Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

Zipwake eller humphree

Rekommendera Poster

Hej

Funderar att sätta på zipwake eller humphree interceptorer på en sealine F380  https://www.hanseyachtsag.com/sealine/us/boats/sealine-f380/

 

Någon som har erfarenhet av dessa system, är det någon större skillnad på dem?

 

Sedan hade ju varit trevligt med lite stabilisation när man ligger för ankare och zipwake har väl bara interceptorer men humphree verkar ha något fensystem

Någon som testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MickeWic:

Hej

Funderar att sätta på zipwake eller humphree interceptorer på en sealine F380  https://www.hanseyachtsag.com/sealine/us/boats/sealine-f380/

 

Någon som har erfarenhet av dessa system, är det någon större skillnad på dem?

 

Sedan hade ju varit trevligt med lite stabilisation när man ligger för ankare och zipwake har väl bara interceptorer men humphree verkar ha något fensystem

Någon som testat?

Jag har Zipwake sedan några år och är väldigt nöjd med det. Hupheree har jag bara sett på bild, aldrig i verkligheten. Det förefaller som om det systemet var avsett för rätt stora yachter.

Fungerar verkligen stabilatorena vid stillaliggande? I min värld tror jag nog att det måste vara ett flöda av vatten över och under dessa för att det skall funka, men klart som kan ju likt fågelvingar höja sig uppåt och nedåt och kanske motverka rullningar? Fela mig om jag har rätt.

Jag har inte kollat priserna idag, men för några år sedan var ju Zipwake något mindre dyr än Humphere, beroende på vilka delar man valde till.

 

Iallafall installerade jag Zipwake eftersom jag hela tiden fick trimma min båt i rolled med de gamla trimplanen, båten rider rätt högt upp på kölen i planingsfart och blir då litet känslig. Nu ägnar jag inte detta en enda tanke under gång, automatiken sköter det väldigt bra. I pitchled funkar det ju också väldigt bra.

 

Det är dock ett observandum med interceptorerna, dessa skall helst monteras på en så plan yta som möjligt, min akterspegel är rätt konvex, så jag fick efter utprovning bygga adaptrar av ekplankor, som är konkav på insidan för att passa mot akterspegeln, och helt slät på utsidan där interceptorerna sitter. Plankorna blev först helt inplastade och målade med epoxifärg.

Interceptorerna gillar heller inte påväxt av havstulpaner, men det finns ett program att installera som motionerar interceptorerna varje dag, och därmed skrapar bort havstulpanernas larver.

Jag köpte två långa interceptorer, möjligen hade det varit bättre med fyra kortare... och dyrare...

 

Efter installation programmerar man in båtens längd, bredd och vikt, och då räknar centralenheten fram en någorlunda gynnsam kurva hur den kommer att använda interceptorerna, sedan får man gå in i den kurvan och justera litet efter hand, sedan sköter sig automatiken gångläget väldigt bra.

Man kan även under gång gå in och göra manuella inställningar, men jag har egentligen aldrig behövt det, utan bara testat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 2säsonger med Zipwake, det är den bästa investeringen jag gjort, riktigt kalas nöjd!

Funkar verkligen med automatiken, skönt att slippa sitta och knappa på trimplanen hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...