Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacoby

Köpråd: Bella 640 DC (ny) eller Yamarin 65 DC (2014)?

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på forumet och vi ska köpa vår första båt. Vi är 4 pers i familjen, två vuxna och två barn på 3 och 6 år. Vi är helt inställda på en DC och vi tror att en på dryga 6m räcker fint för oss om den är välplanerad. Vi ser gärna att vi kan ha med oss två vuxna + två barn till, då blir vi 8 i båten och vi förstår att en DC på 6,3m är i minsta laget men vi hoppas och tror att det går bra med såna resor då och då om det är lugnt på vattnet och vi inte ska några längre sträckor.
Vi ska åka i Stockholms skärgård och nu har vi landat i två val, antingen en helt ny båt modell "prisvärd" eller en begagnad lite finare från 2014-2016.

Vi tittar på Bella 640 DC från FlipperMarin: https://www.flippermarin.se/produkt/bella-640-dc/
Fördelar som vi ser det är att vi får en fabriksny båt som är välplanerad med smarta lösningar. Motor på 150 hk, bra utrymmen och alla tillbehör vi behöver. Bara åka. Vi får den med "all inclusive plus" för 519k.

 

Sen tittar vi på en Yamarin 65 DC med 150 hk från 2014 i fint skick. I regel är det full teak på dessa (alltid?) och i många fall kylskåp samt dubbla batterier.
I dessa tider går dessa ganska dyrt för ca 410-470k.

Om vi tar en typisk Yamarin 65 DC från 2014 med 150 hk och 350 timmar på mätaren och jämför med Bellan så får vi fram följande lista:

- 7 år äldre

- 350 timmar på motorn
+ 80k billigare
+ finare märke (bättre andrahandsvärde? bättre detaljer, vad i så fall?)

+ teak
+ dubbla batterier
+ kylskåp

 

Bellan är 25cm längre men 13 cm smalare och väger 1000 kg (yamarinen väger 1170 kg). Det känns som att båda är snarlika och jag tror båda går bra i sjön. Jag gissar att extrabatteri ohc kylskåp går att lösa för 15k om man hittar nåt begagnat och pular lite själv. Då är skillnaden 95k för finare märke, teak och 7 år på nacken.

 

Är Yamarinens kvalitet värd det, jag tycker det känns dyrt att skillnaden "bara" är 80-90k på 7 år? Kylskåp är ju trevligt men vi klarar oss nog på den kylbox som följer med Bellan. Teak är trevligt men inget större mervärde om det inte är betydligt trevligare att gå på en varm sommardag, det vet vi inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att det skiljer sju år mellan båtarna är det för lite prisskillnad med 80000 kr. Med nytt får du en modernare båt och därmed lättare att sälja nästa gång. Jag har haft en Yamarin 6420 med teak, invändigt är det ok med teak.

Skönt att gå på, men utvändigt helt bortkastad då det kräver ett rejält underhåll.

 

När det är nytt är det snyggt att se på, men gammalt bara problematiskt.

Kylskåp klarar du dig utan, när det gäller dagsutflykter.

Enda abert med Bellan är väl att de levereras med Mercury, där hade det varit trevligare med något Japanskt. Men motorval är nog en smaksak för den som

skall bruka båten.

Jag har även ägt en Bella 620 det var ingen nämnvärd skillnad i kvalitet mot Yamarinen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte beg. flipper 640 dc vara ett alternativ ? Den är lik bellan men har ett skrov med mer V form och går bättre i sjön än Bellan.

 

samma sak kan väl sägas om yamarin, högre kvalite och bättre skrov.

 

men det är klart, en ny båt har ju många fördelar så förstår att valet inte är helt lätt.

 

Ni har inte funderat på en BR? Skall ni inte sova i båten (vilket kommer bli väl trångt med 4 pers i dessa modeller) så får ni ju mer yta att nyttja med en br. Dessutom slipper ni vingla på ett halt fördäck när ni skall i och ut båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Jorgen01 said:

Enda abert med Bellan är väl att de levereras med Mercury, där hade det varit trevligare med något Japanskt. Men motorval är nog en smaksak för den som

skall bruka båten.

Tack för feedback. Jag kan inget om motorer men jag har läst och förstått att just denna serie av Mercury har rejält kraftigare växelhus som gynnar Bellan.

 

1 hour ago, johan_sjobjorn said:

Kan inte beg. flipper 640 dc vara ett alternativ ? Den är lik bellan men har ett skrov med mer V form och går bättre i sjön än Bellan.

 

samma sak kan väl sägas om yamarin, högre kvalite och bättre skrov.

 

men det är klart, en ny båt har ju många fördelar så förstår att valet inte är helt lätt.

 

Ni har inte funderat på en BR? Skall ni inte sova i båten (vilket kommer bli väl trångt med 4 pers i dessa modeller) så får ni ju mer yta att nyttja med en br. Dessutom slipper ni vingla på ett halt fördäck när ni skall i och ut båten.

Jo, Flipper 640 DC från 2014+ är jättefina båtar och jag gillar den modellen. Håller med om att den påminner om Bellan i modernare layout. Problemet är väl att de också går för nästan lika mycket som Yamarinen. Kom upp en på Blocket i helgen men som försvann (gissar att den såldes) men det var nånstans på västkusten så det var lite långt bort att kika på den. Den gick för 430k om jag minns rätt. Visserligen teak och kylskåp men ändå bara 80k billigare än en fabriksny Bella så  jämförelsen med Yamarinen stämmer även för Flipper 640 DC. Visst, hade jag fått den för 380k eller så hade det varit en bra grej men begagnatmarknaden är glödhet så jag får nog räkna med 430k för en fin Flipper 640 DC från 2014 och då får jag nog räkna med lite underhåll inom 5 år, underhåll jag slipper på en Bella. Andrahandsvärdet står sig nog bättre också så det är oklart om diffen på ca 80k är tillräckligt stor.

 

Gällande V-formade skrovet är jag nyfiken. Jag har läst recensioner och Bella 640 DC har fått mycket goda sjöegenskaper men det kanske ändå inte blir lika bra som t ex en Flipper 640 DC från 2014? Jag förstår att skrovet är lite tidlöst och kanske att Bellan är så ny att den inte hunnit få ordentliga recensioner ännu men jag tolkar dig som att det är något konkret sämre med Bellans skrov som gör att den aldrig kan mäta sig med en Flipper 640 DC, menar du så? För det är såklart en viktig del för oss. Vi vill att båten går tryggt i sjön, inte minst med tanke på att vi har två barn med.

 

Gällande BR - jodå, det har vi funderat på. Att kunna skicka ner barn (eller vuxna) under tak en solig dag är något vi värderar. På en BR blir det bara kapellet som skyddar mot sol och vi tror att ruffen på en DC är värd mycket även om vi inte sover i den. Sen att kunna sova i den känner vi också är ett stort plus även om det nog inte nyttjas så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två fina båtar, nytt är ju förstås alltid nytt vilket gör det lite svårt att jämföra... men Yamarin har väldigt hög kvalitet och en välskött 65 DC från 2014 är ett bra val. Gillar deras u-soffa. Men ska ni ofta vara 8 pers i båten hade jag istället tittat på en Yamarin 68 DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de begagnatpriser som är nu så talar det absolut för ny båt.

Men som Freez skriver, båtar i denna storleksklass och 8 personer kanske inte är en bra kombo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

28 minutes ago, Freez said:

Två fina båtar, nytt är ju förstås alltid nytt vilket gör det lite svårt att jämföra... men Yamarin har väldigt hög kvalitet och en välskött 65 DC från 2014 är ett bra val. Gillar deras u-soffa. Men ska ni ofta vara 8 pers i båten hade jag istället tittat på en Yamarin 68 DC.

 

24 minutes ago, Kane said:

Med de begagnatpriser som är nu så talar det absolut för ny båt.

Men som Freez skriver, båtar i denna storleksklass och 8 personer kanske inte är en bra kombo. 

 

Tack. Jag förstår att 8 pers i en 6,5m båt på runt 1000 kg inte är någon succé. Men vi pratar 4 vuxna och 4 barn vilket (viktmässigt) borde rimma ganska bra med 6 vuxna. Jag förstår att 6 vuxna också är trångt/tungt men här pratar vi enstaka resor och för att ta sig till en ö som transport och att få njuta lite av sjön med vänner. Om vi gillar båtlivet räknar vi med att byta upp oss både när barnen blir större och om vi ser att vi allt oftare vill t ex övernatta eller om vi oftare vill ha med vänner på turerna. Innan vi vet om vi gillar det eller vad vi riktigt värdesätter så känns det trist att lägga ut ytterligare några hundratusen för en större båt. På samma sätt vill vi undvika att köpa något för litet, för gammalt eller för skruttigt då vi tror att vi kanske inte ger det en ärlig chans. Vi skulle gärna köpa en bra 6,5m-DC för runt 400k men att gå upp 100k och få en splitterny känns allt mer attraktivt med dagens begagnatmarknad.

 

När vi byter upp oss tror vi snarare att Yamarin 76 DC eller kanske en Aquador 25 HT eller till och med en 28 HT är trevliga båtar men det är ju en helt annan klass (speciellt HT-båtarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter Yamarin framför Bella och Flipper både kvalité och sjöegenskaper. Sen är alltid en Yamarin väldigt lättsåld när du vill bli av med den. Därav de höga begagnatpriserna. Köp båten från Finland! Det finns en anledning till många av oss i Finland säljer våra båtar till Sverige, priserna är högre där. Jag kollade precis på en fullt utrustad Yamarin 65DC med en Yamaha 150 som gått 30h för 48.000 euro, inkl trailer! https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/825703

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Alanningen said:

Jag sätter Yamarin framför Bella och Flipper både kvalité och sjöegenskaper. Sen är alltid en Yamarin väldigt lättsåld när du vill bli av med den. Därav de höga begagnatpriserna. Köp båten från Finland! Det finns en anledning till många av oss i Finland säljer våra båtar till Sverige, priserna är högre där. Jag kollade precis på en fullt utrustad Yamarin 65DC med en Yamaha 150 som gått 30h för 48.000 euro, inkl trailer! https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/825703

Hehe, kreativ lösning :)

30k billigare Yamarin än en ny Bella men också två år äldre. Fullutrustad med teak förvisso men den ska också fraktas från Finland vilket jag gissar kostar minst 10k inkl. allt. Så 20k billigare men två år äldre, förvisso kylskåp och teak på det. Intressant men jag tror det låter som lite väl mycket att stå i för egen del. Om du vill sälja tjänsten (inkl. frakt) för 15k, hör av dig i PM ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minutes ago, Jacoby said:

Hehe, kreativ lösning :)

30k billigare Yamarin än en ny Bella men också två år äldre. Fullutrustad med teak förvisso men den ska också fraktas från Finland vilket jag gissar kostar minst 10k inkl. allt. Så 20k billigare men två år äldre, förvisso kylskåp och teak på det. Intressant men jag tror det låter som lite väl mycket att stå i för egen del. Om du vill sälja tjänsten (inkl. frakt) för 15k, hör av dig i PM ;) 

Jag förstår att det är lite mer strul att handla i Finland (språk, valutarisk, betalning), men för transporten är det bara att ta Viking Line till Helsingfors och sen dra ombord den på färjan igen och du är i Stockholm. Det var bara en idé. 🙂  Det ingår ju en trailer som säkert är värd 30k kr.

Redigerad av Alanningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jacoby:

Tack för feedback. Jag kan inget om motorer men jag har läst och förstått att just denna serie av Mercury har rejält kraftigare växelhus som gynnar Bellan.

 

Jo, Flipper 640 DC från 2014+ är jättefina båtar och jag gillar den modellen. Håller med om att den påminner om Bellan i modernare layout. Problemet är väl att de också går för nästan lika mycket som Yamarinen. Kom upp en på Blocket i helgen men som försvann (gissar att den såldes) men det var nånstans på västkusten så det var lite långt bort att kika på den. Den gick för 430k om jag minns rätt. Visserligen teak och kylskåp men ändå bara 80k billigare än en fabriksny Bella så  jämförelsen med Yamarinen stämmer även för Flipper 640 DC. Visst, hade jag fått den för 380k eller så hade det varit en bra grej men begagnatmarknaden är glödhet så jag får nog räkna med 430k för en fin Flipper 640 DC från 2014 och då får jag nog räkna med lite underhåll inom 5 år, underhåll jag slipper på en Bella. Andrahandsvärdet står sig nog bättre också så det är oklart om diffen på ca 80k är tillräckligt stor.

 

Gällande V-formade skrovet är jag nyfiken. Jag har läst recensioner och Bella 640 DC har fått mycket goda sjöegenskaper men det kanske ändå inte blir lika bra som t ex en Flipper 640 DC från 2014? Jag förstår att skrovet är lite tidlöst och kanske att Bellan är så ny att den inte hunnit få ordentliga recensioner ännu men jag tolkar dig som att det är något konkret sämre med Bellans skrov som gör att den aldrig kan mäta sig med en Flipper 640 DC, menar du så? För det är såklart en viktig del för oss. Vi vill att båten går tryggt i sjön, inte minst med tanke på att vi har två barn med.

 

Gällande BR - jodå, det har vi funderat på. Att kunna skicka ner barn (eller vuxna) under tak en solig dag är något vi värderar. På en BR blir det bara kapellet som skyddar mot sol och vi tror att ruffen på en DC är värd mycket även om vi inte sover i den. Sen att kunna sova i den känner vi också är ett stort plus även om det nog inte nyttjas så ofta.

På frågan om skrov;

 

Jag har läst i ett test att bellan har ett relativt platt skrov. Det gör att den slår lite mer i sjö än en båt som har ett djupare V-skrov. 
 

det måste inte vara sämre, det beror på vad man skall ha båten till. Ett plattare skrov tar mindre motorkraft (bränsle) och blir lite stabilare vid bryggan.

 

Personligen föredrar jag ett skrov med djupt V och en rejäl motor på denna typ av båt.

 

vad gäller skillnaden mellan båtar och skrov skulle jag säga att du får bästa kvaliten och ”bäst” skrov med yamarin , hack i häl flipper och Bellan är ett lite enklare bygge med lite ”snällare” skrov.

 

hursom är det inte ett lätt val, de hypade beg priserna ställer till det. 
 

det kan kanske vara smart att gå på bellan och sedan byta upp er ifall båtlivet faller er i smaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du bara göra dagsutflykter, med fru och barn så lär du ju inte busköra och då är det

bättre som någon skrev här, att båten är stadigare vid stillaliggande.

Skulle det sen blåsa upp och gå sjö när du skall hem så får du ta det lite lugnare.

Det uppskattas nog också mer av dina medpassagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jacoby:

Tack. Jag förstår att 8 pers i en 6,5m båt på runt 1000 kg inte är någon succé. Men vi pratar 4 vuxna och 4 barn vilket (viktmässigt) borde rimma ganska bra med 6 vuxna. Jag förstår att 6 vuxna också är trångt/tungt men här pratar vi enstaka resor och för att ta sig till en ö som transport och att få njuta lite av sjön med vänner. Om vi gillar båtlivet räknar vi med att byta upp oss både när barnen blir större och om vi ser att vi allt oftare vill t ex övernatta eller om vi oftare vill ha med vänner på turerna. Innan vi vet om vi gillar det eller vad vi riktigt värdesätter så känns det trist att lägga ut ytterligare några hundratusen för en större båt. På samma sätt vill vi undvika att köpa något för litet, för gammalt eller för skruttigt då vi tror att vi kanske inte ger det en ärlig chans. Vi skulle gärna köpa en bra 6,5m-DC för runt 400k men att gå upp 100k och få en splitterny känns allt mer attraktivt med dagens begagnatmarknad.

 

När vi byter upp oss tror vi snarare att Yamarin 76 DC eller kanske en Aquador 25 HT eller till och med en 28 HT är trevliga båtar men det är ju en helt annan klass (speciellt HT-båtarna).

Låter som en bra plan (man vill alltid ha större båt😀), Bellan är ser fin ut och är dessutom prisvärd. Är ni oftast 2 vuxna och 2 mindre barn blir detta toppen. Hoppas ni får en riktigt fin båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår familj har haft flera båtar, i olika storlekar. 
 

2005 köptes en ny Bella 620 med 150HK Yamaha. Gick kalas fint och vi åkte lätt 4-6 vuxna i den. Oavsett sjö (ej ”storm” testat)

 

Blev sedan en Finnmaster 68 DC. I mitt tycke ett snäpp bättre kvalite, än Bella. Denna båt var från 2008 med en Yamaha 200hk. Var tyngre och med förlåtande i sjön. Den åkte vi 8 vuxna i, utan bekymmer. 
 

Nu är det en Yamarin 76 DC från 2012-2013 med en Yamaha 300hk. Ännu högre kvalite/finish än de två övriga. 
 

Flipper ägde familjen på 80/90 talet. Där kan jag inte uttala mig om hur kvaliten var då. Men Yamarin har lagt tid och energi på att sakerna ska vara solida och sitta fast, även efter flera år av användning. 
 

Förra sommaren åkte jag en del av släkten i vår Uttern 5500 HT från -00. Då var vi 5 vuxna samt 4 barn. 

Gick fint fint på vägen ut till dagens utflykt. 
På vägen hem gick det en del sjö. Då kändes det att båten inte riktigt var bekväm med den rätt tunga lasten. Drog ner på farten och valde färdväg med omsorg. 

Tror inte att det är trasslig med din önskade vilja att få med vänner och familj på din tilltänkta båt. 
 

men Stockholm innerskärgård kan lätt bjuda på svall från turbåtar, som är att likställa med kraftig sjö ute på någon fjärd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Niklas-L said:

Vår familj har haft flera båtar, i olika storlekar. 
 

2005 köptes en ny Bella 620 med 150HK Yamaha. Gick kalas fint och vi åkte lätt 4-6 vuxna i den. Oavsett sjö (ej ”storm” testat)

 

Blev sedan en Finnmaster 68 DC. I mitt tycke ett snäpp bättre kvalite, än Bella. Denna båt var från 2008 med en Yamaha 200hk. Var tyngre och med förlåtande i sjön. Den åkte vi 8 vuxna i, utan bekymmer. 
 

Nu är det en Yamarin 76 DC från 2012-2013 med en Yamaha 300hk. Ännu högre kvalite/finish än de två övriga. 
 

Flipper ägde familjen på 80/90 talet. Där kan jag inte uttala mig om hur kvaliten var då. Men Yamarin har lagt tid och energi på att sakerna ska vara solida och sitta fast, även efter flera år av användning. 
 

Förra sommaren åkte jag en del av släkten i vår Uttern 5500 HT från -00. Då var vi 5 vuxna samt 4 barn. 

Gick fint fint på vägen ut till dagens utflykt. 
På vägen hem gick det en del sjö. Då kändes det att båten inte riktigt var bekväm med den rätt tunga lasten. Drog ner på farten och valde färdväg med omsorg. 

Tror inte att det är trasslig med din önskade vilja att få med vänner och familj på din tilltänkta båt. 
 

men Stockholm innerskärgård kan lätt bjuda på svall från turbåtar, som är att likställa med kraftig sjö ute på någon fjärd. 

 

Tack! Bra inspel. Jag tror också att med lite förnuft kan vi ha med vänner på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant, jag har haft precis samma funderingar på båtval som trådskaparen.

Nu lutar det dock åt att vi kör på vår 5,5 m bowrider med 115 hk i en säsong till.

 

Klart att det skulle vara skönt att ha möjligheten att sova över, men 99 % av resorna är ändå över dagen och då prioriterar jag fler sittplatser och att det är lite enklare att röra sig högre.

Funderar på att införskaffa ett tält, alternativt ta in på vandrarhem/hotell någon gång i sommar.

Blir rätt många hotellnätter för den merkostnad som skulle komma med ett större flytetyg.:)

 

Vi har rätt så ofta kört med fyra vuxna och fyra barn, och det har gått utmärkt, så jag  tror säkert att det funkar fint oavsett vilken av båtarna du väljer.

Redigerad av Yopphedi
typo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant var ordet. Jag har också kikat på dessa modeller men primärt Bellan mot Flipper 640 DC som jag tycker känns modernare än Yamarinen just runt årsmodell 2014-2015. Vi har landat i att köpa en begagnad Flipper 640 DC även om begagnatmarknaden är dyr.

 

Gällande bowrider har vi resonerat som TS att förruffen kommer användas primärt för att låta barnen fly solen och vila under fördäcket mitt på dagarna snarare än övernattning.  Kapellet i all ära men i vårt fall tror vi att två olika typer av zoner på båten (en öppen och en stängd) skapar mervärde för oss även på dagarna. Men vi får väl se och med det sagt tycker vi att bowrider ser finfina ut också! Förruffen lär bli tokigt varm men det är det även i sittbrunnen när solen är stark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag tror att ni gör utmärkta val i form av en DC.

Är nog bara jag som är lite för snusförnuftig och snål för att uppgradera båten till en DC.

Eller snarare, jag ser till att hitta argument för att bekräfta mitt val att vara snål.🙂

 

Hoppas att ni får en fantastisk båtsommar oavsett val av båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite underligt att HT-båten nästan är på väg ut. Den var dominerande på 80-90-talet och jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra lösning. Framför allt med barn i familjen. Barnen kan ligga framme och vila och komma undan solen men ser ändå ut och är med oss, istället för att vara instängda i en DC. Vi har haft både Flipper 640 HT och Scantic 575 HT och de är båda riktigt fina familjebåtar. Nu har vi stuga på en ö och bygger en hel del så en Buster funkar bättre som transportbåt av virke, verktyg och transport så ingen HT i nuläget. Men som båt för dagsutflykter med familjen hade jag tagit en HT, eller ST som Flipper nu kallar dom, före en DC alla dagar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag tycker det är lite underligt att HT-båten nästan är på väg ut. Den var dominerande på 80-90-talet och jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra lösning. Framför allt med barn i familjen. Barnen kan ligga framme och vila och komma undan solen men ser ändå ut och är med oss, istället för att vara instängda i en DC. Vi har haft både Flipper 640 HT och Scantic 575 HT och de är båda riktigt fina familjebåtar. Nu har vi stuga på en ö och bygger en hel del så en Buster funkar bättre som transportbåt av virke, verktyg och transport så ingen HT i nuläget. Men som båt för dagsutflykter med familjen hade jag tagit en HT, eller ST som Flipper nu kallar dom, före en DC alla dagar.

Håller med. Synd att Flipper bara har 900 ST kvar i programmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Kane said:

Håller med. Synd att Flipper bara har 900 ST kvar i programmet.

Flipper har även 600ST och 650ST. Men Yamarin har tagit bort sina och det är knappt ngn annan tillverkare som göt HT båtar längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Alanningen:

Flipper har även 600ST och 650ST. 

Jaha, de är inte med i Flipper Marins utbud i Sverige så jag trodde därför att de var borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...