Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SonyBL

115 hk eller 150hk?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej ,går i köptankar att köpa en daycruiser båt på 6 m 

Kan få en med omgående leverans 115hk men om jag väljer 150hk kan det dröja fram till augusti/september

Ska använda båten i GBG mest. Är det värt att vänta på en 150hk? Märker man skiljnaden mellan dessa 2 motorer?

Skiljer bara 20 000 kr

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver berätta mer... Vad är det för båt/motor? Hur har du tänkt använda båten? Hur länge har du tänkt ha den?

 

Jag hade personligen tveklöst valt 150hk för enbart 20k mer, MEN det bygger på att man kan lösa båtåkandet fram tills leverans. Sommaren är kort och infaller sällan:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej som jag skrev dagcruser ,mest utflykt under dagen med familien runt om i GBG . Vi är 4 vuxna. 

Båten är Hr 602 BR 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade 115 hk (2takt) på en RYDS550 - den var klart övermotoriserad.

Jag hade inte väntat en sommar. Då hade jag hellre letat vidare och fått båt innan sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hade valt 150 hk och haft någon billig ersättnings motor under sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Hr 602BR är en bowrider, inte en daycruiser.

 

Tycker tveklöst 150 hk till den båten. En 115 kommer att vara på gränsen vilket betyder högre förbrukning, mer slitage och en trött båt.

Redigerad av Frippe68
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten utan motor och köp motorn någon annanstans, för dit båten och få den monterad. Då kan du även välja vilket märke du vill på motorn. Jag hade föredragit 150hk på den båten, speciellt med den lilla prisskillnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska lätt båt endast 750 kg. Jag bedömmer att 115hk räcker om nu inte vill åka i 40 knop och ofta åker många i båten. Handlaren borde kunna ge dig körfakta men jag skulle uppskatta med 2 pers ombord ca 32-35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite blandad kompott från Yamahas körfakta. Många båtar som är större/tyngre verkar klara sig hyfsat med 115 hk.

1.JPG

5.JPG

4.JPG

 

3.JPG

2.JPG

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är båtar konstruerade nuförtiden.... Om en 6 m lång i stort sett öppen båt på 750 kg, utan motor, ska behöva 150 hk för att bete sig vettigt med 4 pers måste väl någon tänkt fel.🤔

 

Kollade förresten på HR´s sida och de rekommenderar ju 115 hk. 150 är max godkänd effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Hur är båtar konstruerade nuförtiden.... Om en 6 m lång i stort sett öppen båt på 750 kg, utan motor, ska behöva 150 hk för att bete sig vettigt med 4 pers måste väl någon tänkt fel.🤔

 

Kollade förresten på HR´s sida och de rekommenderar ju 115 hk. 150 är max godkänd effekt.

De har djupare v-botten och är bredare än båtarna var förr. Båda variablerna ökar effektbehovet. Plussidan är rymligare båtar som fortfarande går någorlunda mjukt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan skrev Faderullan:

De har djupare v-botten och är bredare än båtarna var förr. Båda variablerna ökar effektbehovet. Plussidan är rymligare båtar som fortfarande går någorlunda mjukt. 

Jodå jag vet...🙂 Tycker bara det känns så fel att tillverka detta i dagens läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för informationen Kane - verkligen snyggt sammanställd och rätt information för frågan som är ställd. Man ser på förbrukning per timme hur belastad motorn är. 115 hk är nog fullt belastad med 45 liter/minut och 150 hk med 60 liter/minut. Man ska helst marcha på under 75% av detta, dvs 34 l/min med 115 hk. Det ger men jämförbar båt som ovan på 750 kg en fart på 35 knop. För en så liten båt är 35 knop fort. Min 9 metersbåt känns bra på 30-32 knop, då ligger jag också på 75% av motorkapaciteten och förbrukar 35 liter HVOdiesel per timma, typ 1,05 liter/sjömil.

 

115 hk räcker väl som det ser ut här. Dock är det svårt att se vridmoment på utombordare, de vill ogärna visa detta - antagligen för att det är deras svaga punkt (utom ETEC motorerna). Det viktiga är att båten planar ut rimligt snabbt med full last (4 pers + 3 backar öl och en låda vin och ...) eller 2 man i båten och en som ska starta på en vattenskida.

 

Båtar med kraftigt V-format skrov blir instabila när de kör väldigt fort (övermotoriserade) - det blir som att gå på lina. De lutar åt endera hållet, visst kan man räta ut genom att broms med trimplanen - det gör jag om jag har känsliga personer ombord, men det kostar bränsle och fart.

 

Nu med 57 års ålder kan jag hantera övermotorisering, men som yngre var jag allt som oftast på gränsen. I frågeställarens fall ska man kanske kolla om båten planar ut snabbt med 4 pers och packning med 115 hk. Jag tror att den gör det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, Zwen said:

Hur är båtar konstruerade nuförtiden.... Om en 6 m lång i stort sett öppen båt på 750 kg, utan motor, ska behöva 150 hk för att bete sig vettigt med 4 pers måste väl någon tänkt fel.🤔

 

Kollade förresten på HR´s sida och de rekommenderar ju 115 hk. 150 är max godkänd effekt.

- Förr gick båtarna saktare och var konstruerade för det

- Idag har många båtar en fin och bekväm aktersoffa där passagerare sätter sig - tungt att komma upp i plan.

- Vi är bekvämare idag. Vi vill sitta längst bak i skydd för vind. Vi vill ha en hyfsat tyst motorgång av en motor som inte så belastad.

- Man vill gärna undvika att behöva flytta runt sina gäster i båten för att motorn har det tungt.

- Att parera grov sjö med en båt som tar 15 sekunder upp i plan är inte roligt.

- Ibland vill man helt enkelt bara komma fram och är det trevligt med en lite högre marschfart.

 

Argumenten är många, men inget av dom är för att båten skall bete sig mer vettigt utan det är enbart för bekvämlighet och upplevelse. Men det ju just de 2 sakerna som gör skillnaden mellan en transport och en trevlig båttur. För mig i alla fall.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet nog detta... Har även haft ett par snabbgående breda V-bottnade båtar. Ser dock lite annorlunda på dessa saker nuförtiden. Men det är väl åldern som börjar ge lite mer insikt och även på andra sätt börjar ta ut sin rätt kanske....😁

Exempelvis ser man ju inte alltid en hastighetsbegränsning som en begränsning längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Alanningen:

- Idag har många båtar en fin och bekväm aktersoffa där passagerare sätter sig - tungt att komma upp i plan.

- Vi är bekvämare idag. Vi vill sitta längst bak i skydd för vind. Vi vill ha en hyfsat tyst ...

Ja, det är mycket att tänka på. Jag antar att man med tiden och erfarenhet från olika båtar ändrar sin åsikt lite. Dessutom ändras användandet med åldern, tex om man har barn eller är ett!

Bowrider är säkert bra i toppenväder för att fiska och bada. Men att åka i fören (ride in the bow) på den längre sträckor, blir blåsigt och väldigt skumpigt.

Men den ger i alla fall 2 personer bra vindskydd i fart (om man stänger fönster/dörr i mitten). Vilket man ser i Yamaha bilderna ovan.

Daycruiser är ju också ett konstig benämning på en båt. Jag hittar ingen bra förklaring, men för mig är det en båt med övernattningsmöjlighet och ofta med 2 kojer, toalett och pentry.

Ju kallare och sämre väder man vill vara ute i, är det bra med tak och väggar - helst fasta konstruktioner. Men Merry Ficher båtarna ovan blir inte så roliga de varmaste dagarna, då alla 4 ombord vill ligga på plana ytor och sola efter att badat.

Men det var ju inte båttyp och användande som var efterfrågat i tråden utan storlek på utombordaren till denna Bowrider.

Jag ser inga problem med 115 hk, men 150 är säkert lite bättre  - men jag hade inte väntat en sommar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej . Det blev en HR 610 cb med 150hk Yamaha. 

20210312_154751-1.jpg

Redigerad av SonyBL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet, ser ut att vara en trevlig båt med en grym motor. Önskar er en riktigt fin båtsommar!☀️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...