de hade något att leverera).

Men nu ville Hjertmans ha det höjda priset för den, då det enligt Kundtjänstnissen var priset som varan har när betalning erläggs, inte när beställning läggs, som gäller. Dumheter !

 

Efter 3 månader fick jag så äntligen min autopilot, till det reapris som gällde när jag fick erbjudandet via mail och även lade beställningen. Men egentligen skulle de även fått ersätta mig för alla timmar jag fick lägga ner för att slippa bli lurad.

 

Att de drar pengar för vara som inte finns i lager och inte kan skickas är satt i system. Likaså att det på följesedeln står att den är levererad i paketet fast den inte är det. Men så måste det vara enligt Kundtjänst, annars "fungerar inte debiteringen av ordern hos vår samarbetspartner".

Personligen tycker jag det är dumt att beställa saker som inte finns i lager. Det gör jag aldrig för min del. Oavsett om Hjertmans beteende var dumt eller inte, så är det ändå upplagt för strul när man beställer varor som inte finns i lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Personligen tycker jag det är dumt att beställa saker som inte finns i lager. Det gör jag aldrig för min del. Oavsett om Hjertmans beteende var dumt eller inte, så är det ändå upplagt för strul när man beställer varor som inte finns i lager.

Kanske det, men eftersom Hjertmans i sina köpvillkor (och även ibland vid varan) skriver "Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 4-10 arbetsdagar efter ordermottagning...." och det är något man behöver och riktigt billigt, så är det klart man beställer. Det kommer ju snart in.

 

Menar du att felet är kundens och denne får skylla sig själv om man beställer/bokar något på rea som just då är tillfälligt slut, en vara som dock företaget inte bara gjort reklamutskick om, går att beställa utan också även tar betalt för ? 

Men som företaget - när det väl kommer in - sedan vill ha ett annat pris för, då man inte kan de mest grundläggande lagar och regler som styr när ett avtal sluts.

 

Sedan kan jag hålla med om att jag också normalt undviker att beställa från ett ställe där varan inte finns hemma. Men nu handlade ju diskussionen om fejk-rea och min reflektion/budskap i inlägget  var att det påfallande ofta är rejäl rea på locksaker som företaget ifråga ändå inte kan sälja, eftersom de inte har några hemma.

Kanske var otydlig....🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Kanske det, men eftersom Hjertmans i sina köpvillkor (och även ibland vid varan) skriver "Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 4-10 arbetsdagar efter ordermottagning...." och det är något man behöver och riktigt billigt, så är det klart man beställer. Det kommer ju snart in.

 

Menar du att felet är kundens och denne får skylla sig själv om man beställer/bokar något på rea som just då är tillfälligt slut, en vara som dock företaget inte bara gjort reklamutskick om, går att beställa utan också även tar betalt för ? 

Men som företaget - när det väl kommer in - sedan vill ha ett annat pris för, då man inte kan de mest grundläggande lagar och regler som styr när ett avtal sluts.

 

Sedan kan jag hålla med om att jag också normalt undviker att beställa från ett ställe där varan inte finns hemma. Men nu handlade ju diskussionen om fejk-rea och min reflektion/budskap i inlägget  var att det påfallande ofta är rejäl rea på locksaker som företaget ifråga ändå inte kan sälja, eftersom de inte har några hemma.

Kanske var otydlig....🤔

Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det luktar lagerkostnader.

 

Dyrt att lagerhålla, och om tillräckligt många beställer så tar vi hem ett "parti" till bättre inköpspris. Kanske lite långsökt...

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev patrikflink:

Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det luktar lagerkostnader.

 

Dyrt att lagerhålla, och om tillräckligt många beställer så tar vi hem ett "parti" till bättre inköpspris. Kanske lite långsökt...

I det här fallet fanns inte varan att beställa via webben från början, men nu verkar det gå.

Vet inte om det talar för eller emot din tanke ovan.

 

Samma produkt går att köpa för 2 249:- kronor på Bauhaus och ännu billigare (2 085:-) på Digital Skipper med fri frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

I det här fallet fanns inte varan att beställa via webben från början, men nu verkar det gå.

Vet inte om det talar för eller emot din tanke ovan.

 

Samma produkt går att köpa för 2 249:- kronor på Bauhaus och ännu billigare (2 085:-) på Digital Skipper med fri frakt.

Nu är det nära reklam men när man nämner Digital Skipper, vilket vad jag har hört är en bra firma, vill jag notera att mycket bra grejer finns på Offgridlagret till bra priser. Ganska nytt företag men med bra priser och fri frakt vid beställning över 1500:-. God personlig support också.

Och som vanligt vill jag notera att jag inte har något som helst med företaget att göra. Jag är bara en vanlig kund. Tycker dock att det är viktigt att lyfta fram de som är bra!

(Admin får radera detta inlägg om det är för mycket reklam.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju redan gjort reklam för en billig 712:a på Hjertmans. ;)

 

Jag tycker inte att det är reklam när båtägare utbyter tips om bra och billiga företag och produkter lika väl som att man utbyter tips om dåliga företag och onödigt dyra produkter.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi har ju redan gjort reklam för en billig 712:a på Hjertmans. ;)

 

Jag tycker inte att det är reklam när båtägare utbyter tips om bra och billiga företag och produkter lika väl som att man utbyter tips om dåliga företag och onödigt dyra produkter.

 

Jag håller med men när jag nämner ett företag finns alltid risken att jag går över gränsen och vill reservera mig om så är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppstickare som har bra priser på Victron-pryttlar är SolarQuip. Jag har inget med dem att göra, råkade köpa en produkt av dem på Amazon och fick otroligt bra kundservice. 

 

Kommer bli ny hovleverantör på Victron.

 

Offgridlagret verkar ha försvunnit från Internet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...