Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DMSTHLM

Återmontering drivknut

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har koll på återmontering av drivknut på ett dp-e drev. Enligt manualen behövs ett specialverktyg för att mäta förspänningen i dubbellagerboxen. Vad jag förstår är detta för att rätt rullmotstånd ska uppnås när man drar åt skruven till drivknuten.

 

Finns någon alternativ procedur för detta eller någon som kan berätta mer utförligt hur man gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med.

Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren.

Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med.

Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren.

Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger.

Ingemar

 

Tack för svar,

 

Jag förstår inte hur själva mätningen går till. Finner inte verkstadshandboken så utförlig i detta avseende. Var fäster man snöret? Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles.

Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles.

Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen.

Ingemar

Tack så mycket för hjälpen då förstår jag. Är det kritiskt att byta kollapshylsan även fast bara själva drivknuten varit demonterad? Lagren är inte rörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre.

Ingemar

 

Okey, jag förstår. Och förstår också att den ska bytas by the book. Kräver ju dock en del verktyg alternativt lämna bort den.

 

Tänker typ att om man uppnår rätt rullmotstånd utan att byta borde det kunna funka annars visar det sig att den behöver bytas genom att man får dra skruven för hårt och att rullmotståndet inte erhålls. Tänker jag rätt för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte göra som på bakaxlar dit med ett shims och dra hylsan lite till nytt moment, eller som man sett folk gjorde förr knacka tillbaks den något.   Jag har shimsad hylsa på min bil och rullat många mil. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar mest varför man ska behöva byta kollapshylsan om man får rätt rullmotstånd vid återmontering. Men den kanske är så att man inte får det om man inte byter den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man tänker lägga shims så måste det bli vid hylsan( vilket avrådes) och då är det ändå nödvändigt att pressa isär lagerboxen och då kan man lika gärna byta hylsan. Nu är det väl ditt drev och förmodligen inte under någon garanti så du gör naturligtvis som du vill.

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, tanken är att byta hela lagerboxen när man kan hitta en till bra pris och då byta både hylsan och lagren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...