Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LennartKristinehamn

Masta på Crescent Skipper ?

Rekommendera Poster

Köpte en gammal Crescent Skipper men hur monteras masten?   Det ser lite klent ut, eller?  Är det bara de 2 små plåtarna som ska sticka upp?  Och maständen ser väldigt vid ut. 

 

Är ny på segling men köpte denna gamla Skipper för att prova en säsong.  Men letar efter en annan nybörjarbåt egentligen.

 

Tips?  

 

/ Lennart

20210307_115158.jpg

20210307_114837.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en liten båt med liten mast. Masten står där löst fixerad i en skåra i mastbotten och allt stadgas sedan när man spänner vanten. Plåtarna är nog bara till för att få masten i rätt läge och ska inte upp några större krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev FM75:

Har också en liten båt med liten mast. Masten står där löst fixerad i en skåra i mastbotten och allt stadgas sedan när man spänner vanten. Plåtarna är nog bara till för att få masten i rätt läge och ska inte upp några större krafter.

Ok, jag har ju ingen erfarenhet av detta direkt, men jag trodde det skulle vara nåt mer rejält.

Det ser ut som den vida mastprofilen är betydligt större än fästet - som att det skulle kunna skava utanför fästet - som att något fattas.

 

Skulle vara intressant att se en annan Crescent Skipper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skipper är inte direkt den vanligaste båten, och det är väldigt få man ser ute på sjön. Men du har fått svar som verkar rimligt; plåtbitarna håller säkert masten på plats. Antingen är de inne i masten, eller utanför masten, det är enkelt att mäta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Skipper är inte direkt den vanligaste båten, och det är väldigt få man ser ute på sjön. Men du har fått svar som verkar rimligt; plåtbitarna håller säkert masten på plats. Antingen är de inne i masten, eller utanför masten, det är enkelt att mäta. 

Ja och nej - med mitt ögonmått ser det ut som inne i masten. Och då vill jag tro att maständen vilar direkt på taket och stabiliseras med vajrarna. Men något fattas, det är jag säker på.

 

Och visst det finns inte många kvar. Det är ju en gammal båt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

Ja och nej - med mitt ögonmått ser det ut som inne i masten. Och då vill jag tro att maständen vilar direkt på taket och stabiliseras med vajrarna. Men något fattas, det är jag säker på.

 

Och visst det finns inte många kvar. Det är ju en gammal båt .

Jag är inte alls säker på att något fattas.
Vad är det du skulle säga fattas?

Mät med en tumstock, att mäta är att veta 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2021-03-07 vid 12:58 skrev LennartKristinehamn:

Köpte en gammal Crescent Skipper men hur monteras masten?   Det ser lite klent ut, eller?  Är det bara de 2 små plåtarna som ska sticka upp?  Och maständen ser väldigt vid ut. 

 

Är ny på segling men köpte denna gamla Skipper för att prova en säsong.  Men letar efter en annan nybörjarbåt egentligen.

 

Tips?  

 

/ Lennart

Välkommen till MG!

 

Bilden ThomasVikhog länkar till visar att masten inte har något särskilt beslag utan står direkt på rufftaket. Jag tycker allt verkar rätt och riktigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade. 

 

Ser att det är en maststötta inne i båten. 

 

Om plåtarnas avstånd i sidled är för litet, för att stödja mot sidorna inuti masten, får du väl fixa en typ mastfot, som styr upp det hela. 

 

Om du ställer masten ovanpå mastfoten så är det inte säkert att toppvanten och undervant (wire) räcker till. 

O andra, sidan om det ska vara mastfot mellan mastfot o däck, så kanske vanten blir för långa. Även om det finns justerbara vantskruv. 

 

Likaså med back- och förstag. 

 

Enklast är att testa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-08 vid 20:03 skrev LennartKristinehamn:

Skulle vara intressant att se en annan Crescent Skipper.

Svärfar hade en sådan på 70-talet och när han gick bort för några år sedan stod det kvar ett hamnkapell för Skippern, som använder bommen som stag. Kapellet var i nyskick, använt typ 2 ggr. Så vi letade vid besök i de lokala hamnarna efter en Skipper. Vi hattade några stycken. Flera utan mast och de flesta i dåligt skick.

Båten på bilden hittade jag i Dockan i Malmö och var i hyfsat skick med mast. Så jag la kapellet med en liten hälsningslapp i sittbrunnen.

Masten måste fästas i sidled och längsled nere i taket, men jag vet inte hur.

IMG_3186.JPG

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Så jag la kapellet med en liten hälsningslapp i sittbrunnen.

Vilken härlig gest! Sådant som man blir glad bara av att höra talas om.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man noga på bilderna blir det uppenbart att masten ska träs på de två metallblecken som sitter på rufftaket. 

 

Det är en liten båt med en liten mast så det går nog utmärkt. Första gången du mastar på är det nog vettigt att vara två..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så verkar det kunna vara.

Jag letade efter ett foto, men hittar inget bättre.

Dock ett med hamnkapellet på - kul! 1976.

Skipper.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade en Skipper utan "skipper" dvs fluschdäckat, utan överbygggnad, i min ungdom.

Om jag minns rätt så står masten mellan plåtarna samt en "spik" på tvären genom plåtarna igenom  hål så inte mastenfoten/änden  glider fram/bak. Förresten så har jag nog masten å seglen kvar på vinden tror jag.

När du skall masta på så ställ foten i läget mellan plåtarna. Toppen pekandes bakåt (heter akter men strunt samma just nu) Haka på sidovanterna å förstaget som går til toppen av masten. Vanten även nertil mot skrovet. Sedan reser du upp masten helt ensam, går bra utan hjälpt!) å så tar du tag i förstaget å håller det spänt å "knyter" fast den i nosen på båten. Så enkelt är det! Jag hade en pelikanhake för förstaget  i fören. Enkelt.

 

Bommen sitter helt löst på en pinne. Den trycks mot masten. men det är lätt att råka få av den så jag borrade genom å satte en sprint, rostfi cykeleker, så den inte kan glida av ofrivilligt.

 

Bli inte ledsen om du inte kan kryssa lika högt som större båtar, då startar du bara motorn istället för att plåga dig.

Ha en skön sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men ser din mast lika ut som min ?

Känner mig lite lurad på detta köp annars, och säljer den ärligare än föregående ägare.


Köpte en skaplig Midget 23 istället men hjullagret skar strax utanför Mariestad ... och tror jag säljer den också till nån på orten.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

.... och tror jag säljer den också till nån på orten.

 

Låter dyrt att hålla på sådär. Magnifiken är en underbar båt om du ska segla själv. Är det inte bättre att låta nån lokal på orten fixa hjullagret så att du har en fin kärra att sälja med båten den dagen du skaffar familj eller inser att seglingen inte var ditt kall.

 

Edit: eller släng i den i Mariestad och segla hem därifrån...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Låter dyrt att hålla på sådär. Magnifiken är en underbar båt om du ska segla själv. Är det inte bättre att låta nån lokal på orten fixa hjullagret så att du har en fin kärra att sälja med båten den dagen du skaffar familj eller inser att seglingen inte var ditt kall.

 

Edit: eller släng i den i Mariestad och segla hem därifrån...

Ja tack för stödet, håller med om det. Det blir nog så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj..våj....Jo, min mast ser precis likadant ut i "rot"änden.

Jaha, hoppas du får den såld, sen kommer det en annan å frågar samma sak här på nätet

😃

Midgeten är inte så dum som nybörjarbåt. Den är bättre än Skippern.
Lycka till med den.

Ang hjullagret. Jag har stått ute på väggrenen med kärra å 4 ton båt å trasigt hjullager. Det går alldeles utmärkt att byta men man blir kladdig om fingrarna å skall veta hur man gör förstås. Inget sinne ku,r om det sen regnar å blåser svinkallt så är lyckan fullkomlig.

Men hoppas det löser sig. Ha en skön sommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vi får se. Jo jag fordonstekniker, inga problem , svårare att hitta lagret.  Kanske säljer som den står trots allt. Vill egentligen ha en motorseglare med mer plats för ombord för familjen.

De seglar väl sämre men har mer plats för familjen. Det har varit ett par fina Blocket från Vänern.

 

Tack för tips !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

...  Kanske säljer som den står trots allt. Vill egentligen ha en motorseglare med mer plats för ombord för familjen.

De seglar väl sämre men har mer plats för familjen.


 

 

Den blir nog svår att sälja som den står om den inte är i spektakulärt bra skick.

 

Allt seglar nog bättre än skippern ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...