Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Fuktighetsmätare

Rekommendera Poster

Hej,  någon som har koll på vilken typ av fuktighetsmätare man måste använda på glasfiberskrov?  Osäker på om det funkar med en biltema för trä. Jag har haft en del fuktskador och sprickor runt roderinfästningar pga. att tidigare klåpare till ägare inte har brytt sig om att underhålla båten. Så nu måste jag plasta om och reparera , 😆 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man skall ha en fuktmätare som inte bara har stift man slår in, och det är dessa som brukar mäta trä, och de anger då ett exakt värde på fukten. De funkar inte på något annat material.

Innan man använder en fuktmätare på skrovet är det bra att känna till hur den fungerar.
Dels; den tar relativa värden, dvs man behöver jämföra med ett torrt område, t ex över vattenlinjen. Det andra som är bra att veta är att den reagerar på metall, då har man bottenfärg som innehåller zink eller koppar så kommer mätaren visa förhöjd fukt trots att den kan vara torr.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper en på Biltema och använder ett garanterat snustort område som referens innan jag mäter på det fuktiga området. Det lär Inte vara någon exakt vetenskap med man får en hum om kartbilden. Hur tort måste det vara innan man går på med ny polyester? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Frasse55:

Hej,  någon som har koll på vilken typ av fuktighetsmätare man måste använda på glasfiberskrov?

En fukumätare är bra att ha för att få en indikation på att här kan det finnas fukt. När mätaren ger utslag behöver man undersöka anledningen till att den gav utslag. En av alla anledningar kan vara fukt.

Precis som @Peter_K är inne på behöver man läsa på om hur man använder sin fuktmätare. Den kan ge utslag för skott, metaller, förstärkningar osv, osv. Den kan även låta bli att ge utslag om laminatet är fuktigt men delaminerat, finns hålrum, om fukten är frusen osv osv.

 

En fuktmätare utan kunskap hur den används är faktiskt ganska värdelös. Det är lätt att bli lurad och det kan leda till att man sätter igång med åtgärder på ställen där det inte behöver åtgärdas och att man missar där det behövs. Men läser man på är den ett bra hjälpmedel för att lokalisera ev fukt.

 

Här är en bra sida för att få mer information om vad en fuktmätare gör och inte gör.

 

Jag har en Ryobi fuktmätare som jag tycker funkar bra. Den var ganska prisvärd, i alla fall om man jämför med vad en Tramex Skipper kostar.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Frasse55:

Hur tort måste det vara innan man går på med ny polyester? 

Lika torrt som området som är ”garanterat snustorrt” tänker jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Biltema nu. 
De har lite olika varianter. 

OM du skall köpa en på Biltema, så kan du strunta i de tre nedersta varianterna. Hur bra den översta är vet jag inte, men den är i alla fall av en typ som kan funka för det du skall mäta. 

B5860A82-CD21-407A-90B0-9B33CE2B66BB.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad kul!

den för 49 kr är avsedd att mäta fukten i jorden eller i blomkrukor, och inte ens där funkar den så där jättebra.

 

Jag har en sådan där med piggar, den duger till att kolla fukten i veden jag lagrar för att elda med i spisen. Jag har testat den i båten, men, nej, eller kanske eller... den visar att det är fuktigt där det är det, och torrt där det är det, och det hade jag redan listat ut innan jag mätte, och som @Peter_K och @McLasse redan skrivit så leder metallen i bottenfärgen den lilla strömmen mellan piggarna så att   apparatan visa 100% fukt.

 

Ramirent, Cramo och Hygglo hyr ut fuktmätare, och om man är medlem i SXK eller kanske i någon annan båt-eller hamnförening brukar man kunna hyra eller låna bra mätverktyg, och kanske även få tips av någon som kan tolka mätresultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Hur bra den översta är vet jag inte, men den är i alla fall av en typ som kan funka för det du skall mäta

Om jag inte minns helt tokgalet tror jag att det var någon på forumet som köpte en sådan. Det finns i så fall i en tråd nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var nyss och köpte Biltemas billigaste nr 87-257, 159 spänn, åkte till båten och testade. Den fungerar helt perfekt jag testade på 10 olika torra ställen med 0% resultat, sedan på den fuktskadade ytan med 10-14% fukt,  flyttade man mätningen en bit från så minskade det. 

Kan vara bra att känna till om någon annan har samma problem.  Nu återstår bara hur fan jag skall få det torrt på 2 månader, någon som har tips? 😎

Redigerad av Frasse55
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frasse55:

Nu återstår bara hur fan jag skall få det torrt på 2 månader, någon som har tips?

Öppna upp det som behövs, klä in med plast så du får ett litet utrymme, ställ in värmare och luftavfuktare i utrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev McLasse:

Öppna upp det som behövs, klä in med plast så du får ett litet utrymme, ställ in värmare och luftavfuktare i utrymmet.

Jag borrade 25st 5mm hål i området för några månader sedan men jag tycker inte det ser torrare ut ändå, jag fick tips om det. Jag funderar på om jag skall rigga upp en byggvärmare 3cm ifrån området och låta den stå och blåsa på några timmar. Det får bli lite varmare väder först. Hade man haft båten inomhus så hade det varit en enkel sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag borrade 25st 5mm hål i området för några månader sedan men jag tycker inte det ser torrare ut ändå, jag fick tips om det. Jag funderar på om jag skall rigga upp en byggvärmare 3cm ifrån området och låta den stå och blåsa på några timmar. Det får bli lite varmare väder först. Hade man haft båten inomhus så hade det varit en enkel sak. 

Om man gör så, kommer ytan bli torr och du trycker fukten längre in i konstruktionen. När du tar bort värmen och har plastat kommer fukten tillbaka. 
 

Så... det är en dålig idé. Lyssna på McLasse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det fungera med en avfuktare tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

SXK västkustkretsen hyr bla ut fuktmätare till medlemmar.

 

Framgår inte av användarprofil var i landet som TS bor så tipset kan vara ointressant🤭

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev skippeer:

SXK västkustkretsen hyr bla ut fuktmätare till medlemmar.

 

Framgår inte av användarprofil var i landet som TS bor så tipset kan vara ointressant🤭

Som jag skrev högre upp i tråden finns det ju diverse firmor med filialer runt om i landet som hyr ut allsköns verktyg och maskiner, några av dessa hyr även ut fuktmätare.

Jag googlade ”fuktmätare uthyres” eller något liknande och fann Cramo, Ramirent och Hygglo.

Dessutom vet jag att iallafall det av de stora tyska byggvaruhusen har en del mätinstrument att hyra ut, om det var Baubach eller Hornhaus minns jag nu inte.😀

 

Ja sedan tycker jag ju att fler forumdeltagare kan lägga in sitt QTH i användarprofilen, så slipper man tipsa en båtägare i Norrtälje om en firma i Göteborg...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja sedan tycker jag ju att fler forumdeltagare kan lägga in sitt QTH i användarprofilen

Jaaaaa, jaaaaaa, suuuuuck... (i bland kommer tonåringen tillbaka när man blir "ombedd" att göra något).

 

Oavsett tonårsfasoner eller ej är det helt rätt! Nu är det fixat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Jaaaaa, jaaaaaa, suuuuuck... (i bland kommer tonåringen tillbaka när man blir "ombedd" att göra något).

 

Oavsett tonårsfasoner eller ej är det helt rätt! Nu är det fixat!

Liten huvudbonad på vette!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är svårt att lita på fuktmätare. 

Nästan omöjligt.

Lånade proffsgrejer en gång men det var inte mycket bättre man skulle lägga in träslag för att få rätt värde. Oj vad många varianter det finns av gran och fur. 

Svärfar torkade trä på ett vedklyveri i många år så jag har fått några lektioner.

10-14 % låter nästan bra.

Under 15 vill jag minnas är ok men kanske är det inte så när det är inplastat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slipat rent botten till laminatet inför epoxibehandling i vår och funderar lite kring vad man ska skaffa för mätare.

 

Jag känner att jag vill ha en egen så att man kan följa torkprocessen löpande vid ett antal referenspunkter. 

 

Frågan är om inte den enklare typen av mätare med två piggar funkar när laminatet är direkt åtkomligt?

 

Biltemas oförstörande mätare för 679kr ovan mäter mellan 20-40mm djup i materialet enligt manualen så den är nog ingen höjdare för att mäta ett skrov i tunt enkellaminat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med Biltemas fuktmätare som nämns tidigare i tråden eller köpa en fuktmätare som tex båtbesiktningsmän använder, Tramex Skipper.

SXK västkustkrets hyr ut Tramex till medlemmar.

Jag köpte en Tramex Skipper för att tidigt kunna upptäcka problem med fukt i botten och runt tex takluckor innan det blivit ett stort problem. Svider till i plånboken vid köpet men det glöms bort fort 😉

Redigerad av skippeer
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...