Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Prishöjning inför rea på Hjertmans!

Rekommendera Poster

46 minuter sedan skrev Boanjohan:

Förtydligande:

Det är angivandet av att priset sänkts som triggar att man måste ange lägsta pris senaste 30 dagarna. Så om de utifrån en ständig rea plötsligt säger sig ha sommarkampanj så anger de att det är en prissänkning (även om priset kanske faktiskt inte ändras) och måste då ange det ständiga rea priset som jämförelsepris.

Jag borde hålla fingrarna borta från den här diskussionen, men....

Det står ju faktiskt att man ska ange det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

 

Vad hindrar då någon från att hålla ett högt pris i november, för att sedan sänka det 25% och kalla det julrea, sedan behålla det och kalla det januarirea, och fortsätta att behålla det men nu är det båtmässerea, i mars får det heta det specialpris, osv. Alltså olika namn på en 11 månader lång "rea" och det enda man behöver uppge om någon frågar är priset innan sänkningen, dvs novemberpriset.

 

Dom kan ju variera det hela lite mer genom att hålla det högre priset några andra månader också för att verkligen ge sken av att det är ett specialpris, kanske i januari när folk är fattigare, och i juli när inte så många är hemma, och i november för då handlar kanske inte så många ändå.

 

Så finns ju den gamla paragrafen att det ska vara en tillfällig prissänkning, men den här nya paragrafen tillför väl inget sensationellt? Jo, bortsett från att man inte kan höja priset veckan innan rean för att sedan återgå till det ständigt låga priset, så tvingas man planera *lite* mer och hålla det högre priset i en hel månad. Kanske räcker att man höll det sommaren 1997. Då uppfyller man väl det här kravet?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ABC:

Vad hindrar då någon från att hålla ett högt pris i november, för att sedan sänka det 25% och kalla det julrea, sedan behålla det och kalla det januarirea, och fortsätta att behålla det men nu är det båtmässerea, i mars får det heta det specialpris, osv. Alltså olika namn på en 11 månader lång "rea" och det enda man behöver uppge om någon frågar är priset innan sänkningen, dvs novemberpriset.

----------------

Så finns ju den gamla paragrafen att det ska vara en tillfällig prissänkning, men den här nya paragrafen tillför väl inget sensationellt? Jo, bortsett från att man inte kan höja priset veckan innan rean för att sedan återgå till det ständigt låga priset, så tvingas man planera *lite* mer och hålla det högre priset i en hel månad. Kanske räcker att man höll det sommaren 1997. Då uppfyller man väl det här kravet?

Huvudet på spik !

Precis vad jag menade.

 

Men tyvärr är ju allt rätt uddlöst eftersom ingen resurs prioriteras att utreda dessa "små fackbutikers" överträdelser. Har själv anmält flera gånger, utan respons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ABC:

Jag borde hålla fingrarna borta från den här diskussionen, men....

Det står ju faktiskt att man ska ange det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

 

Vad hindrar då någon från att hålla ett högt pris i november, för att sedan sänka det 25% och kalla det julrea, sedan behålla det och kalla det januarirea, och fortsätta att behålla det men nu är det båtmässerea, i mars får det heta det specialpris, osv. Alltså olika namn på en 11 månader lång "rea" och det enda man behöver uppge om någon frågar är priset innan sänkningen, dvs novemberpriset.

 

Dom kan ju variera det hela lite mer genom att hålla det högre priset några andra månader också för att verkligen ge sken av att det är ett specialpris, kanske i januari när folk är fattigare, och i juli när inte så många är hemma, och i november för då handlar kanske inte så många ändå.

 

Så finns ju den gamla paragrafen att det ska vara en tillfällig prissänkning, men den här nya paragrafen tillför väl inget sensationellt? Jo, bortsett från att man inte kan höja priset veckan innan rean för att sedan återgå till det ständigt låga priset, så tvingas man planera *lite* mer och hålla det högre priset i en hel månad. Kanske räcker att man höll det sommaren 1997. Då uppfyller man väl det här kravet?

Det hindrar återkommande reor där ingen prissänkning faktiskt sker därför att det är som jag skrev i mitt förtydligande som du citerade. 
Om handlaren antyder/påstår/anger att priset har sänkts så ska lägsta priset senaste 30 dagarna anges som jämförelse.

Det måste alltså inte ha skett en sänkning i praktiken, det räcker med att de ger dig som kund intrycket av att det idag är en rea jämfört igår.

 

Konsekvens av detta:

1. Om handlaren en dag startar Julrea så måste de ange lägsta priset som var innan rean startade. Det kan mycket väl vara ett högt ordinariepris, men det måste ha varit det lägsta senaste 30 dagarna.

 

2. efter julrean så marknadsför butiken en januarirea, då anger de ju att de har sänkt priser och då ska alla priser vars varor ingår i januarirean jämföras mot lägsta senaste 30 dagarna, alltså jämföras mot julrean.

 

3. efter januarirean så marknadsför butiken en kampanj med mässpriser. då ger de ju åter igen bilden av att det handlar om sänkta priser och då ska alla mässpriser jämföras mot lägsta senaste 30 dagarna, alltså jämföras mot januarirean.

 

4. Osv......

 

Jag kan se två sätt att kringgå detta, som Raol redan skrivit:

1. Man höjer priserna under 31 dagar mellan sina olika kampanjer

 

2. Man slutar marknadsföra olika kampanjer och startar en rea som man inte slutar och då inte heller få ge nya namn (det som är kärnan i Ingemars synpunkter (tror jag)). Så inget hinder för långa reor, men innan man med reapris marknadsför en ny rea så måste man först höja priset under 31 dagar för att det ska se ut som en rea.

 

3. ytterligare kryphål verkar finnas om man stegvis sänker ett pris, men det kryphålet bygger på att du måste ha enbart sänkningar av priset.

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7a§
Om en produkt tillhandahålls
med angivande av att priset har sänkts
ska även det tidigare priset anges.
Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första pris- sänkningen anges.
Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

 

(se ett av Raols äldre inlägg för källhänvisning av det ovanför)

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl summera det hela med att reor och kampanjer så som Hjertmans m.fl. presenterar dem kommer fortsätta strida mot lagen, och nu kommer ytterligare en lagparagraf som ställer flera krav på hur rean presenteras och eventuellt kan göra detta faktum ännu tydligare 😉

 

Om vi lämnar den specifika nya lagen - som nog är stött och blött från alla vinklar nu - så är väl en del av problemet att lagarna är skrivna utifrån det enkla fallet, typiskt en butik som har ett ordinarie pris och sedan sänker.

 

I den digitala webshopvärlden kan man dock dribbla och anpassa faktorer som pris i det oändliga. Efter att Hjertmans slutade ge ut papperskatalog med fasta priser har de infört en djungel av rabatter, kampanjer, stående "rabattkampanj" om du köpt mycket innan (som de dessutom blåst mig på då deras system inte hade koll). Men, det syns inte alltid vare sig i webshop och framförallt inte på t ex din faktura/följesedel att det faktiskt är ett icke-ordinarie pris du betalat. Det ser alltså ut som ett ordinarie pris på kvittot/fakturan. 

Enligt Hjertmans är förklaringen att det "räknas ut individuellt för varje kund redan i grundpriset". För mig tog det en halvtimme av räknande och jämförande med vad jag betalat på tidigare köp innan jag kunde konstatera att jag inte alls fått den rabatt som "rabattkampanjen" utlovat.

 

Priset för varan är alltså tämligen individuellt, och det kan t.o.m. bli olika - tillsynes ordinarie pris - om man är inloggad eller inte så till den milda grad att Hjertmans personal själva ibland inte kan reda ut vilka parametrar som ligger bakom priset.

 

Det "lägsta priset" för varan före rean - "ordinarie pris" - som skall uppges, vad är då det ?  Ditt eller mitt pris som registrerade kunder, eller priset för en "noname" som kommer in och köper 1 st ?

Svaret är egentligen enkelt - jag skall ju se det ordinarie priset JAG skulle fått betala. Tyvärr lär nog verkligheten när det kommer till att bevisa att butiken inte presenterat "detta" och "mitt" ordinariepris vara så komplicerat att man ger upp i fall som t ex Hjertmans.

 

Däremot är det bra att debatten fortsätter. Att jämföra med andra butikers priser och handla av dem som är tydliga i sin prissättning (och ofta billigare) är nog mer effektivt än att försöka lagföra dem som genom röriga system rundar lagarna. Tyvärr är det ganska få båtägare som resonerar så, utan handlar utan att jämföra i alla fall.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen problemet?

Förutom att man misstänker att handlarna söker kryphål i konsumentlagarna?

Men att det skulle innebära något jätteproblem för mig har jag svårt att se. Ska jag köpa något dyrt, ett engångsköp. En autopilot, plotter, vindinstrument eller liknande så gör jag en prisjämförelse i vilket fall. Jag tycker att vi har ganska bra utbud av tillbehörsbutiker med hög kvalité. Tre-fyra stora och ett antal mindre!

Man kan bojkotta och köpvägra för att man känner sig kränkt av deras marknadsföring. Fine! Om vi lyckas väl så lägger dom ner. Då får vi handla av de superseriösa tyska, brittiska och holländska firmorna i stället. Dom är väl alltid ärliga i sina kampanjer och tänker alltid på oss konsumenten i första hand. Rena välgörenhetsorganisationerna. 🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda problemet är väl att det blir falsk marknadföring att hävda att det faktiska normalpriset anges som rea och angivet ordinariepris egentligen är ett tillfälligt pris som sällan förekommer.

 

I praktiken om man scoutar nätet så har det kanske ringa betydelse som du säger. Och oavsett svårt att reglera och kontroller som Ingemar skrev.

 

För den som handlar fysiskt i butik så kan man däremot känna sig lurad för man kanske passade på att köpa en sak, som man inte tänkt köpa just då, eftersom man tror man spar pengar. Men man ser sen att det var normalt marknadspris och att man lika gärna kunde väntat med att köpa den. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Boanjohan:

För den som handlar fysiskt i butik så kan man däremot känna sig lurad för man kanske passade på att köpa en sak, som man inte tänkt köpa just då, eftersom man tror man spar pengar. Men man ser sen att det var normalt marknadspris och att man lika gärna kunde väntat med att köpa den. 

 

 

Så sant så sant!
Men det är inte unikt för båttillbehörsbranschen.
Saken är ju den att priserna på dyrare grejor är försvinnande lika.
När jag köpte kylbox så låg Seasea, Hjertmans och Erlansdssons +-100 kr i pris på samma box.
Handlar man fysiskt i butik så har man ju också förmånen att ta på, klämma på, titta på grejen för at ta med sig den därifrån.
Personligen har jag aktivt fattat beslutet många gånger att gå in på Hjertmans och köpa något för ett lite högre pris bara för att jag är mån om att få behålla den fysiska butiken 150 meter från vår hamn. Om vi köper allt dyrt av tyskar, kineser och diverse  suspekta nätbutiker så kommer Hjertmans att stänga med tiden. Då är det inte bara att "springa upp till Hjertmans" när man behöver en påse syrafast skruv, en mässingsbussning eller NMEA-kontakt.
Jag skulle vilja berömma butikerna i stället.
Det är mest Hjertmans eftersom jag är Sundsvallsbo men när jag köpte båt i Gävle så rustade jag den under tre helger där och sprang på deras, utåt sett, blygsamma Seaseabutik. Dom hade reservdelar till toaletten, beslag till Noastolpen, genomföringar av olika dimensioner och... ja, jag minns inte allt, i lager.
Beundransvärt tycker jag av en ganska liten nischbutik som ligger i en medelstor stad i mellansverige.
Sen att saker är dyra. Ja det kan man tycka men glöm inte att den där lilla mojängen du köper kan ha legat i deras butik i ett år eller mer i väntan på att bli såld.
Jo! Jag har också en del kritik att framföra mot tillbehörskedjorna emellanåt men tycker att man måste vara lite nyanserad.
Jag bryr mig inte ett smack om det står REA eller PRISSÄNKT i en annons. Det intressanta är vad jag betalar för saken när jag köper den.
Lockrubriker använder alla branscher. Klädaffärer har ju alltid  stora skyltar i fönstren "SALE! SALE! SALE!" så man ser dom ju inte ens. Mataffären lockar med "KÖP TRE FÖR 25 kr (ord pris 8,90/st)" Wow! Jag vinner 1,70 om jag köper tre!!!
Orkar man känna sig kränkt över att butiker kör med luringar i marknadsföringen måste man nog flytta till Kuba.

Redigerad av Janken
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, men måste också tillägga:

 

Skatta er lyckliga som HAR en båtbutik i närheten.

Vi hade en för många år sedan, som jag försökte gynna genom att handla nästan allt där. Tyvärr gick det inte runt för honom i alla fall (svårt att vara fristående) och den gick i KK efter ett par år.

 

Tänk på alla oss som alltså inte har någon fysisk lokal båtbutik att handla ifrån. Då är det egalt varifrån man köper på nätet (så länge det är inom EU i alla fall) för man kan ändå inte klämma på varan och längsta delen av leveranstiden kommer ändå PostNord stå för.

Och jag ser då ingen anledning att gynna dem som är skumma med prissättningen och dåliga beskrivningar/websidor utan köper hellre från en båtbutik med tydlighet i sitt erbjudande.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo!
Vi är oerhört bortskämda i Sundsvall båtsällskap som har Hjertmans utanför grinden, Yamaha Center på baksidan av Hjertmans och Batterilagret inom gångavstånd.
Vi har ingen officiell gästhamn i klubben men dock en gästbrygga och varje sommar kommer båtar som ska till Hjertmans eller lånar en skrinda och tar en promenad till Batterilagret.
Handlar man övergrova popnitar på Hjertmans får man frågan "Har du tång eller vill du låna?"  så får man låna en överdjävlig popnittång!
Ett taluritpressat vant som gått sönder fixas samma dag på riggverkstan.
Eftersom dom har postorderverksamhet så har dom ofta det mesta i lager. Servicedelar till Yanmar, VP och andra motorer. Reservdelar till fotpumpar, handpumpar, toaletter, värmare och annat. Bara en sån sak att man kan köpa rostfri maskinskruv längre än 50 mm är guld värt. Järnaffärerna säljer inte dimensioner på skruv som vi använder. Vi som ska genom både ett beslag och ett sandwichdäck med skruven.
Så åtminstone jag försöker vara lojal och handla där även om det kostar några kronor mer än hos en internationell nätbutik.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag startade den här tråden vill jag förtydliga några saker.

  • Jag vill också gynna båtbutiker för att ha dem kvar, men det känns ibland svårt när de pissar på mig genom att försöka lura mig med prissättningen, likrikta sortimentet och anställa billigare okunnig personal.
  • Det är inte så konstigt att en fysisk butik är dyrare än en webbutik, men då vill i alla fall jag ha någon mera glädje av att det är en fysisk butik än att jag kan se sakerna i verkligheten.
  • Det är utmärkt att man kan skaffa det man glömt nästan direkt, men det tar inte särskilt lång tid att få hem en webbeställning heller.
  • Varför raserar båttillbehörsbutikerna sitt förtroende för att tjäna pengar på kort sikt när det är just förtroende som är skillnaden mellan dem och webbutiken.
  • Detta gäller naturligtvis inte bara Hjertmans, jag startade även en motsvarande tråd lite tidigare som gällde Benns/Erlandssons. SeaSea är förstås också delaktiga i detta.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag anser hjälper väldigt mycket här är prisjämförelsesiter. Jag köper mycket elektronikprylar och är det någonting som kostar över säg en tusenlapp så går jag alltid in på Prisjakt först och kollar. Dels ser man ju om det finns någon annan butik som har det billigare, dels ser man statistik på vad produkten har kostat under lång tid tillbaka. Nu har just Prisjakt väldigt ont om båtprodukter så då tvingas man istället använda Pricerunner. Gick in nu och sökte på en Simrad Cruise 9 (exempel taget ur luften) och ser att Erlandsons med sin rabatt åtminstone är ett par hundralappar än några andra butiker, så då känns det ju som en hyfsat rimlig kampanj. Sedan lär det ju förstås finnas en massa butiker som inte är med i jämförelsen, men det är ju alltid något.

 

Själv har jag fem mil till närmsta elektronikbutik och säkert tio mil till närmsta båtvaruhandel så jag är hyfsat hänvisad till nätbutiker. Annars håller jag med flera andra ovan om att det ofta är en fördel att strosa runt i en fysisk butik och faktiskt klämma och känna på produkter som man villhöver (eller som man inte ens visste fanns).

 

edit: Fast vad jag insåg efter att jag postat mitt inlägg var ju att Hjertmans har en kampanj på just Simrad Cruise 9, den är nedsatt 23% från ett pris som är absurt mycket högre än Erlandsons till ett pris som "bara" är ett par hundralappar dyrare. Så Hjertmans kampanjpris i det här fallet är ju bara båg. Då hade varit intressant att veta om/när de faktiskt hade det riktigt dyra "ordinariepriset".

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

SeaSea är förstås också delaktiga i detta.

Seasea+Hjertmans+Båtaccenten=sant!

 

Dessa är delägare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev patrikflink:

Seasea+Hjertmans+Båtaccenten=sant!

 

Dessa är delägare...

Erlandsons + Benns = sant

 

Ja, och det är ju det andra problemet med branschen, att många egentligen är samma.

Inga nya prylar och produkter, samma överallt.

 

Erlandssons och Benns har i alla fall väldigt olika inriktning och sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om vissa är samma får man inte glömma att vissa är olika också. 

 

Jag pratade med en närbutik förra året om en utombordare de hade på kampanj. Varumärket hade kampanj i hela landet men priserna varierade. Jag visade ett 20% lägre reapris jag kunde få 30 mil bort men säljaren var transparent och visade sitt inköpspris på motorn som var högre än vissa andra butikers pris ut till kund. 

 

Inköp i stora partier och restlager ligger nog ofta bakom när priserna är extra bra, då är det inte rimligt att förvänta sig att alla butiker kan matcha lägsta priset på prisjakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Erlandsons + Benns = sant

Nja… Benns är delat; de prylar som har med rigg mm att göra säljs av Gransegel-Benns, medan kuddar mm säljs av Erlandsons-Benns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nja… Benns är delat; de prylar som har med rigg mm att göra säljs av Gransegel-Benns, medan kuddar mm säljs av Erlandsons-Benns. 

Så här skriver Benns på sin webb...

 

Sedan 2016 ägs Benns av Erlandssons Brygga, men butiken drivs i samma anda som tidigare. Benns butik innehåller allt som båtägaren behöver, och i mast- och riggverkstan tillverkar vi fortfarande egna master och kompletta riggar. Hos Benns har vi ett samlat kunnande som gör oss unika i båtbranschen.

I samband med att Erlandssons Brygga köpte Benns öppnades även en ny Bennsbutik i Sisjön, Göteborg. Butiken har komplett riggverkstad och stort sortiment med seglingstillbehör.

 

Så här skriver Gransegel på Facebook...

 

 

Gransegel AB

24 januari 2019  · 

Gransegel + Benns = Seglingens hus

Nu är det klart att Gransegel tar över Benns Mast & Rigg. Det är en del i Gransegels långsiktiga strategi att kunna erbjuda sina kunder heltäckande service. Benns butik kommer att finnas kvar på samma ställe och drivs vidare som tidigare med Erlandssons brygga som ägare. Ansvaret för riggverkstaden tas över av Gransegel men kommer att behålla namnet Benns Mast & Rigg och vara kvar i lokalerna i Nacka utanför Stockholm.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

I samband med att Erlandssons Brygga köpte Benns öppnades även en ny Bennsbutik i Sisjön, Göteborg. Butiken har komplett riggverkstad och stort sortiment med seglingstillbehör.

"Bennsbutiken" i Sisjön är ett hörn inne i Erlandssonsbutiken. Det är helt enkelt den lilla avdelningen med seglingspecifika grejer som de väljer att kalla en egen "butik".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här gången klarade sig Hjertmans att hålla sig till reglerna vad gäller tillfällig prishöjning före rea. Rabaten gäller inte N-märkta varor, beställningsvaror eller redan nedsatta produkter.

I praktiken innebär detta att ganska få varor ger någon rabatt...

 

Ja vill framhålla att kritiken i den här tråden om vilseledande prissättning gäller flera båttillbehörsbuitker än just Hjertmans, men det har blivit denna tråd som levt vidare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna köpte jag i Augusti för 7.500kr!

Var samma pris större delen av hösten, förutom någon/några veckor tidigare i vintras som den såldes för över 10.000:-, minns inte exakt. Men vanligaste förekommande priset senaste 365 dagarna har varit under 8.000:-

 

Nu är det kampanj med 20% rabatt🙄

FAB1F12F-11B4-4558-9A9B-0D21B34F41A6.thumb.jpeg.3e663d89c93f0a124b73235c2f9007dc.jpeg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-09 vid 20:26 skrev Boanjohan:

Denna köpte jag i Augusti för 7.500kr!

Var samma pris större delen av hösten, förutom någon/några veckor tidigare i vintras som den såldes för över 10.000:-, minns inte exakt. Men vanligaste förekommande priset senaste 365 dagarna har varit under 8.000:-

 

Nu är det kampanj med 20% rabatt🙄

FAB1F12F-11B4-4558-9A9B-0D21B34F41A6.thumb.jpeg.3e663d89c93f0a124b73235c2f9007dc.jpeg

anmäl dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det helgklipp på Hjertmans !

Autosol på burk nedsatt från 279:- till under 200:-:

image.png.9780bf26c2f0e6c01c5f47fe3ab3f000.png

 

Men, det är samma pris som produktens ordinarie pris på många ställen. T ex på Clas Ohlson:

image.png.e4088ae12c73caea4cec3953e8386006.png

 

Har dock ingen koll på vad Hjertmans tog för denna Autosolburk förra veckan och om det egentligen är något mygel just med denna - man får ju ta vad man vill för en vara.

 

Men hursomhelst visar det ju att begreppen "kampanj" och liknande från förekommande firmor inte är detsamma som en vara man kan köpa extra billigt just där och nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag köpte en burk bottenfärg förra veckan, inte på Hjertmans utan på Seasea, och den stod som på rea, med ett ordinariepris som var ca 40 procent högre än reapriset. Men det var normalpriset, mer eller mindre. Samma pris i alla andra butiker samtidigt. Jag valde inte butik efter pris, utan efter lagerstatus. Det börjar nämligen redan sina i butikshyllorna, trots flera månader kvar till den stora sjösättningsrusningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde från Hjertmans häromdagen. Bortsett från att den innestående kreditfakturan inte kunde utnyttjas (trots att de senast sade att den inte utbetalas utan dras på nästa order) så kan man lugnt säga att deras prissättning är inkonsekvent. Hur skall man veta vad som är "ordinarie pris" eller kampanj ?  Deras system vet det ju inte själv, och personalen har givetvis ännu mindre koll.

 

Exempel:

Detta var vad jag beställde:

image.png.aff079546cd70bf90cb6dc76de26a114.png

...och detta står på fakturan/ordererkännandet:

image.png.ca2376a487f9642e3b7d4c10af36a141.png

Är ordinarie pris 179:- eller 159:- ?  Visst, trevligt att få betala 20:- mindre per burk, men varför ?  Jag har inga stående rabatter eller liknande, vilket ju också framgår av fakturan.

 

Men ännu mer snurrigt blir det när man tittar på helgens Autosolerbjudande (se ovan), som nu har ordinarie pris 279:- igen (frågan är hur länge). Eller....är det 269:- ?  

För söker man på Autosol får man bl.a. upp denna:

image.png.6f86e414a78edb21c0b94727b5809653.png

 

Men när jag klickar på varans bild kommer denna upp:

image.png.96eb9a09fdecc6d05c9cfa8127aa04fb.png

 

Kostar alltså 269:- vilket är rödmärkt/kampanj och sänkt från ordinarie.....269:- ?!?!?

 

Observera också att det på denna bild finns en liten notering om "Avtalat pris", vilket fick mig att logga ut. Och vips - då blev priset 10:- högre:

image.png.fe4bf74648abdfffff0887d46a24fefc.png

 

Observera att det under helgerbjudandet några inlägg upp var ordinarie pris angivet till 279:- oavsett om jag var inloggad eller ej. Men för mig är det tydligen 269:-. Just nu.

 

Puh.....😒

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.37ba5c3c3fa543c6f746b47c1ae9cfb9.png

Har kollat på isolationstrafo en längre tid. Vid juletid vill jag minnas att ordinarie pris var 6490:- tänkte kolla idag då hjertmans har kampanj. Nu kostar den 6490:- i kampanjpris och ordinare är 7090:-. Man blir ju lite fundersam, när priset är detsamma som tidigare fast nu under kampanj. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

image.png.37ba5c3c3fa543c6f746b47c1ae9cfb9.png

Har kollat på isolationstrafo en längre tid. Vid juletid vill jag minnas att ordinarie pris var 6490:- tänkte kolla idag då hjertmans har kampanj. Nu kostar den 6490:- i kampanjpris och ordinare är 7090:-. Man blir ju lite fundersam, när priset är detsamma som tidigare fast nu under kampanj. 

Jag sparade några sidor från Hjertmans den 1 februari och då var det också kampanj!

Pris 6490:- kronor.

Det är ändå ett ganska bra pris, det bästa jag kan googla fram lite snabbt är 6232:- kronor här.

 

Det är märkligt att det alltid är kampanj kan jag tycka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

image.png.37ba5c3c3fa543c6f746b47c1ae9cfb9.png

Har kollat på isolationstrafo en längre tid. Vid juletid vill jag minnas att ordinarie pris var 6490:- tänkte kolla idag då hjertmans har kampanj. Nu kostar den 6490:- i kampanjpris och ordinare är 7090:-. Man blir ju lite fundersam, när priset är detsamma som tidigare fast nu under kampanj. 

Kan rekommendera offgridlagret.se. Köpte min 3600 VA (manuell) isotrafo där för ett par månader sedan. 
(Och jag har inget med företaget att göra!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Kan rekommendera offgridlagret.se

Håller inte med.

Amazon VS Offgrid, ett exempel på en DC/DC.

Screenshot_20220315-230554.png

Screenshot_20220315-230609.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Håller inte med.

Amazon VS Offgrid, ett exempel på en DC/DC.

Screenshot_20220315-230554.png

Screenshot_20220315-230609.png

Ja, var och en väljer ju själv men jag handlar hellre på en svensk firma med personlig support än från någon anonym ”långtbortistan”. Och priset är inte alltid det viktigaste för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, var och en väljer ju själv men jag handlar hellre på en svensk firma med personlig support än från någon anonym ”långtbortistan”. Och priset är inte alltid det viktigaste för mig!

Eftersom det inte finns en butik, och ingen info om lager i Sverige, är det en väldigt god chans att sakerna kommer från ”Långtbortistan” även från Offgrid… och läser man på allabolag.se är det just distribution, och inte försäljning, företaget sysslar med. 

4D512DBF-6BAE-4B9E-AFED-19DE43950D7C.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...