Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sege

Yanmar 6BY260 till NMEA

Rekommendera Poster

Jag blir inte klok på vad jag behöver för att få in info från en Yanmar 6BY260 i ett NMEA-nät, någon som har koll på det som kan peka mig åt rätt håll?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Kane said:

Är det inte bara att koppla in sig på datakablarna (blå och vit) i ditt Canbus-system? Vad vill du koppla ihop motorn med?

I detta dokument sägs att motorns Canbus-system är kompatibelt med NMEA2k.

https://www.abcpm.co.uk/downloads/engines/yanmar/6by260.pdf

Jag var ute efter någon färdig brygga/koppling/sladd/härva för att koppla motor till NMEA. 

Kanske är enklare än jag gör det till dock och mest bara koppla in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kopplade en Yamaha-motor (utombordare) till mitt NMEA-system för ett par år sedan. Yamaha själva sa att det behövdes en dyr kopplingssats men jag hittade någonstans på nätet att det bara var att ta två kablar från motorn och koppla på en NMEA-sladd (kommer nu inte riktigt ihåg vilka det var). Och det funkade. 
Kanske är lite samma för dig?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Börjat härja lite med det här igen. Displayen i fråga är kopplad till de otroligt lika NMEA-kontakterna på andra bilden.

 

Frågan är om det är NMEA rakt av? Dvs, kan jag bara bygga ut det och köra det som min NMEA 2k stam eller ska jag bygga egen 2k-stam och koppla ihop med det här på något vis? Lär ju vilja ta rätt kablar så strömförsörjning blir korrekt antar jag. 

 

 

06AE3159-363B-4B3F-9B9C-EDCC8DA4A07B.jpeg

B1E0D2C4-B53D-41A6-A430-56E2564E4A61.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man letar på manualen på din display så verkar den vara NMEA 2000-kompatibel. Jag hade lagt en ytterligare T-koppling och kopplat in mig - passar kontakterna så lär det vara rätt ofarligt....

 

På senare kontrollsystem (t ex VC10, som jag har på min 6LY440) har man skiljt den interna J1939-bussen från NMEA 2000, så den sistnämnda bara kan användas för monitorering. Och kräver en   adapterkabel, då donen inte är NMEA 2000. Antagligen en säkerhetsgrej så man inte av misstag börjar skicka kommandon som inte är lämpliga rakt in i motorstyrningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, IngemarE said:

Om man letar på manualen på din display så verkar den vara NMEA 2000-kompatibel. Jag hade lagt en ytterligare T-koppling och kopplat in mig - passar kontakterna så lär det vara rätt ofarligt....

Jo, jag tänkte nog göra det. Min display vaknar dock när jag slår på tändning och om det är det som strömsätter den NMEA2k-kretsen blir det obra för vad jag tänkte använda NMEA2k till. Kanske ändå ska börja koppla in mig och se om det är 2k rakt av, då vet jag åtminstone det. 

 

Tycker det hela är sjukt dåligt dokumenterat och specat, kanske är hemligstämplat installationsmaterial till motorn/elsystemet men det hittar jag inte på internet. 

 

Quote

På senare kontrollsystem (t ex VC10, som jag har på min 6LY440) har man skiljt den interna J1939-bussen från NMEA 2000, så den sistnämnda bara kan användas för monitorering. Och kräver en   adapterkabel, då donen inte är NMEA 2000. Antagligen en säkerhetsgrej så man inte av misstag börjar skicka kommandon som inte är lämpliga rakt in i motorstyrningen....

Känns vettigare på något vis.

 

Funderar på att göra något liknande det här:

https://www.etecownersgroup.com/post/show_single_post?pid=1306574829&postcount=6&forum=377900

https://www.etecownersgroup.com/post/show_single_post?pid=1306579110&postcount=14&forum=377900

 

Dvs, om det är 2k-nät redan nu, någon form av power isolation och en egen strömsatt 2k-'halva' för det jag vill ha igång hela tiden.

 

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev sege:

Tycker det hela är sjukt dåligt dokumenterat och specat, kanske är hemligstämplat installationsmaterial till motorn/elsystemet men det hittar jag inte på internet. 

 

Hur ofta hittar du dokumentation/specar på t.ex. en bils kommunikationssystem?

Redigerad av Kane
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, Kane said:

Hur ofta hittar du dokumenation/specar på t.ex. en bils kommunikationssystem?

Två fel gör inte ett rätt? 😃

 

Nu tycker jag det skiljer mellan bilar och båtar dock, båtar har ett liv med betydligt mer förändringar än bilar. 

 

Yanmar skriver dessutom, på en del ställen, att det är NMEA2k-kompatibelt men det är inte riktigt tydligt och vettigt, imho, utan mest en teaser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev sege:

Dvs, om det är 2k-nät redan nu, någon form av power isolation och en egen strömsatt 2k-'halva' för det jag vill ha igång hela tiden.

Det vanliga är att 2k-nätet är kontinuerligt strömsatt men man kan ändå sätta enskilda instrument till att sättas på när man slår på tändningen. Mao är strömsättning av nätet och av instrumentet olika saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Det vanliga är att 2k-nätet är kontinuerligt strömsatt men man kan ändå sätta enskilda instrument till att sättas på när man slår på tändningen. Mao är strömsättning av nätet och av instrumentet olika saker. 

Ah, tack! Får mäta lite.

Tack och bock för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev sege:

Ah, tack! Får mäta lite.

Tack och bock för hjälpen! 

Om det i dagsläget är ett nät enbart för motor KAN det vara så att det spänningssätts först med "tändning på". Då är det säkerligen någon motorstyrningsenhet (eller helt rått tändningsbrytaren) som spänningsmatningen kommer ifrån.

 

Om det är via en motorstyrenhet bör den matningen brytas upp och förses med en diod på plus, alternativt att du gör en egen matning från tändningsspänning OCH något annat, t ex knapp för andra instrument. Båda via varsin diod. Då går N2k-bussen igång om någon av dem är aktiva.

 

Anledningen till diod(er) är att man då inte riskerar att bakmata någonting via NMEA-12V som inte är avsett för detta. Gissningsvis kommer nuvarande matning via motorbatteriet, den andra - om du kopplar in en sådan - sannolikt från förbrukarbanken. Likaså kan den avstängda motorstyrenheten kanske inte må bra av 12V in från NMEA, lite beroende på hur den är gjord.

 

På Yanmar med VC10-styrning/display finns ett kablage till yttre N2k-buss med just diod av den anledningen.

På min nya båt har jag faktiskt monterat fyra dioder (och fyra matningskällor), då jag vill ha bussen igång om någon av Radar/ekolod/plotter, PC, AIS eller (motor)instrument slås på. Men så går även tankgivare och en del annat på N2k här också....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, IngemarE said:

Om det i dagsläget är ett nät enbart för motor KAN det vara så att det spänningssätts först med "tändning på". Då är det säkerligen någon motorstyrningsenhet (eller helt rått

tändningsbrytaren) som spänningsmatningen kommer ifrån.

Jag tror, utan att ha mätt än, att den spänningssätts av motorstyrningsenheten faktiskt, displayen slocknar när surrande från motorn slutar (pump eller whatnot som surrar).

 

20 hours ago, IngemarE said:

Om det är via en motorstyrenhet bör den matningen brytas upp och förses med en diod på plus, alternativt att du gör en egen matning från tändningsspänning OCH något annat, t ex knapp för andra instrument. Båda via varsin diod. Då går N2k-bussen igång om någon av dem är aktiva.

 

Anledningen till diod(er) är att man då inte riskerar att bakmata någonting via NMEA-12V som inte är avsett för detta. Gissningsvis kommer nuvarande matning via motorbatteriet, den andra - om du kopplar in en sådan - sannolikt från förbrukarbanken. Likaså kan den avstängda motorstyrenheten kanske inte må bra av 12V in från NMEA, lite beroende på hur den är gjord.

Jag tänkte slänga in en sån här:

https://www.ssbilbehor.se/garmin/garmin-nmea-2000/garmin-spanning-kabel-isolator-nmea-2000

 

Mellan nuvarande nät och mina nya delar, nya delen kommer matas från lastutgång på solcellsregulator och ha igång lite diverse jag vill ska vara igång jämt för övervakning av båten när jag inte är där.

 

Oklart vad som sitter i Garmins isolator men den borde göra sitt jobb tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela, för eventuella framtida googlare, att det bara var att bygga ut befintligt nät som uppenbarligen är NMEA 2k och koppla in vad som önskas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...