Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gronken

Trailer TK BT 600 kontra BK Hengeren 0718?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Någon som har erfarenhet av dessa 2 båtvagnar? Bra/dåligt? Ska användas med Linder 460 arkip. 

Redigerad av Gronken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inte några direkt dåliga vagnar, man får det man betalar för.

Själv föredrar jag Fogelsta/Brenderup men det är en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämt dig för någon av dessa 2 så rekommenderar jag BK Hengeren 0718 eftersom  den har självjusterande vippvagga med självjusterande sidostöd. Detta är en stor fördel vid iläggning & upptagning. Man behöver i allmänhet inte backa ut med hjulen mer än till fälgens underkant i vattnet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Om du bestämt dig för någon av dessa 2 så rekommenderar jag BK Hengeren 0718 eftersom  den har självjusterande vippvagga med självjusterande sidostöd. Detta är en stor fördel vid iläggning & upptagning. Man behöver i allmänhet inte backa ut med hjulen mer än till fälgens underkant i vattnet.

Hej! Tack för svar. För en som aldrig lagt i en båt på vilket sätt är den självjusterande vaggan bättre? Vagnarna följer med vid ett köp av Linder 460 arkip. En med mercury 50hk och den andra med Suzuki 50hk motor. Vet inte om någon av dessa är bättre än den andra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det finns nog inte några direkt dåliga vagnar, man får det man betalar för.

Själv föredrar jag Fogelsta/Brenderup men det är en smaksak.

Hej! Varför väljer du dessa i jämförelse med de jag skrev om? De följer med vid köp hos 2 olika handlare för Linder 460.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Gronken:

Hej! Tack för svar. För en som aldrig lagt i en båt på vilket sätt är den självjusterande vaggan bättre? Vagnarna följer med vid ett köp av Linder 460 arkip. En med mercury 50hk och den andra med Suzuki 50hk motor. Vet inte om någon av dessa är bättre än den andra? 

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Redigerad av SEASWIRL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Ok 👍 Vad gäller fördelen med självjusterande vagga vid upptagning och iläggning av båt på vilket sätt är det bättre än med en trailer utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

BK'n har självjusterande vagga. Fördelen vid upptagning är att den vinklas (ser lite otydligt ut på bilderna på den men det borde vara så på BK) ner mot båten och ger en smidigare vinkel på båten när den dras upp på trailern.

https://www.bkhengeren.no/produkt/P0718T

 

På Suzukin får du 7 års garanti.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

BK'n har självjusterande vagga. Fördelen vid upptagning är att den vinklas (ser lite otydligt ut på bilderna på den men det borde vara så på BK) ner mot båten och ger en smidigare vinkel när båten dras upp på trailern.

https://www.bkhengeren.no/produkt/P0718T

 

På Suzukin får du 7 års garanti.

Ok! Ja då fattar tom jag 😊 Tråkiga är att suzukimotorn följer med TK 600 trailern. Däremot är priset 6000 billigare med mercury och BK trailern...hmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gronken:

Hej! Varför väljer du dessa i jämförelse med de jag skrev om? De följer med vid köp hos 2 olika handlare för Linder 460.

Hur skall man veta av din text att de följer med vid köp av båt.

Du skrev att det var en Arkip 460 de skulle användas till.

Jag trodde att du spanat in dessa vagnar, och gav dig ett bättre förslag.

Vidare, så står det väl dig fritt att köpa vagn, det kan väl inte handlaren bestämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hur skall man veta av din text att de följer med vid köp av båt.

Du skrev att det var en Arkip 460 de skulle användas till.

Jag trodde att du spanat in dessa vagnar, och gav dig ett bättre förslag.

Vidare, så står det väl dig fritt att köpa vagn, det kan väl inte handlaren bestämma.

Hej! Ursäkta om det lät anklagande, det kunde du absolut inte veta. Jag gav bara förklaring till varför jag frågade om dem och menade bara vilka fördelar de vagnar du skrev om hade i jämförelse. Ok nej det kan handlaren inte bestämma men de menade båda att de funkade bra och just därför ber jag om hjälp. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är mitt råd, välj Suzuki som har kamkedja & 7 års garanti & BK Hengeren med vagga. Att detta paket är 6000:- dyrare har du igen på garantin & vaggan på trailern. När du en gång har sjösatt & tagit upp så kommer du att erfara vad bra det är med vagga.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki alla dagar i veckan.

Det är mitt förslag.

Har själv ägt en Suzuki 70 hk-2017 och en 150 hk-2013.

De går tyst och fint.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-08 vid 08:55 skrev SEASWIRL:

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Vem har sagt att ventiler och kolvar inte skadas vid kedjeras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vem har sagt att ventiler och kolvar inte skadas vid kedjeras?

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. 
har haft en tiki. 
 

problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. 
 

problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. 
 

nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande motorn skulle jag läsa på, vilken som kom senast och har nyast teknik. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas-L:

Rekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. 
har haft en tiki. 
 

problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. 
 

problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. 
 

nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel. 

Aha. Jag valde TK så i det avseendet var det rätt då 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

På bilsidan är kedjeras mycket vanliga på moderna maskiner. Bla VAG och MINi har svart bälte i detta... Ofta byts kedjor före intervallet för kamremsbyte och till klart dyrare kostnad. Jag ser kedja som en risk snarare än något positivt. Kamremmar har så långa bytesintervall att kostnaden i de flesta fall är rimlig. Byter förövrigt kamkedja just nu på min MINI som gått 7000mil.


På min Yamaha F50 byts remmen typ var 10e år för några enstaka tusenlappar om man lämnar bort det (jag byter själv på en halvtimme för ca500 kr i materialkostnad). En maskin med dålig kvalitet kostar mer på andra sätt så jag väljer motor utefter andra parametrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mange249:

På bilsidan är kedjeras mycket vanliga på moderna maskiner. Bla VAG och MINi har svart bälte i detta... Ofta byts kedjor före intervallet för kamremsbyte och till klart dyrare kostnad. Jag ser kedja som en risk snarare än något positivt. Kamremmar har så långa bytesintervall att kostnaden i de flesta fall är rimlig. Byter förövrigt kamkedja just nu på min MINI som gått 7000mil.


På min Yamaha F50 byts remmen typ var 10e år för några enstaka tusenlappar om man lämnar bort det (jag byter själv på en halvtimme för ca500 kr i materialkostnad). En maskin med dålig kvalitet kostar mer på andra sätt så jag väljer motor utefter andra parametrar.

Så himla vanligt är det inte att kamkedjor byts.

Jag ser framemot dagen jag skulle behöva göra det på min Audi 3-liters V6'a. Kedjan sitter i bakkant mot torpedväggen.....🥶

 

Kamkedja Audi.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Så himla vanligt är det inte att kamkedjor byts.

Jag ser framemot dagen jag skulle behöva göra det på min Audi 3-liters V6'a. Kedjan sitter i bakkant mot torpedväggen.....🥶

 

Kamkedja Audi.jpg

Min bild är att det är vanligt. 
 

Är väl motor ur på de maskinerna? På exvis BMWs N47 byter vissa med motorn i (trots att kedjorna sitter i bakkant) men det är trångt så det räcker.

 

På MININ jag byter på nu går det snabbare att ta ur motorn, men det är för trångt i mitt garage. Kedjor är ju inte tänkta att bytas, så åtkomsten är inte direkt prioriterad. Men jag ska inte gnälla, min motor har bara en kedja och singelvanos att böka med. :)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Min bild är att det är vanligt. 
Är väl motor ur på de maskinerna? På exvis BMWs N47 byter vissa med motorn i (trots att kedjorna sitter i bakkant) men det är trångt så det räcker.

Visst byts det kedjor men vanligt är det inte, procentuellt sett så är det otroligt lite. Man hör bara om de som byter, inte om alla andra bilar som rullar på.

Lyfte ner en Audi bensin V6 i julas för grenrörsbyte. Förvånansvärt smidigt faktiskt.

 

20201212_173611.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

Läs din egna text i tidigare kommentar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en Honda 50hk-01 där kamremmen gått av & orsakat att kolvarna skadat ventilerna & sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Jag fick en Honda 50hk-01 där kamremmen gått av & orsakat att kolvarna skadat ventilerna & sig själva.

Ja, det är det normala på modernare motorer. Men samma sak händer med motorer med havererade kamkedjor.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja & det blir inte billigt att åtgärda. Men som jag nämnt förut, risken att en kamrem brister är större än om en kamkedja gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Ja & det blir inte billigt att åtgärda. Men som jag nämnt förut, risken att en kamrem brister är större än om en kamkedja gör detta.

Så är det. Men det var ju inte det du skrev tidigare.

2021-03-08 vid 08:55 skrev SEASWIRL:

Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...