Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Struthatt

Linjär autopilot på en HR352

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
Står i begrepp att montera en Raymarine ST 5000 autopilot med linjär drivenhet på en Hallberg Rassy 352. 
Hade ju varit toppen om man kunde ha fäst drivenheten direkt på roderkvadranten, men den är ju

monterad i 90˚ vinkel på hjärtstocken på den här båttypen, så det går liksom inte. Måste alltså tillverka en arm som måste fästas

direkt på hjärtstocken som sen drivenheten kan fästas vid. 
 

Är det någon som har erfarenhet av montage av detta och om det finns något annat alternativ än det jag

kommit fram till på en HR 352. Men alla tips o trix emottages

med tacksamhet! 🙂

Redigerad av Struthatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Struthatt:

Hej! 
Står i begrepp att montera en Raymarine ST 5000 autopilot med linjär drivenhet på en Hallberg Rassy 352. 
Hade ju varit toppen om man kunde ha fäst drivenheten direkt på roderkvadranten, men den är ju

monterad i 90˚ vinkel på hjärtstocken på den här båttypen, så det går liksom inte. Måste alltså tillverka en arm som måste fästas

direkt på hjärtstocken som sen drivenheten kan fästas vid. 
 

Är det någon som har erfarenhet av montage av detta och om det finns något annat alternativ än det jag

kommit fram till på en HR 352. Men alla tips o trix emottages

med tacksamhet! 🙂

Det spelar väl ingen roll vilken vinkelavvikelse drivarmen sitter i förhållande till långskeppsriktningen. Det justeras när du konfigurerar systemet.

 

Jag har en linjär drivenhet (Garmin/Jefa) som sitter snett in mot långskeppsriktningen. När den inbyggda roderlägesgivaren (satt monterad i drivenheten) gick sönder för tredje gången på fyra år så gav installatören upp och jag fick en extern roderlägesgivare. Den är monterad i ca 90 avvikelse från drivenheten. Det har inte varit några problem med att konfigurera autopiloten med den nya placeringen av roderlägesgivaren.

 

Så vinklarna kan du bortse från. Kompassen (jag har en digital kompass i systemet som även den konfigureras automatiskt efter hur den hamnat i N/S-riktning) ställs in i rätt riktning och konfigureringen av autopiloten konfigureras för sig. Sen är det bara att tuta o köra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips! Jo, jag förstår att vinkeln inte har någon egentlig betydelse, men drivenheten

måste ju ändå monteras så att den kan jobba optimalt. Nu ser jag ju inte vad du har för båt, men det går inte riktigt på en HR352, det finns liksom ingen plats för att göra en infästning på kvadranten, vilket ju hade varit optimalt. Så det är anledningen till att jag nog ändå måste tillverka en separat arm och sätta på hjärtstocken. Om inte du eller nån annan har något annat förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Struthatt:

Hej och tack för tips! Jo, jag förstår att vinkeln inte har någon egentlig betydelse, men drivenheten

måste ju ändå monteras så att den kan jobba optimalt. Nu ser jag ju inte vad du har för båt, men det går inte riktigt på en HR352, det finns liksom ingen plats för att göra en infästning på kvadranten, vilket ju hade varit optimalt. Så det är anledningen till att jag nog ändå måste tillverka en separat arm och sätta på hjärtstocken. Om inte du eller nån annan har något annat förslag?

Jag monterade en Raymarine EV linjär förra året i en Najad. Det står explicit i monteringsanvisningarna att man inte skall montera den på den befintliga kvadranten utan man måste sätta en separat arm för det.

Jag vet inte hur det ser ut i din HR men jag gissar att det är ganska lik konstruktion med wirestyrning?

 

Nu satt det redan en arm på min roderaxel då jag bytte från en annan autopilot men jag minns att det gick att köpa färdiga armar, minns dock inte var men Edson har tillverkning. Sök på Tiller arm.

 

Exempel:

https://edsonmarine.com/products/sailboat-steering-wheels/steering-hardware/autopilot-tiller-arms/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...