Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heliac

Fråga om mastgrejer

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en fiskebåt från 1951. Den har två master. Jag köpte båten ur ett dödsbo och den som sålde den visste inget om den. Masterna var nerplockade. På den stora masten finns ett "tvärstag" uppe i toppen. Vad är detta till för? Det ser ut på foton som att det går linor ner längst masten från detta tvärstag, eventuellt sitter det små block där oxå. Jag tänker initialt inte hissa seglen men vill ändå montera tillbaka allt som skall vara där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Heliac:

Har nyligen köpt en fiskebåt från 1951. Den har två master. Jag köpte båten ur ett dödsbo och den som sålde den visste inget om den. Masterna var nerplockade. På den stora masten finns ett "tvärstag" uppe i toppen. Vad är detta till för? Det ser ut på foton som att det går linor ner längst masten från detta tvärstag, eventuellt sitter det små block där oxå. Jag tänker initialt inte hissa seglen men vill ändå montera tillbaka allt som skall vara där.

Svårt att se det abstrakt framför sig, kan du lägga in bilden här?

Men gissningsvis kan det ju vara linor till dörjstänger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild..den enda jag har där det syns någorlunda.

nova.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Heliac:

Här är en bild..den enda jag har där det syns någorlunda.

 

Det syns ju bra.

Jag båller fast vid min gissning, men det kan ju lika gärna vara avsett för att hissa vimpel, dagersignal eller vad som helst.

Jag bildgooglade litet och då kan man se att verksamma fiskebåtar har trådar till en gränsvågsantenn(?) spänd i liknade beslag mellan masterna.

Det ser ut som om det är någon antenntråd mellan dina master också.

 

Hursomhelst ser det ut att vara en väldigt trevlig båt! Den har bohuslänska former.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har oxå googlat och sett detta tvärstag på andra fiskebåtar.

 

Gillar verkligen båten och har letat länge efter nåt sånt här. Den är strax under 10 meter men ser ut som dom större fiskebåtarna i skrovet. Jag försöker i en annan tråd att leta rätt på ursprungsnamnet. Den är byggd i Råå och har ju varit fiskebåt i från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga..det är fyra rostfria vajrar som löper ner från masten. Två sitter med shacklar i ett beslag där uppe, men två har bara en linka med klämma och är trädda över masten. Detta nöter ju i masten..ska det verkligen vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt saker på  att det är till för att hissa dagersignaler, och lanternor (på natten)
Bif bild på Dagersignal för Fiskefartyg. skall hissa när fartyget fiskar.

Skärmbild 2021-03-10 130957.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-10 vid 13:11 skrev Mani-32_Hilda:

Jag är rätt saker på  att det är till för att hissa dagersignaler, och lanternor (på natten)
Bif bild på Dagersignal för Fiskefartyg. skall hissa när fartyget fiskar.

Skärmbild 2021-03-10 130957.jpg

Ja det låter troligt. Konstruktionen är ganska klen så några "tyngre" jobb kan det inte ha varit till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...