Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Laserkajak

Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Trådkapning.

Jag är nu nästan i mål med installationen av min kinavärmare på 2kW.

Allt är på plats utom bränslematningen. Jag hade turen att ha en ledig och pluggad utgång på min dieseltank, så det är bara att koppla på sig. 

Men jag har stött på problem. Slangen som följer med i kittet anses av många (t.ex här på MG och i diverse installationsvideos på Youtube) vara undermålig, och bör bytas ut mot slang av bättre kvalité. Jag tog fasta på detta och beställde originalslang från Webasto. Problemet är bara att den är 2mm invändigt. Det står också i min monteringsanvisning (som bevisligen inte är att lita på) att det ska vara 2mm. Men i verkligheten behövs 4mm, vilket också kinaslangen är.

Tyvärr verkar 4mm dieselslang inte helt lätt att hitta. Vad har ni använt?

En annan sak värd att nämna är att 4mm slangen i kittet är jättemjuk, medans Webasto originalslang är "stenhård". Det är en plastslang väldigt lik en luftslang på tyngre fordon. 

 

Det står i kinesinstruktionen att bara medföljande bränsleslang får användas, men då de inte ens vet måtten på den själva så får man ta instruktionen för vad den är. Den känns som ett dåligt försök att kopiera någon av de stora tillverkarnas instruktion.

Jag har istället utgått från Eberspächers instruktion. 

 

Instruktion som följde med värmare:

 

23.jpg.6d6384937ed904c8af419e8abb9352fd.jpg

 

Slang som ingick i kittet:

 

12.jpg.ae3a36cef541542ed77c8571a2030089.jpg

 

Svindyr och för liten slang från Webasto:

 

22.jpg.56b9269e9111c7bb1fad454aaaeeec46.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt medföljande slang. Iofs var den inte gul som din utan halvgenomskinlig. Hade samma mått och kändes likadan som slangen som tillhörde wallasen som satt på plats innan, om jag minns rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken värmare man köper, så se till att få med flera glödnät med monteringsverktyg.

 

Har bytt 3 st på min Eber, på 15 år. Se ovan. Så man får förmoda att Planar-kopian är lika känslig.

Det som händer är att dessa koksar igen i nämnda glödnät, beroende på valt bränsle (diesel). Jag tankar numer bara sjömacksdiesel, dyrt.

 

Så därför blir det separat tank till värmaren och billigaste möjlig diesel till motorn. Den går bra på grön brännolja i vart fall varma årstiden. Det gjorde Skodan TDI också😄

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Kinas Veckor en kopia på Ryska Planar, som väl är en kopia på originalet Eberspächer?

 

Och vad beror detta då på, tror Ni?

 

.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-01 vid 10:38 skrev FinaKillen:

Trådkapning.

Jag är nu nästan i mål med installationen av min kinavärmare på 2kW.

Allt är på plats utom bränslematningen. Jag hade turen att ha en ledig och pluggad utgång på min dieseltank, så det är bara att koppla på sig. 

Men jag har stött på problem. Slangen som följer med i kittet anses av många (t.ex här på MG och i diverse installationsvideos på Youtube) vara undermålig, och bör bytas ut mot slang av bättre kvalité. Jag tog fasta på detta och beställde originalslang från Webasto. Problemet är bara att den är 2mm invändigt. Det står också i min monteringsanvisning (som bevisligen inte är att lita på) att det ska vara 2mm. Men i verkligheten behövs 4mm, vilket också kinaslangen är.

Tyvärr verkar 4mm dieselslang inte helt lätt att hitta. Vad har ni använt?

En annan sak värd att nämna är att 4mm slangen i kittet är jättemjuk, medans Webasto originalslang är "stenhård". Det är en plastslang väldigt lik en luftslang på tyngre fordon. 

 

Det står i kinesinstruktionen att bara medföljande bränsleslang får användas, men då de inte ens vet måtten på den själva så får man ta instruktionen för vad den är. Den känns som ett dåligt försök att kopiera någon av de stora tillverkarnas instruktion.

Jag har istället utgått från Eberspächers instruktion. 

 

Instruktion som följde med värmare:

 

23.jpg.6d6384937ed904c8af419e8abb9352fd.jpg

 

Slang som ingick i kittet:

 

12.jpg.ae3a36cef541542ed77c8571a2030089.jpg

 

Svindyr och för liten slang från Webasto:

 

22.jpg.56b9269e9111c7bb1fad454aaaeeec46.jpg

Jag har en 5 kw värmare och den levererades med den lite grönaktiga mjuka slangen. Den har jag använt och det fungerar prima.


Den svarta styva smala är inte tänkt att kunna monteras direkt på pump och brännare, utan måste monteras med en "adapter"slang enligt följande bild:

E79B9D28-96A4-4223-B2B5-067397A437E7.jpeg.e6e14247a2c15c3e433b5cae71ce7cf4.jpeg

 

Det är alltså två olika sätt, där den gröna mjuka kan monteras direkt på pumanslutning och brännaranslutning, medan den smala styva inte kan monteras direkt på anslutningarna.

Bägge varianterna fungerar lika bra. Med den styva slangen riskerar man inte att få något veck som hindrar flödet, därav är den kanske att föredra. Eller så är man noga med slangdragningen så slangen inte kan veckas🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tanken med den styva med mycket liten innerdiameter (typiskt 1,5-2mm) är att det inte skall kunna bildas några luftfickor utan att kapillärverkan tar kål på dessa. Denna skall användas företrädesvis efter pumpen och skarvas/ansluts med hjälp av den svarta gummislangen.

 

Den lite grövre gröna kan man använda före pumpen om man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...