Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eriksson1313

Linolje Fernissa eller Polyuretanfernissa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vad ska man använda för 1-komp klarlack på inredningsdetaljer? Typ bord och skåp och luckor. Linolje Fernissa eller Polyuretanfernissa.

Vill inte ha 2-komp.

Vad är för och nackdelar med dom två olika typer av lacker?

 

Epifanes (linolje baserad) och Internationals Compass ( Polyuretan baserad ) är dom jag undrar över.

 

Som det är nu lutar det åt compassen eftersom en Polyuretanfernissa torkar snabbare. Man kan tydligen lacka 2 varv per dag. 

 

Redigerad av eriksson1313

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lacka inredning med PU-fernissa. Det går fortare, och jag kan avsluta med att lacka de två sista lagren med sidenmatt lack, tycker inte det är snyggt med blank lack på inredninen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade oxå tänk avsluta med sidenmatt.

Hur är med kulör skillnader mellan dom två olika lackerna. 

Har en några mahogny lister (vet inte vilken lack har används) som har blivit nästan gul och tappat all sin röda kulör. Vad för lack kan motverka sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All lack, och ingen lack så att säga.
Mahogny gulnar av solen, lacken fördröjer detta, UV-skyddet i all lack avtar med tiden. Det man brukar göra är att betsa mahognyn med mahognybets innan lackning, och på så vis lura ögat. 
 

Om du skall avsluta med matt lack, blanda inte lacktyper, välj en som finns både som blank och matt helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Internationals Schooner i 6-10 lager och ovanpå det 1-3 lager International Goldspar Satin. Funkar bra ihop och Scooner tycker jag har bra UV-skydd. 
Goldspar Satin är lite svårstruken då den torkar ganska fort men på ytor där man kan ta allt ”i ordning” funkar det bra.
(Svårare är det med lister och annat som man inte kan ta ena sidan först och andra sidan sen men man lär sig. Kanske är alla sidenmatta lacker likadana? En lack som torkar fort har fördelen att det är lättare att undvika rinningar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...