Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
per_62

America's Cup

Rekommendera Poster

I morgon börjar America's Cup där Emirates Team New Zealand som är titelförsvarare möter Luna Rossa Prada Pirelli Team i som mest 13 race.

Dessa foilande seglingsmaskiner kommer lätt upp i 40-50 knop även vid förhållandevis svaga vindar.

Att vinna startduellen är viktigt och få fri vind upp mot första märket.

 

https://www.americascup.com/en/home

 

Hitintills har följande urgallring skett där Luna Rossa Prada Pirelli Team fått en hel del träning inför America's Cup

image.png.5b11d67d425628ad3ae2f98b386157e5.png

 

Vill man se dessa race live så blir det att gå upp tidigt under följande dagar:

image.png.c4b71b01782143fbb9da9be7da97867f.png


 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade en del på det i början, trodde faktiskt att UK Ineos skulle vinna deltävlingarna..

 

Synd att det är så många seglingar, är man inte sportintresserad överlag blir det mycket att hålla reda på upp till 13 lopp. En kväll hade man kunnat titta en stund, men det blir snabbt långtråkigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa race har kortats ner betydligt jämfört med hur det var förr.

Kan hålla med att det kan även nu kan vara lite långtråkigt men starterna är mycket viktiga där det gäller att komma iväg med fart och fri vind.

 

Om man inte orkar titta på hela race 1 och race 2 så scrolla fram till start och mål. Eller titta enbart på höjdpunkterna i race 1 och race 2 vilka har sammanfattats längre ner på 2+2 minuter:

 

The 36th America’s Cup Presented by PRADA LIVE Day 1
11:48      3 min innan start i race 1
36:00      2 min innan målgång i race 1
1:11:48   3 min innan start i race 2
1:37:30   2 min innan målgång i race 2

 

 

 

 

 

 

 

36th America's Cup Race 1 Highlights:

 

 

36th America's Cup Race 1 Highlights:

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dagens segling där det enbart blev ett race så vann Nya Zealand över Italien och ställningen är nu 6-3 varvid Nya Zealand bara behöver en vinst till för att vinna America's Cup. Det kan bli vinst tidigt onsdag morgon svensk tid då race 10 och 11 ska seglas.

 

Här är höjdpunkterna från race 9:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-11 vid 11:53 skrev Mackey:

image.png.f65473052671bdc2c99df33a4112062d.png

 

image.png.384c8e4dbdff1a97a53d801df1ab82c9.png

 

Tycker ändå att det blev rätt bra med dessa nya enskrovsbåtar. Synd bara att de inte kan seglas med spinnaker.

 

Katamaran-segling ser jag som en annan sport, men här är det en del av framtiden!

 

12:orna var ju klart bäst men man får ju inte vara framstegsfientlig, är man inte innovationsbenägen fördummas man :)

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt intresse dog lite när AC blev flerskrov, och försvann så gott som helt när det blev foilande flerskrovsbåtar. Det är en helt annan taktik än när man seglar deplacerande enskrov, det är lite som att kolla på ett dragrace där starten är skitviktig, och missar du den är det bara att hoppas på att motståndaren gör ett misstag, och det är inte så spännande. 

Så - jag har medvetet missat allt i år. 
Utom vurpan som jag såg på något klipp någonstans. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Mitt intresse dog lite när AC blev flerskrov, och försvann så gott som helt när det blev foilande flerskrovsbåtar. Det är en helt annan taktik än när man seglar deplacerande enskrov, det är lite som att kolla på ett dragrace där starten är skitviktig, och missar du den är det bara att hoppas på att motståndaren gör ett misstag, och det är inte så spännande. 

Så - jag har medvetet missat allt i år. 
Utom vurpan som jag såg på något klipp någonstans. 

Det är ju lite svårt att relatera till egna erfarenheter av segling, så jag håller med men tycker det är intressant med utveckling.

 

AC har väl alltid gått ut på att vinna starten och sedan segla likadant som båten efter, fast före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dava:

Tycker ändå att det blev rätt bra med dessa nya enskrovsbåtar. Synd bara att de inte kan seglas med spinnaker.

Det går säkert, men man vill väl hellre segla flera gånger fortare än vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...