Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
knarr

Akterspegel gummibåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänker du köpa en ny  gummibåt (pvc båt) kan det vara skoj att se hur dom kan åldras, jag skulle bara skära gummibåten i lagom bitar för återvinningen,  då jag inser att jag kan försöka mig på lite konsumentjournalistik, båten är nu ca 8 år,  den  har förvarats inomhus de flesta vintrar, aldrig legat i vattnet utan på badplattformen under säsongerna.

Jag reflekterade inte över materialet i akterspegeln då jag köpte den men nu har innebörden i plastöverdragen plywood kommit upp till ytan, nästa båt får bli med en träfri dito. 
Innan brytbladskniven kom fram var tanken att laga en pyspunka och se vart vattnet kom ifrån som sakta läckte in i båten när vi rodde den, då ser jag att plasten har släppt från plyfan på ena sidan och då jag känner på den andra så är det lika illa, den lossnar även där, vill inte recensera fabrikatet utan bara hinta om vad som kan hända med akterspeglar med träkärna, borde inte vara så mycket dyrare för tillverkarna med annat tåligare material där.

 

2021-03-06_12_39_24.jpg

Redigerad av knarr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För hårt pumpad den tid du inte använder jollen kan nog resultera i det där. Det spränger ganska bra åt alla håll och till slut så börjar det släppa och läcka in vatten till kärnan, sen är det kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi börjat se på en ersättare till den tidigare gummibåten,den med fukt i akterspegeln, det verkar svårt att få kläm på vad som är kvalitet nu i dessa tider då det mesta tillverkas österut, men två märken har jag fått för mig håller bra nivå, har sett på Zodiaq cadet aero 2,70 och Higfield roll up, den senare har akterspegel i metall, kanske ett bra val, erkänner att prislappen är hög men jag vill inte skära den nya i bitar alltför snart...
För kännedom har Zodiaq plywood i aktern?
Har jag tänkt fel, finns det fler i bra kvalitet som jag missat?
tänkt längd 2,50-2,70 pumpad durk, den är skön att kliva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zodiac lever väl litet på sitt firmanamn, men helt klart säkerligen bra.

I engelsktalande länder benämner man tillockmed mjuka gummibåtar för ”zodiacs” i pluralis, ungefär som vi gör med vespor, jeepar, catepillar och frigolit... missbrukar firmanamnen.

Jag har sett att många har såväl mjuka som ribbar från Brig, och enligt ägarna är det ett bra fabrikat. Själv har jag en italiensk, Plastimar, plywooddurk, akterspegel av plywood, ingen toft att sitta på då man ror. Inköpt för mer än tio år sedan begagnad av en kompis, men den fungerar bra ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Quicksilver, iofs en rib, och den är av bra kvalitet.

 

Tidigare hade vi en zodiac men den lämnade in efter många år. Det var limfogarna som gav sig och till slut tröttnade jag på att laga. Jag skulle inte tveka att köpa en zodiac igen.

Min zodiac hade plywood i akterspegeln, men den var av en äldre modell, C285XS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-06 vid 22:36 skrev pseudonym:

För hårt pumpad den tid du inte använder jollen kan nog resultera i det där. Det spränger ganska bra åt alla håll och till slut så börjar det släppa och läcka in vatten till kärnan, sen är det kört.

En risk är att man pumpar upp jollen lagom mycket på våren när det är svalt (15°C) och sedan blir det som du säger när temperaturen stiger och solen ligger på (50°C).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en andelsbåt i medelhavet köpte en Norsk delägare en svart gummibåt till ett bra pris......svart i medelhavet var inget bra färgval. Misstänker det en solig dag i Sverige oxå kan bli oliiiiidligt varmt på svart dinge:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...