Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Vakuumförpackare för mat och reservdelar - modellval?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Många vi diskuterat med inför längesegling har pratat sig varma om vakuumförpackare (förlänga matens hållbarhet och skydda reservdelar mot fukt/rost) och eftersom vi läser Råd och Rön tänkte vi idag att nu slår vi till. Enligt deras test (2016) skulle FoodSaver V2860 vara den bästa, hade flest poäng i deras rapport.

 

Idag var vi först hos Elgiganten men den var slut (de säljer den under ett annat produktnummer) och sedan åkte vi till NetOnNet och då insåg vi hur stor vakuumförpackaren var. Beslutsvånda övergick i att vi väntar lite 

 

Lite svårt att finna några båtbloggare som berättat vilken modell de valt och varför så jag tänkte här på MG kanske det finns några med erfarenhet.

Några tips?

På Foodsavers.se finns det en matris som visar funktioner för olika av deras modeller.
Gumman och jag grunnar på vad vi skulle kunna få glädje utöver vakuumförpackning i plastpåsar på vår kommande längesegling och samtidigt ta så lite plats som möjligt. image.png.84142194519165bdb1c1ab5682c6dbaa.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag är lite negativ, men jag är tveksam till metodens förträfflighet.

 

Förvara maten i en kyl eller frys, den som behöver kyl- eller frysförvaras.

Mat som inte kräver kyl eller frys håller inte längre i en sk. vakuumförpackning.

 

Lägg i lite silikagell i de förpackningar ev. rosrbenägna reservdelar förvaras i, kanske förstärkt med en plastpåse.

 

Min enda erfarenhet av långsegling inskränker sig till sträckan Panama - Tahiti, men inte hade vi något behov av vakuumförpackning av mat.

 

Om man har utrymmesbrist kan det finnas en finess med att vakuumförpacka kläder som man inte behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv en vakuumförpackare och Mackey skall få prova den antingen han vill eller inte :)
 

Jag köpte en billig OBH Nordica för många år sedan. Den har inga av de specialfunktioner som "Blött" och diverse slangar men svetsar och suger bra.

Mat som vakuumförpackas håller längre, även färska råvaror som mår bra av att komma bort från den fuktiga luften. Har man frys och rejält med energi (Generator) så klarar man sig såklart bra men min tanke är också som du, att ha reservdelar, reservtelefon/gps o s v i vakuumpåsar.

 

Tänk på att påsarna är ganska dyra och har en fast max-bredd.

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanterar älgkött o annan mat. 

 

Vacuumförpackaren spar mycket utrymme i frysarna. 

Mald kött plattas till efter vacuumsugning. 

Blir ingen frostbränna. 

 

Är inte så kul att suga luft ur vanliga påsar, även om det går att använda dammsugare. 

 

- Ypperligt om man vill fixa portioner att frysa ned på minimal plats. 

 

Portioner att ta med på dagsturer, i stället för att dra med burkar o matlådor. 

 

- Gör kompakta vöderskyddade överlevnadskit åt mig o mina närmaste. 

 

Innehåller:

Tändstål, tändsticksask, cigarettändare, näver, stickor av töre, tändblock m m. 

 

- Köper dessa speciella packpåsar via nätet, för ca

1 kr / st. Dyrt i fysiska butiker. 

 

Påsarna har ena insidan typ knottrig. Bildar kanaler för att kunna, suga ut luft. 

Och vid t ex köttfärs, så blir det bäst om man föser in köttet i botten på påsen. 

 

Avbryt vaccumsugning, och försegla så snart vätska närmar maskinen. 

Går inte att "svetsa" påsväggar som är blöta. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gaidin:

Har själv en vakuumförpackare och Mackey skall få prova den antingen han vill eller inte :)

Jag tror absolut att en vakuumförpackare är absolut bäst till allt. Det finns inget bättre sätt att förvara någonting på, men den kan hamna i Atlanten om vi har "otur"! :)

 

Det finns naturligtvis fördelar med att vakuumförpacka vissa saker, men om man tänker på reservdelar tex. så...

Om man lägger en "stålbit" i en vanlig stängd plastpåse så finns det begränsat med syre och fukt i den påsen så när delen rostat otroligt lite så är ingredienserna för rost förbrukade.

Lägger man dessutom i lite silikagel (kristallkattsand tex.) så blir man av med fukten.

 

Viss mat lämpar sig säkert för vakuumförpackning, jag har ingen koll, men viss mat gissar jag kan vara farlig att vakuumförpacka om man tänker fel. 

Sporer av clostridium botulinum kan finnas i fisk och kött och är ofarliga så länge de inte får rätt miljö att växa i. Rätt miljö för att bilda nervgiftet botulinumtoxin är:

  • Syrefattig miljö (vakuum tex.)
  • Högre temperatur än +4°C.
  • Inte surt, pH över 4,5 ungefär.
  • Inte salt, vet inte hur salt man måste ha det.

Mat som tillagats innehåller inga sporer av clostridium botulinum.

Om man tillagar mat som innehåller botulinumtoxin i minst 10 minuter och över 80°C förstörs giftet.

 

Som vanligt gäller det väl att veta vad man gör...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Livet kan vara underbart, hela tiden nya spännande saker att lära sig och jag blir lite impad över kunskaperna på MG, täcker även andra ting än båtar😉

 

Efter jag började kolla det här med vakuumförpackare som vi alla kan gissa oss till vad en sådan apparat gör men allting går att göra mer eller mindre avancerat.

 

På tuben fann jag en kock som pratade om "sous vide" vilket verkar gå ut på att vid relativ låg temperatur bereda mat som sedan kan kylas/frysas och senare snabbt tillagas för att få en vacker yta.
Tror Mackey beskriver det i inlägget ovan.
I testrapporten, Råd & Rön, tar de upp matlagningsrisker
Clostridium botulinum och listeria mono­cyto­genes är bakterier som kan leva och föröka sig i vakuumförpackad mat. De är dock ovanliga, och listeria försvinner vid upphettning.

 

Det verkar ha skett en del produktutveckling efter tiden då Råd & Rön gjorde sin test hösten 2016 av 10 modeller.

 

Har idag chattat med några klubbkompisar som seglat ett varv runt klotet och de tycker att vakuumförpackning är superbra, tex. för att stänga ute fukt i varmare klimat och någon förberedde mat inför atlantöverfart.
Vet att matlagning i stora böljor är jobbigt (gumman blir inte sjösjuk), alltid en risk att bränna sig och dessutom är det smart att steka/grilla innan överfart mtp stekoset, värma inför middagen går snabbt.

Blir inköp av en vakuumförpackare, nu blir nästa steg att välja en modell, inte lätt att välja då det finns så många olika funktioner beroende på "ambitionerna":

  • stöd för "sous vide"
  • stöd för marinering
  • sugslang/munstycke för ziplock-påsar & vakuumlådor, 
    tilltalar en sneseglare med ett småländsk mindset och kanske Greta (återanvändning)
  • maxbredd på vakuumpåsar

En ny värsting modell heter V3190 får jämföra den med enklare modeller.

 

Tack för era tips

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mackey:

Som vanligt gäller det väl att veta vad man gör...

Generellt tror jag man ska ha en gnutta otur också för att lyckas förgifta sig själv med ett dödligt nervgift, men det är ju dumt att testa och särskilt mitt på en ocean.

 

Tillägg:

Kollade upp mina tankar, och det var ju väldigt ovanligt Mad botulism i Sverige, https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/botulism/?t=county&base=domestic

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För längesegling så går mina tankar likt Mackey på att ha kyl/frys för normalt behov.  Kompletterat med frystorkad (nödproviant) för ett par veckor. Vissa märken har 25 års hållbarhet. Så bara att stuva undan och förhoppningsvis glömma bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev skippeer:

På tuben fann jag en kock som pratade om "sous vide" vilket verkar gå ut på att vid relativ låg temperatur bereda mat som sedan kan kylas/frysas och senare snabbt tillagas för att få en vacker yta.
 

Souse Vide kräver ju lång tillagningstid med exakt temperatur på vattnet. Jag tror det är svårt att göra med gasolspis. Jag gör SV ganska ofta hemma men då har jag en stav jag sänker ner i vatten, däremot brukar jag faktiskt inte använda vakuumpackaren till det, jag kör med vanliga fryspåsar.

 

Tryckkokare i båten kommer jag dock ha. Smidigt att kunna göra ett långkok på en halvtimme och kunna konservera i glasburk själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske ta med kaminen på sjön? 

Har ju bakugn. 

 

Blir köttfärslimpa i dag, med en bädd av alspån inunder, och strypt drag. 

 

Och, jag kommer att vacuumpackat, för att bevara aromen, tills middagen ska serveras. 

IMG_20210310_071211.jpg

 

 

IMG_20210310_082723.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har man plats för kamin och ved är det ett seriöst förslag förstår jag, har dock inte läst om någon långseglare med vedkamin😀

 

I chattarna med de som seglat på värmen var 90 % positiva till vakuumförpackare så det blir köp för min del, bra info om att gasspis inte är optimalt för SV matlagning.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev skippeer:

Har man plats för kamin och ved är det ett seriöst förslag förstår jag, har dock inte läst om någon långseglare med vedkamin😀

 

Uma har vedkamin, de eldar med pelletsblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:
23 timmar sedan skrev skippeer:

Har man plats för kamin och ved är det ett seriöst förslag förstår jag, har dock inte läst om någon långseglare med vedkamin😀

Uma har vedkamin, de eldar med pelletsblock.

Det finns flera som har kamin ombord i rätt vanliga segelbåtar, men de seglar inte den, som jag tror, vanligaste rutten längs ekvatorn. :)

 

Det är säkert mäktigt att segla långt norr- eller söderut, man många hoppar över det.

Gissa varför.

high-latitude-sailing-ice-build-up.jpg.29856a9d42fc2c9fd21410a89ac80624.jpg

Från https://www.yachtingworld.com/practical-cruising/high-latitude-sailing-120902

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är nog inte så många som har en Tulikivi täljstenskamin med bakugn ombord :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det mysigt med braskamin en ruggig dag men det funkar inte på vår båt.

 

Vi planerar att segla till varmare vatten och är nöjda med en vanlig gasolspis för matlagning. Skulle suget efter vedugnsbakad mat bli stort får vi leta upp en restaurang.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev skippeer:

Vi planerar att segla till varmare vatten och är nöjda med en vanlig gasolspis för matlagning. Skulle suget efter vedugnsbakad mat bli stort får vi leta upp en restaurang.

Ingen är nöjd med en gasolspis när det är 32°C i ruffen innan man börjar laga mat! ;)

Dessutom är det ibland krångligt och förenat med långa taxiresor att köpa gasol. :(

 

Med det sagt så är gasol ändå vanligt.

Sämre är dieseluppvärmda hällar som ger mera värme i ruffen (och mindre till maten).

Bättre är elspis med induktionshäll om man har den möjligheten.

 

Tillägg: Nu kom jag långt ifrån vakuumförpackning.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aldrig fel att diskutera brett;)

I Grekland var det lätt att byta gasoltuberna, av någon anledning var det svårare i Kroatien.

Vi har köpt en Magma grill just med tanke på att reducera stekoset och värmen nere i båten. 

Ett roligt minne vi har är när en kompis står och steker pannkakor till lunchen nere i båten, han rinner bort i den Grekiska värmen så ett bad kändes extra rätt innan lunchen.

 

KISS bör gälla allt ombord vid längesegling för under 3 års segling lär verktygslådan behövas titt som tätt och reservdelar kan vara svårt/dyrt att få tag (bla pga mindre kundfokuserade tullare på en del öar).

Svårt att leva upp till KISS när man gillar att ”investera” i teknik.😇

 

Dieselspis låter smart, ett bränsle för motor och spis men....när den nyinköpta dieselspisen krånglar tex när en längeseglare var runt ABC öarna fixade en lokal reperatör felet första gången, andra gången ville tillverkaren få åtgärda spisen på fabriken i Finland. Seglaren kastade ut den dyra dieselspisen och köpte lokalt en gasolspis.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns flera som har kamin ombord i rätt vanliga segelbåtar, men de seglar inte den, som jag tror, vanligaste rutten längs ekvatorn. :)

 

När jag letade båt för långsegling såg jag en annons om en segelbåt i Karibien, med bastu i förpiken... 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Gaidin:

När jag letade båt för långsegling såg jag en annons om en segelbåt i Karibien, med bastu i förpiken... 😎

Finskflaggad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nästan våga satsa en öl på att det var en Swan-båt.

Var på scout Jamboree i Lillehammer för många år sedan bla scouter från Finland och nog fixade  de till en primitiv bastu. Tror det var typ kåta (3 fot med pressenning runt) och sedan värmde man stenar utanför, bar in stenarna och hällde sedan vatten på.
På samma läger fanns det öl-automater inne på ledarcampen som jag tillhörde efter "krav" från DK ledarscouter, tror det var lättöl det finns ju gränser när man är i Norge🤭

 

appropå vakuumförpackare var detta en liten utvikning...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

appropå vakuumförpackare var detta en liten utvikning...

Absolut!

Vakuumförpacka öl är troligen ingen angenäm smakupplevelse, särskilt inte om det är lättöl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma Monty Python vibbar när jag såg Budweiser, vätskan kanske passar bra om man har C19 defekter på smak och lukt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag känner mig väldigt tveksam till gasol, så känns elspis (och vattenkokare) mer attraktivt. Min tanke är att ett elverk kunde täcka upp för det som sol och vind inte klarar av (kanske även eldrift till proppellern?).

 

Tror mer på frystorkad mat (låg vikt), som komplement till kyl/frys (kall öl), konserver och torrvaror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

90% av de jag chattat med var positiva till vakuumförpackare och de har seglat jorden runt/flera säsonger i Medelhavet. Några hade inte någon med sig från start men insett behovet under resan.

Inte bara "färskvaror" utan allt ifrån kryddor, böcker, ja allt som inte mår bra av den fuktiga varma luften har de vakuumpackat. 

Inga problem att införskaffa under resan om man är tveksam och som vanligt varje kapten väljer utrustning om inte amiralen ombord säger något annat😉

 

När vi för några år sedan letade efter längeseglingsbåt reste vi till Lanzarote över en långhelg för att kika på en 38 fotare, den hade Panda elverk, elspis och diskmaskin men ingen tvättmaskin. Lite udda men fick känslan att båten användes lite som utflyktsbåt, övernattning 1-2 dagar och sedan tillbaka till marinan. 

Blev inget köp framförallt pga det slitna teakdäcket.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev skippeer:

Aldrig fel att diskutera brett;)

I Grekland var det lätt att byta gasoltuberna, av någon anledning var det svårare i Kroatien.

- - -

Ofta brukar det gå att fylla gasol på medhavd flaska. En adaptersats sparar nog nog mycket frustration över att få olika länders standard att passa ihop.

bild.thumb.png.b603f7d7fe426cbbcd6aa193149da17c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Lintott:

Ofta brukar det gå att fylla gasol på medhavd flaska. En adaptersats sparar nog nog mycket frustration över att få olika länders standard att passa ihop.

 

Krävs ingen adaptersats då vi har "rätt" campingaz flaskor dvs lokala 3 kg flaskor för länder söder om Smygehuk. Idag har vi 2 x 3kg och vi tänker inte segla till Antarktis eller andra kalla platser (som kan begränsa gaspunkten).
Problemet i Kroatien var att finna butik som sålde gasol, i Grekland fanns det nästan överallt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

En elspis är absolut realistiskt!

Även om man inte ogillar gasol så är det skönt att slippa jaga gasol och det är skönt att slippa värmen vid matlagning.

Tack Mackey suverän genomgång, något som jag har grubblat över är energi innehåll. Gasol har 12,8 kwh per kg, så en 5kg flaska har ett energiinnehåll av 64 kwh. Diesel har 9,77 kwh per liter. Så ca. 6,5L diesel motsvarar 5kg gasol. Som du själv är inne på varför konka runt på en 12kg tung gasolflaska (fylld), när man bara behöver fylla på 6,5l extra när man tankar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-12 vid 14:25 skrev Mackey:

En elspis är absolut realistiskt!

Normal elförbrukning i en liten lägenhet med elspis, kyl och frys är 2 500 kWh/år eller 0,7 kWh/dygn.

Jag tror inte att elspis måste vara orealistiskt, jag tänkte också prova i sommar. Men 2500kWh/år blir 7kWh/dygn, inte 0,7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...