Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Raffe888

Bara använda en dieseltank

Rekommendera Poster

Håller på att rengöra dieseltankarna.  En är väldigt svår att komma åt och fick tipset av en båtmekaniker att plugga den tanken och bara använda den ena dieseltanken. Vad tror ni om det ? Är det inte risk att det blir obalans ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 

Fartyg, motorbåt eller segelbåt? Fartresurser? Placering av nuvarande tankar? Singel eller dubbelmontage? Storlek på båt & tankar? Frågorna på din teaser blir snabbt många..

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror ju på hur båten blir balanserad. Jag har 2 dieseltankar, 150 l/sida och gjorde om den ena till septictank. På samma sida som dieseltanken, men innanför, har jag en spoltank för toan på 50 l.

På samma sida som septictanken, men innanför, har jag en färskvattentank på 105 l.

 

På det hela taget är för det mesta fin balans. Värsta fallet är väl om jag nyligen tankat fullt med diesel och fyllt toaspoltanken, samtidigt som jag tömt septictanken. Eftersom jag då fyllt spoltanken har jag antagligen även fyllt färskvattentanken. Då är det alltså knappt 200 l på SB och 105 l på BB. Det jämnar dock ut sig alt eftersom man kör och springer på toa.

I slutet på resan kan jag kanske i värsta fall råka ut för att bara kanske ha 40 l diesel, o tom spoltank, på SB och kanske 120 l septic och kanske 20 l färskvatten eller nåt i den stilen på BB.

I mitt fall diffar det alltså inte mer än max 100 kg mellan SB o BB pga tankarna och båten väger 4 ton. Så väger jag inkl sambo 150 kg tillsammans och vi kan befinna oss lite varstans.

 

Om TS bara tänkt plugga ena tanken och inte ha den till nåt annat kan han väl bara fylla den halvfull med vatten, kanske med lite glykol i, så blir ju inte diffen så stor åt nåt håll.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raffe, ja du lämnar fältet vidöppet för vilda spekulationer som du ser ovan.

Min 450 liters-tank är svåråtkomlig, kan bara komma åt halva manluckan utan demontera hela båten. Jag gjorde ett 5*10cm hål i manluckan för att kolla läget. Japp, såg ut att vara 0,5-1,0 liter dieselbakterieslem. Jag tömde tanken och återfyllde 2 ggr, blev bättre. Sen tömde jag helt och hällde på 10 liter T-sprit (som jag kollat att det löste slemmet i en glasburk). Gjorde som på Wasa - hade några man som sprang fram och tillbaka överdäck. Det gick bra, jag har ju inga kanoner!

Sen ut med spriten och i med HVO100 (helsyntetisk diesel gjord på vegetabiliska rester). Har nu fungerat bra 2-3 år. Men jag tömmer tanken men en pump en gång om året - när jag är nere på låg nivå.

 

Två tankar - det ät ju lyx. DU kan ju pumpa dieseln mellan tankarna över ett typ Racor filter med en elektrisk pump. Jag köpte ett sådant Racorfilter på Aliexpress för 275 kr och en elektrisk pump för 150 kr. Du får en professionell lösning med dina 2 tankar. 10 liter T-sprit rekommenderar jag ändå.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...