Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Spekulantnimbus

Nimbus 26 epoca vs Aquador 23 HT

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

MV-marin 6600 ? Kanske lite väl lite och optimerad

 

Det finns väldigt mycket båtar i det som verkar vara ditt användningsområde tyvärrr är det otroligt dåligt just nu på blocket så det är svårt att kika runt

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Spekulantnimbus:

@Georg_Ohm Tack för många svar och inlägg!

 

Diesel är noterat :) och underhållet låter ju billigt men då gör du det själv vilket jag kanske kan göra på sikt.

 

Givetvis skall vi åka runt och känna in olika båtar, det är ett stort köp. Jag slänger in en annan fråga här, det är ju trots allt ett stort köp och jag vill ha en oberoende besiktningsman som kollar båten åt mig. Vad är era åsikter om det?

Ja en besiktningsman är ju inte fel, även den besiktningsmäns vara eller inte var har diskuterats.

Känner su någon som är erfaren båtägare? Det kan det vara värdefullt att ta med en sådan god vän som är van att se på båtar och vad dessa har för fördelar och brister.

 

36 minuter sedan skrev joelfrodin:

Just nu är utbudet på blocket otroligt dåligt, bara så du vet

Det är fortfarande coronatider, svårt att resa utomlands på semestern, många vill hemestra hemmavid eller till sjöss. Det är säljarens marknad, vi noterade det redan förra våren att de bra båtarna på Blocket såldes snabbt, vraken blev kvar länge. Tillgången är begränsad och efterfrågan är stor, båtpriserna blir därefter. Det kan finnas oseriösa säljare som utnyttjar detta och kränger vrak till överpriser och till intet ont anande förstagångsköpare,

 

Det nämndes så där i förbifarten här längre upp i tråden att utomeuropeiska båtar från det ”förlorade” landet i väster kunde vara ett alternativ. Jodå, billigt som blir dyrt. Jag har läst en och annan tråd här på forumet skriven av ledsna båtägare och även varit med goda vänner som köpt massproducerade us-båtar, antingen här i landet eller som egenimport. Och då är jag subjektiv igen, eller erfarenhetsmässigt rent negativ, ja av andras erfarenheter. Men en del båtar jag sett har varit behäftade med så många tillkomna och från början designmässiga missar att jag blivit sjösjuk redan i hamnen. 
 

Jag trampar väl andra forumdeltagare på redan ömma tår nu, när jag råder dig att inte köpa us-båt, klart det finns ju kvalitetsmässiga stora skillnader på dessa också, och det kan finnas bra och trevliga båtar även från andra sidan Atlanten. Men det finns ju många bra nordiska och i viss mån sydtyska båtfabrikanter, de flesta har dessutom båtar som är anpassade för de vatten vi färdas i.

Båtar ämnade för medelhavet eller Floridas farvatten fungerar inte alltid hos oss, även om det finns undntag.

 

Så kolla runt, tag med en båtkunnig kompis om du har en sådan, tag med familjen och ”provbo” båten och försök bilda er en uppfattning hur det kan fungera. När det börjar bli tal om handpenning och köp kan ju kanske en besiktningsman då komma med ombord.

 

Sedan är det ju bra om du köper en båt som storleksmässigt passar in på din båtplats, för en sådan har du väl redan fixat? Jag är litet tyken nu, men även om det blivit bättre de senaste åren kan det vara litet knepigt att iallafall runt storstadsregionerna finna en båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Spekulantnimbus:

Man får åka och kolla men i varje fall där jag bor är Corona-läget inte så bra (just nu) så vi kommer hålla oss hemma ett tag - när tiden är rätt skall vi kolla runt!

 

Vad är det som gör att Aquadoren och Nimbusen är en katastrof? Det låter lite överdrivet.

 

Gällande luckan på Aquadoren, vad är det som är dåligt med den?

Frågan var kanske inte ställd till mig, en jag svarar ändå...

Dom är ingalunda några katastrofbåtar, men dom kanske inte är optimala för dig och din familj med dom tankarna du inledningsvis nämnde. I mitt tycke är dom bra dagtursbåtar där man kan övernatta om det skulle behövas, men med kanske begränsad komfort. Det är därför jag skriver att du och familjen liksom skall provbo båten.

 

Det var en gång en båttidning som skrev så här ”Aquador, en båt med korridor” och syftade då på förluckan och gången genom ruffen ända akterut som då skulle göra det lätt att röra sig inombords ombord. Nu lade jag inte på minnet vilken av Aquadors modeller detta handlade om, men man ansåg då att gången inombords var praktiskt men att den stal plats som kunde utnyttjats till att göra kojerna bredare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går lite emot strömmen nu. 
Som första båt skulle jag välja en betydligt mindre båt, förmodligen en bowrider eller styrpulpet. 
Varför?

Jo, det tar ett bra tag innan man inser vad man egentligen vill ha för sorts båt. Jag som är uppvuxen med båt och har/haft flera såväl segel som motorbåtar behövde väl kanske 15 år och 4 övernattningsbåtar på mig att förstå vad det var jag ville ha när jag siktat in mig på en större båt med övernattningsmöjligheter. 
Alla kanske inte tar lika lång tid på sig men vissa kanske tar ännu längre?

När ni använt båten för transporter till naturhamnen eller badviken i något år så har ni betydligt större erfarenhet av vad ni vill ha. Familjen kan då också ha större och skiftande behov än vad ni vet nu. En styris är också mycket lättare att sälja och underhålla och gräver inte direkt ett så stort hål i plånboken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

såg tidigare att det nämndes MV-Marin 6600 FC. Vi har haft en sådan sedan 2013. 
 

först med ett barn. Nu två. För oss är den bra, men visst rätt liten i vissa aspekter. 
 

fördelarna är att den är smidig. Lätt och hantera. Drar lite bränsle. Lätt med service då det är utombordare. 
 

jag gillar den är ombonad och utan kapell.  
Det nämns att det kan kännas instängt. Med båda dörrarna öppna och sollucka, så känns det inte så. Blir heller inte varmt. 
 

när vi åker båt och det är fint väder. Sitter familjen ute på för eller akterdäck. Själv står jag genom solluckan. Är 180 lång och kan nästan lägga ut armen över taket om jag vill (dvs axlarna går precis över kanten)

 

öppnen ruff/sitt yta passar bra om man ligger på svaj och skall ”solbada” men med barn så blir de snabbt less på att var på båten, de vill iland och leka. 
 

vidare har du ett lite akterdäck samt rymligt fördäck där vi har full sol när vi inte hoppar iland. 
 

Farsan har en öppen Yamarin 76dc, den lånar vi nu och då, men är främst en fika eller så vi tar i den stora aktersoffan, innan vi ändå tillbringar resten av tiden på landbacken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev joelfrodin:

MV-marin 6600 ? Kanske lite väl lite och optimerad

 

Det finns väldigt mycket båtar i det som verkar vara ditt användningsområde tyvärrr är det otroligt dåligt just nu på blocket så det är svårt att kika runt

 

Vad jag kan se har den inte toalett vilket vi vill ha, men uppskattar tipset!

 

Jag har också noterat att det inte riktigt verkar ha kommit igång på blocket ännu, vi får vänta ett tag helt enkelt. Men enligt er på forumet, när är bästa tiden på året att köpa båt om man får välja? Är det t.ex. bättre priser på sensommar/höst när folk vill bli av med båtarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN och @Georg_Ohm Ni behöver inte oroa er, det är inte vår första båt. Jag är själv uppvuxen med båtar dock mestadels segelbåtar och styrpulpeter så vi vet ganska väl vad vi söker för egenskaper (sol/väderskydd + toalett): Hint, inte segelbåt! Vi har idag en styrpulpet där vi har tagit steget som Christer nämner att ligga ute vid naturhamnarna och känner öarna etc., men vill nu ta det längre. Om vi inte haft nuvarande båt hade vi inte varit beredda att lägga såpass mycket pengar som det här ändå är.

 

@Georg_Ohm Båtplats är löst och ja, jag har båtkunniga personer i min omgivning, jag tänker dock att en besiktningsman bör sitta på avsevärt mer kunnande och erfarenhet kring vad som kan vara undermåligt vilket vi kanske inte kan bedöma lika snabbt och trovärdigt. Dessutom är det mycket pengar inblandat och då tycker jag det känns rimligt att kolla upp båtens skick med en besiktningsman.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Frågan var kanske inte ställd till mig, en jag svarar ändå...

Dom är ingalunda några katastrofbåtar, men dom kanske inte är optimala för dig och din familj med dom tankarna du inledningsvis nämnde. I mitt tycke är dom bra dagtursbåtar där man kan övernatta om det skulle behövas, men med kanske begränsad komfort. Det är därför jag skriver att du och familjen liksom skall provbo båten.

 

Det var en gång en båttidning som skrev så här ”Aquador, en båt med korridor” och syftade då på förluckan och gången genom ruffen ända akterut som då skulle göra det lätt att röra sig inombords ombord. Nu lade jag inte på minnet vilken av Aquadors modeller detta handlade om, men man ansåg då att gången inombords var praktiskt men att den stal plats som kunde utnyttjats till att göra kojerna bredare.

 

Aquadorerna verkar ju dock vara väldigt populära, speciellt 26 HT och uppåt. Dock är de i en prisklass vi inte kan konkurrera i för tillfället (åtminstone de vi sett som varit på annons).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas-L:

Hej,

såg tidigare att det nämndes MV-Marin 6600 FC. Vi har haft en sådan sedan 2013. 
 

först med ett barn. Nu två. För oss är den bra, men visst rätt liten i vissa aspekter. 
 

fördelarna är att den är smidig. Lätt och hantera. Drar lite bränsle. Lätt med service då det är utombordare. 
 

jag gillar den är ombonad och utan kapell.  
Det nämns att det kan kännas instängt. Med båda dörrarna öppna och sollucka, så känns det inte så. Blir heller inte varmt. 
 

när vi åker båt och det är fint väder. Sitter familjen ute på för eller akterdäck. Själv står jag genom solluckan. Är 180 lång och kan nästan lägga ut armen över taket om jag vill (dvs axlarna går precis över kanten)

 

öppnen ruff/sitt yta passar bra om man ligger på svaj och skall ”solbada” men med barn så blir de snabbt less på att var på båten, de vill iland och leka. 
 

vidare har du ett lite akterdäck samt rymligt fördäck där vi har full sol när vi inte hoppar iland. 
 

Farsan har en öppen Yamarin 76dc, den lånar vi nu och då, men är främst en fika eller så vi tar i den stora aktersoffan, innan vi ändå tillbringar resten av tiden på landbacken. 

 

Hej, det ser ut som en fin båt men den verkar vara i minsta laget kring hur vi tänker iaf. Sover ni över i den båten och har den toalett? När jag googlade nu såg jag ingen toalett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-12 vid 13:54 skrev Spekulantnimbus:

@ThomasVikhog tack för ett utförligt inlägg, det uppskattas!

Jag kan glädja dig med att min fru är mer drivande i det här än jag, så iaf den punkten är löst!

Vad är det för båt på bilden?

Vad rekommenderar du för båt med stort ute-utrymme som du skriver givet vår situation?

Mycket glädjande att frun är drivande. Det var min med - riktning segelbåt. Så det hade vi i 3-4 år men det var ändå bara jag som ... Sen sa hon nja köp du en motorbåt i stället då. Jag fick med dotter och fru att titta på några tills vi hittade den vi nu har MTN28DC (Nicanders varv i Lysekil).

Nu uppskattar hon motorbåten mer än segelbåten, eftersom vi kommer snabbare ut och hem - och då blir det oftare. Med segelbåten var allting ett projekt på 3 timmar till flera dagar.

 

Ja, jag ser nu på moderna motorbåtar 2 skillnader mot min från 1995:

1. Kortare överbyggnad fram, i stället mer plats i ute-utrymmet (som sagt inne är sova och toa).

2. Högre överbyggnad fram. I min båt kan man inte sitta rakryggad inne (mer än på toa).

Tja min fru vill gärna kunna gå och stå där inne, men då är det en stor och tung båt. Ska sedan köket och ett TV-rum vara inne är det en bo-båt.

 

Man måste tänka igenom vad man vill göra med båten.

Kör man omkring med vattenskidor och fiskespön eller en sommarstuga?

Åker man in fint väder, eller för att man är ute av andra anledningar?

Kommer man snabbt och lätt ut, eller bor man en mil från kusten?

 

Jag har 2 kojplatser framåt (ingen stickkoj bakåt = Mid kabin båt, de är ganska höga för sin längd), vilket inte är praktiskt med ger 3-5 sovplatser under däck - dock är luftmängden bara tillräcklig till 3 pers - annars måste man sova med dörren öppen och då kan lika bra någon sova ute under kapellet, så det är det ofta så det blir.

 

Som sagt  - min första dieselmotor (KAD42) och det är toppen! Det som är helt sagolikt är att den har Turbo och Kompressor. Så vi 1800 rpm har den mer vridmoment än den största V8-bensinmotorn (utan överladdning) vid 3500 rpm. Och det är precis där vid 1800 - 2000 rpm som kraften behövs för att plana ut och dra upp sonen som står på en vattenskida. KAD42/43 är sista motorn utan elektronik - så som mekanikmänniska kan jag skruva på allt som behövs.

 

Amerikanska bensinmotorer har jag skruvat på sedan 1985 - de är underbart enkla och lättskruvade - mycket kraft för pengen. Men under 10 liter/h vill dom inte snurra och en 26-28 fotsbåt kommer att sörpla i sig 1,5 - 2,0 liter per sjömil. Värre är dock vid vattenskidåkning, min bensinV8a kunde dra i sig 150 liter på en helg för att vi åkte skidor i viken. Min Dieselbåt som väger 3 ggr mer drar inte sig helt sjuka mängder vid liknande användande. Även vid tomgång (=dragga horngädda) så drar dieselmotorn jättelite medans bensinV8 sörplar på som om det gällde livet.

 

Nya båtar har ju dock med utombordare och de är alla bensin, och sedan nyligen alla 4-takt. De ger mer utrymme i båten, men badbryggan bakom är ju fördärvad och de väsnas (dock ej på tomgång nuförtiden).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-13 vid 17:59 skrev ThomasVikhog:

Med segelbåten var allting ett projekt på 3 timmar till flera dagar.

 

Man måste tänka igenom vad man vill göra med båten.

Kör man omkring med vattenskidor och fiskespön eller en sommarstuga?

Åker man in fint väder, eller för att man är ute av andra anledningar?

Kommer man snabbt och lätt ut, eller bor man en mil från kusten?

Det där med 3 timmar är anledningen till varför jag inte vill ha en segelbåt, jag tycker det är för mycket som är omständigt helt enkelt men jag förstår att det är en smaksak.

 

I vårt fall är vi fint-väder-människor som vill åka ut till en ö men ha det lite mer bekvämt än idag, vi vill kunna gå på toaletten, stänga till om det börjar blåsa lite alt. skydda barnen mot solen osv. Sedan vill vi också kunna sova över en eller ett par nätter som max.

Vi kommer snabbt ut till öarna från vår båtplats, så det är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Epoca DC och vi är i ungefär samma sits som ni, dvs två mindre barn och övernattar 1-2 nätter åt gången om det är bra väder. Epocan passar oss bra, det enda jag saknar på Epocan och som Aquador 23 har är en liten stickkoj. På 23an rymmer den väl bara en person men ändå praktiskt att ha. 
 

Håller med om behovet av extra solskydd till de små ibland. Det har vi löst genom ett flyttbart parasoll. Vi har haft HT på tidigare båtar och kan lätt bli väldigt varmt om man bara är ute på fina dagar :)

 

 

B025E779-DFAA-4DAB-9386-A2DD26A1BD64.jpeg

Redigerad av Nimsee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-12 vid 18:36 skrev ChristerN:

Jag går lite emot strömmen nu. 
Som första båt skulle jag välja en betydligt mindre båt, förmodligen en bowrider eller styrpulpet. 
Varför?

Jo, det tar ett bra tag innan man inser vad man egentligen vill ha för sorts båt. Jag som är uppvuxen med båt och har/haft flera såväl segel som motorbåtar behövde väl kanske 15 år och 4 övernattningsbåtar på mig att förstå vad det var jag ville ha när jag siktat in mig på en större båt med övernattningsmöjligheter. 
Alla kanske inte tar lika lång tid på sig men vissa kanske tar ännu längre?

När ni använt båten för transporter till naturhamnen eller badviken i något år så har ni betydligt större erfarenhet av vad ni vill ha. Familjen kan då också ha större och skiftande behov än vad ni vet nu. En styris är också mycket lättare att sälja och underhålla och gräver inte direkt ett så stort hål i plånboken. 

Min första båt var en optimistjolle...- sedan blev det större båtar efter hand, gick vägen över sportfiskeutrustade styrpulpetbåtar, lånade snipor och andra segel- respektive motorbåtar innan det blev dags för egna familjebåtar som byttes ut allteftersom behoven förändrades och ekonomin blev bättre.

 

Alla behöver ju inge börja från scrath, man kan ju ge sig på en mellanstor båt med detsamma men kanske inte som någon trådstartare för något år sedan som skulle köpa en 40 fots segelbåt och ge sig av över atlanten utan att ha någon större erfarenhet av båtliv, segling eller långfärder.... Det kan ju varit någon som "skojade" också, en lång tråd med många inlägg blev det ju iallafall.

 

Som @ChristerN är inne på, och som jag delvis surrat om att börja med någon mindre och billigare för att sedan byta upp sig. Eftersom alla fritidsbåtar mer eller mindre är kompromisser finner man sällan den perfekta båten för sina behov, definitivt inte vid det första båtköpet iallafall.

Min dotter son iofs haft segelbåten innan, klämde in sambo, två små barm, en 35 kg tysk schäferhund och en massa packning i en 6 meters hardtopbåt och var ute en vecka i skärgården, det var trångt och bökigt, men funkade eftersom vädret var bra iallafall i fem dagar. Det blev en del erfarenheter hur en bra familjebåt skall se ut efter den resan.

 

Hoppas du förstår hur jag och vi andra tänker, inget fel att köpa en Nimbus eller Aquador, eller annan likvärdig båt, men det är lätt att bli besviken då erfarenheter, behov och båtens beskaffenhet kan gå isär ganska ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-12 vid 09:35 skrev Spekulantnimbus:

Man får åka och kolla men i varje fall där jag bor är Corona-läget inte så bra (just nu) så vi kommer hålla oss hemma ett tag - när tiden är rätt skall vi kolla runt!

 

Vad är det som gör att Aquadoren och Nimbusen är en katastrof? Det låter lite överdrivet.

 

Gällande luckan på Aquadoren, vad är det som är dåligt med den?

 

För en familj på fyra så är båda båtarna mycket dåliga val då de mer eller mindre är badbåtar

 

Luckan är inte direkt smidig att ta sig i/ur båten samt att du går i "sängen" vilket blir än sämre vid dåligt väder

Luckan gör även en redan liten ruff ännu mindre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-13 vid 09:24 skrev Spekulantnimbus:

 

Hej, det ser ut som en fin båt men den verkar vara i minsta laget kring hur vi tänker iaf. Sover ni över i den båten och har den toalett? När jag googlade nu såg jag ingen toalett.

Båten har en separat toalett. Den är inte så stor och det saknas ”tvättställ” men det finns utanför i pentryt. Dock sätt folk som satt in ett mindre tvätt ställ och kran. 
 

Båten har en förruff som på bredaste stället är ca 210cm bredd. Vidare har den en akterkoj (där inombordare skulle suttit) den är ca 90-100 cm bred vid fötterna och 105-110 bred där kroppen/huvud är. Där har jag sovit med ett av barnen. Går bra. Eller så sover jag bak och min fru och barnen i fören. 
 

Stora fördelen med båten är att du får med det mesta. Men visst, det är lite trångt. 
 

för mig är total kostnaden intressant. Denna båt blir billig att äga, då jag gör allt själv och kan ta upp den med egen vagn och personbil. 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Nimsee:

Jag har en Epoca DC och vi är i ungefär samma sits som ni, dvs två mindre barn och övernattar 1-2 nätter åt gången om det är bra väder. Epocan passar oss bra, det enda jag saknar på Epocan och som Aquador 23 har är en liten stickkoj. På 23an rymmer den väl bara en person men ändå praktiskt att ha. 
 

Håller med om behovet av extra solskydd till de små ibland. Det har vi löst genom ett flyttbart parasoll. Vi har haft HT på tidigare båtar och kan lätt bli väldigt varmt om man bara är ute på fina dagar :)

 

 

B025E779-DFAA-4DAB-9386-A2DD26A1BD64.jpeg

Härligt att höra! :) Det ser riktigt fint ut på bilden!

 

Hur gammal är båten och har du fått göra mycket reparationer/underhåll/förbättringar på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-L:

Båten har en separat toalett. Den är inte så stor och det saknas ”tvättställ” men det finns utanför i pentryt. Dock sätt folk som satt in ett mindre tvätt ställ och kran. 
 

Båten har en förruff som på bredaste stället är ca 210cm bredd. Vidare har den en akterkoj (där inombordare skulle suttit) den är ca 90-100 cm bred vid fötterna och 105-110 bred där kroppen/huvud är. Där har jag sovit med ett av barnen. Går bra. Eller så sover jag bak och min fru och barnen i fören. 
 

Stora fördelen med båten är att du får med det mesta. Men visst, det är lite trångt. 
 

för mig är total kostnaden intressant. Denna båt blir billig att äga, då jag gör allt själv och kan ta upp den med egen vagn och personbil. 

Det låter ju bra, jag ska ta mig en till koll på den! Håller helt med om totalkostnaden också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Capitan:

 

För en familj på fyra så är båda båtarna mycket dåliga val då de mer eller mindre är badbåtar

 

Luckan är inte direkt smidig att ta sig i/ur båten samt att du går i "sängen" vilket blir än sämre vid dåligt väder

Luckan gör även en redan liten ruff ännu mindre

Okej, ge mig ditt tips på den bästa båten för vår situation (som inte är mycket dåliga val eller katastrof alltså)! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hoppas du förstår hur jag och vi andra tänker, inget fel att köpa en Nimbus eller Aquador, eller annan likvärdig båt, men det är lätt att bli besviken då erfarenheter, behov och båtens beskaffenhet kan gå isär ganska ordentligt.

Även jag har vandrat vägen via optimist, laser, 505, 707, diverse små motorbåtar och medelstora segelbåtar, osv... dock håller jag med om att det är först när man är i en båt som man lär känna den på riktigt. 

 

Det positiva i denna tråden är att jag tycker jag fått en hel del bra tips och saker att tänka på. Jag tackar för hjälpen men fortsätt skicka tips om ni har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-13 vid 09:21 skrev Spekulantnimbus:

@ChristerN och @Georg_Ohm Ni behöver inte oroa er, det är inte vår första båt. Jag är själv uppvuxen med båtar dock mestadels segelbåtar och styrpulpeter så vi vet ganska väl vad vi söker för egenskaper (sol/väderskydd + toalett): Hint, inte segelbåt! Vi har idag en styrpulpet där vi har tagit steget som Christer nämner att ligga ute vid naturhamnarna och känner öarna etc., men vill nu ta det längre. Om vi inte haft nuvarande båt hade vi inte varit beredda att lägga såpass mycket pengar som det här ändå är.

 

@Georg_Ohm Båtplats är löst och ja, jag har båtkunniga personer i min omgivning, jag tänker dock att en besiktningsman bör sitta på avsevärt mer kunnande och erfarenhet kring vad som kan vara undermåligt vilket vi kanske inte kan bedöma lika snabbt och trovärdigt. Dessutom är det mycket pengar inblandat och då tycker jag det känns rimligt att kolla upp båtens skick med en besiktningsman.

Oj då, har missat detta inlägg.

-Ja då så! Då vet du hur det är!

Vi diskuterades ju besiktningsmän här för ett ett tag sedan, då några tyckte det var värdefullt, andra tycke det kunde kvitta och några var väl där emellan i tyckandet. Själv har jag aldrig anlitat besiktningsman vid båtköp, däremot vid husköp, och där kunde det kvitta.

Jag anser att om man är någorlunda båtvan och händig kan man själv identifiera brister som en besiktningsman annars kan missa...

 

Jag är väl kanske litet tetig då jag blir besviken om det inte finns någon liten brist som jag skulle kunna fixa själv och därmed pruta ned priset.

Någon liten grej... klart större och dyrare saker som motor med drivlina och defekter i skrovet vill man ju inte missa.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanske en snabb snipa?

Det kanske inte är en sån du vill ha? men iallafall en bra familjebåt.

 

Nimbus 2700, en likadan som jag hade. Funkade bra tills barnen blev tonåringar, men en jäkla massa kapellduk, den finns i hardtoputförande också.

 

Klassisk motoryacht snygga klassiska linjer, men dessvärre i fel skala🤪.

 

Tresfjord 29 väldigt rymlig familjebåt! bra pris, men kanske inte heller en sådan typ av båt du vill önskar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Innan vår AQ 23HT hade vi en SeaRay 275, och den största skillnaden mellan dem, var väl att där fanns midcabin i Searayen. AQ hade vi i några år, och vi var 2 vuxna och 2 barn. Inga problem att vara ute i 2 v, tyckte vi. Stickkojen blev förvaring för våra resepersedlar och barnen låg i varsin koj i ruffen. Vi vuxna satt ju oftast uppe när barnen gått och lagt sig, så vi bäddade ner oss i aktersoffan som blev en mycket bekväm " dubbelsäng.  När barnen var riktigt små, låg den störste i stickkojen och vi 2 vuxna + den lille låg då i ruffen. Väskorna ställde vi i soffan. Lite pyssel, men det gick bra. Jag är 1,91 och sov som en dröm. Lagom båt att hantera och lagom stor för höst och vårpyssel. Jag gillade också starkt att vi hade hardtop, vilket skapade en hemtrevlig känsla samtidigt som den höll mer vindtätt än vad ett kapell hade gjort, samtidigt som den gav ett gott skydd mot solen när den behagade skina. Gällande den främre luckan, så gick jag hellre genom den än att balansera på skarndäck särskilt när jag var ute själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte alla negativa kommentarer om att dessa båtar bara är badbåtar? Det beror ju på vad man vill? Själv åker jag 23 fotare med fru och två barn, vi är ute flera dagar i sträck utan problem. Jag skulle säga att det största problemet är att man får tanka vatten så ofta. Att laga mat, sova och ha koll på grejerna går alldeles utmärkt. Givetvis är det lättare i en 72 fotare men då får man andra problem. En båt på 23 fot drar man hem efter bilen på vintern, sjösätter själv etc. Många fördelar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Kanske en snabb snipa?

Det kanske inte är en sån du vill ha? men iallafall en bra familjebåt.

 

Nimbus 2700, en likadan som jag hade. Funkade bra tills barnen blev tonåringar, men en jäkla massa kapellduk, den finns i hardtoputförande också.

 

Klassisk motoryacht snygga klassiska linjer, men dessvärre i fel skala🤪.

 

Tresfjord 29 väldigt rymlig familjebåt! bra pris, men kanske inte heller en sådan typ av båt du vill önskar?

 

 

Nimbusen och Tresfjorden ser i min mening okej ut - det som vi inte känner oss bekväma med här är åldern på båten, det känns som ett kinderägg gällande skicket alltså. Vi förstår att vi inte kan få en ny båt men siktar ändå på en så ung som möjligt även om det i detta fall verkar bli båtar producerade runt millenieskiftet. Det är också därför jag nämnt det där med besiktningsman, det är för mig många okämnnda faktorer jag hoppas kunna gardera mig mot, det är ändå mycket pengar vi pratar om här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev gusvo085:

Jag förstår inte alla negativa kommentarer om att dessa båtar bara är badbåtar? Det beror ju på vad man vill? Själv åker jag 23 fotare med fru och två barn, vi är ute flera dagar i sträck utan problem. Jag skulle säga att det största problemet är att man får tanka vatten så ofta. Att laga mat, sova och ha koll på grejerna går alldeles utmärkt. Givetvis är det lättare i en 72 fotare men då får man andra problem. En båt på 23 fot drar man hem efter bilen på vintern, sjösätter själv etc. Många fördelar!

Tack för din input, vi är fortfarande kvar och kollar på båtar från 23 fot och uppåt. Har du något bra tips till oss? Vilken båt har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kraco2555:

Hej!

Innan vår AQ 23HT hade vi en SeaRay 275, och den största skillnaden mellan dem, var väl att där fanns midcabin i Searayen. AQ hade vi i några år, och vi var 2 vuxna och 2 barn. Inga problem att vara ute i 2 v, tyckte vi. Stickkojen blev förvaring för våra resepersedlar och barnen låg i varsin koj i ruffen. Vi vuxna satt ju oftast uppe när barnen gått och lagt sig, så vi bäddade ner oss i aktersoffan som blev en mycket bekväm " dubbelsäng.  När barnen var riktigt små, låg den störste i stickkojen och vi 2 vuxna + den lille låg då i ruffen. Väskorna ställde vi i soffan. Lite pyssel, men det gick bra. Jag är 1,91 och sov som en dröm. Lagom båt att hantera och lagom stor för höst och vårpyssel. Jag gillade också starkt att vi hade hardtop, vilket skapade en hemtrevlig känsla samtidigt som den höll mer vindtätt än vad ett kapell hade gjort, samtidigt som den gav ett gott skydd mot solen när den behagade skina. Gällande den främre luckan, så gick jag hellre genom den än att balansera på skarndäck särskilt när jag var ute själv. 

Låter riktigt härligt! Vad säger du om att det blir varmt under hard topen på högsommardagarna?

 

Och med dina 191 cm, satt du bekvämt under hardtopen när du körde etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Spekulantnimbus:

Nimbusen och Tresfjorden ser i min mening okej ut - det som vi inte känner oss bekväma med här är åldern på båten, det känns som ett kinderägg gällande skicket alltså. Vi förstår att vi inte kan få en ny båt men siktar ändå på en så ung som möjligt även om det i detta fall verkar bli båtar producerade runt millenieskiftet. Det är också därför jag nämnt det där med besiktningsman, det är för mig många okämnnda faktorer jag hoppas kunna gardera mig mot, det är ändå mycket pengar vi pratar om här.

Det är ju motorerna med dess kringsystem som kan vara illasmakande kinderägg. Grisen i säcken.

Båtarna i sig åldras inte så mycket om de tas omhand ordentligt. Sedan är det då övrig utrustning och textilier som åldras som kan vare lätt eller litet svårare och ibland dyr att byta ut.

Många åttiotalsbåtar har ju fått en ny maskin och kan vara uppdaterade i övrigt. Så gammal båt med relativt ny motor kan vara alternativet.

Att jag förslog snipan, Nimbusen och Tresfjorden var väl att du liksom skulle tänka litet utanför din box. Modellbåten dök liksom bara upp bland de begagnade fullskalebåtarna, trots att den låg i rätt kategori.... kul!

 

Familjebåtar, jag är nog övertygad att sådana är omkring åtta meter långa och uppåt. 
 

Nimbus 2700 har en bra traditionell hästskoformad förkoj, stickkoj på sb-sidan under förarplatsen, en bra och rätt stor toalett om bb. Akterut runt bordet satt vi en gå gång sex vuxna och hade kräftskiva. Det finns/fanns en snarlik modell med sexcylindrig motor och aq-drev, den heter 800 Turbo, i stort sett samma planlösning. Nimbus 2600 har även den i stort sett samma planlösning, men även akterruff varför sittbrunnen blir något mindre. Men klart, det är åttiotalsbåtar med allt vad det innebär. Men inte fel om du finner någon med utbytt motor, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Spekulantnimbus:

Härligt att höra! :) Det ser riktigt fint ut på bilden!

 

Hur gammal är båten och har du fått göra mycket reparationer/underhåll/förbättringar på den?

Båten är från -89 och motor/drev -03 (VP 5.0 gxi). När det gäller åtgärder på båten tänker jag att man måste skilja på reparationer, löpande underhåll och hobbyfix.

 

Vi har inte behövt göra några större reparationer. Elcentralen vid batterierna var lite tveksam så den gjorde jag om i höstas. Hade räckt med lite nya kablar och skiljerelä för under 2000kr men när jag ändå var igång rev jag ur allt. Men det var nog mer för att jag ville än att det behövdes 😂 Blev också tvungen att byta duschen på badbryggan. Annars har jag bytt lite läckande slangklämmor och annat småpill, men inget stort. 

 

När det gäller löpande underhåll mm så ska jag i år byta limpor och knän. Inte gratis direkt, men det är något man måste göra ibland på alla båtar där de inte ingår i färskvattenkylningen (typ var 10-15 år). Byter även bälgar i år.

 

Sedan har det blivit lite mer på hobbykontot. Ankarspel, varmvattenberedare mm. Men det är ju inget måste. 
 

Personligen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på årsmodellen på själva båten/skrovet. En något äldre välskött båt har ofta uppdaterats löpande varför de kan vara maskinellt/utrustningsmässigt fräscha, medan en båt från tex 00talet har alla dessa uppdateringar framför sig. Det handlar nog mer om vilket exemplar man hittar, enligt min uppfattning.

 

Hör av dig om du har specifika funderingar på Epocan. Finns även en trevlig Epoca-grupp på Facebook som ställer upp med råd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Spekulantnimbus:

Tack för din input, vi är fortfarande kvar och kollar på båtar från 23 fot och uppåt. Har du något bra tips till oss? Vilken båt har du?

Ryds 23 DC, den saknar stickkoj så den är mindre än det du tittar på. 

Jag skulle spana på Aquador 26, men den är betydligt större. Det finns en Askeladden i samma storlek som har bra sovplatser att spana på, vet ej vad den heter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis som gusvo085 en Ryds 23 DC och är nöjd med det, men skulle jag någon gång uppgradera till en större båt hade det definitivt blivit en Aquador 26/27 DC/HT. 

 

1 timme sedan skrev Spekulantnimbus:

Tack för din input, vi är fortfarande kvar och kollar på båtar från 23 fot och uppåt. Har du något bra tips till oss? Vilken båt har du?

Aquador 23/26:an är ett mycket bra val.

 

Bavaria har några DC modeller i 25-27 fots klassen som kanske kan vara intressanta för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...