Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lasing

Tips på genuakapell, rullfockskapell, strumpa?

Rekommendera Poster

Genuakapell-rullfockskapell-genuastrumpa...etc. Kärt barn har många namn. Eftersom flera rubriker förekommer på skydd för en genua har jag satt tre relevanta benämningar på skydd i rubriken. Då borde väl min fråga nå fler?

En ny genua för vår Beason 31 ligger i säcken och väntar på vårsol och sjösättning. Men vi valde bort UV-skydd och vill istället satsa på ett bra och lätthanterligt rullfockskapell. Här är vår erfarenhet lika med noll och efter idogt googlande utan att få ett givet svar vänder vi oss till er som kan ämnet bättre.

Har ni erfarenheter av tillverkare, i eller utanför landets gränser, och vill tipsa oss så är vi mer än tacksamma. Har ni synpunkter på andra frågor som berör vår kommande beställning så ser vi fram mot dessa. Alla tips mottages!

Bästa hälsningar då mer snö förväntas...

// Lasse i Uddevalla 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle genuan blivit lättare utan påsytt UV-skydd. 

 

Hade sen tidigare ett försegel kapell, som var välsliten. 

 

När man seglar ensam, så är det lite meck att få på det. Att ta av går ju lätt. 

 

Valde därför påsytt. Absolut inget jag ångrar. 

Bara att rulla ut, o rulla in. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få på strumpan när jag är själv så har jag knutit en gummicord från en knape till kläppen på dragkedjan. Då funkar det oftast bra att bara hissa strumpan, så knäpper den sig själv på vägen upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Jag tror de flesta kapell till en genuan på rulle är likvärdiga.

Ett jättelångt blixtlås.

Ett par linor som man drar åt kapellet med så att det inte fladdrar sönder i vinden.

 

Välj samma väv som till sprayhood och bomkapell så bleks de någorlunda lika.

 

Vi prutade in vårt kapell i segelpriset (nästan helt) så det var segelmakaren som levererade kapellet.

Kolla om ni kan få ett bra pris hos segelmakaren som levererade seglet, men det börjar redan bli lite brådis om ni vill ha kapellet till säsongen 2021.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man att fixa själv så är ett genua kapell något av det enklaste, i kapellväg, som man kan sy själv.

Jag sydde egna kapell när jag beställde nya segel för några år sedan, enklare än jag trodde faktiskt.

Det är, som sagt, bara ett långt blixtlås som ska dit.

Jag hade i och för sig gamla slitna kapell att ta konstruktionen i från, men det fungerade fint att sy ihop med min gamla Husqvarna maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...