Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
thundergod

Ja men det står water.. hur många har tankat fel på riktigt?

Rekommendera Poster

Såg SOS nyligen och kom att tänka på scenen när de tankar diesel i vattentanken.. hur vanligt är det att folk gör fel på riktigt? Kan tänka mig att det blir ganska dyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev thundergod:

Såg SOS nyligen och kom att tänka på scenen när de tankar diesel i vattentanken.. hur vanligt är det att folk gör fel på riktigt? Kan tänka mig att det blir ganska dyrt?

Tja, det händer säkert. Tyvärr är hålen för diesel och färskvatten precis intill varandra, och med identiska lock (dock olika färgaccenter) på vår båt (från ca 1983-1984). En helt makalöst idiotisk lösning. Bara lite spill vid tankning skulle kunna göra att det läcker ner i fel tank med lite otur.
Eftersom vi skaffade den i september och enbart "seglat" hem den, så har vi hittills bara fyllt på diesel.

 

På kompisens Beason 31:a, från 1976, sitter diesel midskepps åt styrbord, vatten i fören åt styrbord och sugtömningshålet i fören åt babord. Föredömligt god separation.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bryggranne hyrde segelbåt i Kroatien, en liten fågel kvittrade att de spenderat en dag extra i hamn med att tömma dieseltanken från dricksvatten.

Nu talar vi om seglare som gjort båtkarriär...dvs medelålders s.k. vana seglare (vana vid hur locken sitter på sin egen båt).

 

Lätt att göra fel på hyrd båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min svåger samägde en motorbåt med sin affärspartner. Affärspartnern fyllde diesel i vattentanken och den tanken var förstörd för evigt. Det blev dunkvatten resten av tiden de hade båten. Min kompis fyllde vatten i dieseltanken men upptäckte det turligt nog i tid. Men lite extraarbete blev det första semesterdagen. Så jag misstänker att det sker en hel del feltankningar, precis som i bilvärlden med diesel och bensin. Det sker även i båtvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt jobb finns de som blandar diesel med bensin, ganska obra om man frågar mig. 64000 liter var det nu senast när nån gjorde bort sig. Det blir rätt dyrt kan jag meddela.

2A94A908-3C5D-45F2-839F-BCAAA3D9D6B9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev pseudonym:

På mitt jobb finns de som blandar diesel med bensin, ganska obra om man frågar mig. 64000 liter var det nu senast när nån gjorde bort sig. Det blir rätt dyrt kan jag meddela.

 

Går det att rädda dessa 6400 liter, går det att separera diesel och bensin?

 

Jag har aldrig tankat fel själv, i båten.

Men har sett några som gjort det. En gång var det en Ancas Queen, där man fyllde bensin ned på kölsvinet i kölskarpen. Det fanns en däcksgenomföing extra som var märkt ”fuel” som inte var ansluten någonstans. Jag vet inte hur mycket bensin det var, men räddningstjänsten fick iallafall bogsera bort båten och sanera.


På Hönö Klåva för några år sedan fyllde en besättning septiktanken med vatten ur slangen vid den kombinerade tanknings och sugtömningsbryggan. Jag vet inte om det var medvetet eller om dom trodde att man fyllde dricksvatten, det kunde ju varit bränsle..

 

Däremot har jag glömt att skruva på locken såväl till vattentank som dieseltank båda gångerna på förra båten, en Nimbus 2700. Det var vid olika tillfällen. Inget hände. Hade tankat diesel i Lysekil och det regnade sedan kraftigt på väg norrut och över Brofjorden gungade det en del med minst en överspolning. Locket satt kvar i säkerhetskedjan, vattenavskiljaren kollades sedan varje dag med tömning, men jag hade väl tur, det var bara minimalt med vatten i glaskoppen.

 

Samma sak med påfyllningen till vattentanken, i samma båt, men på den båten är däcket, gångborden helt släta, med spygatt alldeles intill båda påfyllningarna, så det vattnet som på den båtan spolas upp på fördäcket försvinner akterut väldigt snabbt, så det är nog inte så mycket som hinner rinna ned i den lätt upphöjda däcksgenomföringen.

 

I PB kunde man för några år sedan läsa om bränsletjuvar som antingen var färgblinda eller okunniga då det hade sugit med munnen ur en tank  med ett svart lock...

 

Nuvarande båt har två röda lock akterut, två blåa på bb-sidan och ett svart på sb-sidan.

Ännu har det inte blivit fel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut för oss.

 

image.png.b0c68ba0ea7e3d832d9417dd87be98b0.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"I PB kunde man för några år sedan läsa om bränsletjuvar som antingen var färgblinda eller okunniga då det hade sugit med munnen ur en tank  med ett svart lock..." 

 

Nåt liknande hände för ett äldre par som låg i en husbil. 

På natten hörde de folk på utsidan, o diverse olika ljud. 

Trodde nån snodde extraljuset. 

Vågade inte gå ut, eller röja att de var inne i husbilen. 

 

Dagen efter gick de ut o kollade.

 

En slang hängde från 

septiktankens sugtömning. Och flera spyor på backen. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

"I PB kunde man för några år sedan läsa om bränsletjuvar som antingen var färgblinda eller okunniga då det hade sugit med munnen ur en tank  med ett svart lock..." 

 

Nåt liknande hände för ett äldre par som låg i en husbil. 

På natten hörde de folk på utsidan, o diverse olika ljud. 

Trodde nån snodde extraljuset. 

Vågade inte gå ut, eller röja att de var inne i husbilen. 

 

Dagen efter gick de ut o kollade.

 

En slang hängde från 

septiktankens sugtömning. Och flera spyor på backen. 

 

Somliga straffar Gud genast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Så här ser det ut för oss.

 

image.png.b0c68ba0ea7e3d832d9417dd87be98b0.png

Som gjort för förväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

På mitt jobb finns de som blandar diesel med bensin, ganska obra om man frågar mig. 64000 liter var det nu senast när nån gjorde bort sig. Det blir rätt dyrt kan jag meddela.

2A94A908-3C5D-45F2-839F-BCAAA3D9D6B9.jpeg

Bör fungera som bränsle i fotogenmotorer!

Sälj billigt åt folk som kör med sådana så blir alla nöjda och förlusten minimeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen seglade från baksidan till Gbg med nyinköpt beg. Vega.

I Ystad glömde han att sätt på locket vid tankningen, överspolande sjö fyllde tanken med "svårantändligt" sjövatten.

Givetvis så startade inte motorn när han skull ta natthamn i Arild.

Fick segla in i hamnen i styv kuling.

Han tog bussen hem, nästa dag drog vi ner, jag med en utombordartank med bensin.

Sågade av bränsleröret och anslöt min tank.

Med "friskt" bränsle, ut ur hamnen och kursen norr ut mot Blöteborg.

Vi skulle ta natthamn  i Glommen.

Jag var "navigatör"

Du skall ha fyren på babordsidan var mitt "komando".

När vi närmade oss land ser vi sten o brytningar.

Hur f..n styr du! Fyren på babordsidan sa ja ju.

Men han styrde på Morups Tånge, inte Glommens hamnfyr.

Att inte folk kan förstå vad jag tänker !!

Allt gick bra. Men det kunde ha slutat med en Vega mindre på kusten. 

Vegans motor skrotades och elmotor skall installeras, men det är en annan historia.

https://www.falkenberg.se/upptack/naturen/naturreservat/morups-tange.html#:~:text= Morups Tånge 1 Välkommen. Kringliga småvägar,På 30-talet moderniserades den med elektricitet. More

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt lyckats avhålla mig från feltankningar hittills i livet.

 

En lumparkompis skulle tanka en VW buss och valde då givetvis WW fotogen.

Det blev inte sådär jättepopulärt hos vårt motorbefäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Att inte folk kan förstå vad jag tänker !!

Ja det är ju klart jobbigt.

Men du får väl anmäla dina vänner till telepatikursen, det är för övrigt en distansutbildning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har faktiskt lyckats avhålla mig från feltankningar hittills i livet.

 

En lumparkompis skulle tanka en VW buss och valde då givetvis WW fotogen.

Det blev inte sådär jättepopulärt hos vårt motorbefäl.

Bra iallfall att han inte fyllde på glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Går det att rädda dessa 6400 liter, går det att separera diesel och bensin?

 

Jag har aldrig tankat fel själv, i båten.

Men har sett några som gjort det. En gång var det en Ancas Queen, där man fyllde bensin ned på kölsvinet i kölskarpen. Det fanns en däcksgenomföing extra som var märkt ”fuel” som inte var ansluten någonstans. Jag vet inte hur mycket bensin det var, men räddningstjänsten fick iallafall bogsera bort båten och sanera.


På Hönö Klåva för några år sedan fyllde en besättning septiktanken med vatten ur slangen vid den kombinerade tanknings och sugtömningsbryggan. Jag vet inte om det var medvetet eller om dom trodde att man fyllde dricksvatten, det kunde ju varit bränsle..

 

Däremot har jag glömt att skruva på locken såväl till vattentank som dieseltank båda gångerna på förra båten, en Nimbus 2700. Det var vid olika tillfällen. Inget hände. Hade tankat diesel i Lysekil och det regnade sedan kraftigt på väg norrut och över Brofjorden gungade det en del med minst en överspolning. Locket satt kvar i säkerhetskedjan, vattenavskiljaren kollades sedan varje dag med tömning, men jag hade väl tur, det var bara minimalt med vatten i glaskoppen.

 

Samma sak med påfyllningen till vattentanken, i samma båt, men på den båten är däcket, gångborden helt släta, med spygatt alldeles intill båda påfyllningarna, så det vattnet som på den båtan spolas upp på fördäcket försvinner akterut väldigt snabbt, så det är nog inte så mycket som hinner rinna ned i den lätt upphöjda däcksgenomföringen.

 

I PB kunde man för några år sedan läsa om bränsletjuvar som antingen var färgblinda eller okunniga då det hade sugit med munnen ur en tank  med ett svart lock...

 

Nuvarande båt har två röda lock akterut, två blåa på bb-sidan och ett svart på sb-sidan.

Ännu har det inte blivit fel.

Du missade en nolla, det ska vara 64000, alltså 64 m3. Och föraren gjorde misstaget att koppla fel slangar till markanslutningen (kasunen). Bägge produkterna, bensin och diesel fick fel påfyllt så det blev skrot av alltihop. Man får suga upp från tankarna och köra till destruktion (förbränning). Tidigare hade man olika kopplingar så detta inte skulle kunna ske men Circle K har numera valt att ha likadana på alla anslutningarna så det gäller att vara uppmärksam vid lossning. Mitt ekipage har kapacitet för 65 m3 men då överstiger jag viktgränsen 64 ton så med 57 m3 så håller jag mig lagligt.

6888BB32-9013-46AA-A603-2369A7BB0185.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur upptäcktes det, var det nån stackars bilägare som tyckte att bilen gick lite konstigt.

Hur gör man när man destruerar så stora mängder görs det i nåt värmeverk eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skoter:

Hur upptäcktes det, var det nån stackars bilägare som tyckte att bilen gick lite konstigt.

Hur gör man när man destruerar så stora mängder görs det i nåt värmeverk eller liknande.

Det är olika från gång till annan. Men detta händer kanske inte så ofta. Oftare händer det att bilar stannar efter tankning och då kan det istället vara vatten i tankarna på macken som ställer till det. Otäta olje/vattenavskiljare som då läcker vatten ner genom dagvattenbrunnar mellan pumparna. Den första att skylla på är då leverantören/tankbilen, men vid närmare kontroll så kan det vara tekniker som har slarvat med att täta luckorna efter sig. Destruktion kan göras på flera sätt, antingen genom förbränning men då får procentsatsen bensin inte vara för hög. Annars så brukar man sloppa i en viss procent av allt returnerat bränsle som går tillbaka till depåerna och sedan blandas i de olika produkterna igen. Alltså kan du få nån procent diesel eller bensin i vad du tror är rent bränsle du köpte på macken. Du märker ingen skillnad och motorn går lika bra på en liten skvätt bensin i en dieselbil som tvärtom, det är bara nån procent inblandning som ändå inte märks. (Text till bild, det är trångt ibland på vissa mackar).

FFD22278-7EBD-4590-A765-1A0C3920BE7F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev pseudonym:

(Text till bild, det är trångt ibland på vissa mackar).

FFD22278-7EBD-4590-A765-1A0C3920BE7F.jpeg

Det där får Lilla Jungfruhålet att se ut som en fyrfilig motorväg.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 25 år sedan råkade vi några unga seglarkompisar tanka vatten i dieseltanken på kompisens pappas båt, som vi lånat och seglat till Trosa där pappan skulle ta över och segla vidare. Han fick ägna sin första dag på semestern med att montera ur dieseltanken, fixa den och sätta tillbaka den. Men sedan funkade allt igen. Det var i ivern att lämna över den i toppskick som det gick lite fel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...