Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Epoximåla nu i mars...

Rekommendera Poster

Inser till min förtvivlan att Epoxigrundfärgen jag vill använda som skydd mot böldpest på båten behöver minst 10 grader för att härda. Tittar jag på 10-dygnsprognosen ser det ganska mörkt ut.

 

Insåg dessutom att man tydligen ska låta det hela härda i 14 (!) dagar innan man sjösätter om man inte kan få upp temperaturen.

 

Vi har byggt ett allt för litet garage, med framförallt en allt för låg port (230 hög kändes hög när vi skulle montera den, men båten på vagn är minsan högre!) :(

 

 

Hur ska jag göra? Ska jag försöka hitta någon bonde med en lada att köra in i eller måste jag hyra en uppvärmd hall? Båten står på en smidig biltrailer och kan köras var som helst i närområdet....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det inte lufttemperaturen som gäller utan skrovtempen. Lite sol och värme på dagen hinner inte värma skrovet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl några val här:

1. Skaffa en varmhall som du får in båten i

2. Vänta tills det är tillräckligt varmt ute

3. Skit i att epoxybehandla. 
 

Jag valde metod 2. när jag fixade min båt. Det blev sjösättning i juli det året. Vad som är bäst för dig får du avgöra själv. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Du har väl några val här:

1. Skaffa en varmhall som du får in båten i

2. Vänta tills det är tillräckligt varmt ute

3. Skit i att epoxybehandla. 
 

Jag valde metod 2. när jag fixade min båt. Det blev sjösättning i juli det året. Vad som är bäst för dig får du avgöra själv. 

4. Täck in botten på båten och skaffa en rejäl dieselvärmare.

5. Leta upp en epoxi som härdar vid 5°C.

 

Nästan samma för oss, vi fick i båten den 30/6 2015.

Vi väntade och väntade och väntade och väntade. När det var varmt så blev det regn, när det var kallt så var det, öööhh, kallt och när det var varmt utan regn så var skrovet iskall. Vi höll på från den 15 maj för att få in de cirka 40  timmars arbete som totalt behövdes för spackling, slipning och epoximålning.

 

20 minuter sedan skrev Rascal:

Dessutom är det inte lufttemperaturen som gäller utan skrovtempen. Lite sol och värme på dagen hinner inte värma skrovet!

Dessutom är epoxi fuktkänsligt så om skrovet är kallare än omgivningen finns det risk att fukt kondenserar och då blir det bara skit av alltihop.

 

Regn är förödande!

Rinner det vatten på epoxi som inte är härdad "tvättas" den bort.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era mycket bra svar!

 

Jag får kanske ringa runt till de som erbjuder uppvärmd vinterförvaring och se om det har möjlighet att låta mig måla där... Alternativt skulle jag kanske kunna försöka bygga ett provisoriskt båthus hemma och försöka värma med trefas byggfläktar... Båten är ju relativt liten med "täta flytutrymme" så det borde vara lätt att värma upp skrovet. 

 

Men hemligheten ligger alltså egentligen i att ha härligheten under någon form av tak.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det @Mackey skriver ovan är en smidig lösning jämfört med ett båthus. Täck in sidorna med presenning som hänger ner till backen, täta alla glipor och värm upp utrymmet.

Vill du ha mer volym kan du luta några reglar mot skrovsidorna, under presenningen, som "trycker ut" den något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-13 vid 16:37 skrev McLasse:

Det @Mackey skriver ovan är en smidig lösning jämfört med ett båthus. Täck in sidorna med presenning som hänger ner till backen, täta alla glipor och värm upp utrymmet.

Vill du ha mer volym kan du luta några reglar mot skrovsidorna, under presenningen, som "trycker ut" den något.

 

Man kan kanske kombinera lösningarna, min plan just nu är att ställa båten längs med gaveln på vårt hus och tillfälligt regla upp och sätta en presenning som tak över båten.

 

Sen för att slippa värma upp allt för stor yta skulle man kunna spänna en presenning runt skrovsidorna.. Nästa vecka ser våren ut att komma hit till vår del av Skåne med 10 grader på dagen och 3-4 på natten.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dava:

tillfälligt regla upp och sätta en presenning som tak över båten.

Eller gå "all in" och bygga ett snedtak? Jag tänkte när ni ändå håller på. Båtport (motsvarande carport) på vintern och förvaring av gräsklippare, skottkärra och annat trädgårdstrams man vill ha lättillgängligt på sommaren.

 

Då slipper ni täcka båten med presenning på vintern.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror att kommunen skulle ha synpunkter på det eftersom vi bor i ett tätbebyggt område, men man skulle kanske göra något lite mer seriöst med tex plywood-tak som lätt kan monteras ner igen...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Dava:

Tror att kommunen skulle ha synpunkter på det eftersom vi bor i ett tätbebyggt område, men man skulle kanske göra något lite mer seriöst med tex plywood-tak som lätt kan monteras ner igen...

Just, ja. Tänkte inte på det. Köp en gård, då blir allt sånt mycket enklare. 🚜

Gångjärn mot väggen så är det bara att fälla upp vid behov... 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev McLasse:

Gångjärn mot väggen så är det bara att fälla upp vid behov... 🤔

Det är en fasadändring, också bygglovspliktigt 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd Lefant Epoxiprimer, kan appliceras från +5 grader. Sista lagret bör härda i 7 dagar innan sjösättning. I vår klubb har ca 80 båtar använt Lefant med gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är en fasadändring, också bygglovspliktigt 🙂 

Jag skulle uppenbarligen inte kunna bo i detaljplanerat område... 🙄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter kanske lite galet, men jag har mätt och mätt och kanske kan få in båten i garaget... Skulle det krisa kan jag släppa ur lite luft ur hjulen och sänka kärran några cm till. 

 

Är det värt ett försök? Porten är som sagt 230 fri höjd, båten är ganska precis lika hög, så om jag demonterar den skenan som sticker upp för den självslående focken skulle den kanske gå in.. jag kan ju med det lilla hjulet sänka och höja front och akter för att komma under porten. Det är ju inte så bra att låta kärran stå utan tryck i ett par veckor så kanske ska man ställa kärran på bockar och demontera hjulen när den väl är på plats?

 

Hnet.com-image.thumb.jpg.914a708603547553494472aa975e092a.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde rimligtvis ha nån cm extra i garaget kontra själva porten, så kanske kan du bara fylla lite luft i däcken när du väl är inne..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Är det värt ett försök?

Självklart! Fota och publicera! Vi stöttar dig med glada tillrop! 🤙

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverka två mindre dollys med små hjul och placera under axetapparna när du skall ta in resp ta ut båten i/ur garaget. Kanske funkar det istället med två garagedomkrafter under var sin axeltapp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Jacques:

Du borde rimligtvis ha nån cm extra i garaget kontra själva porten, så kanske kan du bara fylla lite luft i däcken när du väl är inne..?

 

Jag har inte varit helt ärlig, garaget är bara 6 meter långt så drygt två meter kommer att sticka ut, jag kommer alltså inte att kunna stänga porten.... Bedömer ändå att det är lättare att klä in dessa två meter i presenning än att klä in hela båten mot gaveln, dessutom är garaget isolerat så det borde gå att hålla 15 grader i det även med porten öppen. 

 

Planen är väl att ta tag i det mot slutet av veckan/helgen. Nästa vecka ska det ju bli varmare...

 

 

Givetvis ska jag bjuda på några bilder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtjobb är ju lättare att utföra utomhus, bottenmålning, tvättning och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte risken att någon obehörig kommer och hämtar saker ur garaget om portarna står öppna i någon vecka..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Är inte risken att någon obehörig kommer och hämtar saker ur garaget om portarna står öppna i någon vecka..?

 

Nej, jag bedömer den risken nära obefintlig, men man kan ju bära in de mest värdefulla grejerna i huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

 

Jag har inte varit helt ärlig, garaget är bara 6 meter långt så drygt två meter kommer att sticka ut, jag kommer alltså inte att kunna stänga porten.... Bedömer ändå att det är lättare att klä in dessa två meter i presenning än att klä in hela båten mot gaveln, dessutom är garaget isolerat så det borde gå att hålla 15 grader i det även med porten öppen. 

 

Planen är väl att ta tag i det mot slutet av veckan/helgen. Nästa vecka ska det ju bli varmare...

 

 

Givetvis ska jag bjuda på några bilder!

Ok, ja då förstår jag att min tanke känns överflödig. 😂

 

Följer dock ditt projekt med nyfikenhet då jag själv ska få till en epoximålning på ett nytt skrov strax.

 

Har en idé om att låna en verkstad med travers för detta och lägga 4-5 lager på kortast möjliga tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låna en verkstad med travers vore ju förstås det allra bästa! Har bestämt mig för att montera ner rodret och testa att epoxibehandla det i garaget imorgon för att se hur det blir med tillfällig uppvärmning. 

 

Har blivit lite orolig för att det jag tror är gammal epoxi kanske är en hård enkomponent bottenfärg typ Trilux. Testade att svabba på internationals förtunning nummer tre (solventnafta) som jag hade tillgänglig. Det löste inte något av det vita som ligger mellan bottenfärgen (Som nu är bortslipad) och gelcoaten. Har förutsatt att lagren närmast gelcoaten är epoxi, allra innerst är den grå sen vit. Ovanpå det var det tre lager med polerande bottenfärg som jag skrapat och sedan slipat bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-12 vid 11:40 skrev Mackey:

Dessutom är epoxi fuktkänsligt så om skrovet är kallare än omgivningen finns det risk att fukt kondenserar och då blir det bara skit av alltihop.

 

Regn är förödande!

Rinner det vatten på epoxi som inte är härdad "tvättas" den bort.

 

Jag hittar inte mer information kring detta påstående. Min epoxi som jag målade på i måndags har ju inte härdat färdigt på långa vägar och båten gick inte in i garaget. Har täckt med en presenning inför utlovat regn inatt, men hur orolig behöver jag vara, risken är ju att det läcker någonstans och rinner längs skrovet ner längs kölen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

 

Jag hittar inte mer information kring detta påstående. Min epoxi som jag målade på i måndags har ju inte härdat färdigt på långa vägar och båten gick inte in i garaget. Har täckt med en presenning inför utlovat regn inatt, men hur orolig behöver jag vara, risken är ju att det läcker någonstans och rinner längs skrovet ner längs kölen...

Det beror ju på hur långt härdningen kommit, men det jag sett av regn som rinner på ohärdad / ej färdighärdad epoxi är att epoxin tvättas bort där vattnet rinner.

 

Det går ju att lägga i epoxi där sedan så det är ju inte hela världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom inte så farligt mycket regn inatt. Och det jag torkade bort från skrovet nu på morgonen verkar inte ha påverkat epoxin på något sätt. Presenningen tog ju det mesta, men vid en reva midskepps hade det runnit en del som samlats i droppar längs vecket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten burk med färg som blev över som stått glömd ute, det är nog två cm epoxiprimer på botten. Den är nu hård, inte stenhård utan mer som suddgummi i konsistensen. Färgen jag kladdat på båtbotten är stenhård.. men det blev den redan efter en dryg timme vid 7-8 grader så jag vet inte hur mycket det säger.

 

Jag fyllde burken med vatten för att simulera vad som händer om jag sjösätter båten nu. På burken står det att epoxin måste härda i 14 dagar vid 10 grader innan sjösättning. Denna är framflyttad till den 8:e...

 

Kan burkens innehåll som är betydligt tjockare än färglagret på båten ge en indikation på om färgen härdat eller inte?

 

Hur kan jag testa om färgen på botten är redo att hamna i sjön? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dava:

Kan burkens innehåll som är betydligt tjockare än färglagret på båten ge en indikation på om färgen härdat eller inte?

Nej. Härdprodukter torkar inte, de härdar. Tjockleken skall spela mindre roll. 
 

Kom ihåg att tidsangivelser brukar hänga ihop med en temperatur, vanligtvis +20 grader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En epoxy i kall miljö borde snarare härda snabbare i tjocka lager eftersom reaktionen är exoterm och kan värma sig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Kom ihåg att tidsangivelser brukar hänga ihop med en temperatur, vanligtvis +20 grader. 

 

Tidangivelsen vid 20 grader är 7 dygn. Jag upplevde att den torkade, kan den inte både torka och härda?

 

Behöver det luft för att härda?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...