Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Dagskryssaren

Köpa Flipper 640 DC från 2016, är det något jag ska kika närmare på?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet och vi står inför köp av vår första båt, en Flipper 640 DC från 2016. Vi har kollat rejält på olika båtar, modeller, märken och årgångar men landat i att detta blir en sweet spot för vår användning och vår introduktion till livet på det böljande blå. Vi är fem i familjen, tre barn på 0, 3 och 5 år. Vi förstår att det blir trångt att övernatta i båten men det är inte vårt primära fokus och de få gånger vi gör det är vi övertygade att det går helt OK för vår familj.

 

Jag har ett gäng frågor och hoppas att detta är rätt ställe att fråga dem på.

1) Vi har kollat på båten och den är i fint skick. Vissa småskador men inget stort och säljaren (privat) har skött båten bra med årlig service och varmförvaring hos samma varv varje år. Inga försäkringsskador. Motorn (Mercury 150hk) har gått ca 190h och har servats av auktoriserat Mercuryvarv varje år. Är det något speciellt med den här modellen/årgången som jag borde fråga extra om?

 

2) Båten kommer utan hamnkapell och har stått med körkapell under sommarsäsongen. Körkapellet är väl underhållet och jag ser inga problem att det är jobbigare att fälla upp än ett hamnkapell när vi ligger i land. Min rädsla är att sommarsolen biter onödigt på kapellet när vi inte använder båten och att det då behöver bytas ut tidigare än om vi haft ett hamnkapell. Ett hamnkapell kostar såklart en slant det också så det kanske är billigare/enklare att bara ha körkapellet och räkna med lite högre kostnad för att serva och till slut byta ut det än att underhålla två kapell? Var köper jag hamn- respektive körkapell och vad kostar det mellan tummen och pekfingret?

 

3) Båten har bara ett batteri och jag vet inte om det finns några USB-portar alls (?) Hur laddar jag en iPad, telefon eller kanske till och med en laptop? Det kanske är så att jag helt enkelt gör det innan vi åker och kanske tar med en powerbank för nödladdning (?) Att köpa till ett extra batteri kostar ca 9k vad jag förstår. Är det att rekommendera?

 

4) Jag glömde fråga säljaren om sak i sittbrunnen. Mot akterstuven på babord sida finns det ett fläktgaller? med nån ratt? Se t ex denna bild: https://cdn1.theglobesailor.com/doc/boat/model/4547/photo/flipper-640-dc_4654_max.jpg. Vad är det för nåt? Har det nåt med kylen att göra? Båten saknar kyl men den där prylen är där.

 

Det lär bli fler frågor men jag kan väl börja här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2. Hamnkapell är smidigt och bra. Kolla med Flipper Marin.

3. Ett extra batteri med brytare, skiljerelä, USB-uttag och kablar kan du fixa själv för 2-3000 kr. Men har du inga andra stora förbrukare kanske det är overkill. Men om du har stereo etc. kan det vara bra. Då kopplar du den till nya batteriet så startbatteriet alltid är fräscht.

Är du säker på att USB-uttag inte finns?

4. Ser inget fläktgaller i bilden. Ser elcentralen till höger och manuell länspump till vänster på aktre stuvfacket.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 150 har en mycket kraftig alternator och laddar batteriet bra redan vid låga varv. Har du ett bra batteri så har du inget att oroa dig för. Jag skulle dock ändå vara lite försiktig med att ladda iPads och laptops alltför länge om jag hade bara ett batteri. Mina barn har varsin powerbank till mobilerna då vi är på längre turer och själv laddar jag alltid mobilen/iPaden under färd så finns det alltid ström i dom om det behövs. Jag har inget USB-uttag i min Buster, men har med mig adapter till 12v-uttaget. Ett extra batteri är alltid bra! Men om det är för att ladda mobiler så finns det billigare och enklare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minutes ago, Kane said:

2. Hamnkapell är smidigt och bra. Kolla med Flipper Marin.

3. Ett extra batteri med brytare, skiljerelä, USB-uttag och kablar kan du fixa själv för 2-3000 kr. Men har du inga andra stora förbrukare kanske det är overkill. Men om du har stereo etc. kan det vara bra. Då kopplar du den till nya batteriet så startbatteriet alltid är fräscht.

Är du säker på att USB-uttag inte finns?

4. Ser inget fläktgaller i bilden. Ser elcentralen till höger och manuell länspump till vänster på aktre stuvfacket.

2. Tack! Jag kollar med Flipper Marin.

3. Toppen. Jag har ingen stereo i båten, ingen kyl och inga andra stora förbrukare så jag kör på ett batteri tills det blir ett problem. Jag vet inte om USB-uttag finns. Jag hittade en tråd här på forumet om att en ägare till en Flipper 640 DC från 2017 pekade på att det stod 2 USB-uttag i specen men han hittade inget när han letade och fick inget svar på sin fråga om jag minns rätt.

4. Haha, det är elcentralen jag pratar om uppenbarligen :) Tack! Tycker den sitter lite väl nära golvet i sittbrunnen men det kanske är vettigt. Jag hade gissat att elcentralen satt långt bak i nåt stuvfack, undangömd och svåråtkomlig men det är säkert dumt av en massa andra skäl.

 

22 minutes ago, Alanningen said:

Mercury 150 har en mycket kraftig alternator och laddar batteriet bra redan vid låga varv. Har du ett bra batteri så har du inget att oroa dig för. Jag skulle dock ändå vara lite försiktig med att ladda iPads och laptops alltför länge om jag hade bara ett batteri. Mina barn har varsin powerbank till mobilerna då vi är på längre turer och själv laddar jag alltid mobilen/iPaden under färd så finns det alltid ström i dom om det behövs. Jag har inget USB-uttag i min Buster, men har med mig adapter till 12v-uttaget. Ett extra batteri är alltid bra! Men om det är för att ladda mobiler så finns det billigare och enklare alternativ.

Tack för info! Jag kollar på powerbanks och köper med mig en adapter till 12v-uttaget som jag åtminstone vågar ha ikopplad när motorn är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dagskryssaren:

2. Tack! Jag kollar med Flipper Marin.

3. Toppen. Jag har ingen stereo i båten, ingen kyl och inga andra stora förbrukare så jag kör på ett batteri tills det blir ett problem. Jag vet inte om USB-uttag finns. Jag hittade en tråd här på forumet om att en ägare till en Flipper 640 DC från 2017 pekade på att det stod 2 USB-uttag i specen men han hittade inget när han letade och fick inget svar på sin fråga om jag minns rätt.

4. Haha, det är elcentralen jag pratar om uppenbarligen :) Tack! Tycker den sitter lite väl nära golvet i sittbrunnen men det kanske är vettigt. Jag hade gissat att elcentralen satt långt bak i nåt stuvfack, undangömd och svåråtkomlig men det är säkert dumt av en massa andra skäl.

 

Tack för info! Jag kollar på powerbanks och köper med mig en adapter till 12v-uttaget som jag åtminstone vågar ha ikopplad när motorn är igång.

Elcentralen på bilden är förberedd för 2 batterier. Så du behöver endast batterier och lite kablar- säg 1500-2000 kr  om du kan installera själv.

 

powerbanks funkar ju dock bra om ni bara är ute över dagen / nån enstaka natt.

 

sätter du däremot in en kyl är extrabatteri nästan ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Dagskryssaren:

2) Båten kommer utan hamnkapell och har stått med körkapell under sommarsäsongen. Körkapellet är väl underhållet och jag ser inga problem att det är jobbigare att fälla upp än ett hamnkapell när vi ligger i land. Min rädsla är att sommarsolen biter onödigt på kapellet när vi inte använder båten och att det då behöver bytas ut tidigare än om vi haft ett hamnkapell. Ett hamnkapell kostar såklart en slant det också så det kanske är billigare/enklare att bara ha körkapellet och räkna med lite högre kostnad för att serva och till slut byta ut det än att underhålla två kapell? Var köper jag hamn- respektive körkapell och vad kostar det mellan tummen och pekfingret?

 

3) Båten har bara ett batteri och jag vet inte om det finns några USB-portar alls (?) Hur laddar jag en iPad, telefon eller kanske till och med en laptop? Det kanske är så att jag helt enkelt gör det innan vi åker och kanske tar med en powerbank för nödladdning (?) Att köpa till ett extra batteri kostar ca 9k vad jag förstår. Är det att rekommendera?

Jag har alltid körkapellet på i hamnen. Fantastiskt mysigt att bara bryggsegla ibland. Minskar säkert livslängden något år men värt varenda öre.

 

Dubbla batterier är att rekommendera och behöver inte bli så dyrt som du skriver. Du har säkert ett vanligt 12v uttag i båten, till den skaffar du en USB adapter/laddare. Ett annat tips är att skaffa möjlighet till landström 220v om du ibland besöker gästhamnar. Övergångskabel CEE hane med vanligt jordat skarvuttag Schuko och en förlängningskabel av god kvalitet.

 

Fin båt. Köp och njut av sommaren!😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...